Neliakselisten autojen kuormatilat kaipaavat tarveharkintaa ja uusajattelua.
08.12.2016 10.40 Tämän auton kuormatila ja kantavuus ovat hyvässä luokassa.Pankkojen tolppakorkeuden 3.20m mahdollistavat Weckmanin matala runkorakenne ja alustavalinnat itse autossa. Lisäksi nosturin irroitus mahdollistaa lähes neljän tonnin kuormalisän.
Neliakselisten puutavara-autojen kuormatiloissa on paljon korjattavaa. Kuljetustaloudeltaan kannattavaksi katsottu yhdistelmätyyppi kärsii liian monessa tapauksessa vajaakuormilla ajosta ja vajaakuormien sekä turhaan mukana kulkevan yli 3000 - 4000 kiloa painavan kuormaimen aiheuttamista tulonmenetyksistä.
Valinta on vapaa, ja useasti myös väärä.
Neliakselisen auton hankinnan yhteydessä unohtuu vieläkin aivan liian usein vetoauton valinnaisominaisuuksien vaikutukset koko yhdistelmällä saatavaan tulokseen. Eroa eri valintapakettien välillä syntyy alustan sekä päällirakenteitten komponenttivalinnoista sekä myös alustatyypistä.
Painoeroa jopa yli kaksi tonnia ja kuormatilojen kokoeroa pahimmillaan yli seitsemän kehyskuutiota.
Yksistään vetoauton hankintavalinnoilla onnistutaan siirtämään koko 76 tonninen yhdistelmäpaketti tulevissa tuotoissa kannattavuuden takariviin. Kahden tonnin ylimääräinen omapaino, ja seitsemän kehyskuution kuormakokovaje näkyvät tuotossa yli viiden prosentin alentumana. - Tämä kannattavuusero on mahdollista saavuttaa jo yksin autovalinnan yhteydessä. xxhj
|