Scania esittelee uuden Super-voimansiirtolinjan ja digitaaliset taustapeilit

11.11.2021 15.58

Scania tuo tarjolle täysin uuden Super voimalinjan, joka rakentuu Traton-yhteistyössä MAN:n kanssa kehitetyn 13 litran moottorin ympärille. Samalla Scania tuo tarjolle kamerapeilit ja päivittää ohjamoiden sisustat.

Aluksi uudessa DC13-moottorivalikoimassa on neljä kuusisylinteristä moottoria, teholuokissa 420, 460, 500 ja 560 hv. Voimanlähteet on optimoitu Opticruise -vaihteistoihin (G25 ja G33, joka esiteltiin vuonna 2020) ja uusiin Scania-taka-akseleihin. Uuden Super-voimalinjan avulla voidaan saavuttaa jopa kahdeksan prosentin polttoaineensäästö esimerkiksi tavaraliikenteessä ja kylmäkuljetuksissa. Kaikki moottorit voivat käyttää HVO:ta, ja kaksi voi tilata 100% uusiutuvaa biodieseliä käyttävinä.

Kaikki on muuttunut

Edellisestä sukupolvesta ei ole mitään jäljellä. Iskutilavuus on 12,74 litraa ja puristussuhde on korkeaksi luokiteltava 23:1. Nokka-akselit, joita on kaksi on sijoitettu sylinterikanteen. Moottorin sydän, kampiakseli, on optimoitu painon, tehokkuuden ja kestävyyden osalta. Työtahdin aikana paine sylintereissä nousee nyt 250 baariin, mikä yhdessä kehittyneiden ruiskutussuuttimien kanssa varmistaa, että polttoaineen energiasisältö tulee hyödynnetyksi mahdollisimman täydellisesti.

Alhainen kitka ja optimoitu voitelu

Nykyisissä moottoreissa, myös uusissa Scania-moottoreissa, käytetään häviöiden vähentämiseksi tehokkaita ja pitkäikäisiä, hyvin ohuita öljyjä ja poiskytkettäviä lisälaitteita. 

 - Kaikki tähtää kitkan minimointiin; liikkuvien osien pinnat on kiillotettu, ja asennukset hiottu äärimmilleen. Jäähdytysjärjestelmä tuottaa oikean määrän jäähdytystä oikeissa paikoissa ja oikeaan aikaan, mikä onkin olennaista sekä suorituskyvyn että kestävyyden kannalta. Huolehtimalla siitä, että käyttölämpötila pysyy optimialueella kaikissa käyttöolosuhteissa varmistamme, että moottorimme toimii odotetusti ja samalla sen, että moottoreidemme korkea käyttöaste ja tunnetusti ylivertainen käyttöikä säilyvät, sanoo pääinsinööri Magnus Henrikson, joka on johtanut viisi vuotta kestänyttä kehitysprosessia.

Moottorijarru Scaniaan

Uuden moottorivalikoiman valinnaisvarusteena tarjottava Scanian uusi puristuksen vapautusjarru CRB (Compression Release Brake). CRB-tekniikka tarkoittaa, että monet yhdistelmänveturit eivät tarvitse hidastinta, kunhan tiestö ei ole liian mäkinen. 

- Hidastinta tarvitaan edelleen vaativissa olosuhteissa kokonaismassojen noustessa korkeiksi, Henrikson sanoo. 

Uudella moottorilla varustetussa autossa voi olla sekä perinteinen pakokaasujarru pakosarjassa sijaitsevine läppineen, uusi CRB-järjestelmä ja (poiskytkettävä) R4700D-hidastin, joista muodostuu vaativimpiinkin olosuhteisiin soveltuva lisäjarrujärjestelmä.

Alhaisemmat käyntinopeudet matkanopeudessa

Scania esittelee nyt myös uuden nopean taka-akselin. Nopein välitysvaihtoehto on 1,95:1. Kuorma-auto pyrkii normaalisti käyttämään 12. vaihdetta, koska se on suora ja aiheuttaa vähiten vaihteistohäviöitä. Ylivaihde kyteytyy ainoastaan edullisissa olosuhteissa. 

- Uuden Scania Opticruisen esittely viime vuonna avasi meille uusia mahdollisuuksia, Henrikson sanoo. Sen välitysalue on laajempi; siinä on suora 12. vaihde ja aito ylivaihde, mikä tarkoittaa, että voimme pitää moottorin käyntinopeuden vielä alhaisempana matkanopeudessa. Yhdessä nopeiden taka-akselivälitysten kanssa voidaan päästä jopa 8 prosenttia alhaisempaan kulutukseen.

Ensimmäisenä uudesta mallistosta esittelyssä on R756; siihen voidaan valita kahdeksan välityssuhdetta, joista nopein on 1,95:1. G25- ja G33-vaihteistojen laajan välitysalueen ansiosta liikkeellelähtö sujuu hyvin myös nopealla välityksellä. Ajoneuvoa määriteltäessä yhteistyössä Scanian kanssa on luonnollisesti arvioitava erilaisia tekijöitä kuten yhdistelmän keskimääräistä bruttomassaa ja reitin mäkisyyttä.

 Opticruise -vaihteistot 

Viime vuonna Scania alkoi esitellä uuden automaattivaihteisto-ohjelman, joka vähitellen korvaa kaikki nykyiset automatisoidut Opticruise-ratkaisut. G33CM oli uuden vaihteistovalikoiman ensimmäinen, ja nyt esiteltävä G25CM on hieman kevyempiin tehtäviin tarkoitettu vaihteisto. Voimansiirtolinjassa molemmat yhdistetään Scanian uusiin moottoreihin.

Ensimmäiset automatisoidut Scania Opticruise -nimellä tunnetut käsivalintaiset vaihteistot esiteltiin 1990-luvulla. Uusin sukupolvi, jonka ensimmäinen edustaja G33CM on, on edeltäjäänsä n. 60 kg kevyempi alumiinikotelon ja pienemmän kokonsa ansiosta. Sen melutaso on myös alhaisempi, minkä jo lainsäädäntö edellyttää. 

fian voi viedä vielä pitemmälle ja käyttää suoraa 12. vaihdetta nopeampaa aitoa ylivaihdetta. 

Palvelut ja varusteet

Scania ei pelkästään esittele moneen eri sovellukseen sopivaa uutta voimansiirtolinjaa, se tuo myös useita muita hyödyllisiä ominaisuuksia alustarakenteeseensa.

MACH, Scanian uusi moduulirakenteinen alusta (Modular Architecture Chassis), on nykyistä huomattavan paljon joustavampi asiakkaiden toivomusten suhteen. Päällimmäisenä piirteenä on uusi runkoon porattavia reikäyhdistelmiä koskeva säännöstö, johon sisältyy rungon sisä- ja ulkopuolelle asennettaville osille tarkoitettuja vakioreikiä. Tuloksena on modulaarisempi ja ennustettavampi alustarakenne, mikä lisää mahdollisten alustamuunnosten määrän eksponentiaalisesti.

Polttoaineoptimointiyksikkö

Esiteltävänä on myös täysin uusi valikoima dieselpolttoaineelle tarkoitettuja säiliöitä, tilavuudeltaan 165–700 litraa. Pääasiallisia kokoja on kolme (S, M ja L), joista valmistetaan pituudeltaan erilaisia versioita. Yhteistä niille on uusi nerokas D-muoto, joka lisää merkittävästi niiden kestävyyttä, ja ne kiinnitetään alustaan C-muotoisilla kannakkeilla.

Polttoaineen matalapainepumppu, polttoaineen pääsuodatin ja vedenerottelusuodatin on siirretty pois moottorista erilliseksi polttoaineenoptimointiyksiköksi. Yksikkö on asennettu pääpolttoainesäiliön kylkeen. Tällä tavoin Scania on keksinyt lopullisen ratkaisun klassiseen ongelmaan: miten hyödyntää kaikki säiliössä oleva polttoaine.

Päällerakentaminen helpottuu

Muista uuden alustarakenteen myötä tulevista parannuksista mainittakoon kaksi runkoon asennettavaa entistä suurempaa uutta AdBlue-säiliötä. Scania esittele myös hydraulisille lisälaitteille (esim. nostimille) tarkoitettuja ”wet kit” säiliöitä, jotka polttoainesäiliöiden tapaan ovat D:n muotoisia. Myös ilmasäiliöille on tullut uusia vaihtoehtoja, joiden kiinnikkeet ja putkitus hyödyntävät joustavan alustarakenteen uusia reikäkuvioita, jotka tuovat uusia mahdollisia asennuspaikkoja.

Jälkikäsittelyjärjestelmä voidaan nyt asentaa kolmeen eri vakiopaikkaan, ja myös pakoputken sijainti ja suunta on valittavissa. Lisäksi kaikki pakoputket ovat halkaisijaltaan entistä suurempia, mikä vähentää pakokaasujen nopeutta ja potentiaalista pölyongelmaa.

Jos kolme vakiopaikkaa ei riitä, jälkikäsittelyjärjestelmä voidaan asentaa vapaasti runkoon, sillä Scania tukee myös päällirakentajia poikkeavia asennuksia koskevin ohjein.

ProCare palvelu

Teknisten uudistusten lisäksi Scania esittelee täysin uuden premium-palvelun, Scania ProCaren, joka on saatavana vuoden 2019 jälkeen valmistettuihin Scania kuorma-autoihin. Palvelu perustuu siihen, että ProCareen liitetyt kuorma-autot raportoivat teknisen tilansa Scanialle säännöllisesti antaen siten tietoa ennalta ehkäisevien toimien ja osien ennakoivan vaihtamisen tarpeesta. Suuren moottoririkon korjaus saattaa kestää 40 korjaamotuntia, kun taas perimmäisen syyn korjaaminen ennen haveria kestää ehkä muutaman tunnin. Scania ProCare -palvelu otetaan käyttöön Suomessa vuoden 2022 aikana.

Scania_ddigital_mirror.png

Kamerapeilit valinnaisvarusteena

Yhdessä uusien voimansiirtolinjojen ja palvelujen kanssa Scania esittelee uusia valinnaisvarusteita. Muutoksista suurin on uusi Scania Mirror View Camera (SMVC) -järjestelmä. Kamerapeilien ansiosta autosta on parempi näkyvyys A-pilareiden tienoilla, mikä on selkeä etu vilkkaassa kaupunkiliikenteessä ja ahtaissa paikoissa. 12,3 tuuman suurresoluutionäyttöjen katsominen on helppoa, joten kuljettaja näkee koko tilanteen parilla vilkaisulla. 

Kameroiden (auton väreihin maalattavien) suojusten muoto on kehitetty tuulitunnelikokein, jotta ne aiheuttavat mahdollisimman vähän ilmanvastusta. Suojukset ovat taittuvia, ja niissä on tehokas roiskesuojus, joka estää sadepisaroiden pääsyn linssille, ja sähkölämmitys poistaa linssistä huurun, lumen ja jään.

Super_cabin.jpg

Uutta ilmettä ohjamoon

Kuljettajan mukavuutta entisestään lisäämässä on päivitetty verhoilu- ja väriohjelma sekä neljä eri vuodevaihtoehtoa. Uusia varuste-, verhoilu ja värivaihtoehtoja on lisätty ja joitakin nykyisiä on poistettu.

- Tarjoamme edelleen jopa neljä erilaista Scania-patjaa: Bonnell, vaahtomuovi, erillisjousitettu sekä levennetyn vuoteen patja, Scania Trucksin tuoteanalyytikko Louise Törnsten sanoo. Yhteistä niille kaikille on se että ne antavat asiakkaille valinnanvaraa ja mukavan nukkumapaikan.

05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa
03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä
31.12.2021 9.41Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren pelastuslaitokselle uusi monitoimiauto
30.12.2021 13.24MAN TGE Individual Lion S -erikoismallit suomeen kesällä 2022
30.12.2021 9.22Kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta annettua määräystä muutettu - vaatimuksia raakapuukuorman varmistamiseen sovelletaan vasta 1.7.2022 alkaen
30.12.2021 8.22VIELÄ EHDIT! Lähde mukaan vuodenvaihteen Hyviä Uutisia! lähetykseen uutisella tai vuoden 2022 tervehdyksellä
29.12.2021 19.00Metsätuholain muutokset tulevat voimaan vuoden 2022 alussa
29.12.2021 16.00Edistykselliset työkalut etätukeen, kenttätyöhön ja koulutukseen
29.12.2021 12.33Valmet toimittaa fleksopainokoneen laadunhallintajärjestelmän Lamipak (Kunshan) Co. Ltd:lle Kiinaan
28.12.2021 9.44Suomalaiset merikartat uudistuvat -ensimmäiset N2000-merikartat jo saatavilla
28.12.2021 9.00Sitran Timo Lehesvirta: Suomen metsäkeskustelu polarisoitunutta ja ohipuhumista - Jokamiehenoikeus ei anna oikeutta metsien näennäisomistajuuteen
27.12.2021 14.01Metsäteollisuus ry: AKT:n lakosta aiheutumassa suuret menetykset metsäteollisuudessa - toimimatonta työrauhajärjestelmää uudistettava
27.12.2021 13.00FLEETBook digitalisoi kaluston uudella, kustannustehokkaalla tavalla
27.12.2021 10.33Ensimmäinen erikoisluja teräsjauhe valmistettu SSAB:n Oxelösundin tehtaalla
27.12.2021 8.10Yhteinen hyvä houkutti kansalaiset Pyykkijahtiin
26.12.2021 11.00Valoa kansalle - käytä pitkiä valoja oikein
26.12.2021 10.44Eforan kunnossapidon toiminnot siirtyvät osaksi Stora Ensoa 1.1.2022
25.12.2021 11.00Metsä Group lahjoittaa Helsingin ja Oulun yliopistoille yhteensä 500 000 euroa
25.12.2021 8.00UPM ja WEPA edistävät yhdessä luonnon monimuotoisuutta
24.12.2021 14.00LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lehden mukana postitetaan Hyviä uutisia! 2022 -seinäkalenteri
24.12.2021 11.00Marttiini Metal Oy on ostanut RODO Machinery Oy liiketoiminnan
24.12.2021 9.33KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! Jouluspesiaali lähetys - mukavia alan joulutunnelmia
23.12.2021 9.00Suomen Rengaskierrätys etsii tehokasta palveluntarjoajaa
22.12.2021 19.00Laki vähäpäästöisten ajoneuvojen hankinta- ja muuntotuista voimaan
22.12.2021 10.00DFDS tilaa ennätystilauksensa lisäksi vielä 25 raskasta sähkökuorma-autoa Volvolta
21.12.2021 13.00Kimmo Tiilikainen PEFC Suomen hallituksen puheenjohtajaksi
21.12.2021 11.00R.M. Laine Oy:lle uusi Renault Trucks C520 10x4 200-tonnimetrin kuormanosturilla ja kiinteällä lavalla
21.12.2021 9.00Rasin metsäsäätiöltä lahjoitus Itä-Suomen yliopistolle
20.12.2021 10.00Junnikkala rakentaa uuden sukupolven sahakokonaisuuden Ouluun
20.12.2021 9.00Metsä Fibren Merikarvian sahan johtajaksi Mikko Lintula
19.12.2021 14.00HUOMIO ALAN YRITYKSET JA TOIMIJAT! Lähde mukaan joulutervehdyksellä Hyviä uutisia! Jouluspesiaali lähetykseen...
18.12.2021 17.00UPM Plywood tavoittelee tuloskasvua investoimalla Joensuun vaneritehtaan kilpailukykyyn
18.12.2021Metsätilastollinen vuosikirja 2021 on ilmestynyt
17.12.2021 22.00KATSO TÄSTÄ 17.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
17.12.2021 12.12Suomen Lähilogistiikka Oy vastaa Kela-korvattavista taksimatkoista 1.1.2022 alkaen
17.12.2021 12.00Dacian uusi 7-paikkainen Jogger sai Suomen hinnat
17.12.2021 9.50Forest Flux -palvelu tarjoaa tarkkaa ja vertailukelpoista tietoa metsien kyvystä sitoa hiiltä
17.12.2021 9.47Metsä Group: hae kesätöihin kasvavalle toimialalle
16.12.2021 20.00Vuoden Auto Suomessa 2022 on Skoda Enyaq
16.12.2021 9.54Satamaoperaattori Hangö Stevedoring siirtyy Europortsin omistukseen
16.12.2021 8.30Citroën vety ë-Jumpy tuotantoon
15.12.2021 11.33Scania sähköistää bulkkikuljetukset
15.12.2021 10.22Kian malliuudistuksen seuraava askel Kia Sportage saapuu Suomeen alkuvuodesta
14.12.2021 14.43Kiinasta Venäjän kautta Suomeen kulkeva junarahti ylitti miljoonan TEU:n rajapyykin
14.12.2021 9.07Volvon sähkökuorma-autoja testattu äärimmäisissä talviolosuhteissa
13.12.2021 12.20Pölliralli Oy - vuoden 2021 Qteam Verkostoyritys
13.12.2021 12.00Teboil laajentaa jälleen uusiutuvan dieselin jakeluverkostoaan
13.12.2021 11.00Nurminen Logistics kasvattaa konttijunapalvelua Aasian ja Pohjois-Euroopan väliselle markkinalle
13.12.2021 9.00Stora Enso nimittää Johanna Hagelbergin Biomaterials-divisioonan johtajaksi
12.12.2021 14.00Stihl RMHS Magnum: Kestävä ja tuottava teräketju nykyaikaisiin harvestereihin
11.12.2021 11.00UPM:n kestävä metsänhoito CDP:n A-listalle
10.12.2021 23.00KATSO TÄSTÄ 10.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
10.12.2021 8.34Scania esittelee uusia hybridisähkövoimalinjoja
09.12.2021 13.00Taksonomia lisää byrokratiaa, mutta ei tuo merkittäviä ilmastohyötyjä
09.12.2021 10.11Stora Enso hakee yli 800 kesätyöntekijää tehtaille ja puunhankintaan ympäri Suomea
09.12.2021 8.00Valmet yhteistyöhön Metsä Board Husumin kanssa Ruotsissa taivekartongin tuotantokapasiteetin lisäämiseksi
08.12.2021 13.42Uusi Volkswagen Amarok esitellään ensi vuonna - ensimmäiset havainnekuvat julkaistu
07.12.2021 16.14Vehon kasvu jatkuu: yhtiö ostaa Ruotsin Mercedes-Benz-kuorma-autojen maahantuonnin
07.12.2021 16.00Energiapuun korjuukohteet näkyvät nyt uudessa karttapalvelussa
07.12.2021 11.01Tiukentuneet ilmanlaatusuositukset asettavat uusia haasteita - pakokaasupäästöt laskusuunnassa
07.12.2021 9.14Euroseteleiden ulkoasua uudistetaan
06.12.2021 13.00Kuorma-autot toivat evakot turvaan
05.12.2021 18.11Metsätehon työturvallisuuskyselyyn saatiin vastauksia yli 2000
04.12.2021 16.00Ford tutkii Euroopassa autonomisten autojen käytön tuomaa hyötyä liiketoiminnalle
03.12.2021 21.50KATSO TÄSTÄ 3.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
03.12.2021 17.02Suomen ja Venäjän välinen junaliikenne avatumassa kuun puoliväliin mennessä
03.12.2021 15.00Pankkojen liukuesteet ovat suuri turvallisuusetu - artikkeli vuodelta 2013
03.12.2021 12.12Atria satsaa biokaasuun
03.12.2021 9.44Rauman sahaprojektin kuulumisia - Projektijohtajan terveiset
03.12.2021 5.252021 hinnaton mukaiset XXL 8 aerot joulukuun toimituksiin.
02.12.2021 14.53Vehon Baltian laajenemissuunnitelmalle kilpailuviranomaisen vahvistus
02.12.2021 12.18Junnikkala investoi Valutecin kanavakuivaamoon Oulaisissa
02.12.2021 11.54Segway yrittää mönkijämarkkinoiden valtausta
02.12.2021 9.52UPM:ltä muistilista metsänhoitotöistä eri vuodenaikoina
02.12.2021 9.12Tutkijoiden laskelmat: bioenergialle maltillista kasvua
01.12.2021 11.32Toimitusvaikeudet jarruttavat ajoneuvojen ensirekisteröintejä
01.12.2021 11.11Valmet Automotive julkistaa oman akkutuoteperheensä ensimmäisen tuotteen, Modular Power Pack-akkujärjestelmän
30.11.2021 16.00IVECO T-WAY voitti arvostetun German Design Award -palkinnon
30.11.2021 15.22Fixus ja Suomen Koripalloliitto jatkavat yhteistyötään
30.11.2021 14.33Henkilövalintoja Metsämiesten Säätiön hallituksessa
30.11.2021 10.00Renault Trucks sähkökuorma-autot tositoimiin Tampereella

Näytä lisää »