Terminaali- ja kuormauspaikkatoimintojen merkitystä ja mahdollisuuksia puutavaralogistiikassa muuttavat monet tekijät: yhä isompien ajoneuvojen (mukaan lukien HCT) yleistyminen, rautatiekuljetusten kuormauspaikkaverkoston keskittyminen, kuljetusten uusien ohjausjärjestelmien parempi tuki uudenlaisille logistiikkamalleille, hyönteistuholain vaatimukset, kelirikkokausien pidentyminen, energiapuun toimitusvarmuuden takaaminen sekä puun kysynnän kasvaminen tuotanto- ja voimalainvestointien myötä.
Terminaalihankkeen tavoitteena on kehittää puutavaraterminaalien tarvelähtöisiä sekä kustannus- ja energiatehokkaita konsepteja ja verkostoa Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson alueella. Hankkeen lopputuloksena laaditaan konkreettinen toimenpidesuunnitelma terminaalikonseptien ja -verkoston kehittämiseksi. Hanke koskee maantie-, rautatie- ja vesikuljetusten terminaaleja ja kuormauspaikkoja, jotka voivat olla joko kuljetusyritysten, terminaaliyritysten, metsäyhtiöiden tai julkisen sektorin omassa tai yhteisomistuksessa.
Hanke on käynnistynyt syksyllä 2015 ja kestää 30.6.2017 saakka. Hanke koostuu seuraavista työpaketeista:
- Nykytilaselvitys Kaakkois-Suomen terminaali- ja kuormauspaikkaverkostosta
- Yritysten ja viranomaisten tarvehaastattelut
- Uusien terminaalikonseptien ja verkostojen vertailu ja mallinnus
- Terminaalien ja terminaaliverkoston kehittämismahdollisuudet
- Terminaalitoiminnan kehittämistoimenpiteet
- Raportointi ja tiedottaminen.
Hankkeen toteuttavat Metsäteho Oy ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Hankkeen rahoittavat Etelä-Suomen EAKR-ohjelma (Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson liitot), Metsäteho Oy, Kaakkois-Suomen ely-keskus, Kouvola Innovation Oy KINNO ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto.