AMMATTILEHTI KOEAJAA: Parivertailussa BMW X5 xDrive30d ja BMW X7 xDrive30d - Maasturiluokan valioyksilöt

19.01.2021 17.40

bemu1.jpg

Viime vuonna katukuvaan tullut BMW X5:n neljäs sukupolvi ja liki samaan aikaan markkinoille täysin uutena mallina tuotu BMW X7 alleviivaavat esimerkillisesti valmistajan tunnuslauseen ajamisen ilosta. 

(kuva yllä: Hiljattain markkinoille tuotu neljännen sukupolven BMW X5 (vas.) ja uusi BMW X7 puhuttelevat paitsi ulkonäöllään myös ajettavuudellaan. Valmistajalle ominaiseen tapaan molempiin on tarjolla mitä mielikuvituksellisimpia varusteita ja konehuoneeseen todella eksoottista tekniikkaa. Ajovalot ovat tietenkin adaptiiviset ja valo tuotetaan tehokkaiden ledien voimin.)

BMW on valmistanut suosittua X5 katumaasturiaan jo parin kymmenen vuoden ajan. Henkilöautopuolen 5-sarjan tavoin myös X5-mallisto on kestänyt ulkomuotojen osalta hyvin aikaa. Tuoreimman ja vasta järjestyksessään neljännen mallisukupolven myötä X5:n koria kasvatettiin kaikissa suunnissa. Akseliväli on nyt 2,975 metriä, mikä on peräti 42 mm entistä enemmän. Kokopituus kasvoi maltillisemmin 36mm, samoin korkeus 19 mm, mutta  suurin venytys 66 mm tehtiin leveyssuunnassa. Kasvun myötä X5:n toi kaivattuja lisäsenttimetrejä ohjaamoon, ja erityisesti takamatkustajille. Liki viiden metrin pituinen katumaasturi on kookas, mutta näyttää ja myös tuntuu isoveli X7:n vieressä, mallinimensä mukaisesti paria kokoluokkaa pienemmältä autolta. 

bemu2.jpg

(kuva: Kojelautaa hallitsee kaksi suurikokoista näyttöä. Näkyvyys on hyvä ja ajotuntuma erinomainen. X5:n keskikonsolissa on lisähinnasta tarjottava lämmitettävä/jäähdytettävä mukiteline. Erittäin toimiva ja hintansa väärti lisävaruste, oikeasti!)

BMW X7:llä on pituutta puskurista puskuriin mitattuna peräti 5,15 metriä, mikä on 38 cm enemmän kuin X5:ssä. Kun leveyttäkin on tasan kaksi metriä ja korkeutta 1,8 metriä muodostuu X7:n sovittamisesta suomalaisiin parkkipaikkoihin omat haasteensa. Tosin kuljettaja voi tällaisissa tilanteissa hyödyntää valinnaisvarusteista löytyvää ja asiallisesti pelaavaa pysäköintiavustinta tai tarkkailla auton ympäristöä eri puolille autoa sovitettuja kameroita hyödyntäen. 

Valmistaja tuntien molemmissa mallivaihtoehdoissa hyödynnetään alan uusinta ja turvallisinta tekniikkaa, mitä on tarjolla todella laajalla skaalalla, kaikkiin mieltymyksiin. Suomessa X5:n verolliset hintapyynnit alkavat xDrive 45e bensiinihybridin reilusta 86 000 eurosta päättyen X5 M mallin hulppeaan yli 230 000 euron hintapyyntiin. Nyt ajettavan BMW X5 xDrive30d:n hinnat alkavat noin 98 000 eurosta. Kattavin M-Sport, BMW Inividual ja talvipaketein sekä lukuisin valinnaisvarustein täydennetyn X5:n hintapyynti nousee päälle 137 000 euron. 

bemu3.jpg

(kuva: X7 on kuljettajan paikalta tarkasteltuna likipitäen yhteneväinen pikkuveli X5:n kanssa.)

Taloudellista voimaa

Molempien nyt koeajettavien X-sarjalaisten kulkupuolesta vastaa kaksoisahdettu, tilavuudeltaan kolmelitrainen dieselmoottori. Kierrosherkästä kuusisylinterisestä moottorista irrotetaan 265 hv / 620 Nm suoritus arvot. Huipputeho saadaan puristettua irti kierroslukumittarin neulan osoittaessa 4000 r/min lukemaa. Paras vääntö on tarjolla kierrosalueella 2000-2500 r/min.

BMW on tunnettu läpi historian korkeaan hyötysuhteeseen yltävistä moottoreistaan. X-sarjalaiset eivät tee tähän poikkeusta. Yhdistetyn ajotavan polttoaineenkulutuslukemiksi ilmoitetaan X5:lle 7,9 l / 100 km ja X7:lle 8,5 l / 100 km. Lukemat saattavat tuntua optimistisilta omapainoltaan liki 2200 kg ja yli 2300 kg painaville, yli 20-tuumaisten vanteiden ja leväprofiilisten renkaiden turvin kulkeville jäteille. Tosiasia kuitenkin se että molemmat pysyvät vaivatta luvatuissa lukemissa ja maantieajossa jopa alittavat yli litralla valmistajan ilmoittamat lukemat. 

Mielenkiintoista on sekin että autot ovat luonteiltaan täysiä vastakohtia toisilleen, vaikka tekniikkaosastolla on täysin samat varusteet. X5:n tuntuu ajossa merkittävästi X7:aa pirteämmälle; kaikilla ajotapatiloilla. X5:n kohdalla BMW on sortunut auton äänimaailman manipulointiin lisäämällä pakoääniä audiojärjestelmän kautta ohjaamon puolelle. X7 on puolestaan käyntiääniltään sekä rengasmelultaan ehkäpä hiljaisin koskaan Ammattilehden koeajama katumaasturi. 

Molemmissa autoissa on korkeussäädettävä täysilmajousitus ja sähkösäätöiset iskunvaimentimet, mikä mahdollistaa alustan säätämisen vallitsevien olosuhteiden mukaisesti. 

bemu4.jpg

(kuva: Mittaristo edustaa kehityksen kärkeä. Ajoneuvon turvallisuusvarusteet tarkkailevat infrapunakameralla kuljettajan vireystasoa. Palaute tulee järjestelmästä nopeasti, jos katse alkaa harhailla.)

Mukavuuslippulaivat

Jättimäisellä ja äärimmäisen tyylikkäällä X7:lla BMW astuu hienostuneesti Mersun ja Range Roverin ja raskaalla saappaalla kokoluokan luoneiden Yhdysvaltalaisvalmistajien varpaille. 

Vaikka X5 sai malliuudistuksessa lisää sisätilaa on se edelleen tehty etumatkustajien ehdoilla. X7 tuo ensimmäisen istuinrivin ylellisen mukavuuden ja kattavat sähköiset säädöt myös toiselle istuinriville. X7 tarjoaa vakiovarustein kelvolliset oltavat myös takimmaisella istuinrivillä matkustaville. Paremmissa varustelutasoissa X7:aan on tarjolla jopa viisialueinen ilmastointi, mikä tuo omat ilmastoinnin säätimet kaikille istuinriveille; USB-latauspisteet löytyy kaikille istuinpaikoille. 

bemu5.jpg

Ammattikäyttöön

Jos BMW X5 ja X7:aa peilataan ammattikäytön vaatimusten valossa, niin 3-litran dieselmoottori on ainoa järkevä valinta. Ergonomia ja ajettavuus sekä loppuun harkittu mukavuus on molemmissa vaihtoehdoissa huippuluokkaa. Tankkausvälin eli noin tuhannen kilometrin siivu sujuu tottumattomaltakin yhdellä pysähdyksellä. Monissa autoissa suunnittelun kukkasiksi luonnehdittavat Hands Free -järjestelmän puutteet ja etenkin se että vastapuhujan äänet kantautuvat auton ulkopuolelle on eliminoitu molemmissa onnistuneesti. 

bemu6.jpg(kuva: BMW X7:n viimeinen eli kolmas istuinrivi tarjoaa asialliset oltavat myös aikuisille. Tosin silloin keskimmäisen rivin matkustajien täytyy tinkiä hieman jalkatiloistaan - istuimet siirtyvät sähköllä, joten isosta vaivasta ei ole kyse.)

BMW:n maasturit ovat saaneet pitkään kiitosta kaksiosaisesta takaluukun kannestaan, mistä alempi puolikas taittuu pick-upin tapaan perälaudaksi. Tällä säästetään maalatun puskurin pintoja ja samalla kuormaa tekevän vaatteet pysyvät siisteinä. 

Ilmajousituksen ansiosta molempien autojen perän saa napin painalluksella laskettua vajaan kymmenisen senttiä, mikä helpottaa merkittävästi kuormausta.

X5:ssa takapenkkirivin selkänojat taittuvat alas mekaanisesti. X7:ssa sama sujuu sähköllä, molempiin suuntiin. Istuimien selkänojat taitettuina X7:n tavaratila kasvaa reilusta 320 litrasta pitkälti yli kahteen kuutiometriin. Ja kun kantavuuttakin on liki 900 kg verran käy X7 paremman puutteessa vaikka pakettiautosta. Eikä X5 kalpene tässäkään vertailussa. Kantavuutta on 650 kg ja kuormatilaa reilut 1850 litraa. 

Molempiin autoihin on tarjolla automaattisesti esiin- ja poistaittuva vetokoukku. Vetopainot ovat molemmissa samat 750 / 3500 kg.

bemu7.jpg(kuva: Malliuudistuksen myötä X5:n tavaratila kasvoi hitusen (kuva). Seiskassa sitä on pienimmilläänkin tavallisen perheauton verran ja kaikki istuimet taitettuna hulppeat 2120 litraa.)

Ajomukavuus huipussaan

Molemmat BMW katumaasturit yllättivät monipuolisuudellaan. Parasta antia on huippuunsa viety ajomukavuus. X5 on selvästi viritetty nuorempaa, merkin urheilullisia perinteitä arvostavaa eurooppalaista ostajakuntaa silmälläpitäen. Kaikki Ammattilehden mukavuusmittarit rikkova X7 puhuttelee Amerikkalaisten autojen ylellisyyttä ja mukavuutta arvostavaa ostajaa. Auto on kokoisekseen yllättävän ketterä ja saa tässä vertailussa raadilta pykälää X5:sta paremman arvosanan. Ratkaisevaksi nousi jyhkeä ulkonäkö sekä ennen kaikkea takamatkustajien arvosanat. 

Olipa ostopäätöksen alla BMW X5 tai X7, niin virhemarginaali väärän valinnan suhteen on todella mitätön, sillä valmistaja on karsinut huonot vaihtoehdot pois jo suunnitteluvaiheessa.

19.01.2024 9.30Janne Mäihäniemi mukaan Aari Rahoituksen tiimiin
18.01.2024 12.15Kuorma-automarkkinassa tasaista vaihtelua eri valmistajien kesken 2015 - 2023
18.01.2024 9.15Sähköauto alle 25 000 eurolla - Totta se on!
18.01.2024 9.00Ponsse-konserniin kuuluva teknologiayhtiö Epec avaa vastuullisen ja älykkään tehtaan
18.01.2024 7.55Metsätuhoja paikannusta tarkkojen satelliittikuvien avulla
17.01.2024 18.12Merkkiuskollisuus voi seurata hautaan saakka
17.01.2024 17.11John Deere Forestry Oy ostaa metsäkoneiden huoltoliiketoiminnan Nastola Forest Huolto Oy:ltä
17.01.2024 13.00Vuosi 2023 oli menestys Mercedes-Benzille
17.01.2024 12.00Tenon lohikannat hälyttävän matalalla
17.01.2024 11.00Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen - 115 henkilöä lomautusten ja irtisanomisten piirissä
17.01.2024 10.00Konkursseja enemmän kuin 2009 finanssikriisin aikaan
17.01.2024 9.03Metsäteollisuus ja tiedeyhteisö yhteistyöhön selluntuotannon päästöjen vähentämiseksi
16.01.2024 19.45KATSO VIDEO! Junnikkala Oulun Laanila on Suomen modernein sahalaitos
16.01.2024 16.00Biotalouden yrityskiihdyttämössä ratkotaan alan haasteita - tavoitteena 50 innovaatiohaastetta
16.01.2024 13.40Finnair voitti maakuntakenttien lentoliikenteen kilpailutuksen kaikilla viidellä reitillä
16.01.2024 13.33Stora Enso investoi sahakuivaamoon Ruotsissa
15.01.2024 17.00Hirvivahinkokorvausten määrä laski viime vuodesta
15.01.2024 12.00Teollisuuden liikevaihto väheni 13,5 % vuoden 2023 marraskuussa
15.01.2024 9.45Luonnonvarakeskus päivitti maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman - kehitysennuste kohti vuotta 2035 on osoittautunut liian optimistiseksi
14.01.2024 16.00Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille
13.01.2024 9.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
12.01.2024 21.30KATSO TÄSTÄ 12.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
12.01.2024 12.02Nimitykset: Gregor van der Mark DAF Trucksin Pohjoismaiden toimintojen johtajaksi
12.01.2024 11.56Nokian Tyres Tractor King saa kolme uutta kokoa
12.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri 1/2024: Kuljetuskustannuksia hillitsevät päätökset kohentavat kuljetusalan kannattavuutta, työvoiman tarve vähenemässä
11.01.2024 11.30Autokannan ikääntyminen kiihtyy - autoala korjaisi tilanteen vanhoilla lääkkeillä
11.01.2024 8.00SKAL polttoainejakelun päästökaupasta: lisää kuljetuskustannuksia - ammattidiesel saatava käyttöön
11.01.2024 7.50Valmet toimittaa avainteknologiaa Shandong Jin Tian He Paperille Kiinaan
10.01.2024 15.55Täysin uusi Mitsubishi Colt esitellään Suomessa tulevana viikonloppuna
10.01.2024 9.45Metsätalouden tukien käyttö kasvoi edellisvuodesta - erityisesti pienpuun keruu lisääntyi
10.01.2024 9.00Valmet toimittaa IQ-vianilmaisujärjestelmän Yueyang Forest & Paper Co., Ltd. -yhtiölle Kiinaan
10.01.2024 8.00Kalmarin hybridikonttilukit vähentämään Katoen Natien laitteiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä Montevideon terminaalissa
09.01.2024 18.00Jani Leppä on nimitetty Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi
09.01.2024 10.30Tampereelle rakenteilla uusiutuvan metaanin tuotantolaitos - hanat avataan 2026
09.01.2024 8.00CES 2024 Las Vegas: Kia käynnistää hyötyajoneuvojen tuotannon 2025
08.01.2024 15.30Merikarvian sahalle lopetuspäätös - liki 80 irtisanomisuhan alla
08.01.2024 11.20Nimitykset: Kalle Virtala Metsätyölle metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi
08.01.2024 10.01Kalmar ja Wallenius Wilhelmsen vahvistavat vuosikymmeniä kestänyttä yhteistyötään uudella tilauksella, joka sisältää täyssähköisiä haarukkatrukkeja ja konttikurottajia
08.01.2024 8.00Merikuljetusten määrä väheni 12 % marraskuussa 2023
08.01.2024 7.00Nopea lauhtuminen lisää kiinteistöjen laiterikkojen riskiä
07.01.2024 13.00Risupeto + Hyundai = Tehokas paketti energiapuun korjuuseen
07.01.2024 8.00Meriliikenne osaksi EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen
06.01.2024 9.00Joulukuussa 2023 ensirekisteröitiin 5 800 uutta henkilöautoa
05.01.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 5.1. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.01.2024 12.00Hollolassa Kosken silta suljetaan 15.1.-1.6.2024 sillan uusimisen vuoksi - liikenne kiertotielle
05.01.2024 8.00Metsäkiinteistömarkkina vuonna 2023: Vuositasolla hintataso piti pintansa, vaikka jälkimmäisellä vuosipuoliskolla kauppaa käytiinkin jo edellisvuotta matalammin hinnoin
04.01.2024 13.39DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle
04.01.2024 10.33Rautateillä kuljetetun rahdin määrä laski 20 % vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
04.01.2024 10.00Sisävesikuljetusten kehittäminen osana Itä-Suomen puulogistiikkaa
04.01.2024 8.00Volvo henkilöautoilla ennätyskorkea markkinaosuus Suomessa vuonna 2023
03.01.2024 19.00Peter Sirkka aloitti ProSilva metsäkoneiden myyjänä
03.01.2024 9.25Aari Rahoitus Oy vahvisti tiimiään
03.01.2024 8.30Chile nosti Suomen puurakentamisen mallimaaksi - suomalainen yritysdelegaatio tapasi chileläisen klusterin toimijoita
02.01.2024 14.55Taksivalvonnan karu tulos - laiminlyönnit kasvoivat entisestään
02.01.2024 14.44Volvo säilytti johtopaikkansa kuorma-autojen rekisteröinneissä
02.01.2024 12.33Range Rover kaikkien aikojen ennätykseen Suomessa
02.01.2024 11.00Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat viidenneksellä edellisvuodesta
01.01.2024 15.001 360 456 kertaa kiitos!
01.01.2024 13.00John Deere Forestryn palvelu pelaa pohjoisessa
01.01.2024 12.00Metka-laki voimaan 1.1.2024 - Metsätalouden tukien haku avautuu maaliskuun alussa
01.01.2024 9.00Ahmakanta kasvussa Suomessa
31.12.2023 13.00Uusi päällerakenne vaihtoehto vakuuttanut puutavara-autoilijat
31.12.2023 9.00Kalastonhoitomaksun ikäraja nousee 69 ikävuoteen
30.12.2023 16.00Vimelcolta tehokkaat laitteet energiapuun käsittelyyn
30.12.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 14,1 % vuoden 2023 marraskuussa
29.12.2023 18.00KATSO TÄSTÄ 29.12. VUODENVAIHTEEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
28.12.2023 12.00Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki: Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti
28.12.2023 7.00Valmet vahvistaa puunkäsittelyteknologiaansa ja -palveluitaan Etelä-Amerikassa ostamalla Demuthin
27.12.2023 13.40Keskuskauppakamari: Yrityksille ja omistajille tiedossa ennakoitavuutta verovuodelle 2024 - merkittäviä kevennyksiä tai kiristyksiä ei ole tulossa
27.12.2023 13.33Ruukki Construction irtisanoo 182 työntekijää
27.12.2023 10.00Neste kaksinkertaisti prosessoimansa jätemuovin määrän vuonna 2023
27.12.2023 9.33Metsä Group tutkii hiilidioksidin talteenottolaitoksen rakentamista
27.12.2023 8.00Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen muun muassa raskaan liikenteen sähköistymistä ja biokaasun käyttöä vauhdittavalle hankkeelle
26.12.2023 13.00Jenz HEM 583 Hybrid + Sisu Polar 8x4 + Kesla 1200T: Hyväksi todettu kokonaisuus
25.12.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Amarok - Näyttävä paluu lava-automarkkinaan
24.12.2023 12.00Metsähakkeen ajossa vetoauton ominaisuudet punnitaan joka päivä
24.12.2023 9.00Logsetin uusi metsäkoneiden karttaohjelmisto julkaistaan 2024
22.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! joululähetys 2023 - mukavia tarinoita kuljetus, maarakennus ja metsäalan alan toimijoilta
22.12.2023 13.00Mikkeliläiselle korjuuyrittäjä Olli-Pekka Vauhkoselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
21.12.2023 9.00Arup valittu osaksi Metsä Groupin Isoon-Britanniaan kaavaillun uuden pehmopaperitehtaan suunnittelutiimiä
20.12.2023 11.48Volvo Trucksin lobbaustilaisuus kiinnosti viranomaisia
20.12.2023 9.01A. Ahlström Oy hankkii enemmistöosuuden Metsäkonepalvelu Oy:stä
19.12.2023 18.00Vantaalaiselle metsäkoneenkuljettaja Jare Kalatielle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
19.12.2023 12.35Uusi Bridgestone Ecopia ENLITEN -valikoima kaukokuljetuksiin
19.12.2023 12.31Kia ja Mitsubishi saavat uuden jälleenmyyjän Porvoossa
19.12.2023 11.00Euroopan unionin 12. pakotepaketti laajentaa entisestään EU:n Venäjälle kohdistamia vienti- ja tuontipakotteita
19.12.2023 8.22Terhi tuo markkinoille uuden venemallin
18.12.2023 16.01Hyviä uutisia! Jouluspesiaali tulee taas - varaa joulutervehdyksesi nyt
18.12.2023 14.44Juha Nevalainen, Scania: 25 vuotta hyvää henkeä organisaatioon ja käytettävyyden kasvua asiakkaille
18.12.2023 11.00Suomen Hyötytuulen Alajoki-Peuralinnan tuulipuiston tuotannollinen koekäyttö aloitettu
18.12.2023 7.30Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä
17.12.2023 13.00Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja
17.12.2023 10.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 3,6 % vuodessa
15.12.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 15.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.12.2023 17.00SKAL: Teiden talvihoitoon panostettava - ratkaisuja ennakoinnilla ja valvonnalla
15.12.2023 9.59Sähkö- ja hybridiautojen kierrätystä herätellään Suomessa
15.12.2023 8.00Vuoden Auto Suomessa 2024 on Hyundai Kona
14.12.2023 16.00Traktorimönkijät nuorten suosiossa - suosio näkyy myös onnettomuustilastoissa
14.12.2023 14.04Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle
14.12.2023 10.00Valmet toimittaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmät Union Paper Mills -yhtiölle Dubaihin

Näytä lisää »