Autohakkuri tuo tehokkuutta ja nopeaa liikkumista traktorihakkurin rinnalle21.12.2018 9.01
Hakeurakointi T. Ranta Jalasjärven Koskuelta on hankkinut uuden Mus-Max WT 11 -autohakkurin Mus-Max WT 10 XL -traktorihakkurin rinnalle. Haketusmäärät ovat kasvussa ja samalla toiminta-alue laajenee, jolloin tarvitaan lisää kapasiteettia ja nopeampaa siirtymistä pitkillä ajomatkoilla. Maatalon poika Timo Ranta mietti kolmekymppisenä, mitä toimintaa kehittäisi viljatilan rinnalle. - Olin opetellut puunajoa jalasjärveläisen Erkki Kannonlahden korkeakoulussa joten ajaminen ja nosturin käyttö jo sujui. Uuden vuosikymmenen alussa bioenergia-alalla oli hyvä noste ja hakkeen tuottaminen tuntui viisaalle ajatukselle. Myös isä Jussi piti ideaani hyvänä ja takasi lainan, millä ostin vuonna 2011 käytetyn Kesla 645 -traktorihakkurin Energiapalvelu Ohrankämmeneltä - se tuli New Holland 6080 traktorin perään. Jukka Ohrankämmen oli muutenkin alussa tärkeässä roolissa että pääsin hakeurakoinnissa matkaan; tein hänelle töitä saaden samalla neuvoja ja hyvää potkua eteenpäin, kiittelee Ranta. (kuva: Mervi ja Timo Ranta olivat lokakuun lopulla Vuosaaren satamassa vastaanottamassa uutta Mus-Max -autohakkuria mikä saapui valmiina pakettina Itävallasta. Paikalla olivat myös Mus-Maxin tehtaan edustaja ja maahantuoja Powerforest Oy:n Atso Viitanen, joka kertoi että Mus-Maxeja on Suomessa jo nelisenkymmentä.) Hakeurakointi lähti matkaan kantapään kautta opetellen mutta koko ajan mentiin oikeaan suuntaan. - Muistan ensimmäisen työmaani mikä oli järvenrantapajukkoa jonka hakettaminen oli melkoista pyörittelyä. Vuonna 2013 hankin traktoriksi Fendt 939:n ja kun haketusmäärät kasvoivat, niin tarvetta oli astetta järeämmälle hakkurille. Vaihtoehtoja tutkittuani tein kaupat uudesta metrin kidalla varustetusta Mus-Max WT 10 XL -traktorihakkurista Powerforest Oy:n Atso Viitasen kanssa, joka vastaa Mus-Maxin maahantuonnista. Hakkuri saatiin käyttöön elokuussa 2014 ja se oli todella hyvä investointi; Mus-Maxilla ei ole reilun neljän vuoden aikana vielä kertaakaan tarvinnut lähteä työmaalta kesken pois hakkurin hajoamisen takia. Mus-Maxissa on tehokkuus, voima ja luotettavuus huipputasolla sekä hankintahintakin kilpailukyinen, ilmoittaa Ranta. (kuva: Mus-Max WT 11 on varustettu suurella 2.7 metriä pitkällä syöttöpöydällä, mihin materiaalia mätetään tehokkaasti Kesla 2112 -nosturilla.) Runsaasti asiakkaita laajalla alueella Hakeurakointi T. Rannan suurin asiakas on L&T Biowatti ja myös Kurikan Kaukolämpö on merkittävä haketuspalvelun ostaja. Lisäksi haketetaan mm. terminaalissa Kuljetusliike Rakkolaiselle Vapon puita sekä tarjotaan haketuspalveluja alueen maataloille ja muille toimijoille. - Biowatille toimitamme pääasiassa hakkuutähteistä tehtyä haketta mistä suurin osa päätyy Vaasaan Vaskiluodon Voimalle. Hakkuutähdettä menee myös muihin isoihin laitoksiin joten kasojen perässä saa ajella pitkin metsiä. Rankaa ja kokopuuta tehdään puolestaan pienempiin kattiloihin. Liikumme laajalla alueella Kaustinen-Merikarvia välillä. Eilenkin olin päivällä hakettamassa Teuvalla ja illalla Kurikassa, minne siirtyy 70 kilometrin matkan aika verkkaisesti traktorihakkurilla. Mutta etäisyydet ovat kasvaneet mikä oli pääsyy autohakkurin hankkimiseen, kertoilee Ranta. Hakkeen kuljetukset Hakeurakointi T. Ranta ostaa alan toimijoilta - pääasiassa Koneyhtymä Hietikko & Raitaluomalta ja Lakeus-Transilta. - Yhteistyö pelaa hyvin ja logistiikka toimii niin että hakkurin ei tarvitse turhaan kasalla odotella, kehuu Ranta. (kuva: Mus-Max -autohakkuripakestista saatiin kompakti kokonaisuus mikä yhdessä 6x6 alustan kanssa mahdollistaa metsässä liikkumisen.) Mus-Max oli itsestäänselvä valinta Kun päätös autohakkuriin investoinnista syntyi, ei Rannan tarvinnut kauaa miettiä hakkurimerkin valintaa: - Mus-Max oli pelannut erittäin hyvin samoin kuin Powerforestin varaosa ym. palvelut joten valinta oli harvinaisen selvä. Hakkuriksi tilattiin Mus-Max WT 11 asennettuna Mercedes-Benz Arocs 3580 6x6 alustan päälle ja ohjaamonosturiksi Kesla 2112 T - auton kokonaispainoksi tuli 27 960 kiloa. Autohakkuripaketti tehtiin täysin valmiiksi Mus-Maxin tehtaalla Itävallassa. Projekti onnistui hyvin ja mielipiteitäni kuunneltiin tarkasti rakenteiden suhteen, kommentoi Ranta. Mus-Max WT 11 on suuritehoinen hakkuri varustettuna isolla syöttöaukolla (114 cm x 75 cm) ja 2,7 metriä pitkä kuljetin mahdollistaa tehokkaan materiaalin sisäänsyötön. Järeä, rakenteeltaan avoin rumpu on varustettu 10 terällä. Reilun kokoiset terät painetaan kiinnin alakautta, joten terä ja painin pysyvät varmasti kiinni joka tilanteessa. - Tämä uusi Mus-Max on jo ensikokemusten perusteella astetta tehokkaampi kuin traktorimallimme. Sille on aivan sama syöttääkö sisään hakkuutähdettä, rankapuuta tai kokopuuta: laadukasta haketta syntyy niin että autoilla pitää kiirettä. Iso syöttöpöytä on tosi hyvä juttu ja tehokas sekä tarkka heitin pelaa nätisti mahdollistaen mm. ison kukkuran tekemisen ilman että heitin tyhjänä pyöriessään puhaltaa sen nurin, sanoo Ranta. Myös Mercedes-Benz Arocs on Rannan mielestä nappivalinta hakkurin alustaksi: - Arocs on tehty maastoon ja 6x6 alusta mahdollistaa etupään vedon katkaisun; itseasiassa en ole sitä vielä edes päälle kytkenyt vaikka mielestäni olen ajanut jo aika pahoissa paikoissa. Eli kasoille pääsee oli ne sitten melkein missä tahansa. Ja maantielläkin Mercedes menee nätisti ohjaamon ollessa todella hiljainen. Käyttökoulutuksesta oli paljon hyötyä Lokakuun lopulla kun uusi autohakkuri saapui Suomeen, järjesti Mus-Max Timo Rannalle käyttöönottokoulutuksen. - Tehtaan tekninen kaveri ja Powerforestin Atso olivat pari päivää meillä opettamassa kaikki uuden laitteen niksit. Vaikka en hakkurin käytössä aivan noviisi olekkaan niin koulutuksesta oli todella paljon hyötyä ja hakkurista saa jatkossa paljon enemmän irti mm. oikeiden haketusohjelmien valinnalla. Myös huoltokohteet mentiin tarkasti läpi ja muutenkin mietittiin käyt- töä niin että autohakkurin elinkaari saadaan mahdollisimman pitkäksi. Tulemme ottamaan Mus-Maxissa käyttöön myös etähallinnan, minkä avulla tekniset henkilöt pääsevät tekemään koneelle säätöjä ja päivityksiä sekä mahdollisia vianetsintöjä suoraan tehtaalta käsin, kertoo Ranta. |