Isuzu D-Max uudistuu - Paljon parannuksia ja uusi sydän

31.01.2017 11.00

IsuzuDmax2017.jpg

Isuzu D-Max on muuttunut ulkonäöltään virtaviivaisemmaksi. Tärkeimmät muutokset eivät kuitenkaan näy ulospäin, sillä D-Maxissa on uusi, tulevaisuuden moottori, uudet vaihteistot ja paljon aiempaa enemmän varusteita. Merkittävistä parannuksista huolimatta uudistunut D-Max on edullisempi kuin ennen. 

Isuzu D-Max on ainoa auto luokassaan, jonka on kehittänyt ja tehnyt hyötyajoneuvoihin erikoistunut autonvalmistaja. Japanin vanhin ajoneuvovalmistaja, Isuzu, perustettiin jo yli sata vuotta sitten. Dieselmoottorien valmistajana Isuzu Motor Limited on maailman suurin, sillä sen tehtailta lähtee käyttäjille vuosittain toista miljoonaa moottoria. Koko historiansa aikana Isuzu on valmistanut jo yli 26 miljoonaa dieselmoottoria.

Ensimmäisen pick-upinsa Isuzu toi markkinoille vuonna 1963. Niinpä yhtiöllä on yli puolen vuosisadan kokemus siitä, millainen on erinomainen avolavapakettiauto. Isuzun iskulause on ”Truck tough” eli D-Maxit on kehitetty kestämään pitkään vaativassakin käytössä ja olosuhteissa. Toisaalta kuljettajan työtä arvostetaan, minkä takia autoissa on henkilöautomainen mukavuus. Nyt Isuzu on panostanut kaiken tietotaitonsa uudistettuun vuosimallin 2017 D-Maxiin.

Virtaviivaista muotoilua

Uusi Isuzu D-Max ei näytä muuttuneen kovinkaan paljon, mutta totuus on toinen. Koko keula on muotoiltu uudelleen turvallisuutta ja aerodynamiikkaa kunnioittaen. Kehitystyön aikana Isuzun insinöörit viettivät paljon aikaa tuulitunnelissa, millä ilmanvastusta saatiin vähennettyä. Tuloksena on pienempi kulutus, parempi suorituskyky ja alhaisempi melutaso.

Edessä konepellin, jäähdyttäjän säleikön ja jopa sumuvalojen suunnittelussa otettiin huomioon kevyt liikenne. Turvallisuutta lisättiin mm. konepellin rakenteella, upottamalla sumuvalot ja piilottamalla tuulilasin pyyhkijät konepellin takareunan alle. Lisäksi turvallisuutta parantavat kaikissa malleissa vakiona olevat LED-päiväajovalot, jotka auttavat havaitsemaan D-Maxin.

Keulaan tehdyillä muutoksilla Isuzu D-Maxista saatiin modernimman ja voimakkaamman näköinen. Pienet, mutta merkittävät parannukset jatkuvat takana, missä uuden takaluukun yläosaan on muotoiltu spoileri. Paremmin varustelluissa malleissa on uudet kevytmetallivanteet. Ne ovat kasvaneet ylellisimmässä LSX-varustetasossa 18-tuumaisiksi.

Uusia varusteita

Kuljettajan edessä aukeaa aiempaa modernimpi näkymä. Sen keskipisteessä on uusi entistä selkeämpi mittaristo, johon lisätyn vaihtamisvalon avulla on helppo noudattaa taloudellista ajotapaa. Perusmallia lukuun ottamatta D-Maxissa on hyvin monipuolinen ajotietokone, josta näkee jopa hiukkassuodattimen täyttymisasteen.

Kaikissa muissa, paitsi LX-varustetasossa on kookas 7-tuumainen kosketusnäyttö, jonka avulla käytetään äänentoistoa, puhelinta ja montaa muuta toimintoa. Tärkeä lisä varusteisiin on kuljettajan tehtävää helpottava peruutuskamera. Järjestelmässä on myös puhelimen kädet vapaana (Bluetooth) toiminto ja siihen voi yhdistää USB:n avulla oman soittimen tai iPodin. Sen lisäksi ohjaamossa on kaksi USB-latauspistoketta.

Kaikissa uudistuneissa D-Maxeissa on uusina varusteina mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin. Mäkilähtöavustimesta on iloa varsinkin hankalissa paikoissa ja mäkisissä kaupunkiolosuhteissa. Alamäkihidastin puolestaan parantaa entisestään D-Maxin käyttökelpoisuutta maastossa.

Optimoidut moottorit

Isuzu on käyttänyt yli 80 vuoden aikana dieselmoottoreista keräämänsä kokemuksen kehittäessään D-Maxiin tulevaisuuden moottorin. Täysin uusi turbodiesel on kevyt ja iskutilavuudeltaan optimaalinen. Uusi 1,9-litrainen edistyksellinen moottori kehittää 120 kW (163 hv) /3 600 r/min ja 360 Nm / 2 000 - 2 500 r/min.

Isuzun innovatiivisen moottorin teknisestä erinomaisuudesta kertoo hyvin, että läpäistäkseen Euro 6 -normit se ei tarvitse mitään lisäaineita. Moottori täyttää tiukat vaatimukset tehokkaalla pakokaasujen kierrätyksellä ja partikkelisuodattimella. Uusi moottori on erittäin hiljainen ja värinätön, minkä lisäksi muuttuvageometrinen ahdin reagoi herkästi kuljettajan toiveisiin. Moottorin kestävyyttä on kehitetty monin tavoin, minkä lisäksi huolto on helppoa.

Moottorin lisäksi Isuzu kehitti D-Maxiin uuden käsivalintaisen ja automaattivaihteiston. Uudessa käsivalintaisessa vaihteistossa on lähellä toisiaan olevat välitykset, jotka korostavat moottorin tehoa. Vaihtaminen sujuu kevyesti, sillä kolmella alimmalla vaihteella on kolmoissynkronointi ja myös peruutusvaihde on synkronoitu.

Uudessa automaattivaihteistossa on kuusi vaihdetta. Yhdessä uuden moottorin kanssa se alentaa kulutusta reilusti. Mukautuva automaattivaihteisto oppii kuljettajan ajotavan ja vaihtaa sen ansiosta kuin ajatus. Mikäli kuljettaja haluaa vaihtaa itse, sekin on mahdollista.

Uusilla voimalinjoilla varustettu Isuzu D-Max on taloudellisempi ja suorituskykyisempi kuin aiempi malli. Kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat eri malleissa 4 - 18 prosenttia pienemmät kuin ennen. Suomeen tuodaan vain nelivetoisia D-Maxeja, joiden CO2-päästö on manuaalivaihteistolla 183 g/km (- 9 g/km) ja automaattivaihteistolla 205 g/km (- 15 g/km). Sekä kiihtyvyys paikaltaan lähtien että sitkeys ovat parantuneet. Automaattivaihteinen D-Max kiihtyy nollasta sataan nyt 12,9 sekunnissa (0,6 s parannus).

Mainio työkalu järkevään hintaan

Uusi moottori on yli viisikymmentä kiloa aiempaa kevyempi, minkä ansiosta D-Maxin kantavuus on kasvanut. Space Cabin kantavuus on nyt 1 120 kiloa, missä on 60 kilon kasvu entiseen ja Double Cabin kantavuus on 1 085 kiloa (+ 30 kg). Isuzu D-Maxin perävaunupaino on edelleen markkinoiden suurin eli 3 500 kiloa.

Uudistuneen Isuzu D-Max Space Cabin hinnat alkavat LX-varusteisen 29 995 eurosta. Erittäin hyvin varustellun LS:n saa käsivalintaisella vaihteistolla 34 395 eurolla ja automaattivaihteistolla 37 996 eurolla.

Pitkällä miehistöohjaamolla varustetun D-Max Double Cabin hinnat lähtevät 35 395 eurosta. Se on saatavissa automaattivaihteisena LSX-huippuvarustein (mm. nahkaverhoilu) hintaan 43 996 euroa. Viidelle rekisteröidyt D-Max Double Cabit ovat 8 000 - 10 000 euroa hinnakkaampia.

01.04.2020 11.06Turvetta kattilaan - ihmisille lämpöä myös poikkeusoloissa
01.04.2020 11.04Milwaukee M18 Force Logic hup700 -hydraulipumppu muuttaa siirtolinjojen asennustavat
01.04.2020 9.19Iveco myynti muuttuu Savo-Karjalan alueella
01.04.2020 9.00Oikeanlainen säilytys pidentää renkaiden käyttöikää -viisi vinkkiä renkaiden säilytykseen
01.04.2020 8.14Raakapuuyhdistelmien nippusidonnan vaatimuksiin ja valvontaan on tulossa tarkennuksia tämän kuluvan vuoden aikana
31.03.2020 17.15Altti Laiho, Valmet/Komatsu: 30 vuotta itädivisioonassa
31.03.2020 13.35Volvo kuorma-autojen varaosalogistiikka ja korjaamot palvelevat normaalisti
31.03.2020 11.22Aikansa merkkipaalut: 504:stä täysin uuteen 208:aan - PEUGEOTin kuusi Vuoden Autoa
31.03.2020 10.00Ennuste: Metsäsektori selviää koronakriisistä monia aloja paremmin - sahateollisuus ja pienyritykset kärsivät eniten
31.03.2020 9.00Renault CLIOLLA aihetta juhlaan
30.03.2020 17.00Huoltovarmuuskeskus laajentaa matkustaja-autolauttojen tukea rekkayhteyksiä varmistamaan
30.03.2020 13.22Nurminen Logisticsin junayhteyden kehittäminen jatkuu
30.03.2020 13.20BMH Technology toimittaa kiinteän polttoaineen käsittelyjärjestelmän Helen Oy:n Vuosaaren biolämpölaitokselle Helsinkiin
30.03.2020 13.01Metsä Groupin suomalaiset investointihankkeet etenevät - Raumalle rakennetaan maailman modernein saha
30.03.2020 10.11Metsäkoneyritysten menestystekijät tutkittiin
30.03.2020 9.00Koivu kukkii tänä keväänä tavanomaista heikommin - Etelä-Suomessa on nyt paljon kuusen käpyjä
29.03.2020 15.11Suometsien käsittelyyn etsitään viisaita ratkaisuja laajapohjaisella yhteistyöllä
29.03.2020 11.45AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Stralis X-Way AS340X57 8x4 puutavara-auto - Uusi haastaja kantavuuskilpailuun
28.03.2020 15.33Bruks 806.2 autohakkuri - Korkeaa tuottavuutta matalin käyttökustannuksin
28.03.2020 9.11Puupellettien tuotanto väheni ja tuonti lisääntyi vuonna 2019
28.03.2020 8.11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä
27.03.2020 17.10Work Cars tarjoaa laadukkaat hyötyajoneuvot lyhyellä toimitusajalla
27.03.2020 14.54Turvallisuus ennen kaikkea - rengaspaineiden valvontajärjestelmät kehittyneet merkittävästi
27.03.2020 14.33Sopimusasiakkaat tyytyväisiä palveluun - Leasing kasvattaa suosiotaan nosturikaupassa
27.03.2020 14.25Kuorma-autovalmistajista Sisu Auto piti tuotannon pisimpään käynnissä
27.03.2020 14.21Uudet Stihl sahat nyt kotiinkuljetuksella kautta maan
27.03.2020 13.11Land Rover liikuttaa Punaisen Ristin vapaaehtoisia koronaoperaatiossa
27.03.2020 10.00H. Weckman Oy:n nosturitelineiden tekijänoikeudet Wintersteel Oy:lle
27.03.2020 8.43Metsämiesten säätiöltä 1,6 miljoonaa apurahoja
27.03.2020 8.30Ford-korjaamoilla on otettu käyttöön "No Touch" -toimintatapa
26.03.2020 18.04Doosan 140 LCR + Logset TH45: Onnistunut kaivukoneharvesteri
26.03.2020 17.00Kuorma-autot ja hyötyajoneuvot muuttuviin kuljetustarpeisiin Volvo Truck Rentalista
26.03.2020 15.55KILA:lta lausunto vuosina 2020?2023 sovellettavien verohuojennuspoistojen käsittelystä
26.03.2020 15.00Ajo- ja lepoaikoihin määräaikainen poikkeus
26.03.2020 14.33Suomi ja Ruotsi sopivat Tornionjoen kalastusmääräyksistä kalastuskaudelle 2020 ja keväälle 2021
26.03.2020 10.00Havupuiden käpysadoissa runsasta vaihtelua
26.03.2020 9.40Hyviä uutisia siitepölyallergikoille
26.03.2020 9.30Akkukäyttöinen vesipumppu-uutuus
25.03.2020 16.33Jousitukku laajentanut toimitilojaan - nopeat varastotoimitukset ykkösasia asiakkaille
25.03.2020 13.11Kumipyörärahdin merikuljetukset varmistetaan Huoltovarmuuskeskuksen toimenpitein
25.03.2020 12.00Roadscannersin diagnostiikalla teiden korjauskulut kuriin
25.03.2020 11.15Valmet ja Orora-yhtiön Botanyn tehdas uusivat tehtaan kunnossapidon ulkoistussopimuksen Australiassa
25.03.2020 9.41Leatherman monitoimityökaluvalikoima kasvaa FREE K-sarjalla
25.03.2020 9.33Volkswagen palkitsee mekkiuskolliset yksityisasiakkaat pidemmällä takuulla
24.03.2020 17.10Suomen pohjoisin puutavara-auto operoi Enontekiön Kuttasesta käsin
24.03.2020 12.35PONSSE Express rahtipalvelut lähellä asiakasta
24.03.2020 11.39Valmet toimittaa ulkopakkauskartonkikoneen avainteknologiat Sri Andalille Intiaan
24.03.2020 10.33Logsetin vuosi 2019 oli ennätyksellinen
23.03.2020 15.00Veho turvaa hälytysajoneuvojen ja kriittisten kuljetusten liikkumisen poikkeustilanteessa
23.03.2020 13.00JM-Forest Oy: Ergonominen Logset-koneketju tehostaa työntekoa
23.03.2020 9.00Fuchs kasvattaa voiteluainetarjontaa pohjoismaissa
23.03.2020 8.32Turvallisuutta edistävät 4light-tuotteet Kaha-jälleenmyyjiltä
22.03.2020 15.22HYVIÄ UUTISIA! Ammattilehden verkko- ja somekanavat tarjoavat loistavan mahdollisuuden markkinointiin
22.03.2020 15.00Komatsu Forestin valokuvauskilpailun helmikuun voittaja on valittu
22.03.2020 12.10Tehokkaasti toimiva kenttähuolto tärkeä asia metsäkoneurakoinnissa
22.03.2020 9.00EU:n liikenneministerit keskustelivat koronaviruksen vaikutuksesta liikennesektoriin
21.03.2020 15.11Komatsu Forest Oy etsii palvelukseensa ammattitaitoista metsäkoneasentajaa Jyväskylän uuteen palvelukeskukseen
21.03.2020 12.55Tulli tarkentaa tavaraliikenteen määritystä koronavirustilanteessa
21.03.2020 10.33Tomi Reinikainen, Veljekset Reinikainen Oy: Koneyrittäminen on jatkuvaa toiminnan kehittämistä ja muutokseen sopeutumista
20.03.2020 18.24Seppo Korpi, Korpikuljetus Oy: Hybriditeknologia loistava puunajossa
20.03.2020 14.09Helikopteri levittää tuhkaa ja lannoittaa Metsähallituksen turvemaita
20.03.2020 14.04Pehmeiden maiden CoverX -erikoistela sopii laajasti myös yleiskäyttöön
20.03.2020 13.21Fingridille jälleen loistava tulos kansainvälisessä ITOMS-tutkimuksessa
20.03.2020 11.04Stora Enson Varkauden tehtaan kiinteistöteknisen huollon palvelutarjoaja vaihtuu
20.03.2020 10.20K-Auto ja sen edustamien merkkien jälleenmyyjät ja merkkihuollot palvelevat myös digitaalisten etäpalveluiden kautta
19.03.2020 14.47Tähteiden ja kierrätyspuun energiakäyttö kasvoivat 2019
19.03.2020 14.42Ilmaston lämpeneminen muuttaa Suomen metsäkasvillisuutta
19.03.2020 12.25Taloushallintoliitto: Palkanlaskennan erityistilanteita korona-aikana
19.03.2020 11.52WWF käy metsätalouden ravinnevalumien kimppuun kosteikon avulla
19.03.2020 11.00Myös Scania rajoittaa kuorma-autojen tuotantoa
18.03.2020 13.00Nimityksiä MAN Truck&Bus Finlandissa
18.03.2020 12.56Korkeakoulujen yhteishaku alkaa: tarjolla 46 600 aloituspaikkaa
18.03.2020 12.50Toyota keskeyttää tuotannon Euroopan tuotantolaitoksilla - Suomessa kaikki Toyota-liikkeet palvelevat normaalisti
18.03.2020 12.30Maatalouden investointien määrä jatkoi kasvuaan viime vuonna
18.03.2020 12.27Ponsse Oyj kutsuu henkilöstön yhteistoimintaeuvotteluihin
18.03.2020 11.45Tavara- ja henkilöliikenteen järjestöt esittävät lievennyksiä ajo- ja lepoaikasäännöksiin
18.03.2020 11.28Renault Trucks keskeyttää neljän tehtaan toiminnot Ranskassa
18.03.2020 10.46LänsiAuto tarjoaa 100 ajoneuvoa julkisen terveydenhuollon ammattihenkilöiden tilapäiseen käyttöön
18.03.2020 9.19Kalan ja kalatuotteiden viennissä kasvua
18.03.2020 9.13Nokian Renkaat: Kuusi vinkkiä kesärenkaiden turvallisuuden varmistamiseen
18.03.2020 9.11Ford seisauttaa auto- ja moottorituotannon Euroopassa
17.03.2020 17.00Ensimmäinen DAF CF Electric -jätteenkuljetusauto liikenteeseen
17.03.2020 13.01Renault Trucks ylläpiti markkina-asemansa kansainvälisillä markkinoilla 2019 - Suomessa kasvu jatkuu
17.03.2020 9.11Uusi tuotantolaitos tekee renkaiden kierrätyksestä aiempaa fiksumpaa
17.03.2020 8.44Valmet toimittaa maailman nopeimman päällystetyn kartongin koneen APP:n Guangxi Jingui Pulp and Paperille Kiinaan
16.03.2020 17.00IQR Flex Hammer: Nopeakäyntinen vasaramurskain epäpuhtaalle kierrätyspuulle
16.03.2020 11.01Uusi Nokian Hakkapeliitta Truck E2 -rengas ja Noktop Hakkapeliitta E2 -pinta vievät yhteisvoimin talvipidon, ajomukavuuden ja turvallisuuden uudelle tasolle
16.03.2020 10.11Metsäteollisuus ry: Alkuvuoden puukauppa hiljaista
16.03.2020 8.11MTK:n uusi ohjelma kannustaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen maa- ja metsätaloudessa
15.03.2020 11.00Saku Koistiselle ProSilva S4 -harvesteri Nilsiään
15.03.2020 10.00Tankkausetuja ammattiliikenteen D-automaateilla
15.03.2020 8.00Asetusluonnos metsien tuhkalannoituksesta lausunnolle
14.03.2020 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 70C21H A8 - Päivitetty kantavuuskuningas
14.03.2020 13.11Ammattilehti tarjoaa 100 % vain Hyviä uutisia!
14.03.2020 10.00Logset on varteenotettava vaihtoehto Ruotsin markkinoilla
13.03.2020 15.01Ponsselle myönnettiin Etiikkapalkinto
13.03.2020 13.11DSM aloittaa yhteistyön SABICin ja UPM Biopolttoaineiden kanssa tehdäkseen biopohjaista Dyneema® -kuitua
13.03.2020 7.01Kaupan liikevaihto kasvoi tammikuussa 2,1 prosenttia
12.03.2020 16.33Komatsu Forestin palvelukeskus virallisesti käyntiin Jyväskylässä 13.3.2020
12.03.2020 10.33Nurminen Logisticsin juna ennätysajassa Kiinasta Suomeen

Näytä lisää »