Nokian Hakkapeliitta 10 tarjoaa seuraavan sukupolven turvallisuutta

28.01.2021 12.30

Nokian Hakkapeliitta 10 -tuoteperhe on innovatiivinen yhdistelmä ylivoimaista talvipitoa, ajomukavuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Tuoteperheen erityinen uusi tulokas on sähköautoihin ja hybrideihin tarkoitettu Nokian Hakkapeliitta 10 EV.

Uusi Nokian Hakkapeliitta 10 -nastarengasperhe on luotu suoriutumaan Pohjolan ankarissa olosuhteissa. Valikoimassa on yli 140 tuotetta. Kokovalikoima kattaa koot 14-22 tuumaa, ja nopeusluokka on T (190 km/h). Suurimmassa osassa tuotteita on merkintä XL, joka tarkoittaa kyseisen koon suurinta kantoluokkaa. Uusi Nokian Hakkapeliitta 10 -tuoteperhe tulee kuluttajille myyntiin syksyllä 2021. Päämarkkina-alueita ovat Pohjoismaat, Venäjä ja Pohjois-Amerikka.

Jotta uusi Nokian Hakkapeliitta 10 vastaisi autoilijoiden tarpeisiin, siinä on kahdenlaisia uudentyyppisiä nastoja. Myös nastojen määrää on lisätty, ja niiden sijoittelu on räätälöity rengaskoon mukaan. Esimerkiksi suosituimmassa koossa 205/55 R16 nastoja on 16 prosenttia enemmän verrattuna edelliseen malliin, mikä osaltaan parantaa renkaan turvallisuusominaisuuksia.

Uusia, tähden muotoisia nastoja on kierretty 180 astetta renkaan kummallakin olkapääalueella. Uudenlainen sijoittelu parantaa sivuttaispitoa ja käsiteltävyyttä varsinkin jäällä. Kun nastan reunat osuvat tien pintaan, ne ovat aina optimaalisessa asennossa. Tämä antaa lisäpitoa renkaalle sekä kuljettajalle lisää aikaa reagoida ennen pidon ja auton hallinnan menettämistä. Pito pysyy vakaana, kun sivuttais- ja pitkittäispidon ominaisuudet ovat tasapainossa.

Nokian Hakkapeliitta 10:n käyttöikää on pidennetty parantamalla nastojen kiinnitystä. Lisäkumi nastojen pohjassa kiinnittää ne tiukasti ja saa ne pysymään paikallaan pidempään. Kiihdytysominaisuudet jäällä ovat parantuneet kahdeksan prosenttia verrattuna Nokian Hakkapeliitta 9:ään.

Nokian Hakkapeliitta 10:n seuraavan sukupolven direktionaalinen eli pyörimissuunnaltaan määrätty pintamalli on vahvasti lamelloitu, mikä näkyy autoilijoille parantuneena vakautena ja lumipitona. 

– Renkaan keskiosa on erittäin jäykkä, sillä pitkittäinen keskiripa on liitetty olkapääalueeseen kuviopalojen välisillä rivoilla. Tämä tekee renkaasta jäykemmän, mikä puolestaan tuo tarkkuutta ajovasteeseen paljaalla tiellä talvipidosta tinkimättä. Aggressiivinen pintakuviointi ja monipuolinen lamellointi ovat täydellinen yhdistelmä ensiluokkaista pitoa, vakautta ja ajettavuutta kaikilla pinnoilla, Liukkula kertoo.

Nokian Hakkapeliitta 10 sopii kaikkiin talviolosuhteisiin ja toimii luotettavasti märällä, loskalla ja lumella. Loskakeli on yksi vaikeimmista olosuhteista, varsinkin tilanteissa, jossa hieman jäätynyttä loskaa on kasoina moottoritien kaistojen välissä. Renkaan pinta on suunniteltu estämään sohjoliirtoa. Pinnan yhdistetyt urat siirtävät vettä ja loskaa tehokkaasti pois renkaan ja tienpinnan välistä.

Nokian Renkaat on myös pienentänyt renkaan vierintävastusta, mikä lisää polttoainesäästöjä ja vähentää haitallisia päästöjä. Kekseliäs raaka-aineiden käyttö ja alhaisen vierintävastuksen tuova pintakuvio tekevät Nokian Hakkapeliitta 10:stä vastuullisemman vaihtoehdon autoilijoille.

– Nastojen huono puoli on aina ollut melu. Teimme paljon tutkimus- ja testaustyötä ratkaistaksemme asian ja vähentääksemme rengasääntä mahdollisimman paljon. Nastojen sijoittelu on tietokoneoptimoitu, jotta yksittäisten nastojen iskuaallot eivät ikinä vahvista toisiaan. Sisälle autoon tuleva ääni laskee dramaattisesti, Liukkula kertoo.

Nokian Hakkapeliitta 10 SUV 

Tehokkaat katumaasturit vaativat renkailta paljon. Renkaiden täytyy olla vahvat ja tukevat pitääkseen isot, painavat ajoneuvot vakaina myös suurissa nopeuksissa ja huonoissa tieolosuhteissa. Uusi Nokian Hakkapeliitta 10 SUV on räätälöity isoja ja tehokkaita katumaastureita varten. Siinä on samat turvallisuusominaisuudet kuin henkilöautonrenkaassa sekä enemmän kestävyyttä ja vakautta hallitakseen raskaamman rengaskuormituksen tarkasti ja luotettavasti.

Nokian Hakkapeliitta 10 SUV:issa on jäykkä pintakuviointi ja tukirivat olkapääalueilla. Tukirivat yhdistyvät uranpohjanostoihin, jotta renkaan kuviopalojen liike vähenisi. Tämä parantaa ajovakautta ja kestävyyttä. Uuden sukupolven pintakumisekoitus on räätälöity monipuoliseen katumaasturikäyttöön. Kumiseos toimii talven erilaisissa lämpötiloissa, tarjoaa erinomaista kulumiskestävyyttä sekä varmistaa turvallisen pidon ja vakaan käsiteltävyyden.

Nokian Hakkapeliitta 10 EV 

Uusi erityinen tulokas Nokian Hakkapeliitta -perheeseen on sähköautoja varten kehitety Nokian Hakkapeliitta 10 EV

- Sähköautot ovat hiljaisia, minkä vuoksi hiljainen rengasääni on mukavuuskysymys. Kun nastat ja pintakuvio osuvat tienpintaan, renkaan sisällä olevan ilmatilan ominaistaajuudet heräävät ja aiheuttavat noin 200 hertsin ärsyttävän melupiikin. Uusi Silent Drive -teknologia vaimentaa tämän värähtelyn, ja tuloksena on matalampi äänitaso, vähemmän melua matkustamossa ja lisää ajomukavuutta. Renkaan koosta ja sivupinnan korkeudesta riippuen vaahto vaimentaa resonanssihuippujen ääntä jopa 9 desibeliä, sanoo Hannu Onnela, Nokian Renkaiden Senior Development Engineer.

Sähköautot ovat yleensä tehokkaita ja painavat enemmän kuin polttomoottoriautot, mikä asettaa vaatimuksia myös renkaille. Nokian Renkaat on luonut Nokian Hakkapeliitta 10 EV:n vastaamaan sähköautojen vaatimuksiin vahvemman rakenteen ja kulutuspinnan lisäkumin avulla. Vahva rakenne tuo ylivertaista vakautta, ja kulutuspinta on suunniteltu kestämään voimakasta vääntöä ja raskasta rengaskuormitusta. Lisäkumi korostaa renkaan hiljaisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia.

hakka_10.png

Pääinnovaatiot:

Tuplanastateknologia. Maksimaalista turvallisuutta jäällä ja lumella. Keskialueen nastat parantavat kiihdytys- ja jarrutuspitoa, olkapääalueiden nastat maksimoivat pidon mutkissa ja kaistanvaihdoissa. Olkapääalueiden tähdenmuotoisia nastoja on kierretty 180 astetta, mikä tuo erinomaista sivuttaispitoa ja parantaa käsiteltävyyttä. Nastojen optimoitu sijoittelu tuo miellyttävän äänitason ja ajomukavuutta.

Eco Stud 10 -konsepti. Vähemmän tien kulumista, enemmän ajomukavuutta. Eco Stud -tyynyt, ilmatila nastan alalaipan keskellä, kumikerros nastan alla ja paksumpi kerros nastan ja teräsvöiden välissä vaimentavat nastojen iskua. Nykyaikainen, ympäristöystävällinen nastakonsepti pehmentää kontaktia tiehen ja varmistaa miellyttävän rengasäänen.

SilentDrive™-teknologia. Parasta mukavuutta. Poikkeuksellisen hiljaisen äänitason mahdollistaa renkaan sisäpinnalle lisätty kerros akustovaahtoa. Akustovaahto vaimentaa renkaiden ilmatilasta tulevaa resonointia, mikä hiljentää ääntä ja lisää ajomukavuutta. Tätä teknologiaa hyödynnetään Nokian Hakkapeliitta 10 EV -tuotteissa.

Uuden sukupolven pintakumisekoitus. Vaikuttavaa talvipitoa ja pieni vierintävastus. Pintakumiseos pysyy joustavana ja säilyttää pitonsa kovillakin pakkasilla ja tarjoaa vakaan suorituksen myös leudommalla säällä. Pintakumiseoksen materiaaleista 30 prosenttia on uusia, innovatiivisia raaka-aineita, kuten mäntyhartsia ja rypsiöljyä, ja yli 50 prosenttia kaikista renkaassa käytetyistä öljyistä on biopohjaisia. Pieni vierintävastus tuo polttoainesäästöä ja pienentää haitallisia päästöjä.

Aramid Sidewall -teknologia. Kestävyyttä ja suojaa yllättäviin tilanteisiin. Äärimmäisen vahvoja Aramid-kuituja sisältävä renkaan sivupinnan seos on poikkeuksellisen kestävää ja estää rengasrikkoja. Samaa materiaalia käytetään ilmailu- ja puolustusaloilla. Aramid-kuidut vahvistavat sivupinnan kumia kestämään ulkoiset iskut ja painumisen vannetta vasten.

Jarrutus- ja kiihdytystehostimet. Suunniteltu parantamaan lumipitoa. Tehostimien terävä, sahamainen kuviointi parantaa pitkittäispitoa, jota tarvitaan kiihdytyksissä ja jarrutuksissa.

Deep snow grooves. Olkapääalueiden aggressiiviset urat tuovat lisäpitoa syvempään lumeen mentäessä.

3D-lukkolamellit. Enemmän ajotarkkuutta. 3D-lukkolamellit lukitsevat kuviopalat yhteen renkaan osuessa tiehen, mikä parantaa käsiteltävyyttä mutkissa ja väistöissä.

19.01.2024 9.30Janne Mäihäniemi mukaan Aari Rahoituksen tiimiin
18.01.2024 12.15Kuorma-automarkkinassa tasaista vaihtelua eri valmistajien kesken 2015 - 2023
18.01.2024 9.15Sähköauto alle 25 000 eurolla - Totta se on!
18.01.2024 9.00Ponsse-konserniin kuuluva teknologiayhtiö Epec avaa vastuullisen ja älykkään tehtaan
18.01.2024 7.55Metsätuhoja paikannusta tarkkojen satelliittikuvien avulla
17.01.2024 18.12Merkkiuskollisuus voi seurata hautaan saakka
17.01.2024 17.11John Deere Forestry Oy ostaa metsäkoneiden huoltoliiketoiminnan Nastola Forest Huolto Oy:ltä
17.01.2024 13.00Vuosi 2023 oli menestys Mercedes-Benzille
17.01.2024 12.00Tenon lohikannat hälyttävän matalalla
17.01.2024 11.00Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen - 115 henkilöä lomautusten ja irtisanomisten piirissä
17.01.2024 10.00Konkursseja enemmän kuin 2009 finanssikriisin aikaan
17.01.2024 9.03Metsäteollisuus ja tiedeyhteisö yhteistyöhön selluntuotannon päästöjen vähentämiseksi
16.01.2024 19.45KATSO VIDEO! Junnikkala Oulun Laanila on Suomen modernein sahalaitos
16.01.2024 16.00Biotalouden yrityskiihdyttämössä ratkotaan alan haasteita - tavoitteena 50 innovaatiohaastetta
16.01.2024 13.40Finnair voitti maakuntakenttien lentoliikenteen kilpailutuksen kaikilla viidellä reitillä
16.01.2024 13.33Stora Enso investoi sahakuivaamoon Ruotsissa
15.01.2024 17.00Hirvivahinkokorvausten määrä laski viime vuodesta
15.01.2024 12.00Teollisuuden liikevaihto väheni 13,5 % vuoden 2023 marraskuussa
15.01.2024 9.45Luonnonvarakeskus päivitti maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman - kehitysennuste kohti vuotta 2035 on osoittautunut liian optimistiseksi
14.01.2024 16.00Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille
13.01.2024 9.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.01.2024 12.02Nimitykset: Gregor van der Mark DAF Trucksin Pohjoismaiden toimintojen johtajaksi
12.01.2024 11.56Nokian Tyres Tractor King saa kolme uutta kokoa
12.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2024: Kuljetuskustannuksia hillitsevät päätökset kohentavat kuljetusalan kannattavuutta, työvoiman tarve vähenemässä
11.01.2024 11.30Autokannan ikääntyminen kiihtyy - autoala korjaisi tilanteen vanhoilla lääkkeillä
11.01.2024 8.00SKAL polttoainejakelun päästökaupasta: lisää kuljetuskustannuksia - ammattidiesel saatava käyttöön
11.01.2024 7.50Valmet toimittaa avainteknologiaa Shandong Jin Tian He Paperille Kiinaan
10.01.2024 15.55Täysin uusi Mitsubishi Colt esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna
10.01.2024 9.45Metsätalouden tukien käyttö kasvoi edellisvuodesta - erityisesti pienpuun keruu lisääntyi
10.01.2024 9.00Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
10.01.2024 8.00Kalmarin hybridikonttilukit vähentämään Katoen Natien laitteiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä Montevideon terminaalissa
09.01.2024 18.00Jani Leppä on nimitetty Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi
09.01.2024 10.30Tampereelle rakenteilla uusiutuvan metaanin tuotantolaitos - hanat avataan 2026
09.01.2024 8.00CES 2024 Las Vegas: Kia käynnistää hyötyajoneuvojen tuotannon 2025
08.01.2024 15.30Merikarvian sahalle lopetuspäätös - liki 80 irtisanomisuhan alla
08.01.2024 11.20Nimitykset: Kalle Virtala Metsätyölle metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi
08.01.2024 10.01Kalmar ja Wallenius Wilhelmsen vahvistavat vuosikymmeniä kestänyttä yhteistyötään uudella tilauksella, joka sisältää täyssähköisiä haarukkatrukkeja ja konttikurottajia
08.01.2024 8.00Merikuljetusten määrä väheni 12 % marraskuussa 2023
08.01.2024 7.00Nopea lauhtuminen lisää kiinteistöjen laiterikkojen riskiä
07.01.2024 13.00Risupeto + Hyundai = Tehokas paketti energiapuun korjuuseen
07.01.2024 8.00Meriliikenne osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen
06.01.2024 9.00Joulukuussa 2023 ensirekisteröitiin 5 800 uutta henkilöautoa
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.01.2024 12.00Hollolassa Kosken silta suljetaan 15.1.-1.6.2024 sillan uusimisen vuoksi - liikenne kiertotielle
05.01.2024 8.00Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin
04.01.2024 13.39DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle
04.01.2024 10.33Rautateillä kuljetetun rahdin määrä laski 20 % vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
04.01.2024 10.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
04.01.2024 8.00Volvo henkilöautoilla ennätyskorkea markkinaosuus Suomessa vuonna 2023
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin

Näytä lisää »