Metsäkoneen säätöpäivästä hyötyä koneelle ja kuljettajalle27.12.2018 10.22
Logset Oy:n teknisen tuen Juha Pukkala tapaa Metsäkonepalvelu Oy:n kuljettajat Jyrki Juurisen ja Janne Koskisen lounaalla, jonka jälkeen on takoitus lähteä työmaalle katsomaan yhtiölle joulukuussa 2017 toimitettua Logset 5F GT -kuormatraktoria. Lokakuuhun 2018 mennessä konetta on ajettu kahdessa vuorossa noin 3 200 tuntia. Lounaan aikana Pukkala kuulee miten asiat ovat lähteneet käyntiin ja hän saa vastailla ensimmäisiin kysymyksiin. - Kone on toiminut todella hyvin. Olen erittäin iloinen hallintalaitteista. Niissä kädet lepäävät koska käsinojat ovat monipuolisesti säädettävissä. Napeissa on taustavalot ja napit ovat sormien ulottuvilla , Juurinen kertoo ja kysyy: - Voimmeko kerrata miten se vakionopeuden säädin toimii? Ja voinko jotenkin nostaa rappuset ylös vaikka ohjaamon ovi on auki? Lounaan jälkeen Pukkala seuraa Juurista ja Koskista työmaalle, joka sijaitsee Hämeenlinnassa teollisuusalue Moreenin takana. Kaatopaikan laajennustyön vieressä Pukkala pitää säätöpäivän kuormatraktorille, mutta ohjelmasta on tietenkin hyötyä myös kuljettajille. Työ- ja ajohydrauliikan paineet, nosturiasetukset ja Webasto kuntoon Säätöpäivän aikana Pukkala kippaa kuormatraktorin ohjaamon ja tarkistaa, että työ- ja ajohydrauliikkapaineet ovat kunnossa. Hän varmistaa myös, että webasto toimii tulevan talven varalle. Ohjaamossa Pukkala käy kuljettajien kanssa läpi vuorotellen nosturiasetukset ja mahdolliset muut kysymykset. - Logset on aika erilainen muihin verrattuna. Sehän on kuin uudempi auto, joka laitetaan napista käyntiin. Olen kyllä tykännyt paljonkin tällä ajamisesta, kertoo äskettäin metsäkoneenkuljettajaksi valmistunut Koskinen. Kun Pukkala vierailee työmaalla, Koskinen on ehtinyt ajaa Logset-kuormatraktorilla vasta kolme päivää. Tähän mennessä hän on ajanut Juurisen nosturiasetuksilla, joten yhdessä miehet luovat Koskiselle oman USB avaimen hänen omilla asetuksillaan. He tarkistavat myös muun muassa minimivirran asetukset Koskiselle sopiviksi. - En ole ennen säätänyt minimivirtaa, mutta nythän nosturi on paljon virkeämpi. Uudet asetukset sopivat minulle. Onhan se mukavaa, että joku näyttää missä kaikki on, Koskinen kommentoi. Säätöpäivän jälkeen Juurinen ja Koskinen ovat hyvillä mielin. - Tämä päivä oli hyödyllinen. Minulle tuli paljon vanhan kertausta, ja opin uudestaan kaikki hienoudet jotka olivat päässeet unohtumaan, Juurinen nauraa. Pukkalan mielestä Logset 5F GT oli hyvässä kunnossa ja hän huomasi, että kuljettajat ovat hoitaneet koneen rasvaukset huolella. - Ja niin, jos on tarvetta nostaa rappuset ylös samalla kun ohjaamon ovi on auki, esimerkiksi lavetille ajettaessa, se onnistuu tuplaklikkaamalla ohjauspaneelissa olevaa ohjauspyörä (vaihtoehtoinen ohjaustapa) näppäintä, Pukkala vinkkaa lopuksi. |