T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua11.03.2024 18.00
T. ja J. Kivioja Oy otti käyttöön uuden Jenz -autohakkurin uuden vuoden alla, millä vahvistetaan energia-alan palvelukokonaisuutta. (kuva yllä: T. ja J. Kivioja Oy:n uusi autohakkuri koostuu Jenz HEM 583 Hybrid hakkurista, Mercedes-Benz Arocs 4153 8x4 alustasta ja Palfinger Epsilon TL15 ohjaamonosturista.) Halsualainen, 1960-luvulla toimintansa aloittanut perheyritys T. ja J. Kivioja Oy tuottaa, myy ja toimittaa laadukkaita turve- ja haketuotteita eri toimijoille vahvalla kokemuksella ja ammattitaidolla sekä ostaa energiapuuta. - Tarjoamamme palvelut ovat vuosikymmenien saatossa monipuolistuneet ja niiden taustalla on pitkä kokemus sekä vankka ammattitaito. Yrityksemme toteuttaa turvetuotantoa, kasvu- ja kuiviketurpeen sekä hakkeen myyntiä, energiapuun ostoa, koneurakointia ja kuljetuspalveluita laajalla kalustolla. Työllistämme vaihtelevasti vuoden ajan mukaan 20-30 henkilöä sekä laajasti yhteistyökumppaneita, kertoo Juha Kivioja, joka pyörittää toimintaa yhdessä siskonsa Hilkka Karjalaisen kanssa: - Olemme kuljettaneet turvetta vuodesta 1980 ja turvetuotannon sekä koneurakoinnin aloitimme 1990-luvun alussa. Teemme kokonaisvaltaista turveurakointia uusien soiden käyttöönotosta - mikä tänä päivänä on vähäistä - turpeen kuljetukseen Suomessa ja olemme toimineet myös Ruotsissa turvetuotannossa. (kuva: Uudella autohakkurilla operoidaan pääasiassa metsäteiden varsilla ja jonkin verran myös terminaaleissa.) Energiapuu kasvanut turpeen tukijalaksi Turve on edelleen pääroolissa yrityksen toiminnassa mutta alan haasteiden takia energiapuu on otettu toiseksi tukijalaksi ja se kasvaa nyt vahvasti. - Turvetta tuotetaan edelleen hyviä määriä erityisesti kasvu- ja kuivikekäyttöön sekä myös energian tuottamiseenkin. Ensimmäiset energiapuut ostettiin vuonna 2019 ja aluksi toiminta oli pienimuotoista mutta sitten sitä alettiin kasvattamaan. Toiminta perustuu energiapuun ostoon joko hankintakauppana tai pystykauppana, jolloin puunkorjuu ja kuljetus tienvarteen hoituu yhteistyökumppaneiden toimesta. Aiemmin ostimme myös kaiken haketuksen palveluna alan toimijoilta mutta koska kiireisenä lämmityskautena haketuskapasiteetti alkoi rajoittaa toiminnan kasvattamista, päätimme investoida omaan autohakkuriin. Sillä haketetaan pääasiassa oman hankinnan kautta tulevaa puuta sekä jonkin verran asiakkaidemme kasoja eli tarkoituksena ei ole lähteä myymään haketuspalvelua. Ja ostamme lisäksi jatkossakin haketusta urakointiin keskittyviltä toimijoilta. Omaa kuljetuskapasiteettia meiltä löytyy viiden ketjupurkavan turve/hake täysyhdistelmän verran, sanoo Kivioja. Nopea saatavuus ratkaisi hakkurikaupan Autohakkuri-investointia mietittäessä törmättiin kaluston saatavuusongelmiin. - Uusien autohakkureiden toimitusajat tehdastilauksina tuntuvat olevan todella pitkät eri valmistajilla eikä hyviä vähän ajettujakaan tuntunut markkinoilta löytyvän. Kun saimme tiedon että Ideachip Machine Oy:llä oli valmistunut varastokoneeksi uusi Jenz HEM 583 Hybrid autohakkuri Mercedes-Benz Arocs 4153 8x4 alustalla ja Palfinger Epsilon TL15 ohjaamonosturilla, kiinnostuimme siitä välittömästi. Ja kun olimme kuulleet Jenzistä hyvää alan toi- mijoilta niin kaupathan siitä Jukka Humalaisen kanssa käteltiin, niin että saimme hakkurin käyttöön tämän lämmityskauden kiireisiin, sanoo Kivioja. Jenz ja Ideachip Machine on toteuttanut vastaavia autohakkuripaketteja runsaasti, joten kokonaisuus oli Kiviojan mielestä laadukas ja juuri tarpeeseen sopiva: - Kyllä siinä on kaikki asiat juuri niin kuin pitää eikä mieleen ole tullut oikein mitään, minkä olisi voinut tehdä toisin. Jos olisimme lähteneet itse speksaamaan pakettia ja tehdastilamaan kaikki palapelin palaset juuri omien toiveidemme mukaan, niin lopputulos olisi ollut varmaan hyvin samanlainen kuin tämä varastokone, mutta aikaa olisi hukattu parin lämmityskauden verran.
(kuva: T. ja J. Kivioja Oy:n kuljettaja Aaro Anttilan uusi Jenz autohakkuri on vakuuttanut ensitunneista lähtien: - Haketusteho on suuri, hydraulisessa heittimessä riittää paukkuja samoin kun nosturissa on tarpeeksi ulottuvuutta ja voimaa. Myös kaikissa rakenneratkaisuissa on mietitty kuljettajan päivittäistä tekemistä.) Autohakkurin kanssa päästy nopeasti sinuiksi Uusi Jenz hakkuri saatiin Halsualle juuri uuden vuoden kynnyksellä ja sen käyttöönotto on sujunut kaikin puolin hyvin. - Ainahan näin teknisessä vehkeessä on aluksi jotain säädeltävää mutta kokonaisuuteen olemme varsin tyytyväisiä ensimmäisten käyttöviikkojen jälkeen. Laitteen luovutuksen yhteydessä Ideachip Machinella Mäntyharjulla kolme kuljettajaamme sai hakkurin tekniikkaan ja sen käyttöön peruskoulutuksen. Ja jossain vaiheessa kun kuljettajat ovat vähän sinuiksi uuden työkalunsa kanssa niin heille järjestetään toinen koulutustilaisuus, sanoo Kivioja. Kuljettaja Aaro Anttilan uusi Jenz autohakkuri on vakuuttanut ensitunneista lähtien: - Haketusteho on suuri, hydraulisessa heittimessä riittää paukkuja samoin kun nosturissa on tarpeeksi ulottuvuutta ja voimaa. Myös kaikissa rakenneratkaisuissa on mietitty kuljettajan päivittäistä tekemistä. Alustana oleva 4-akselinen Actros etenee luotettavasti pahemmissakin paikoissa ja on yllättävän ketterä pitkärunkoiseksi autoksi. (kuva: Hakkeen kuljetukseen T. ja J. Kivioja Oy:ltä löytyy viisi ketjupurkavaa yhdistelmää.) Haketusta viiden maakunnan alueella Uudella autohakkurilla operoidaan pääasiassa Keski-Pohjanmaan alueella. - Mutta Halsuan sijanti on sellainen että muutaman kymmenen kilometrin säteellä on neljä muuta maakuntaa joten voidaan sanoa että haketusta tehdään viiden maakunnan alueella, huomauttaa Kivioja. Haketus tapahtuu pääasiassa metsäteiden varsilla mutta jonkin verran käydään terminaaleissa tekemässä karsittua rankaa. - Hakkuutähteistä tehdään varmaan puolet hakkeesta ja toinen puoli raaka-aineesta on kokopuuta ja rankaa, minkä osuus on kasvussa. Tuotettu hake kuljetetaan Kokkolan ja Pietarsaaren suuriin lämpölaitoksiin sekä kunnallisiin laitoksiin Halsualle, Kinnulaan, Kivijärvelle ja Kälviälle, luettelee Juha Kivioja. (kuva: Jenz HEM 583 Hybrid hakkuri ottaa voiman omasta 530 hevosvoiman MTU-moottorista; rummulle saadaan täysi teho kun nosturille ja heittimelle tarvittava voima tulee auton moottorista.)
|