Leijonakeula vakuuttanut hakkeen kuljetuksissa09.12.2023 15.00
Savoline Oy tarjoaa energia- ja kierrätysjakeiden sekä metsäteollisuustuotteiden kuljetuksia koko Suomen alueella, joissa MAN -kuorma-autot ovat osoittautuneet kaikin puolin toimivaksi ratkaisuksi. (kuva yllä: Savoline Oy:llä on käytössä kolme MAN TGX 35.580 8x4 kuorma-autoa ketjupurkavilla koreilla - kuvassa metsähakkeen ajossa oleva matalaohjaamoinen ja korkeakeulainen auto.) Siilinjärvellä kotipaikkaansa pitävä Savoline Oy on perustettu vuonna 2010: - Aloitin jakeluauton kuljettajana 18-vuotiaana ja pidempien yhdistelmien pariin siirryin vuonna 2006 armeijan jälkeen. Yrittäjäksi lähdin 13 vuotta sitten yhdellä autolla, millä kuljetettiin kierrätysmateriaaleja, keräyspaperia, villaa, sahatavaraa, sellua sekä muuta, kertoilee yrittäjä Joni Räsänen. (kuva: Savoline Oy:n yrittäjä Joni Räsänen on tyytyväinen MAN -kuorma-autojen ominaisuuksiin ja luotettavuuteen, sillä perushuolloilla on pärjätty. Myös polttoaineenkulutus on hyvällä tasolla suhteessa kuljetettuihin jopa 76-tonnin massoihin.) Hakkeen kuljetukset pääroolissa Toiminta lähti kasvamaan tasaisesti asiakkaiden kuljetustarpeiden mukaan. - Kierrätysmateriaalien ja metsäteollisuuden tuotteiden rinnalla alettiin keskittyä hakkeen ja turpeen ajoon vuonna 2018, jolloin hankittiin ensimmäinen yhdistelmä terminaaliajoihin ja siirtokuljetuksiin voimalaitoksiin. Tänä päivänä meillä on seitsemän ketjupurkavaa yhdistelmää, joista neljällä ajetaan pääasiassa haketta ja yhdellä niistä metsähaketta hakkurin alta. Kahdella kylkiaukeavalla autolla hoidetaan rahdinajoa ja yksi auto on varalla. Minulla on lisäksi yhdessä Jari Väisäsen kanssa yhteisyritys RV-Energia Oy, joka myy ja välittää energia- jakeita sekä maatalouden kuiviketuotteita. Yrityksellä on pyöräkuormaajia hakkeen lastauksessa ja Savoline hoitaa kuljetuksia, sanoo Räsänen, jolla on myös ajossa yksi taksi Kuopion alueella: - Kuljettajia on yhteensä viitisentoista ja porukalla tekemisen meininki. (kuva: MAN TGX 35.580 8x4 hakemassa metsähakekuormaa maastosta hakkurin alta, missä pitkärunkoinen auto on yllättävän ketterä ja pyöräpitoa löytyy haastaviin paikkoihin. Kuva: Matti Lindman) MAN vakuuttanut ominaisuuksillaan Ensimmäisen MAN kuorma- auton Savoline otti ajoon marraskuussa 2021 ja nyt niitä on käytössä jo kolme kappaletta. - Etsin käytettyä autoa ja kun sopivaa ei oikein löytynyt, tein kaupat Kuopion MAN-myyjän Juha Gröhnin kanssa heillä olleesta valmiista uudesta TGX 35.580 alustasta. Auto rakennettiin ketjupurkavalla korilla hakkeen ja turpeen ajoon; sillä on nyt ajettu puoli miljoonaa kilometriä ja kokemukset ovat olleet oikein hyvät. Niinpä hankimme toisen uuden samanlaisen MANin ja heti perään nyt kesällä taloon tuli kolmas saksalainen hakkeen siirtoajoon, missä on Topliftin ketjupurkava korirakenne, kertoo Räsänen. Laadukkaiden autojen lisäksi myös huoltopalveluiden pitää olla iskussa: - Siirtoautoihin tulee vuodessa 200 000 - 350 000 kilometriä tilanteesta riippuen ja metsähakeautoon jotain 150 000 km vuodessa. Autoissamme on huol- tokorjaussopimukset ja Atoy Rekkahuollolla Kuopiossa palvelu pelaa. Tosin autot ovat toimineet niin hyvin että perushuolloilla on onneksi pärjätty. Kuljettajat ovat olleet oikein tyytyväisiä MAN -kuorma-autojen ominaisuuksiin, vaikka alussa uutta merkkiä kohtaan olikin hieman ennakkoluuloja. - Ne ovat kuitenkin karisseet heti ensimmäisistä kilometreistä lähtien, sillä MAN on todella hyvä ajaa niin maanteillä kuin metsäpäässäkin. Siirtoautoissa on isot tilavat, todella hiljaiset ohjaamot ja metsähakeautossa tehtävään sopiva matalampi hytti ja korkea keula teräspuskurilla. Myös polttoainetalous on hyvällä tasolla suhteessa kuljetettuihin jopa 76-tonnin massoihin, ilmoittaa Räsänen.
(kuva: - Olin alussa vähän epäluuloinen että mitenkähän tämän kanssa pärjätään mutta MAN on osoittautunut aivan loistavaksi autoksi metsähakkeen kuljetuksissa, sanoo Savoline Oy:n kuljettaja Matti Lindman.) Erinomainen auto metsähakkeen ajoon Kesällä ajoon saatu MAN TGX 35.580 8x4 on osoittautunut todella päteväksi vaativassa metsähakkeen ajossa ensimmäisen 25 000 kilometrin kokemuksella. - Tridem-alustainen pitkärunkoinen auto on yllättävän ketterä ja painonsiirrosta on paljon apua maastossa sekä terminaaleissa etenemiseen. Pyöräpitoa löytyykin yllättävän hyvin, joten autolla pääsee nouseemaan isojenkin hakekasojen päälle purkamaan eikä kiinni ole vielä jääty todella pehmeisiinkään paikkoihin, sanoo Savoline Oy:n kuljettaja Matti Lindman, jolla ei ollut aiemmin kokemusta MANista: - Olin alussa vähän epäluuloinen että mitenkähän tämän kanssa pärjätään mutta MAN on osoittautunut aivan loistavaksi autoksi metsähakkeen ajossa, ja samoilla linjoilla on kollegani Markus Kananen. Merkkiä kannattaakin kaikkien epäluuloisten käydä koeajamassa, jos sellainen mahdollisuus rajoutuu vaikka kiertueilla. Uskon että kokemus on positiivinen. Myös Toplift Finlandin valmistama ketjupurkava ja nousevakattoinen korirakenne saa kehuja Savolinen kuljettajilta: - Joutsenossa on pitkä kokemus hakeautojen rakentamisesta, mikä näkyy rakenneratkaisuissa ja valmistuslaadussa. Kolmiketjuinen purkulaite on jykevää tekoa ja kuorman purku sujuu todella nopeasti. Perässä kulkee käytetty 4-akselinen Topliftin ketjupurkava vaunu, mikä sekin pelaa luotettavasti vaikka kilometrejä onkin jo kertynyt. (kuva: Metsähaketta ajetaan laajasti Pohjois- ja Etelä-Savon alueilla terminaaleihin sekä puoleenkymmeneen voimalaitokseen.) Kotimaisen energian kysyntä kasvussa Metsähaketta ajetaan laajasti Pohjois- ja Etelä-Savon alueilla hakkurin alta terminaaleihin sekä puoleenkymmeneen voimalaitokseen. - Metsähakkeen kysyntä on jo nyt hyvällä tasolla, mihin vaikuttaa täällä itäisessä Suomessa osaltaan se että Venäjän hake puuttuu markkinoilta. Ja vauhti vain kiihtyy kun päästään kunnolla lämmityskauteen, joten näkymät ovat oikein positiiviset, sanoo Savolinen yrittäjä Joni Räsänen.
(kuva: Savolinen metsähake-MANin korirakenne on Topflit Finlandin valmistama samoin kuin perässä kulkeva hakevaunu. Kolmiketjuinen purkulaite on jykevää tekoa ja kuorman purku sujuu nopeasti.)
|