AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 70C21H A8 - Päivitetty kantavuuskuningas

14.03.2020 16.00

daily12.jpg

Nyt jo muutaman vuoden ikään ehtinyt neljännen sukupolven Iveco Daily päivittyi tälle vuodelle. Merkittävimmät uudistukset tehtiin tekniikkaan ja ohjaamopuolelle sekä auton keulailmeeseen, jota nuorennettiin nyt ensimmäistä kertaa.

(kuva yllä: Iveco Dailyn mallipäivityksessä merkittävimmät uudistukset tehtiin tekniikkaan ja ohjaamopuolelle sekä auton keulailmeeseen, jota nuorennettiin nyt ensimmäistä kertaa. Tehokkaat led-ajovalot saa nyt lisähinnasta.)

Koeajoimme Daily-malliston kantavuuskuninkaan eli kuorma-autoksi rekisteröitävän 7,2-tonnisen alustamallin. Fokor kevytkorilla ja DHollandia takalaitanostimella päällerakennetun auton kantavuudeksi ilmoitetaan lähes 3,2 tonnia.

Iveco Daily -malliston historia ulottuu 40 vuoden ajalle. Tuona aikana Daily on vakiinnuttanut asemansa Euroopan suurikokoisten pakettiautojen markkinoilla. Onnistuneesta mallistosta kertoo myös korimallisukupolvien pitkäikäisyys. Ensimmäinen Daily esiteltiin 1978 ja toinen 1990. Kolmannen, vuonna 2006 markkinoille tuodun ja vuoteen 2014 asti valmistetun Daily-sukupolven autoja näkee yhä päivittäin katukuvassa. Nykyinen korimalli tuotiin markkinoille sopivasti Euro 6 päästötason tekniikkaan siirtymisen yhteydessä vuonna 2014. Toki Dailya on päivitelty ajoittain myös korimalliuudistusten välissäkin. Nyt koeajettava Iveco Daily 70C21H A8 -kuorma-auto sisältää valmistajan tuoreimmat, tänä vuonna Dailyyn tuodut uudistukset ja päivitykset. 

Iveco Daily tavara-automalliston joustavuudesta kertoo pitkälti se että mallia on saatavana yhteensä yli 8000 eri tehdasmallivaihtoehtona, mistä epäilemättä löytyy sopiva vaihtoehto lähes kaikkiin ajateltavissa oleviin työtehtäviin. Uudistuksen jälkeen sekä umpi- että alustamallivaihtoehdot pysyvät pitkälti entisellään.

daily2.jpg

(kuva: Uusi monitoimiohjauspyörä on pienennetty painos Iveco S-Wayn vastaavasta. Italialaiset taitavat muotoilun ja ergonomian. Uusi mittaristo on merkittävästi edeltäjäänsä selkeämpi ja monipuolisempi.)

Kantavuutta ja vaihtoehtoja

Perinteitä noudattaen Daily on yhä mallista riippumatta taka- tai nelivetoinen. Pakettiautomallien tavoin myös kuorma-autovaihtoehtoja tarjotaan sekä umpikorilla että alustamallina, tavallisella tai miehistöohjaamolla varustettuna. Daily alustakuorma-auton voimanlähteenä hyödynnetään nelisylinteristä, tilavuudeltaan 3 litran Euro 6 d -päästötason dieselmoottoria, jota on saatavana Suomessa 180- tai 210 hv teholla. Pakettiautomallia saa myös 2,3 litran Euro 6 step d -päästötasolle yltävänä vaihtoehtona sekä biokaasukoneella. Sekä paketti- että kuorma-autovaihtoehtojen vaihteistovalikoima sisältää 6-vaihteisen manuaalin ja 8-vaihteisen Hi-Matic -automaattivaihteiston. 

- New Daily on segmenttinsä ensimmäinen ajoneuvo, joka noudattaa Euro 6D / Temp -päästöstandardeja, mikä tuo kestävyyden yhdessä suuremman tehon ja polttoainetalouden kanssa asiakkaiden kannattavuuden eduksi, kertoo Iveco Finland Oy:n markkinointipäällikkö Raimo Haavikko.

Kuorma-autojen suurimmat kokonaispainot ovat 5.2, 6.0 tai 7.0 tonnia. Muutaman sadan euron lisähinnasta 7-tonnisen kokonaispainon voi korottaa 7.2 tonniin. Sellainen on valittu myös nyt esiteltävään autoon 

- Syy miksi asia on näin, johtaa juurensa monissa Euroopan maissa käytössä oleviin tienkäyttömaksuihin, Haavikko toteaa.

daily9.jpg(kuva: Kuorma-autoalustaan saa yhä edellisen sukupolven sivupeileillä, missä on markkinoiden paras näkymä.)

Pakettiautoissa kokonaispainovaihtoehtoja on kaksi 3.3 ja 3.5 tonnia.

Paripyörillä varustettu ohjaamoalusta on saatavilla jopa 6190 mm runkopituudella, jolloin akseliväli on 5100 mm. Suurin kantavuus Daily kuorma-autossa on 4900 kg, mikä saavutetaan lyhyimmällä eli 3316 mm runko- pituudella. Nyt koeajettavan auton runkopituus on 5340 mm ja akseliväli 4350 mm. Forssalaisen Fokorin valmistaman, 1000 kg nostavalla Dhollandia takalaitanostimella täydennetyn, kevytkorin ulkomitat ovat: pituus 5300 mm, leveys 2350 mm ja sisäkorkeus 2200 mm. Tukevasta päällerakenteesta huolimatta Dailyn kirkkaasti valaistulle ja runsain kuormankiinnitysmahdollisuuksin täydennetylle rahtiosastolle saa sovittaa jopa 3180 kg edestä kuormaa.

Pakettiautovariantissa kantavuuslukemat jäävät tuhannen kilon alapuolelle. Lisäksi kuormakori on kapeampi ja takalaitanostin nostaa tonnin asemesta 750 kilon kuormat.

Keula ja konttori uusiksi

Päivitetyn Dailyn ulkoisiin tuntomerkkeihin lukeutuu uusi etumaski ja ajovalot, jotka saa nyt lisähinnasta myös tehokkaina LED-vaihtoehtoina. Ledeille löytyy Suomessa järkiperusteet. Sellaiset on valittu myös nyt koeajettavaan ”pullakori-Dailyyn”.

daily6.jpg(kuva: Kojelaudassa on nyt kaksi uutta katkaisijaa, toinen city-ohjaukselle ja toinen elektroniselle vetopitoavustimelle.)

Konttoripuolen uutuuksiin lukeutuvat täysin uusi ohjauspyörä ja mittaristo sekä lisähinnasta tarjottava sähköinen käsijarru. Sen käyttökytkin on nostettu kojelautaan, mikä mahdollistaa vaikkapa ympäri kääntyvän ”kapteenin-istuimen” asentamisen esimerkiksi retkeilyautoon. Lisäksi seisontajarru voidaan ohjelmoida kytkeytymään joko manuaalisesti tai automaattisesti. 

Ajoavustimet tähän päivään

Uudistunut Daily sisältää täydellisen valikoiman edistyksellisiä kuljettajaa avustavia apujärjestelmiä. Näistä hyvinä esimerkkeinä uusi hätäjarrutusjärjestelmä ja City Brake PRO, mitkä estävät törmäyksiä alle 50 km/h nopeuksilla ja lieventävät törmäyksiä suuremmilla nopeuksilla. 

daily5.jpg(kuva: Dailyyn on asennettu Fokorilla korkealaatuinen Brigade peruutuskamerajärjestelmä erillisellä näytöllä. Vaihtoehtoisesti kameran voi kytkeä myös auton multimedialaitteeseen.)

Uusi Queue Assist eli jonoavustin puolestaan auttaa kuljettajaa seuraamalla eteenpäin kulkevaa ajoneuvoa hitaasti liikkuvissa jonoissa ja pysähdyksissä. Lisäksi yhdessä adaptiivisen eli mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa jonoavustin ylläpitää asetettua nopeutta ja turvaetäisyyttä eri ajonopeuksilla, kun taas ProActive Lane Keeping Assist eli PALK -avustiin estää auton tahatonta ajautumista ulos kaistasta aktiivisen ohjauksen avulla. Asiallisesti toimivan kaistallapitoavustimen terävyyden ja herkkyyden säätö sujuu näppärästi ajotietokoneen kautta.

Iveco-uutuuksiin lukeutuu myös sivutuuliavustin, joka auttaa kuljettajaa pitämään ajoneuvon vakaana kaistalla.

Tekniikkapuolen uudistuksista puhuttaessa ei voida jättää mainitsematta uutta sähköistä ja erityisellä City-toiminnolla täydennettyä ohjaustehostinta, joka on kaikin puolin onnistunut. City-toiminto kytkettynä, joka toimii alle 40 km/h nopeuksilla, Dailyn ohjausvaste kevenee noin kolmannekseen vakioasetuksesta.

daily4.jpg(kuva: Nyt myös Dailyyn saa sähköisen seisontajarrun.)

Valinnaiset LED-ajovalot paljastivat koeajossa nopeasti etunsa; led-valoilla on merkittävästi parempi ja terävämpi säde, kuin perinteisillä halogeenivaloilla. Myös kuorma-auton ohjaamon molempiin ylänurkkiin viedyt äärivalot ovat nyt led-tekniikkaa. 

New Daily auttaa kuljettajaa myös haastavissa ajo-olosuhteissa, kuten Hill Descent Controlin -alamäkiavustimen ja kojelaudan napista kytkettävän Traction Plusin, joka pitää tiukasti kiinni liukkailla pinnoilla, kuten hiekalla, mudassa tai lumessa. 

Lisäpitoa havittelevalle on tarjolla valinnaisvarusteiden puolella taka-akselin lukko. Ja isommilla rahtiautoilla ajaville löytyy samalta listalta hydraulinen hidastin. Asiallisen, joskin hinnakkaan lisävarusteen toiminnasta otimme tuntumaa taannoin Daily linja-autokoeajon myötä. 

Digtalisaatio

Liitettävyys maksimoi käyttöajan ja avaa uusien palveluiden maailman.

New Daily -yhteys tuo ajoneuvon suoraan kosketukseen Ivecon ohjaamoon, joka tarjoaa reaaliaikaisia tietoja. Näin valmistajan asiantuntijat voivat maksimoida ajoneuvon käyttöajan tekemällä ennakoivaa diagnostiikkaa ja ottamalla ennaltaehkäiseviä toimia, suunnittelemalla huolto- ja huoltotoimenpiteitä tehokkaasti huoltopisteen käyntien määrän optimoimiseksi. Lisäksi innovatiivinen etätukipalvelu mahdollistaa tietokannan muutosten, diagnostisten istuntojen ja jopa ohjelmistopäivitysten tekemisen etänä, välttäen pysähdyksiä huoltopisteelle.

Uudessa mittaristossa on TFT -korkearesoluutioinen värinäyttö, joka tarjoaa erittäin käyttäjäystävällisen, intuitiivisen käyttöliittymän kaikkien ajoneuvon keskeisten asetusten ja toimintojen kanssa.

Uudessa Hi-Connect -tieto- ja viihdejärjestelmässä on puheentunnistus, ja 7-tuumainen näyttö, Suomessa yhä tarpeeton DAB -radio, takakameran näyttö ja navigointijärjestelmä sekä Ivecon ajotyylin arviointijärjestelmä, mikä tarjoaa reaaliaikaisia neuvoja kuljettajalle.

Multimediajärjestelmä pelaa musiikin osalta odotetusti. Etäyhteydet kytketään käyttöön asiakaskohtaisesti, joten niiden toimivuus jää nyt valmistajan sanan varaan. 

Uuden Dailyn huoltoväli on jopa 60.000 km, mikä enteilee kohtuullisia omistamiseen liittyviä kustannuksia.

Kevyiden kuorma-autojen kysyntä lisääntyy

Kokonaispainoltaan alle 10 -tonnisten kuorma-autojen markkinat ovat olleet viimeisien vuosien aikana varsin haasteelliset. Taustalla vaatimus ammattipätevyydestä ja monille aloille sopimattomat ajoaikasäädökset, mitkä ovat kääntäneet monien asiakkaiden päät pakettiautojen puoleen. 

Ivecon markkinointipäällikkö Raimo Haavikko sanoo kevyiden kuorma-autojen myyntimäärien kääntyneen pienoiseen kasvuun. 

- Monissa yrityksissä on huomattu että laillisissa rajoissa toimittaessa pakettiauton pienempi kantavuus ei välttämättä sittenkään riitä, vaan on palattava takaisin kuorma-autoon.

Katsaus Ivecon hinnastoon paljastaa Daily paketti- ja kuorma-auton hintaeron marginaaliseksi.

- Pakettiauton hintaan lisätään autovero, joka tasaa hintaeron. Suuremman kantavuuden lisäksi kuorma-autovariantin kuormakori on leveämpi ja siinä on tehokkaampi takalaitanosturi, Haavikko toteaa lopuksi.

daily8.jpg

(kuva: Dhollandia takalaitanostimen käyttö sujuu näppärästi kauko-ohjaimesta käsin.)

daily7.jpg

(kuva: Fokorin kevytkori edustaa tinkimätöntä laatua. Korin mitat ovat: pituus 5300 mm, leveys 2350 mm ja sisäkorkeus 2200 mm.)

 
23.03.2020 9.00Fuchs kasvattaa voiteluainetarjontaa pohjoismaissa
23.03.2020 8.32Turvallisuutta edistävät 4light-tuotteet Kaha-jälleenmyyjiltä
22.03.2020 15.22HYVIÄ UUTISIA! Ammattilehden verkko- ja somekanavat tarjoavat loistavan mahdollisuuden markkinointiin
22.03.2020 15.00Komatsu Forestin valokuvauskilpailun helmikuun voittaja on valittu
22.03.2020 12.10Tehokkaasti toimiva kenttähuolto tärkeä asia metsäkoneurakoinnissa
22.03.2020 9.00EU:n liikenneministerit keskustelivat koronaviruksen vaikutuksesta liikennesektoriin
21.03.2020 15.11Komatsu Forest Oy etsii palvelukseensa ammattitaitoista metsäkoneasentajaa Jyväskylän uuteen palvelukeskukseen
21.03.2020 12.55Tulli tarkentaa tavaraliikenteen määritystä koronavirustilanteessa
21.03.2020 10.33Tomi Reinikainen, Veljekset Reinikainen Oy: Koneyrittäminen on jatkuvaa toiminnan kehittämistä ja muutokseen sopeutumista
20.03.2020 18.24Seppo Korpi, Korpikuljetus Oy: Hybriditeknologia loistava puunajossa
20.03.2020 14.09Helikopteri levittää tuhkaa ja lannoittaa Metsähallituksen turvemaita
20.03.2020 14.04Pehmeiden maiden CoverX -erikoistela sopii laajasti myös yleiskäyttöön
20.03.2020 13.21Fingridille jälleen loistava tulos kansainvälisessä ITOMS-tutkimuksessa
20.03.2020 11.04Stora Enson Varkauden tehtaan kiinteistöteknisen huollon palvelutarjoaja vaihtuu
20.03.2020 10.20K-Auto ja sen edustamien merkkien jälleenmyyjät ja merkkihuollot palvelevat myös digitaalisten etäpalveluiden kautta
19.03.2020 14.47Tähteiden ja kierrätyspuun energiakäyttö kasvoivat 2019
19.03.2020 14.42Ilmaston lämpeneminen muuttaa Suomen metsäkasvillisuutta
19.03.2020 12.25Taloushallintoliitto: Palkanlaskennan erityistilanteita korona-aikana
19.03.2020 11.52WWF käy metsätalouden ravinnevalumien kimppuun kosteikon avulla
19.03.2020 11.00Myös Scania rajoittaa kuorma-autojen tuotantoa
18.03.2020 13.00Nimityksiä MAN Truck&Bus Finlandissa
18.03.2020 12.56Korkeakoulujen yhteishaku alkaa: tarjolla 46 600 aloituspaikkaa
18.03.2020 12.50Toyota keskeyttää tuotannon Euroopan tuotantolaitoksilla - Suomessa kaikki Toyota-liikkeet palvelevat normaalisti
18.03.2020 12.30Maatalouden investointien määrä jatkoi kasvuaan viime vuonna
18.03.2020 12.27Ponsse Oyj kutsuu henkilöstön yhteistoimintaeuvotteluihin
18.03.2020 11.45Tavara- ja henkilöliikenteen järjestöt esittävät lievennyksiä ajo- ja lepoaikasäännöksiin
18.03.2020 11.28Renault Trucks keskeyttää neljän tehtaan toiminnot Ranskassa
18.03.2020 10.46LänsiAuto tarjoaa 100 ajoneuvoa julkisen terveydenhuollon ammattihenkilöiden tilapäiseen käyttöön
18.03.2020 9.19Kalan ja kalatuotteiden viennissä kasvua
18.03.2020 9.13Nokian Renkaat: Kuusi vinkkiä kesärenkaiden turvallisuuden varmistamiseen
18.03.2020 9.11Ford seisauttaa auto- ja moottorituotannon Euroopassa
17.03.2020 17.00Ensimmäinen DAF CF Electric -jätteenkuljetusauto liikenteeseen
17.03.2020 13.01Renault Trucks ylläpiti markkina-asemansa kansainvälisillä markkinoilla 2019 - Suomessa kasvu jatkuu
17.03.2020 9.11Uusi tuotantolaitos tekee renkaiden kierrätyksestä aiempaa fiksumpaa
17.03.2020 8.44Valmet toimittaa maailman nopeimman päällystetyn kartongin koneen APP:n Guangxi Jingui Pulp and Paperille Kiinaan
16.03.2020 17.00IQR Flex Hammer: Nopeakäyntinen vasaramurskain epäpuhtaalle kierrätyspuulle
16.03.2020 11.01Uusi Nokian Hakkapeliitta Truck E2 -rengas ja Noktop Hakkapeliitta E2 -pinta vievät yhteisvoimin talvipidon, ajomukavuuden ja turvallisuuden uudelle tasolle
16.03.2020 10.11Metsäteollisuus ry: Alkuvuoden puukauppa hiljaista
16.03.2020 8.11MTK:n uusi ohjelma kannustaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen maa- ja metsätaloudessa
15.03.2020 11.00Saku Koistiselle ProSilva S4 -harvesteri Nilsiään
15.03.2020 10.00Tankkausetuja ammattiliikenteen D-automaateilla
15.03.2020 8.00Asetusluonnos metsien tuhkalannoituksesta lausunnolle
14.03.2020 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 70C21H A8 - Päivitetty kantavuuskuningas
14.03.2020 13.11Ammattilehti tarjoaa 100 % vain Hyviä uutisia!
14.03.2020 10.00Logset on varteenotettava vaihtoehto Ruotsin markkinoilla
13.03.2020 15.01Ponsselle myönnettiin Etiikkapalkinto
13.03.2020 13.11DSM aloittaa yhteistyön SABICin ja UPM Biopolttoaineiden kanssa tehdäkseen biopohjaista Dyneema® -kuitua
13.03.2020 7.01Kaupan liikevaihto kasvoi tammikuussa 2,1 prosenttia
12.03.2020 16.33Komatsu Forestin palvelukeskus virallisesti käyntiin Jyväskylässä 13.3.2020
12.03.2020 10.33Nurminen Logisticsin juna ennätysajassa Kiinasta Suomeen
12.03.2020 7.11Ensimmäisistä TPMS-tunnistimista loppuvat pian akut - autoilijoille tiedossa kuluja
11.03.2020 16.10Mammuttirekka liikenteeseen - VR Transpoint tuo maanteille uusien mittojen mahdollistamaa tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää kalustoa
11.03.2020 14.11Seppätec Oy Kärsämäeltä Prosilvan sopimushuoltajaksi
11.03.2020 12.00Renault Trucks aloittaa sähkökuorma-autojen sarjatuotannon
11.03.2020 9.00Mahdollisuuksien metsä -kampanja kannustaa yläkoululaisia metsäalalle
10.03.2020 13.11Energiapuun korjuunäytös Vihtavuoressa tulevana lauantaina 14.3.
10.03.2020 12.01Mercedes-Benz Vito uudistuu - keskiössä ympäristöystävällisyys ja turvallisuus
10.03.2020 9.00Veli Pusa Volvo Truck Centereiden Länsi-Suomen aluejohtajaksi
10.03.2020 8.00EK: Kilpailukyvyn vahvistaminen ja kestävä markkinatalous ovat parasta teollisuuspolitiikkaa EU:lle
09.03.2020 13.44Renault Trucksin Start & Drive Excellence Predict on uusi ennakoiva huolto
09.03.2020 7.55Metsäteollisuus kirii kohti fossiilittomia tehtaita - miten päästään lähes nollaan jo vuonna 2035?
08.03.2020 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trafic 170 dCi L2H1 EDC NAVI EDITION: Mallipäivitys toi automaatin Traficiin
07.03.2020 11.00Mercedes-Benzin lataushybriditarjonta laajenee lähes 30 malliin vuoden loppuun mennessä
07.03.2020 9.00Metsänomistajan päivä 14.3. kerää yhteen tuhat metsänomistajaa ja kymmeniä toimijoita
06.03.2020 22.50LUE TÄSTÄ! Kevättalven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
06.03.2020 10.11Kemin biotuotetehtaan ympäristövaikutusten arviointiprosessi on päättynyt
06.03.2020 10.00Bridgestonelle kärkisija vuoden 2020 Supplier Engagement Leaderboard -ryhmässä
05.03.2020 11.00Volvo Cars käynnistää uuden akkukokoonpanolinjan tehtaallaan Gentissä
04.03.2020 13.00Lätkä-Scaniaa saa jatkossa myös 7-litran moottorilla
04.03.2020 9.30Puukaupan määrässä ja hinnoissa muutoksia vuonna 2019
04.03.2020 9.10Taloushallintoliitto: Verohallinnolta uusia ohjeita yritysverotukseen
03.03.2020 12.37Digitaalinen "akkuräikkä" nopeuttaa asennustyöt
03.03.2020 12.34Dacialta tulossa oma sähköauto
03.03.2020 9.00Tapio arvioi: Metsähallituksen kunnostusojitustyömaiden vesiensuojelu hyvällä tasolla
03.03.2020 8.51Peugeot 208 on Vuoden Auto 2020
03.03.2020 8.00Renault siirtyy nopeaan tahtiin sähköiseen tulevaisuuteen
02.03.2020 15.40Volvo Classic varaosat varmistavat vanhempien kuorma-automallien tuottavuuden
02.03.2020 12.20Käytettyjen autojen kysynnän kasvu ennakoi autokaupan vilkastumista
02.03.2020 12.01Hyötyautojen ensirekisteröinnit tasaantuivat - kasvua vain kevyt kuorma-autoluokassa
02.03.2020 10.33Kone-Ketonen Oy on nimittänyt Juha Jaakkolan uudeksi toimitusjohtajaksi
01.03.2020 18.11Keslan yhteistyö AGCO Internationalin kanssa laajeni Belgiaan
01.03.2020 9.22Valmet toimittaa jätteenpolttokattilan Lidköping Energille Ruotsiin
29.02.2020 19.11Tulevaisuudessa renkaat viestivät keskenään ja voivat jopa varoittaa kuljettajaa jäästä
29.02.2020 11.11Ajoneuvokanta kasvoi Suomessa vuonna 2019
29.02.2020 0.24ContiSeal -teknologia tuodaan myös paketti- ja jakeluautojen renkaisiin
28.02.2020 17.20Ahlstrom-Munksjön vuosikertomus ja vastuullisuusraportti 2019 on julkaistu
28.02.2020 17.12DAF käynnistää kenttätestit CF Hybrid -kuorma-autolla
28.02.2020 17.09Valtaosa vuoden 2020 viljelijätuista maksetaan hakuvuoden aikana
28.02.2020 16.00Teollisuuden suurtapahtuma Pohjoinen Teollisuus 2020 Oulun Ouluhallissa 6.-7.5.2020.
28.02.2020 15.54Veho keskittää pääkonttoritoiminnot lentokentän viereen Aviapolikseen
28.02.2020 10.24Nokian Renkaat on julkaissut taloudellisen katsauksen vuodelle 2019
27.02.2020 11.12Volvo Trucks lanseeraa seuraavan sukupolven raskaan kuorma-auton.
27.02.2020 9.38Puunkuormaajamestari-kilpailu vauhtiin jo 35. kertaa
26.02.2020 18.23Jere Haavisto siirtää MM-avauksensa Valkenswaardiin
26.02.2020 13.28Valmet toimittaa viiraosauusinnan viimeisen vaiheen Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
26.02.2020 12.00Volvo lanseeraa raskaan pystyhyttikuorma-autojen malliston
25.02.2020 9.05Stora Enso testaa itsenäisesti ajavaa kuorma-autoa
24.02.2020 17.11Komatsu Forestin valokuvauskilpailun tammikuun voittaja on valittu
24.02.2020 15.45Asetusluonnos metsien tuhkalannoituksesta lausuntokierrokselle
24.02.2020 11.35Tunnista kemikaalivuodot ja reagoi ajoissa - turvaa vuotovahdilla

Näytä lisää »