Ylispuun poistossa isompi hakkuulaite on etu19.12.2018 19.33
Vuodenkosken kyläseudun kuusimetsässä on meneillään ylispuun poisto, jonka aikana metsästä otetaan koivut pois jotta jäljelle jäävät kuuset saavat enemmän kasvutilaa. Puiden lomassa Ilari Märkjärvi ohjaa tottuneesti 2015 vuosimallista Logset 8H GTE harvesteria, joka on varustettu Logset TH75 hakkuulaitteella. Hän nappaa koivuista kiinni kuin ne olisivat keveitä kynttilöitä ja kaataa koivut nätisti kuusien väliin. - Olen ollut alalla 20 vuotta ja ajanut motoa 13 vuotta. Tämä kyseinen leimikko on kaksi hehtaaria, mutta työ kestää yli kaksi päivää koska täällä ei kannata kiirehtiä. Yleensä työskentelen järeiden puiden avohakkuilla, Märkjärvi sanoo. Metsänomistaja Esko Vehmas sattuu myös paikalle. Hän kertoo, että kyseisellä paikalla oli ennen pelto, jolle hän istutti koivuja 48 vuotta sitten. Kuuset ovat kasvaneet paikalle luontaisesti. - Ilarin työ on vastuullinen työ. Hän tekee tulevan metsän. Kun työ tehdään isolla koneella, jäljelle jäävät puut eivät vaurioidu, Vehmas tuumaa. MITTATARKKUUTEEN TÄYTYY PYSTYÄ LUOTTAMAAN Märkjärvi on selvästi tunnollinen kuljettaja, joka tekee työn huolella ja hoitaa konetta hyvin. Hän kertoo huoltavansa Logset koneen itse ja hänen mielestään eri osiin on yleisesti ottaen helppo päästä käsiksi. Elo-syyskuun aikana Märkjärvi huomasi, ettei hakkuulaitteen mittatarkkuus ollut tavallisella tasolla. Hänen hakkaamaat puut toimitetaan Koskitukki Oy:lle, joka vaatii yli 90 % mittatarkkuutta. - Se on motokuljettajalle pahinta, jos mittaan ei voi luottaa. Joka päivä yritin säätää mittatarkkuuden kohdilleen, mutta en onnistunut. Soitin Logsetin teknisen tuen Juha Pukkalalle. Hänen kanssa teimme mittapyörään muutoksia ja säätöjä, minkä jälkeen hakkuulaite on taas toiminut kuin unelma, noin 95 % tarkkuudella, Märkjärvi kertoo. Hän on ajanut harvesterilla siitä lähtien kun MKU Risto Kangassalo osti sen yhtiöön uutena. Koneen TOC ohjausjärjestelmä on niin joustava, että Märkjärvi sai sen ohjelmoitua omien tottumuksien mukaan, jotka hänellä oli toisen metsäkonemerkin ajamisen jälkeen. |