Konekorjuu Aaltonen Oy: Puunkorjuuta Kanta-Hämeen alueella puolen vuosisadan kokemuksella07.11.2021 15.20
Lopissa kotipaikkaansa pitävä Konekorjuu Aaltonen Oy urakoi puuta Kanta-Hämeen alueella vihreillä metsäkoneilla. Töitä on riittänyt hyvin viime ajat niin harvennus- kuin päätehakkuillakin. (kuva yllä: Konekorjuu Aaltonen urakoi puuta Versowoodille ja Kanta-Hämeen Metsänhoitoyhdistykselle; kuvassa ollaan Lopen maisemissa John Deere 1010G kuormatraktorilla.) - Meillä on pitkä historia metsäkoneurakoinnissa. Isäni Antti Aaltonen toimi ensin kuljettajana ja aloitti yrittäjänä vuonna 1979 keltaisella häkki-Lokkeri ajokoneella, minkä osti äitini isältä Pekka Tarkkalalta. Siihen saakka toiminut Maunula & Tarkkala oli kokonaisurakoitsija jolla oli metsäkoneita sekä puutavara- ja hakeautoja, joka sitten päätti jakaa toimintansa eri yhtiöihin. Itse tulin mukaan yritystoimintaan vuonna 1992 jolloin nykyinen Konekorjuu Aaltonen perustettiin, kertoilee Mika ”Patu” Aaltonen. (kuva: Mika ”Patu” Aaltonen on pitkän linjan metsäkoneyrittäjä ja 16-vuotias poikansa Miska Aaltonen aloitti keväällä kuormatraktorin kuljettajana jatkaen suvun pitkää perinnettä alalla.) Ajokoneina Aaltosilla oli Lokomon valmistaman Lokkerin jälkeen FMG 909 ja Timberjack 810 koneita. - Ensimmäinen harvesteri tuli vuonna 1994; se oli Nokka mikä vaihtui parin vuoden päästä Valmetiin ja vuonna 1999 tein kaupat uudesta Timberjack 1070 harvesterista Antti Haralan kanssa. Antin kanssa päästiinkin niin hyvin juttuun että sen jälkeen olen ostanut kaikki koneet häneltä - yhteensä uusia vihreitä on tullut jo yli kaksikymmentä, laskeskelee Aaltonen. (kuva: Koneet huolletaan hallilla Lopella, missä tarvittaessa käy huoltomies paikalla. Ja jos edessä on suurempi remontti niin ne hoidetaan John Deere Forestryn Tampereen huoltokeskuksessa.) Tukkipuuta ja harvennushakkuita Tänä päivänä Konekorjuu Aaltosella on käytössä kaksi metsäkoneketjua: - Versowoodille urakoidaan Hyvinkää-Mäntsälä ympäristössä 8-pyöräisellä John Deere 1270G harvesterilla (H415 koura) ja 1510G ajokoneella lähes täysin päätehakkuilla kun taas Kanta-Hämeen Metsänhoitoyhdistykselle tehdään Lopen alueella harvennuksia John Deere 1170E harvesterilla (H413 koura) ja 1010G ajokoneella. Töitä on ollut tänä vuonna oikein hyvin ja kesäkin on menty melkein täydellä vauhdilla niin että lomakuviot on pystytty jotenkin järjestelmään. MHY tekee aktiivista puukauppaa ja harvennushakkuita onkin saanut tehdä jo pitkään sen minkä ehtii - sahapuolella suhdanteet vaihtelevat mutta viime ajat päätehakkuillakin on pitänyt kiirettä. Vuodessa korjaamme puuta yhteensä noin 70-80.000 mottia mistä harvennuksilta tulee noin kolmasosa, toteaa Aaltonen. (kuva: Konekorjuu Aaltosen metsäkoneet siirtyy työmaalta toiselle keväällä 2021 hankitulla kotimaisella Siimet-lavetilla.) Tehokas tiimi Konekorjuu Aaltosen koneisiin kertyy noin 2000-2500 tuntia vuodessa. - Ajamme yhdessä tuurissa ja yhteensä meitä on viisi kuljettajaa plus virkeä 75-vuotias isä- Antti joka jeesailee kuudentena niin ajokoneen kuin harvesterinkin puikoissa. Nuoruuden intoa tiimissämme edustaa 16-vuotias poikani Miska joka aloitti kuljettajana keväällä ja hyvin jo puut siirtyy laaniin John Deeren ajokoneella, kehuu Aaltonen. (kuva: Antti Aaltonen aloitti metsäkoneurakoinnin vuonna 1979 ja virkeä 75-vuotias ajaa edelleen Konekorjuu Aaltosen koneita; kuvassa ollaan leimikolla John Deere 1270G harvesterilla.) Konekalustoon investoidaan tasaisesti Konekanta pidetään tuoreena mikä takaa tuottavuuden ja kuljettajille hyvät oltavat. - Uusin kone on viime syksynä käyttöön otettu John Deere 1010G ajokone ja nyt syksyllä vaihtoon on menossa neljän vuoden ikäinen, hyvin palvellut 1510G ajokone mikä päivittyy uuteen samanlaiseen. Olemme ottaneet ennakkoluulottomasti käyttöön uusia teknisiä ratkaisuja kuten IBC-kärkiohjaus, mikä tuli jo ajat sitten ensin ajokoneisiin ja viime vuosina järjestelmä on vakuuttanut myös harvestereissa. Myös TimberMatic Kartat -järjestelmä on osoittautunut vallan mainioksi sillä se näyttää reaaliaikaisen tuotantonäkymän leimikolta. Harvesterin mittalaitteen keräämä tieto ja GPS:n antama tarkka sijainti kaadetusta puustosta siirtyy automaattisesti harvesterista TimberMatic -sovellukseen ajokoneen kuljettajan käyttöön. Tarkka tieto tehdyistä puista helpottaa tarvittaessa myös puutavara-autojen logistiikkaa, sanoo Mika Aaltonen.
(kuva: John Deere Forestryn piiripäällikkö Antti Harala myi ensimmäisen koneen Konekorjuu Aaltoselle vuonna 1999 ja siitä lähtien yritys onkin tehnyt kaikki metsäkonekaupat Haralan kanssa.)
(kuva: Jokamiesluokka on Aaltosen perheen yhteinen harrastus. Mika Aaltonen ajoi lajia aikanaan ihan tosissaan ja menestystäkin tuli... Tänä päivänä vanhalla mestarilla on tekeminen pysyä lastensa Lotan ja Miskan kyydissä. Kuvan vihreäkeltaisella tykillä iskettiin tämän jokkis-kesän päätapahtumassa Poikkinainti-ajossa Pellossa.) |