Tietokonesimulointi osoittaa vertailtujen pankkotyyppien suuren kulutuseron. Laskentamallinnus on vertailukelpoinen kenttäkokeitten ja käytännön kokemusten kanssa.

10.03.2017 0.30

Alla olevissa taulukoissa on lihavoitu 1 kpl,6kpl,10kpl ja 12kpl pankon kulutuslukemat 80 km/h ajonopeuksilla. Aerosimulointivertailu  on tehty tyhjänäajossa ja identtisissä ajo-olosuhteissa XXL pankon ja ALU pankon välillä.

WP_20160716_15_44_21_Pro.jpg




Vertailupankkojen otsapintojen koko ja niitten ilmavastusmuoto
aiheuttavat pankkojen kulutuserot.

Vertailuyhdistelmien kulutusero 4% - 8%.

Vertailuyhdistelmien kahdentoista pankon kulutusero on tasaisella 70 km/h ajonopeudella kahdeksan litraa sadalla , ja jos ajosta puolet on kuormattuna ajoa, on kulutuseroarvio noin viisi litraa sadalla. Simuloinnin antamista tuloksista voidaan päätellä vertailupankkojen kulutuseroksi keskivertopuunajossa ajonopeuden,maantieajomatkan ja kuormauksen osuudesta riippuen neljästä kahdeksaan prosenttiin.

XXL
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
 km/h  kg    # l/100 km  l/100 km l/100 km
 1 60 20500 0 29.322
 6 60 20645  1 29.844 .522052 .522052
11 60 20790 2 30.366 .522017 1.044069
16 60 20935 3 30.888 .521983 1.566052
21 60 21080 4 31.410 .521993 2.088045
26 60 21225 5 31.932 .522303 2.610348
31 60 21370 6 32.455 .522269 3.132617
36 60 21515 7 32.977 .522234 3.654851
41 60 21660 8 33.499 .522199 4.177050
46 60 21805 9 34.021 .522545 4.699595
51 60 21950 10 34.544 .522520 5.222115
56 60 22095 11 35.066 .522485 5.744600
61 60 22240 12 35.589 .522450 6.267050
============================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
   km/h kg # l/100 km l/100 km l/100 km
  2 70 20500 0 27.923
  7 70 20645 1 28.606 .682953 .682953
12 70 20790 2 29.289 .683093 1.366046
17 70 20935 3 29.972 .683108 2.049155
22 70 21080 4 30.655 .683121 2.732276
27 70 21225 5 31.338 .683263 3.415539
32 70 21370 6 32.022 .683229 4.098767
37 70 21515 7 32.705 .683338 4.782106
42 70 21660 8 33.388 .683384 5.465489
47 70 21805 9 34.072 .683366 6.148855
52 70 21950 10 34.755 .683539 6.832393
57 70 22095 11 35.439 .683504 7.515897
62 70 22240 12 36.122 .683583 8.199480
============================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
   km/h kg # l/100 km l/100 km l/100 km
  3 80 20500 0 31.127
  8 80 20645 1 31.997 .870136 .870136
13 80 20790 2 32.868 .871089 1.741225
18 80 20935 3 33.740 .871609 2.612834
23 80 21080 4 34.613 .872550 3.485384
28 80 21225 5 35.486 .873081 4.358465
33 80 21370 6 36.360 .874011 5.232476
38 80 21515 7 37.234 .874553 6.107030
43 80 21660 8 38.110 .875471 6.982501
48 80 21805 9 38.986 .876025 7.858526
53 80 21950 10 39.863 .876931 8.735457
58 80 22095 11 40.740 .877497 9.612954
63 80 22240 12 41.619 .878391 10.491345
==============================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
    km/h kg    # l/100 km l/100 km l/100 km
  4 90 20500 0 34.675
  9 90 20645 1 35.762 1.087332 1.087332
14 90 20790 2 36.852 1.090538 2.177871
19 90 20935 3 37.944 1.091866 3.269736
24 90 21080 4 39.039 1.094221 4.363957
29 90 21225 5 40.135 1.096654 5.460611
34 90 21370 6 41.233 1.097981 6.558592
39 90 21515 7 42.334 1.101108 7.659700
44 90 21660 8 43.437 1.102768 8.762468
49 90 21805 9 44.542 1.104533 9.867002
54 90 21950 10 45.649 1.107554 10.974556
59 90 22095 11 46.758 1.108879 12.083435
64 90 22240 12 47.869 1.111418 13.194853
===============================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
    km/h kg      #    l/100 km l/100 km l/100 km
  5 100 20500   0 38.623
10 100 20645   1 39.950 1.326929 1.326929
15 100 20790   2 41.280 1.330308 2.657237
20 100 20935   3 42.616 1.335328 3.992566
25 100 21080   4 43.954 1.338709 5.331275
30 100 21225   5 45.296 1.342086 6.673361
35 100 21370   6 46.642 1.345463 8.018824
40 100 21515   7 47.992 1.350360 9.369184
45 100 21660   8 49.346 1.353862 10.723046
50 100 21805   9 50.703 1.357238 12.080284
55 100 21950 10 52.064 1.360613 13.440897
60 100 22095 11 53.429 1.365389 14.806286
65 100 22240 12 54.798 1.369009 16.175295
================================

ALU
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
   km/h kg     # l/100 km l/100 km l/100 km
  1 60 20500 0 29.322
  6 60 20645 1 30.376 1.053994 1.053994
11 60 20790 2 31.430 1.054019 2.108013
16 60 20935 3 32.485 1.054712 3.162725
21 60 21080 4 33.539 1.054698 4.217423
26 60 21225 5 34.595 1.055431 5.272854
31 60 21370 6 35.650 1.055396 6.328250
36 60 21515 7 36.706 1.056131 7.384381
41 60 21660 8 37.762 1.056114 8.440495
46 60 21805 9 38.819 1.056810 9.497305
51 60 21950 10 39.876 1.056833 10.554138
56 60 22095 11 40.934 1.057489 11.611627
61 60 22240 12 41.991 1.057551 12.669178
=================================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
    km/h kg    # l/100 km l/100 km l/100 km
  2 70 20500 0 27.923
  7 70 20645 1 29.322 1.399048 1.399048
12 70 20790 2 30.721 1.399357 2.798405
17 70 20935 3 32.121 1.399712 4.198117
22 70 21080 4 33.521 1.400090 5.598207
27 70 21225 5 34.922 1.400399 6.998606
32 70 21370 6 36.322 1.400707 8.399313
37 70 21515 7 37.723 1.401015 9.800328
42 70 21660 8 39.125 1.401378 11.201706
47 70 21805 9 40.526 1.401749 12.603455
52 70 21950 10 41.928 1.402057 14.005512
57 70 22095 11 43.331 1.402365 15.407877
62 70 22240 12 44.734 1.402673 16.810550
=================================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
    km/h kg    # l/100 km l/100 km l/100 km
  3 80 20500 0 31.127
  8 80 20645 1 32.928 1.800800 1.800800
13 80 20790 2 34.732 1.804050 3.604850
18 80 20935 3 36.539 1.807299 5.412149
23 80 21080 4 38.350 1.810548 7.222697
28 80 21225 5 40.164 1.813797 9.036494
33 80 21370 6 41.981 1.817046 10.853540
38 80 21515 7 43.801 1.820295 12.673835
43 80 21660 8 45.625 1.823543 14.497378
48 80 21805 9 47.451 1.826792 16.324170
53 80 21950 10 49.281 1.830040 18.154210
58 80 22095 11 51.115 1.833288 19.987497
63 80 22240 12 52.951 1.836535 21.824033

================================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
   km/h kg     # l/100 km l/100 km l/100 km
  4 90 20500 0 34.675
  9 90 20645 1 36.943 2.267981 2.267981
14 90 20790 2 39.219 2.276881 4.544862
19 90 20935 3 41.506 2.286982 6.831844
24 90 21080 4 43.803 2.296331 9.128176
29 90 21225 5 46.108 2.305230 11.433406
34 90 21370 6 48.423 2.314653 13.748059
39 90 21515 7 50.747 2.324678 16.072737
44 90 21660 8 53.081 2.333576 18.406313
49 90 21805 9 55.423 2.342473 20.748786
54 90 21950 10 57.776 2.352866 23.101653
59 90 22095 11 60.138 2.361918 25.463570
64 90 22240 12 62.509 2.370814 27.834385
===============================
# TARGET VEHICLE TIMBER FUEL DIFFERENCE DIFFERENCE
SPEED MASS BUNKS CONSUMPTION FROM PREV. CUMULATION
    km/h kg        # l/100 km   l/100 km l/100 km
  5 100 20500   0 38.623 
10 100 20645   1 41.405 2.781562 2.781562
15 100 20790   2 44.204 2.799411 5.580973
20 100 20935   3 47.019 2.815388 8.396361
25 100 21080   4 49.852 2.832171 11.228532
30 100 21225   5 52.701 2.849212 14.077743
35 100 21370   6 55.566 2.864928 16.942671
40 100 21515   7 58.449 2.883033 19.825704
45 100 21660   8 61.347 2.898532 22.724236
50 100 21805   9 64.263 2.916002 25.640237
55 100 21950 10 67.196 2.932349 28.572586
60 100 22095 11 70.144 2.948753 31.521339
65 100 22240 12 73.111 2.966163 34.487502
================================

Taulukon kulutuslukemat ovat simuloidut kahden eri pankkotyypin yhdistelmille tyhjänäajossa 60/70/80/90/100 km/h tasaisilla ajonopeuksilla ja identtisissä ajo-olosuhteissa. Pankkojen vaikutusta tyhjänäajokulutuksiin on arvioitu vertailupankoilla lisäämällä yhdistelmään pankkoja pankko pankolta paino- ja ilmanvastuslisineen (0 kpl -   12 kpl).




01.04.2020 11.06Turvetta kattilaan - ihmisille lämpöä myös poikkeusoloissa
01.04.2020 11.04Milwaukee M18 Force Logic hup700 -hydraulipumppu muuttaa siirtolinjojen asennustavat
01.04.2020 9.19Iveco myynti muuttuu Savo-Karjalan alueella
01.04.2020 9.00Oikeanlainen säilytys pidentää renkaiden käyttöikää -viisi vinkkiä renkaiden säilytykseen
01.04.2020 8.14Raakapuuyhdistelmien nippusidonnan vaatimuksiin ja valvontaan on tulossa tarkennuksia tämän kuluvan vuoden aikana
31.03.2020 17.15Altti Laiho, Valmet/Komatsu: 30 vuotta itädivisioonassa
31.03.2020 13.35Volvo kuorma-autojen varaosalogistiikka ja korjaamot palvelevat normaalisti
31.03.2020 11.22Aikansa merkkipaalut: 504:stä täysin uuteen 208:aan - PEUGEOTin kuusi Vuoden Autoa
31.03.2020 10.00Ennuste: Metsäsektori selviää koronakriisistä monia aloja paremmin - sahateollisuus ja pienyritykset kärsivät eniten
31.03.2020 9.00Renault CLIOLLA aihetta juhlaan
30.03.2020 17.00Huoltovarmuuskeskus laajentaa matkustaja-autolauttojen tukea rekkayhteyksiä varmistamaan
30.03.2020 13.22Nurminen Logisticsin junayhteyden kehittäminen jatkuu
30.03.2020 13.20BMH Technology toimittaa kiinteän polttoaineen käsittelyjärjestelmän Helen Oy:n Vuosaaren biolämpölaitokselle Helsinkiin
30.03.2020 13.01Metsä Groupin suomalaiset investointihankkeet etenevät - Raumalle rakennetaan maailman modernein saha
30.03.2020 10.11Metsäkoneyritysten menestystekijät tutkittiin
30.03.2020 9.00Koivu kukkii tänä keväänä tavanomaista heikommin - Etelä-Suomessa on nyt paljon kuusen käpyjä
29.03.2020 15.11Suometsien käsittelyyn etsitään viisaita ratkaisuja laajapohjaisella yhteistyöllä
29.03.2020 11.45AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Stralis X-Way AS340X57 8x4 puutavara-auto - Uusi haastaja kantavuuskilpailuun
28.03.2020 15.33Bruks 806.2 autohakkuri - Korkeaa tuottavuutta matalin käyttökustannuksin
28.03.2020 9.11Puupellettien tuotanto väheni ja tuonti lisääntyi vuonna 2019
28.03.2020 8.11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä
27.03.2020 17.10Work Cars tarjoaa laadukkaat hyötyajoneuvot lyhyellä toimitusajalla
27.03.2020 14.54Turvallisuus ennen kaikkea - rengaspaineiden valvontajärjestelmät kehittyneet merkittävästi
27.03.2020 14.33Sopimusasiakkaat tyytyväisiä palveluun - Leasing kasvattaa suosiotaan nosturikaupassa
27.03.2020 14.25Kuorma-autovalmistajista Sisu Auto piti tuotannon pisimpään käynnissä
27.03.2020 14.21Uudet Stihl sahat nyt kotiinkuljetuksella kautta maan
27.03.2020 13.11Land Rover liikuttaa Punaisen Ristin vapaaehtoisia koronaoperaatiossa
27.03.2020 10.00H. Weckman Oy:n nosturitelineiden tekijänoikeudet Wintersteel Oy:lle
27.03.2020 8.43Metsämiesten säätiöltä 1,6 miljoonaa apurahoja
27.03.2020 8.30Ford-korjaamoilla on otettu käyttöön "No Touch" -toimintatapa
26.03.2020 18.04Doosan 140 LCR + Logset TH45: Onnistunut kaivukoneharvesteri
26.03.2020 17.00Kuorma-autot ja hyötyajoneuvot muuttuviin kuljetustarpeisiin Volvo Truck Rentalista
26.03.2020 15.55KILA:lta lausunto vuosina 2020?2023 sovellettavien verohuojennuspoistojen käsittelystä
26.03.2020 15.00Ajo- ja lepoaikoihin määräaikainen poikkeus
26.03.2020 14.33Suomi ja Ruotsi sopivat Tornionjoen kalastusmääräyksistä kalastuskaudelle 2020 ja keväälle 2021
26.03.2020 10.00Havupuiden käpysadoissa runsasta vaihtelua
26.03.2020 9.40Hyviä uutisia siitepölyallergikoille
26.03.2020 9.30Akkukäyttöinen vesipumppu-uutuus
25.03.2020 16.33Jousitukku laajentanut toimitilojaan - nopeat varastotoimitukset ykkösasia asiakkaille
25.03.2020 13.11Kumipyörärahdin merikuljetukset varmistetaan Huoltovarmuuskeskuksen toimenpitein
25.03.2020 12.00Roadscannersin diagnostiikalla teiden korjauskulut kuriin
25.03.2020 11.15Valmet ja Orora-yhtiön Botanyn tehdas uusivat tehtaan kunnossapidon ulkoistussopimuksen Australiassa
25.03.2020 9.41Leatherman monitoimityökaluvalikoima kasvaa FREE K-sarjalla
25.03.2020 9.33Volkswagen palkitsee mekkiuskolliset yksityisasiakkaat pidemmällä takuulla
24.03.2020 17.10Suomen pohjoisin puutavara-auto operoi Enontekiön Kuttasesta käsin
24.03.2020 12.35PONSSE Express rahtipalvelut lähellä asiakasta
24.03.2020 11.39Valmet toimittaa ulkopakkauskartonkikoneen avainteknologiat Sri Andalille Intiaan
24.03.2020 10.33Logsetin vuosi 2019 oli ennätyksellinen
23.03.2020 15.00Veho turvaa hälytysajoneuvojen ja kriittisten kuljetusten liikkumisen poikkeustilanteessa
23.03.2020 13.00JM-Forest Oy: Ergonominen Logset-koneketju tehostaa työntekoa
23.03.2020 9.00Fuchs kasvattaa voiteluainetarjontaa pohjoismaissa
23.03.2020 8.32Turvallisuutta edistävät 4light-tuotteet Kaha-jälleenmyyjiltä
22.03.2020 15.22HYVIÄ UUTISIA! Ammattilehden verkko- ja somekanavat tarjoavat loistavan mahdollisuuden markkinointiin
22.03.2020 15.00Komatsu Forestin valokuvauskilpailun helmikuun voittaja on valittu
22.03.2020 12.10Tehokkaasti toimiva kenttähuolto tärkeä asia metsäkoneurakoinnissa
22.03.2020 9.00EU:n liikenneministerit keskustelivat koronaviruksen vaikutuksesta liikennesektoriin
21.03.2020 15.11Komatsu Forest Oy etsii palvelukseensa ammattitaitoista metsäkoneasentajaa Jyväskylän uuteen palvelukeskukseen
21.03.2020 12.55Tulli tarkentaa tavaraliikenteen määritystä koronavirustilanteessa
21.03.2020 10.33Tomi Reinikainen, Veljekset Reinikainen Oy: Koneyrittäminen on jatkuvaa toiminnan kehittämistä ja muutokseen sopeutumista
20.03.2020 18.24Seppo Korpi, Korpikuljetus Oy: Hybriditeknologia loistava puunajossa
20.03.2020 14.09Helikopteri levittää tuhkaa ja lannoittaa Metsähallituksen turvemaita
20.03.2020 14.04Pehmeiden maiden CoverX -erikoistela sopii laajasti myös yleiskäyttöön
20.03.2020 13.21Fingridille jälleen loistava tulos kansainvälisessä ITOMS-tutkimuksessa
20.03.2020 11.04Stora Enson Varkauden tehtaan kiinteistöteknisen huollon palvelutarjoaja vaihtuu
20.03.2020 10.20K-Auto ja sen edustamien merkkien jälleenmyyjät ja merkkihuollot palvelevat myös digitaalisten etäpalveluiden kautta
19.03.2020 14.47Tähteiden ja kierrätyspuun energiakäyttö kasvoivat 2019
19.03.2020 14.42Ilmaston lämpeneminen muuttaa Suomen metsäkasvillisuutta
19.03.2020 12.25Taloushallintoliitto: Palkanlaskennan erityistilanteita korona-aikana
19.03.2020 11.52WWF käy metsätalouden ravinnevalumien kimppuun kosteikon avulla
19.03.2020 11.00Myös Scania rajoittaa kuorma-autojen tuotantoa
18.03.2020 13.00Nimityksiä MAN Truck&Bus Finlandissa
18.03.2020 12.56Korkeakoulujen yhteishaku alkaa: tarjolla 46 600 aloituspaikkaa
18.03.2020 12.50Toyota keskeyttää tuotannon Euroopan tuotantolaitoksilla - Suomessa kaikki Toyota-liikkeet palvelevat normaalisti
18.03.2020 12.30Maatalouden investointien määrä jatkoi kasvuaan viime vuonna
18.03.2020 12.27Ponsse Oyj kutsuu henkilöstön yhteistoimintaeuvotteluihin
18.03.2020 11.45Tavara- ja henkilöliikenteen järjestöt esittävät lievennyksiä ajo- ja lepoaikasäännöksiin
18.03.2020 11.28Renault Trucks keskeyttää neljän tehtaan toiminnot Ranskassa
18.03.2020 10.46LänsiAuto tarjoaa 100 ajoneuvoa julkisen terveydenhuollon ammattihenkilöiden tilapäiseen käyttöön
18.03.2020 9.19Kalan ja kalatuotteiden viennissä kasvua
18.03.2020 9.13Nokian Renkaat: Kuusi vinkkiä kesärenkaiden turvallisuuden varmistamiseen
18.03.2020 9.11Ford seisauttaa auto- ja moottorituotannon Euroopassa
17.03.2020 17.00Ensimmäinen DAF CF Electric -jätteenkuljetusauto liikenteeseen
17.03.2020 13.01Renault Trucks ylläpiti markkina-asemansa kansainvälisillä markkinoilla 2019 - Suomessa kasvu jatkuu
17.03.2020 9.11Uusi tuotantolaitos tekee renkaiden kierrätyksestä aiempaa fiksumpaa
17.03.2020 8.44Valmet toimittaa maailman nopeimman päällystetyn kartongin koneen APP:n Guangxi Jingui Pulp and Paperille Kiinaan
16.03.2020 17.00IQR Flex Hammer: Nopeakäyntinen vasaramurskain epäpuhtaalle kierrätyspuulle
16.03.2020 11.01Uusi Nokian Hakkapeliitta Truck E2 -rengas ja Noktop Hakkapeliitta E2 -pinta vievät yhteisvoimin talvipidon, ajomukavuuden ja turvallisuuden uudelle tasolle
16.03.2020 10.11Metsäteollisuus ry: Alkuvuoden puukauppa hiljaista
16.03.2020 8.11MTK:n uusi ohjelma kannustaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen maa- ja metsätaloudessa
15.03.2020 11.00Saku Koistiselle ProSilva S4 -harvesteri Nilsiään
15.03.2020 10.00Tankkausetuja ammattiliikenteen D-automaateilla
15.03.2020 8.00Asetusluonnos metsien tuhkalannoituksesta lausunnolle
14.03.2020 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 70C21H A8 - Päivitetty kantavuuskuningas
14.03.2020 13.11Ammattilehti tarjoaa 100 % vain Hyviä uutisia!
14.03.2020 10.00Logset on varteenotettava vaihtoehto Ruotsin markkinoilla
13.03.2020 15.01Ponsselle myönnettiin Etiikkapalkinto
13.03.2020 13.11DSM aloittaa yhteistyön SABICin ja UPM Biopolttoaineiden kanssa tehdäkseen biopohjaista Dyneema® -kuitua
13.03.2020 7.01Kaupan liikevaihto kasvoi tammikuussa 2,1 prosenttia
12.03.2020 16.33Komatsu Forestin palvelukeskus virallisesti käyntiin Jyväskylässä 13.3.2020
12.03.2020 10.33Nurminen Logisticsin juna ennätysajassa Kiinasta Suomeen

Näytä lisää »