Volkswagen lanseeraa nykyisten Transporter 6.1:n ja Caravelle 6.1:n seuraajat vuonna 2025 - Ennakkomyynti käynnistyy huomenna Saksassa13.12.2023 12.12 Mahdollistaakseen pitkän aikavälin ajoneuvosuunnittelun kaikille yritys- ja yksityisasiakkaille, Volkswagen Commercial Vehicles aloittaa jo huomenna, 14. joulukuuta, uuden Transporterin ennakkomyynnin Saksassa. Valmistajan mukaan seuraava sukupolvi tarjoaa edeltäjiinsä verrattuna huomattavasti laajemman vakiovarustelun – mukaan lukien digitaalisen ohjaamon, keskusnäytön ja uusimmat apujärjestelmät – sekä täysin uudelleen suunnitellun valikoiman erittäin tehokkaita ajojärjestelmiä. Uusien mallien myötä Volkswagen Commercial Vehicles on ensimmäistä kertaa kehittänyt tuotelinjan, joka on saatavilla turbodiesel-, pistokehybridi- ja sähkövoimansiirrolla.
Uusien LED-ajovalojen ja LED-takavaloryhmien lisäksi uudessa Transporterissa on vakiona sähkötoiminen seisontajarru ja automaattinen pitotoiminto, 12- tuuman digitaalinen mittaristo (Digital Cockpit), infotainment-järjestelmä (mukaan lukien DAB+, Apple CarPlay, Android Auto, online-palvelut ja 13 tuuman kosketusnäyttö), monitoimiohjauspyörä, sadetunnistin, kaistanpitojärjestelmä Lane Assist, autonominen hätäjarrutusavustin ja Dynaaminen liikennemerkkinäyttö väärän suunnan varoituksella. Raamikkaampi Uusi Transporter on 5 050 mm pitkä, mikä merkitsee 146 mm lisäystä mm edeltäjään verrattuna. Akseliväliä on pidennetty 97 mm 3 100 mm:iin, ja lisävarusteena on saatavilla 400 mm pidempi akseliväli (kokonaispituus: 5 450 mm). 2 032 mm:n ulkoleveys on 128 mm edeltäjiä suurempi (ilman ulkopeilejä). Lisää kantavuutta Kasvatetun pituuden, leveyden ja akselivälin ansiosta Volkswagen Commercial Vehicles on pystynyt kasvattamaan uuden mallisukupolven kantavuutta. Normaalilla akselivälillä ja vakiokatolla varustetun Transporterin rahtitila on kasvanut 5,8 metriin. Pyöräkoteloiden välistä maksimileveyttä on kasvatettu liki 15 senttimetrillä 1 392 mm:iin. Vakioakselivälillä ja TDI-vedolla varustetun Transporterin hyötykuorma on noussut 1,2 tonnista 1,3 tonniin. Tämän version perävaunun enimmäismassaa on korotettu 2,5 tonnista 2,8 tonniin dieselpakettiautojen tehoissa 110 kW ja 125 kW. Lisäksi kattokuorma on kasvanut 150 kilosta 170 kiloon. Myös lataushybridinä Transporter on jatkossa tarjolla dieselien ohella myös ladattavana hybridinä (eHybrid) ja täyssähköisenä (eTransporter) vaihtoehtona. Uusista TDI-moottoreista on saatavana kolme tehovaihtoehtoa: 81 kW (110 hv), 110 kW (150 hv) ja 125 kW (170 hv). Näitä seuraa ladattava hybridi, jonka järjestelmäteho on 171 kW (233 hv) ja neljä sähkövaihtoehtoa 85 kW (116 hv), 100 kW (136 hv), 160 kW (218 hv) ja 210 hv. kW (286 hv). Sähkömallien akkujen energiasisältö (brutto) on 83 kWh. Perusversiota 85 kW:n sähkömoottorilla tarjotaan 54 kWh:n akulla (brutto). TDI- ja eHybrid-malleissa on etuveto. 4MOTION-nelipyörävetojärjestelmä on saatavana lisävarusteena TDI-versioihin 110 kW:sta alkaen. Täyssähköisissä malleissa on aluksi takaveto. Nelivetoinen versio on luvassa myöhemmin. Hintatärppi kotimarkkinoille Uusi Transporter on huomattavasti laajennetun vakiovarustelun ja 81 kW (110 hv) TDI-aloitustason moottorin ansiosta konfiguroitavissa Saksassa 36 780 eurosta alkaen, jos malli tilataan aikaisin ensimmäisten kuukausien aikana.
Suomeen maahantuotavan malliston myynnin aloitus ja suositushinnat ilmoitetaan myöhemmin.
|