Vermeer HG6800 TX murskain on vaikuttava tehopakkaus

12.12.2020 16.14

ver12.jpg

Several Oy:n edustama Vermeer on saavuttanut hyvän jalansijan Suomen hakkuri- ja murskalaitemarkkinoilla. Maahamme onkin saapunut tämänkin vuoden kuluessa useampia raskaan sarjan Vermeer -murskia. Näistä tuoreimpiin lukeutuu hyvinkääläisen JR- Hake ja kuljetus Oy:n Vermeer HG6000 TX, mikä on järjestyksessään jo toinen yrityksen Vermeer-murska.

(kuva yllä: Vermeer HG6000 -sarjan murskalla voidaan päästä jopa 300 kuutiometrin tuntituotokseen, mikä on kova lukema noin 30-tonniselle murskalle.) 

Lämpimästä talvesta ja metsäteollisuuden tammi-helmikuisesta työnseisauksesta johtuen puupolttoaineiden kysyntä asettui vuoden ensimmäisellä puoliskolla hieman tavallista matalammalle tasolle. Leuto ja märkä talvi haittasivat osaltaan myös puunkorjuuta ja sitä kautta myös bioenergiaksi kelpaavan hakkuutähteen keruu jäi tavallista vähäisemmäksi. Se näkyy vielä tälläkin hetkellä bioenergiavarastojen, kuten esimerkiksi hakkeen volyymissa. Alan urakoitsijoille onkin odotettavissa kiireisiä aikoja, sillä uusien ja käynnissä olevien voimalaitoshankkeiden myötä haketetun ja murskatun biomassan kysynnän arvioidaan jatkuvan loppuvuoden nousujohteisena. 

Ja näin haluavat uskoa myös hyvinkääläisen JR-Hake ja Kuljetus Oy:n yrittäjäveljekset Jouni ja Jani Ronimus, joilla on yhteensä jo vuosikymmenten verran kokemusta bioenergian tuottamisesta. Yrittäjiksi Ronimukset ryhtyivät kymmenisen vuotta sitten.

- Alalla on tapahtunut paljon kehitystä verraten lyhyessä ajassa niin koneissa kuin koko toiminassakin, veljekset toteavat.

ver3.jpg

(kuva: Veljekset Jouni ja Jani Ronimus ovat kokeneita bioenergiantuottajia. Veljesten yritys JR-Hake ja Kuljetus Oy on operoinut tähän asti pääsääntöisesti Uudenmaan alueella: - Konekannan kasvun myötä meiltä löytyy nyt kapasiteettia laajempaan urakointiin, ympäri maata. Ottakaa rohkeasti yhteyttä!)

Bioenergiaa korkealla kapasiteetilla

Vastatakseen tulevaan kapasiteetin tarpeeseen veljekset ovat investoineet uuteen, korkean hyötysuhteen tarjoavaan ja toimintavarmaan kalustoon. Murskavalmistajaksi valikoitui Yhdysvaltalainen Vermeer, mistä Ronimuksille on ehtinyt kertyä jo neljän vuoden verran kokemusta HG4000 -murskan kautta. Hiljattain käyttöön otettu tela-alustainen, mutta kapasiteetiltaan merkittävästi tehokkaampi Vermeer HG6000TX nostaa JR- Hake ja Kuljetus Oy:n volyymissa mitattuna alan suurten toimijoiden kapeaan joukkoon. 

- Vermeer HG4000:sta saadut käyttökokemukset, etunenässä korkea tuotto ja toimintavarmuus olivat ratkaisevia tekijöitä uuden murskan hankintaa suunniteltaessa. Tietenkin myös maahantuoja Several Oy:n palveluvalmius ja valmistajan tarjoama tuki vaikuttivat hankintapäätöksen syntymiseen, toteaa Jani Ronimus. 

Uuden ja vasta pari sataa tuntia pyörineen Vermeer HG6000:n myötä pienempi HG4000 siirtyi toistaiseksi täysipäiväisesti kantomurskaustehtäviin, jossa Ronimusten mukaan riittää nyt melko hyvin urakoita.

- HG4000:sen aisapareina jat- kavat Crambo 5200 Direct -esimurska ja tela-alustainen Hitachi ZX180LC kaivukone. Kuljetukset hoituu omalla kalustolla. Toisin sanoen ketju on kunnossa, menestyksekkäänä ringettevalmentajanakin tunnettu Jani Ronimus summaa.

Vastaavan Hitachi ZX180LC:n Ronimukset hankkivat myös HG 6000:n syöttökoneeksi. Kompakti murska ja syöttökone siirtyvät lavettiyhdistelmällä kätevänä pakettina eri työkohteisiin. 

- HG6000:lla on leveyttä vain 2,5 metriä ja kuljetuskorkeus jää alle 4,4 metriin. Lisäksi tela- alustaisen liikuttelu on sujuvaa asiallisella kauko-ohjaimella, Jani Ronimus lisää.

Murskien lisäksi Ronimukset urakoivat tehokkaasti kuusipyörävetoisen Mercedes-Benzin alustalle sovitetun Jenz HEM 581 hakkurin voimin. Uuden murskan ohella veljekset ovat tuplaamassa myös hakkurikapasiteetin. Siitä pitää huolen pian valmistuva ja niin ikään Jenz HEM 581 hakkurilla päällerakennettu Sisu Polar.

- Meillä on nyt hyvin kapasiteettia sekä mahdollisuus ja myös tahtotilaa urakoida oikeastaan missä päin Suomea tahansa, sanoo Jouni Ronimus.

ver4.jpg

(kuva: Kolmannen sukupolven Duplex rumpu on edeltäjäänsä pitkäikäisempi ja sisältää monia parannuksia kuten itsenäisesti kiinnitetyn kiilajärjestelmän.)

Kompakti tehopakkaus

Palataanpa hetkeksi takaisin uuden Vermeer HG6000TX murskan äärelle ja tarkastellaan mitkä ovat Vermeerin syömähampaat noin 30-tonnisten murskien kokoluokassa. 

HG6000TX:n sydämenä toimii usean kilpailijan tavoin 750 hevosvoimainen CAT C18 moottori, mikä takaa korkean hyöty- suhteen siedettävällä polttoaineenkulutuksella. 

Jos oikein karkeasti yleistetään, niin murskat ovat valmistajasta riippumatta varsin samankaltaisia. Varsinainen ahaa-elämys ja Vermeerin suosion salaisuus varsinkin kierrätyspuun kanssa pelaavien urakoitsijoiden puolella selittyy yli 150 cm leveällä ja yli 6,1 metriä pitkällä syöttöpöydällä. Ja sehän tarkoittanee sitä, että kuormalavojen ja suuremman rakennuspurkujätteen kanssa ei tule ylimääräistä ohjelmaa syöttökonekuskille. 

- Näinhän se on ja lisäksi syöt- töpöydän laidat ovat riittävän korkeat ja seulan kääntö sujuu parhaimmillaan jopa parissakymmenessä minuutissa, Jani Ronimus paljastaa.

Vermeerin noin vuosi takaperin HG6000 -sarjan murskiin tuoma kolmannen sukupolven Duplex-rumpu sekä älykäs, tarvittaessa automaattisesti murskausnopeutta säätävä Smart Grind-järjestelmä saavat käyttäjiltä hyvää palautetta. 

- Rummusta voi nyt vaihtaa vaivattomasti yksittäisiä vasaroita ja huoltokin pitäisi sujua entistä helpommin. Huoltopuoleen päästäänkin varmasti vielä jossain vaiheessa tutustumaan, Jani Ronimus sanoo naurahtaen.

Työtehtävään räätälöity

HG6000TX oli Ronimusten mukaan ainakin vielä hankintavaiheessa ainoa Vermeer-murska, johon ei ole tarjolla tehdasasenteista poistohihnan magneettia. Siihen puutteeseen ei Ronimusten veljesten arki katkennut, sillä sopiva laite löytyi HS Tekniikan valikoimasta ja asennus hoitui omin voimin. 

- Tehtiin taannoin vastaava projekti myös nelitonniseen. Oli vissiin tehtaan miesten mielestä sen verran hyvin onnistunut, että nyt vastaavan saa jo tilattua tehtaalta, veljekset kertoo.

ver5.jpg(kuva: Tehokas neodyymimagneetti kerää talteen rakennuspurkujätteestä magnetisoituvat metallit.)

Pakollinen automaattinen sammutusjärjestelmä on asennettu Suomessa. Samoin Lincoln automaattirasvari. Vermeerin automaattinen Smart Defence metallinpaljastin saa kehut kokeneilta murskaukoilta: 

- Siinä ajassa kun tämä reagoi vaikkapa nyt metalliin ja katkaisee syötön, ei ihminen ole käytännössä ehtinyt tekemään yhtään mitään.

Lisähinnasta tarjottava metallinpaljastin aistii herkkien anturien voimin rummun liikkeitä ja värähtelyä, ja havaitsee sekunnin osissa mahdollisiin poikkeamiin. Toki erehtymätön ei tämäkään järjestelmä ole. 

300 kuutiota tunnissa

Ronimusten mukaan HG6000:n yltää teoriassa jopa 300 kuutiometrin tuntisuoritteeseen - todellinen määrä on luonnollisesti kiinni murskattavasta materiaalista ja ennen kaikkea siitä miten konetta syötetään: 

- Siinä saa muuten konekuski oikeasti mättää vauhdilla, jos meinaa yltää murskan ylärajoille. Eikä pyöräkonekuski pääse yhtään sen vähemmällä. Paitsi että materiaalia pitää olla jatkuvasti tarjolla murskaan mätettäväksi, myös valmista syntyy samaa tahtia. Kasan laki nousee näillä tehoilla todella nopeasti, Jani Ronimus sanoo.

Porvoon Rosk’n Roll jäteasemalla purkujätekasan äärellä kokoisekseen hiljaisesti pauhaava Vermeer HG6000TX on osaavissa käsissä vakuuttavan tehokas murska. Epämääräinen purkujäte muuntuun murskan käsittelyssä hienojakeiseksi silpuksi. Samalla veljesten asentama neodyymimagneetti kerää kaiken metallin ja ohjaa sen koneen vieressä olevalle ja nopeasti täyttyvälle lavalle.

- Muutaman päivän urakka. Ja sitten taas seuraavaan kohteeseen, toteaa Jouni Ronimus lopuksi.

ver22.jpg

(kuva: Vermeer HG6000TX:n työteho pistää konetta operoivat paineen alle; purkujätettä menee läpi sitä tahtia että Hitachin puikoissa saa mättää tosissaan.)

06.01.2021 12.04Voiteluaineet ja suodattimet metsäalan haastaviin käyttöolosuhteisiin
06.01.2021Nyt on pyhät vietetty - onko yrityksellänne mielenkiintoista kerrottavaa asiakkaille heti vuoden alkuun..?
05.01.2021 13.43Nimitykset: Juhani Kaitila LMCE Groupin vientijohtajaksi
05.01.2021 8.10Hyötyautokaupalla takana henkilöautopuolta vahvempi vuosi
05.01.2021 8.00Scania vahvisti asemiaan Suomen markkinajohtajana - Puuautoissa Scanian markkinaosuus oli yli 44%
04.01.2021 15.33Mercedes-Benzin markkinaosuus kuorma-autoissa kasvoi Suomessa merkittävästi
04.01.2021 12.22Ponssen teknologiayhtiö Epec laajentaa toimintaansa - laajat rekrytoinnit liikkeelle tänään
04.01.2021 8.55Transporter yhä myydyin pakettiautomalli
04.01.2021 8.44Sisäänkääntyvä lasiovi uutuutena Scanian L-sarjan ohjaamoihin
03.01.2021 12.33Uusi ammattiliikenteen Teboil D-automaatti on avattu Seinäjoelle
02.01.2021 13.22Metsäalan työvoimatarve kasvaa - alalle tarvitaan vuosittain noin 1 000 uutta työntekijää
01.01.2021 23.04KATSO TÄSTÄ 1.1.2021 LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa vuodenvaihteen kuulumiset
01.01.2021 18.00Käyttökoulutuksen avulla asiakas saa enemmän irti autohakkuristaan
31.12.2020 9.55Alueellisen kuljetustuen myöntöä jatketaan - tukitasot säilyvät ennallaan
31.12.2020 9.17Asuntokauppa jatkuu nousuvireisenä
31.12.2020 9.00Maaseudun yritysten väliaikaisen tuen hakuaikaa jatketaan kesäkuulle
30.12.2020 20.00Komatsu Forestin valokuvauskilpailun joulukuun voittaja on valittu
30.12.2020 15.47Uusi rehulaki voimaan 1.1.2021
29.12.2020 12.44HUOMIO! Vielä ehdit mukaan uuden vuoden uutislähetykseen
29.12.2020 10.50Nokian Renkaiden nastarengasvalikoima uudistuu
29.12.2020 9.00Kreate yhteistyössä Metsä Fibren miljardihankkeen maanrakennustöissä Kemissä
29.12.2020 9.00Lappeenrantaan rakenteilla uusi kaasutankkausasema
28.12.2020 17.00Komatsu-metsäkoneiden joulukuun tarjouskampanja - kannanotto paremman näkemisen puolesta
28.12.2020 16.11Kuluttajien luottamus suunnilleen ennallaan joulukuussa
28.12.2020 9.30Hyötyajoneuvojen EU-rekisteröinnit kääntyivät kasvuun marraskuussa
27.12.2020 18.00Koskisen Puunhankinta hakee kumppaneita autokuljetukseen ja hakkuutähteiden metsäkuljetuksiin
27.12.2020 11.11Vaatiiko tulevaisuuden liikenne investointeja viestintäverkkoihin?
26.12.2020 11.11Suomen ennakkoväkiluku oli marraskuun lopussa 5 535 605
26.12.2020 9.00Komatsu Forestin valokuvauskilpailun marraskuun voittaja on valittu
25.12.2020 18.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! Jouluspesiaalissa mukavia tarinoita ja joulutervehdyksiä alan toimijoilta
25.12.2020 10.11Metsäteho: Metsäkoneautomaation kehitysnäkymät ovat maltilliset
24.12.2020 11.00Kuorman varmistamista ja kuormakoreja koskevat vaatimukset löytyvät jatkossa yhdestä määräyksestä
23.12.2020 11.00Metsäluonnosta arvoaineita koronaviruksen päihittämiseen
22.12.2020 14.05Suvanto Trucksin omistus siirtyy yrityksen avainhenkilöille
22.12.2020 10.44DAF solmi kaupat 1300 autosta
22.12.2020 10.22Metsäluonnon arvoaineet hyötykäyttöön
21.12.2020 18.54YRITYKSENNE JOULUTERVEHDYS MUKAAN? Tulossa joulupäivän Hyviä uutisia! erikoislähetys
21.12.2020 12.53Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
21.12.2020 12.00Biohiilestä kehitteillä uusi kiertotalouden huipputuote
21.12.2020 8.55Suomen kauppalaivastossa yli 1200 alusta
21.12.2020 8.23Moottorisahavalmistajan tekniset ratkaisut palkittiin
20.12.2020 12.35Raskaan kaluston osaavaa rengaspalvelua Hollolassa
19.12.2020 13.38Stora Enso luopuu metsäomistuksistaan Etelä-Ruotsissa
18.12.2020 23.33KATSO TÄSTÄ 18.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
18.12.2020 16.11Metsäammattilaisten julkinen riepottelu turhaa - Metsiä hoidetaan Suomessa asiantuntevasti
18.12.2020 9.12Lukiolaiset hakeutuvat harvoin metsäalan jatko-opintoihin
18.12.2020 8.08Metsä Groupin kesätyöpaikat 2021 hakuun
17.12.2020 14.50Nimitykset: Kari Halonen Vehon Suomen liiketoimintojen johtajaksi
17.12.2020 13.02Citroën ë-Jumpy - International Van of the Year 2021, Kansainvälinen vuoden pakettiauto 2021
17.12.2020 10.28Euro NCAP: Pakettiautojen turvallisuusvarusteissa parantamisen varaa
17.12.2020 9.01Nimitykset: Mikko Silfverberg tuotepäälliköksi MAN Truck&Bus Finlandille
17.12.2020 9.00Stora Enson keätyöpaikat hakuun
16.12.2020 14.12Metsäkonetelat mukaan OFAn tuotevalikoimaan
16.12.2020 10.20Tutkimus: Hakkuualan maanmuokkaus lisää taimettumista
16.12.2020 9.00Polttoaineiden käytön hiilidioksidipäästöt vähenivät tammi-syyskuussa liki viidenneksellä edellisvuodesta
16.12.2020 8.45Kuorma-autoilla kuljetetut tavaramäärät kasvussa
16.12.2020 8.33DAF Leylandin tehdas saavutti kunnioitettavan merkkipaalun
15.12.2020 14.20Ponsse rekrytoi osaajia digitaaliseen kehitykseen
15.12.2020 13.30Valmet sai merkittävän tilauksen Ruotsiin
15.12.2020 11.25Kuorma-autovalmistajat ja energiayhtiöt perustivat yhteisen vetyauto-klusterin
15.12.2020 10.00Nokian Raskaiden Renkaiden tuotekehityskeskus pyörii nyt täydellä teholla
14.12.2020 14.15Uusi yhteinen brändi HydSupply korvaa Satatekniikan ja HydroSystemin
14.12.2020 14.00Valmet toimittaa merkittävän paperikoneen lajinvaihtouudistuksen Cascadesille Yhdysvaltoihin
14.12.2020 9.24Kyberrikollisuus yleistyy - Suomessa tietomurtoja reilusti muuta Eurooppaa enemmän
14.12.2020 9.00USB-latureissa vakavia turvallisuuspuutteita - Katso lista vaarallisista latureista
12.12.2020 16.14Vermeer HG6800 TX murskain on vaikuttava tehopakkaus
11.12.2020 23.00KATSO TÄSTÄ 11.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
10.12.2020 15.01Matti Lahti ja KR Trucks Oy DAF-myyntitiimiin
10.12.2020 15.00Kuljetusalan oma yöradio saa jatkoa helmikuussa
10.12.2020 10.43Energian hinnat metsähaketta lukuun ottamatta viime vuotta matalammalla tasolla
10.12.2020 9.55Ford Mustang Mach-E alkuvuodesta Suomeen
10.12.2020 9.25Poriin rakennetaan vanadiinin tuotantolaitos
10.12.2020 9.08Kotkamills itävaltalaisomistukseen
09.12.2020 20.00HUOMIO MAINOSTAJAT! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on valmistumassa - ehdit vielä mukaan...
09.12.2020 18.01Koneyrittäjät: Yrityksille 800 miljoonan euron tappiot energiaturpeen alasajosta
09.12.2020 12.31PSA Yhtymältä täyssähköversiot kompaktiin pakettiautoluokkaan
09.12.2020 12.26Nokian Ground King traktorinrenkaan kokovalikoima laajenee
09.12.2020 8.40Yhä useampi liikenteessä liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla - luvassa kovat sanktiot
09.12.2020 8.29PRH: Scanialla eniten mallioikeuksia Suomessa
08.12.2020 17.05Enonkoskelaiselle kuljetusyrittäjä Kari Malmstedtille on myönnetty Metsämiesten Säätiön "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
08.12.2020 16.02LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti on ilmestynyt - 264 sivua maarakennus- ja kaivosalan asiaa
08.12.2020 14.33Metsien kasvua turvataan ilmastokestävällä metsänhoidolla
08.12.2020 14.00Segway mukaan mönkijämarkkinoille - Hybridillä maastoon!
08.12.2020 10.10Valmet Automotive käynnistää mittavan laajennushankkeen Uudenkaupungin autotehtaalla
08.12.2020 9.30Havununnakannat yhä runsaimmat Lounais-Suomessa
07.12.2020 12.10Kesätyöpaikkahaku metsäyhtiöihin on käynnistynyt
07.12.2020 11.01ELY-Keskukselta uusi karttatyökälu metsätalouden suojavyöhykkeiden mallintamiseen
07.12.2020 9.05Metsä Fibre rekrytoi lisää operaattoreita uudelle Rauman sahalle
06.12.2020 16.42Olofsfors Pro-Grip metsäkoneketju mallisto laajenee
06.12.2020 12.01Zaslaw perävaunut: Eurooppalaista laatua Suomen vaativiin olosuhteisiin
05.12.2020 12.00Ammattiliikenteen polttoainepalvelut vahvistuvat Seinäjoella
04.12.2020 23.59KATSO TÄSTÄ 4.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
04.12.2020 9.26Kotkan Sunilaan nousee granuloidun ligniinin tuotantolinja
03.12.2020 16.55Suur-Seudun Osuuskaupan maatalousliiketoiminnat Hankkijalle
03.12.2020 15.23Fordin mallistoon uudet alennetun autoveron pakettiautot
02.12.2020 14.02Nimitykset: Tomas Garaisi Iveco Finland Oy:n avainasiakaspäälliköksi
02.12.2020 12.54Volkswagen up! Cargo - täysosuma pakettiautoluokan pienempään päähän
01.12.2020 15.22Renault Trucks täydentää täyssähköautomallistoaan uusilla vaitoehdoilla
01.12.2020 15.00Teollisuuden ykköstapahtuma Alihankinta 2020 ja AlihankintaHEAT verkossa 8.?10.12.2020
01.12.2020 14.51Stora Enso ja Tornator metsänhoitopalvelu-yhteistyöhön

Näytä lisää »