Metsä-Tontti Oy - Järkevällä kalustolla pärjää vaihtelevissa korjuuolosuhteissa13.02.2021 14.30
Metsä-Tontti Oy Vaskiosta, Salon kupeesta, urakoi puuta Komatsu metsäkoneilla harvennuksilla ja päätehakkuilla. Rannikon maastot ja puusto asettavat omat vaatimuksensa kalustovalinnoille. Koneyrittäjä Jukka Tontti aloitti aikanaan motokuskina Metsäkonepalvelu Kolin palveluksessa. - Kun Väinöllä alkoi eläkepäivät koittaa perustin toiminimen ja ostin häneltä ensin yhden harvesterin ja sitten toisen. Samalla Pasi Laaksonen siirtyi palvelukseeni; hänen ammattitaitonsa on ollut todella merkittävässä roolissa tekemisessämme. Tänä päivänä urakoimme puuta MHY Lounametsälle konekannalla mikä muodostuu Komatsu 931 harvesterista sekä Komatsu 855 ja Valmet 830 ajokoneista. Hiljattain lisäsimme kalustoon käytetyn Komatsu 911 harvesterin, mistä teimme kaupat Komatsu Forestin Jiri Järventaustan kanssa. Investointi tuli ajankohtaiseksi kun Metsäviitoset Oy tarjosi meille aliurakointihommia, kertoo Jukka Tontti. Kuormatraktoreilla operoi nuoremman polven osaajat. Niko Helenius tuli Metsä-Tontille ensin harjoittelijaksi 2017 ja vuotta myöhemmin vakituiseksi. Aleksi Kurppa on tällä hetkellä armeijassa ja palaa Komatsun ohjaimiin vuodenvaihteessa. - Pojilla on motivaatio kohdillaan ja puut siirtyy tienvarteen sellaisella vauhdilla että minulla ja Pasilla pitää motojen kanssa kiirettä, kehuu Tontti. (kuva: - Urakoimme puuta MHY Lounametsälle ja jatkossa teemme lisäksi Metsäviisikko Oy:lle aliurakointihommia, joten töitä näyttäisi oleva aiempaa enemmän, sanoo Metsä-Tontti Oy:n Jukka Tontti tyytyväisenä.) Uusia ajatuksia telavalintoihin Metsä-Tontin leimikot sijaitsevat usein rannikkoalueella. - Maastot on mäkisiä ja kivisiä mutta välillä taas tosi pehmeitä. Oikeilla telavalinnoilla on suuri merkitys korjuun onnistumiseen. Otimme syksyllä Komatsu 855 ajokoneen takatelille itävaltalaisen Pewagin valmistamat kapulatelat mitkä ovat oikein ottavat mäkisissä paikoissa. Muutama sata tuntia niillä on ajettu ja karkaistu teräsmateriaali näyttää kestävän kulutusta oikein hyvin kivikossakin. Nyt asensimme Pewag telat myös Komatsu 901 harvesterin telille - kyseessä on Combi telat joissa joka toinen lappu on leveä kantava ja joka toinen kapulamallinen. Niillä pitäisi päästä etenemään hyvin myös pehmeässä maastossa mikä on tärkeä asia jos tämäkin talvi mennään rannikolla kelirikko olosuhteissa. Tarkoituksena on siirtää Combi telat jossain vaiheessa toiseen kuormatraktoriin, sanoo Tontti. Pewag teloissa jokaisessa telakengässä on kaksi taottua hiiletyskarkaistua telahokkia, joilla saadaan aikaan todella hyvä pito ja tasainen ajo. - Taotut telahokit näyttävät kestävän erittäin hyvin kivikossakin, Tontti toteaa. (kuva: Pasi Laaksonen on toiminut Metsä-Tontilla harvesterin kuljettajana koko yhtiön historian ajan.) Harvennusta ja päätehakkuuta Koneiden monikäyttöisyys on ehdoton asia Metsä-Tontille: - Noin puolet korjuusta on harvennuksia joten harvesterit on valittu sen mukaan. Tässä isommassa Komatsu 931:ssä on pitkä 11 metrin ulottuvuudella varustettu nosturi ja C123 kouralla tekee niin harvennukset kuin päätehakkuutkin. Vaikka puu on täällä aukollakin yleensä aika pientä, jotain 500 litraista, niin välillä kohdalle osuu isoja halkaisijaltaan lähes metrisiä jättiläisiä. C123 koura selviytyy niistäkin ja syöttötehoa löytyy rannikon vahvaoksaiselle puulle. (kuva: Niko Helenius on nuoresta iästään huolimatta jo todellinen ajokonemestari; puuta siirtyy laanille Komatsu 855:lla sellaista tahtia että kokeneilla harvesterikuljettajilla pitää kiirettä...) Uudet tekniset ratkaisut parantaneet kuljettajan olosuhteita Uudemman Komatsu 855 ajokoneen hydraulinen ohjaamon tärinän ja heilahduksen vaimennusjärjestelmä Comfort Drive sekä kuormaimen liikkeet tasaava SmartFlow saavat Metsä-Tontin porukalta paljon kehuja: - ComfortDrive vähentää kuljettajaan kohdistuvia iskuja ja heilahduksia niin merkittävästi, että selkäkipuja ei enää tulee ja työvuorossa väsyy vähemmän. Järjestelmä on niin hyvä että meille ei kyllä enää tule ajokonetta ilman mistä vaimennusjärjestelmä puuttuu. Lisäksi asensimme koneeseen automaattisen istuimen oikaisijan SitRightin joten kuljettajan ergonomia on nyt huipputasolla. Ja SmartFlow tekee kuormaamisesta helppoa ja jouhevaa - siitä on paljon apua aloittelevalle kuljettajalle sekä kokeneelle mestarillekin. (kuva: Komatsu 855 kuormatraktorin takatelillä on Pewag kapulatelat mitkä ovat oikein ottavat mäkisissä paikoissa, joita Metsä-Tontin toiminta- alueella riittää.) Huoltosopimus vastaa hyvin tarpeisiin Metsä-Tontilla on hyviä kokemuksia myös Komatsu Forestin huoltosopimuksesta. - Se on hinnoiteltu järkevästi ja tasaisella kuukausimaksulla pystyy ennakoimaan huoltokulut niin että yllätyksiä ei tule. Olemme viime aikoina siirtyneet käyttämään Atula Huoltopalveluita, mikä aloitti vuosi sitten virallisena Komatsu -huoltona Maskussa. Heillä on vankka kokemus Komatsu maansiirtokoneiden huollosta ja into oppia myös metsäkoneiden niksit. Tekeminen onkin jo nyt ihan asiallista ja palvelu mallikasta, sanoo Jukka Tontti. (kuva: Marraskuussa asennettiin Komatsu 911 harvesterin telille pehmeille maille soveltuvat mutta silti ottavat Pewag Combi -telat, joissa joka toinen lappu on kantava ja joka toinen kapulamallinen.)
(kuva: Pasi Laaksonen vaihtaa laippaa Komatsu 931 harvesterin C123 kouraan millä tekee niin harvennukset kuin päätehakkuiden isoimmatkin puut.) |