R.M. Enberg Transportin uusi Volvo: Puupinojen country tähti

30.10.2021 15.40

en1.jpg

Eteläisen rannikkoseudun teillä liikkuessa vastaan saattaa jatkossa tulla todella näyttävä puutavara-auto. Ja jos tarkkaan kuuntelee niin Volvon väkivahvan moottorin murinan alta saattaa kuulua country-musiikkia...

(kuva yllä: R.M. Enberg Transportin uusi Volvo puutavarayhdistelmä on näyttävä ilmestys ja tarkoin työtehtäväänsä suunniteltu kokonaisuus. Ulkoasu on toteutettu yliteippaamalla koko auto.)

Tammisaarelainen R.M. Enberg Transport Ab:lle valmistui syyskuun puolivälissä ajoon täysin uusi puutavarayhdistelmä, mikä on myös viimeistelty näyttävästi.

- Kun kaluston uusinnan aika nyt oli niin päätimme investoida kerralla koko putkeen eli auton lisäksi tuli uusi nosturi ja perävaunu. Onhan nämä kalliita vetoja mutta pakko se on panostaa uuteen tekniikkaan jos meinaa kannattavasti puuta ajaa. Ja kun ratin takana menee suurin osa elämästä niin miksei kalustoa sitten tekisi mahdollisimman kuljettajaystävälliseksi, turvalliseksi ja sellaiseksi mistä voi olla ylpeä, sanoo kuljetusyrittäjä Mikael Enberg.

en4.jpg

(kuva: Volvon teemaksi valittiin ruotsalainen country-tähti Jill Johnson, joka on kuljetusyrittäjä Mikael Enbergin suosikkilaulaja.)

Puuta ja juomia

Puutavarayhdistelmiä R.M. Enberg Transportilla on ajossa kaksi - lisäksi hoidetaan juomakuljetuksia kahdella jakeluautolla ja yhdellä puolikkaalla.

- Olin aikanaan kuljettajana yrityksessä mikä hoiti Hartwallin ajoja kunnes vuonna 1998 ostin sen toiminnan ja siirryin jatkamaan toimintaa kuljetusyrittäjän roolissa. Puutavara-autot tuli mukaan kuvioon vuonna 2006 kun aloitettiin Metsäliitolle ajo yhdellä autolla ja myöhemmin tuli toinen yhdistelmä Stora Enson ajoon. Tänä päivänä ajamme Stora Enson puuta Metsä Viitoset Oy:lle, mikä on usean puutavara-autoilijan ja metsäkoneyrittäjän omistama yhteisyritys millä on laaja-alainen sopimus puutavaran toimituksesta kannolta tehtaalle. Oprointialue kulkee Kehä kolmoselta rannikkoa Turkuun ja ylös Poriin päin ja siitä takaisin Karkkilan kautta kehälle, kertoilee Enberg. 

en9.jpg

(kuva: Ohjaamon sisustuksen toteutti kokkolalainen West Customs todella ammattitaitoisesti ja nopealla aikataululla.)

Vahva luotto Volvoon

Kun uuden puutavara-auton vaihto oli ajankohtainen niin merkkivalinta oli Enbergille melko selvä asia:

- Volvo on ollut meillä aina päämerkki ja tällä hetkellä kaikki autot on göteborgilaisia. Volvo sopii minun ja kuljettajien käteen samalla kun tekniikkaa on aina edistyksellistä sekä ennen kaikkea luotettavaa. Ja kun Tammisaaren Volvo Truck Center sijaitsee hallimme lähellä toisella puolella maantietä niin huoltopalvelut löytyy läheltä yhteistyön toimiessa tuttujen osaavien kavereiden kanssa. 

Kaupat uudesta 4-akselisesta Volvo FH16 750 puutavara-autosta kaikilla herkuilla tehtiin Tammisaaren Volvo myyjän Henrik Heinosen kanssa ja vaihdossa meni kuuden vuoden ikäinen edellisen sukupolven FH16 750. Toisena puuautona jatkaa kolmen vuoden ikäinen FH16 750.

- Ajamme pääasiassa lyhyttä siirtoa metsäpinoilta juna-asemille joten vuodessa mittariin ei tule kuin noin satatuhatta kilometriä mutta kuormaamista on puolestaan todella paljon. Alustaksi valitsimme ilmajousitetun tridemin takateliohjauksella ja akseliperällä. Uutta on se että nyt Volvossa voi painonsiirron hoitaa nopeasti yhdellä napin painalluksella niin että vetävän telin painot lähtee pois eikä auto puske tiukoissa paikoissa. Ja päädyimme suoraan akselivetoon perinteisen napaperän sijaan sillä meillä on rakenteesta hyviä kokemuksia puunajossa kun aikanaan hankimme sellaisen Ruotsista käytettynä eikä kestävyydenkään kanssa ollut ongelmia. Akseliperä säästää todella paljon polttoainetta ja tässä uudessä autossa välityksetkin on osuneet nappiin. Niinpä kun ajoimme tyhjän täysyhdistelmän kaikki akselit alhaalla Maksamaalta varustelusta Tammisaareen niin kulutus oli sadalla kilometrillä vain 19-20 litran välillä kun napaperäinen vanha automme veisi samassa tilanteessa jotain yli 35 litraa satasella; toki uuden Volvon polttoainetalous on parantunut muillakin osa-alueilla, toteaa Enberg.

volvis13.jpg

(kuva: Kaupat uudesta 4-akselisesta Volvo FH16 750 puutavara-autosta tehtiin Tammisaaren Volvo myyjän Henrik Heinosen kanssa.)

Aiempaakin parempi

Ensimmäiset kilometrit uuden sukupolven Volvolla ovat muutenkin vakuuttaneet:

- Puuta ei ole vielä ollut yhtään kyydissä sillä viimeistelemme auton varustelun ja sitten sillä mennään Mantorpiin Nordic Trophy -näyttelyyn lokakuun alkupuolella. Mutta se mitä tyhjänä sillä on sompaillut niin uusi ohjaamo on taas edellistä viihtyisämpi, led-ajovalotekniikka kehittynyttä ja ajettavuus volvomaisen miellyttävää. Valitsimme autoon kaikki turvavarusteet kuten apukuskin puolen kyljen näyttävän kuolleen kulman kameran ja kehityksen kärkeä edustavat ajoavustimet ovat niin nerokkaat että tuntuu että auto melkein osaa ajaa jo itse, pohtii Enberg. 

en2.jpg

(kuva: Kaupat Palfinger Epsilon nostureista Mikael Enberg (oik.) tekee hyvässä hengessä MoilAr Oy:n Arto Moilasen kanssa.)

Nosturin oltava hyvä

Kun R.M. Enberg Transportin puunajo on melkein jatkuvaa kuormaamista niin nosturivalinnassa on paljon pelissä.

- Kyllä nosturimerkki oli lopulta melkein yhtä helppo päätös kuin autokin. Meille tuli aikanaan ensimmäinen Palfinger Epsilon vuonna 2013 ja itävaltalaisnosturi on vakuuttanut kuormateossa niin että nyt hankittiin jo neljäs Epsilon eli M12Z, missä ulottuvuutta 10,5 metriä, johon vaihdossa meni hyvin palvellut Q150L -malli. Kyseessä on meidän ensimmäinen Z-mallin nosturi ja halusimme sen ehdottomasti hydraulisella esiohjauksella, mistä on saanut nauttia edelleen hyvässä iskussa olevassa muutaman vuoden ikäisessä Palfinger Epsilon M12L -nosturissamme, Enberg kertoo.

en3.jpg

(kuva: Nosturiksi valittiin Z-mallin Palfinger Epsilon M12Z hydraulisella esiohjauksella.)

Kaupat uudesta Palfinger Epsilonista käteltiin pitkän linjan nosturikauppiaan MoilAr Oy:n Arto Moilasen kanssa:

en8.jpg

(kuva: - Ohjaamo on viihtyisä ja hydraulinen esiohjaus ehdoton, sanoo Mikael Enberg uudessa työpaikassaan.)

- Artolla on vankkaa osaamista ja yhdessä miettien löysimme meille parhaan ratkaisun. Yksi rakenteellinen asia mikä puolsi Palfinger Epsilonia oli se että siinä ei ole letkusyheröä pääpylvään takana kuten muissa merkeissä ja puomistossa letkut kulkee tietenkin siististi sisällä aina riippukkeelle saakka. Myös jousitetulla penkillä varustettu ohjaamo on oikein hyvä työpaikka ja vaa´aksi tuli langaton Intermercato kun taas toisessa nosturissamme on Tamtron mikä sekin on pelannut hyvin. Meillä ei ole ollut yhdessäkään Palfinger Epsilonissa koskaan mitään teknisiä murheita, mikä osaksi johtuu varmaan siitä että huollamme kalustoa säntillisesti omassa hallissamme ja otamme heti kiinni pienimpiinkin orastaviin ongelmiin; Palfinger Epsilon ansaitsee kiitokset myös huoltoystävällisyydestään. Uusien nostureiden asennukset ja katsastukset hoitaa Isera Oy Salossa ammattitaidolla.

en5.jpg

(kuva: Tummanpunainen värimaailma vietiin myös nosturiin kun RT Maalaus maalasi ohjaamon laadukkaasti. Huomioitavaa todella siisti letkutus.) 

Alumiinivarusteet ja pitkä kiinteä perävaunu

Uuden Volvon puutavaravarustelu on Alucarin kevyttä ja kestävää alumiinia pankkoja myöden kuten perävaunussakin. 

- Meillä on ollut Alucarin varusteet kaikissa autoissamme ja siellä todella kuunnellaan asiakkaan toiveita sekä toteutetaan ne laadukkaasti. Perävaunukaupat tein 5-akselisesta suorarunkoisesta 10,8 metriä pitkästä SLP:stä vähän vahingossa kun törmäsin myyjään ja kysyin lennosta tarjousta - kun hinta oli todella kohdillaan ajattelin että kokeillaan uutta merkkiä. Vaunu on hyvin tehty ja otimme siihen alumiinivanteet sekä rengaspaineiden säätöjärjestelmän mikä säästää toivottavasti rengaskuluissa ja polttoainettakin, pohtii Enberg.

en7.jpg

(kuva: Z-mallin Epsilon Palfingerissa on ulottuvuutta 10,5 metriä joten pitkän perävaunun takanipun lastaaminenkin sujuu mallikkaasti.)

Tyylillä tuunattu

Kun uuden puutavarayhdistelmän rakenne ja yhteistyökumppanit oli päätetty niin Mikael Enberg keskittyi sen jälkeen auton ulkoasun suunnitteluun mieleisekseen apunaan 17-vuotias pikansa William sekä yrityksen kuljettajat.

- Halusimme autolle jonkun persoonallisen teeman ja koska olen ruotsalaisen ja amerikassakin menestyneen countrylaulaja Jill Johnsonin suuri ihailija niin päädyimme tekemään auton hänen kunniakseen. Kun Volvo valmistui Göteborgin tehtaalta niin se vietiin Tukholmaan Troäng Designille, joka teippasi ohjaamon yli ja Jillin tyylikkäillä kuvilla, joiden käyttöön saimme tähdeltä luvan ja hän oli itse asiassa kovin otettu ideastamme. Jill ikuistettiin myös auton sisään ohjaamon takaseinään ja kilveksi saatiin JIL-1. Ohjaamon sisustuksen toteutti kokkolalainen West Customs todella ammattitaitoisesti ja nopealla aikataululla; emme edes tavanneet vaan kerroimme toiveemme puhelimitse ja he toteuttivat sen fantastisesti, kehuu Enberg ja jatkaa:  

- Lisäksi auton ulkonäköä on kohennettu Custom Partsin tekemällä rosteri puskurilla ja valoraudoilla sekä tietenkin valoja on riittävästi. Tummanpunainen värimaailma vietiin myös nosturiin kun RT Maalaus Perniöstä maalasi ohjaamon laadukkaasti.    

 

03.01.2022 11.30Hyötyautojen ensirekisreröinnit kasvoivat edellisvuodesta
03.01.2022 11.15Mietityttääkö matkapuhelinsopimuksesi voimassaolo? - Traficomin uusi palvelu kertoo määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajan
03.01.2022 10.01Nurminen Logistics ja Valmet Automotive solmivat viiden vuoden yhteistyösopimuksen
03.01.2022 9.00Volkswagen Transporter vuonna 2021 kymmenettä kertaa peräkkäin Suomen ostetuin pakettiauto
02.01.2022 15.00B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi
02.01.2022 11.00Timo Oksanen Nordic Traction Groupin myynti- ja markkinointijohtajaksi
02.01.2022 10.33Teboil pursuaa nyt sähköä - Pirkanhoviin rakentui sähköautojen suurteholatausjärjestelmä
02.01.2022 5.31Artikkeli 26.09.2020: Kuormansidonta puhuttaa ja sen ohjeistusta ollaan laatimassa. Ryhmän ajatukset alkoivat näkyä lehdistössä jo syksyn 2017 aikana. - Uusi sidontalaki tullee voimaan 2021.
01.01.2022 16.00Liikennealan järjestöt: Talvi yllätti autoilijat - ja teiden ylläpitäjät?
01.01.2022 10.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 21,1 prosenttia edellisvuoden marraskuusta
31.12.2021 19.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN 31.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
31.12.2021 12.22Miikka Ahonen KOME Oy:n vaihtoperävaunumyyjäksi
31.12.2021 10.24ELY-keskus: Jäänpaksuudet kasvaneet tasaisesti Etelä-Savon järvillä
31.12.2021 9.41Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren pelastuslaitokselle uusi monitoimiauto
30.12.2021 13.24MAN TGE Individual Lion S -erikoismallit suomeen kesällä 2022
30.12.2021 9.22Kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta annettua määräystä muutettu - vaatimuksia raakapuukuorman varmistamiseen sovelletaan vasta 1.7.2022 alkaen
30.12.2021 8.22VIELÄ EHDIT! Lähde mukaan vuodenvaihteen Hyviä Uutisia! lähetykseen uutisella tai vuoden 2022 tervehdyksellä
29.12.2021 19.00Metsätuholain muutokset tulevat voimaan vuoden 2022 alussa
29.12.2021 16.00Edistykselliset työkalut etätukeen, kenttätyöhön ja koulutukseen
29.12.2021 12.33Valmet toimittaa fleksopainokoneen laadunhallintajärjestelmän Lamipak (Kunshan) Co. Ltd:lle Kiinaan
28.12.2021 9.44Suomalaiset merikartat uudistuvat -ensimmäiset N2000-merikartat jo saatavilla
28.12.2021 9.00Sitran Timo Lehesvirta: Suomen metsäkeskustelu polarisoitunutta ja ohipuhumista - Jokamiehenoikeus ei anna oikeutta metsien näennäisomistajuuteen
27.12.2021 14.01Metsäteollisuus ry: AKT:n lakosta aiheutumassa suuret menetykset metsäteollisuudessa - toimimatonta työrauhajärjestelmää uudistettava
27.12.2021 13.00FLEETBook digitalisoi kaluston uudella, kustannustehokkaalla tavalla
27.12.2021 10.33Ensimmäinen erikoisluja teräsjauhe valmistettu SSAB:n Oxelösundin tehtaalla
27.12.2021 8.10Yhteinen hyvä houkutti kansalaiset Pyykkijahtiin
26.12.2021 11.00Valoa kansalle - käytä pitkiä valoja oikein
26.12.2021 10.44Eforan kunnossapidon toiminnot siirtyvät osaksi Stora Ensoa 1.1.2022
25.12.2021 11.00Metsä Group lahjoittaa Helsingin ja Oulun yliopistoille yhteensä 500 000 euroa
25.12.2021 8.00UPM ja WEPA edistävät yhdessä luonnon monimuotoisuutta
24.12.2021 14.00LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lehden mukana postitetaan Hyviä uutisia! 2022 -seinäkalenteri
24.12.2021 11.00Marttiini Metal Oy on ostanut RODO Machinery Oy liiketoiminnan
24.12.2021 9.33KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! Jouluspesiaali lähetys - mukavia alan joulutunnelmia
23.12.2021 9.00Suomen Rengaskierrätys etsii tehokasta palveluntarjoajaa
22.12.2021 19.00Laki vähäpäästöisten ajoneuvojen hankinta- ja muuntotuista voimaan
22.12.2021 10.00DFDS tilaa ennätystilauksensa lisäksi vielä 25 raskasta sähkökuorma-autoa Volvolta
21.12.2021 13.00Kimmo Tiilikainen PEFC Suomen hallituksen puheenjohtajaksi
21.12.2021 11.00R.M. Laine Oy:lle uusi Renault Trucks C520 10x4 200-tonnimetrin kuormanosturilla ja kiinteällä lavalla
21.12.2021 9.00Rasin metsäsäätiöltä lahjoitus Itä-Suomen yliopistolle
20.12.2021 10.00Junnikkala rakentaa uuden sukupolven sahakokonaisuuden Ouluun
20.12.2021 9.00Metsä Fibren Merikarvian sahan johtajaksi Mikko Lintula
19.12.2021 14.00HUOMIO ALAN YRITYKSET JA TOIMIJAT! Lähde mukaan joulutervehdyksellä Hyviä uutisia! Jouluspesiaali lähetykseen...
18.12.2021 17.00UPM Plywood tavoittelee tuloskasvua investoimalla Joensuun vaneritehtaan kilpailukykyyn
18.12.2021Metsätilastollinen vuosikirja 2021 on ilmestynyt
17.12.2021 22.00KATSO TÄSTÄ 17.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
17.12.2021 12.12Suomen Lähilogistiikka Oy vastaa Kela-korvattavista taksimatkoista 1.1.2022 alkaen
17.12.2021 12.00Dacian uusi 7-paikkainen Jogger sai Suomen hinnat
17.12.2021 9.50Forest Flux -palvelu tarjoaa tarkkaa ja vertailukelpoista tietoa metsien kyvystä sitoa hiiltä
17.12.2021 9.47Metsä Group: hae kesätöihin kasvavalle toimialalle
16.12.2021 20.00Vuoden Auto Suomessa 2022 on Skoda Enyaq
16.12.2021 9.54Satamaoperaattori Hangö Stevedoring siirtyy Europortsin omistukseen
16.12.2021 8.30Citroën vety ë-Jumpy tuotantoon
15.12.2021 11.33Scania sähköistää bulkkikuljetukset
15.12.2021 10.22Kian malliuudistuksen seuraava askel Kia Sportage saapuu Suomeen alkuvuodesta
14.12.2021 14.43Kiinasta Venäjän kautta Suomeen kulkeva junarahti ylitti miljoonan TEU:n rajapyykin
14.12.2021 9.07Volvon sähkökuorma-autoja testattu äärimmäisissä talviolosuhteissa
13.12.2021 12.20Pölliralli Oy - vuoden 2021 Qteam Verkostoyritys
13.12.2021 12.00Teboil laajentaa jälleen uusiutuvan dieselin jakeluverkostoaan
13.12.2021 11.00Nurminen Logistics kasvattaa konttijunapalvelua Aasian ja Pohjois-Euroopan väliselle markkinalle
13.12.2021 9.00Stora Enso nimittää Johanna Hagelbergin Biomaterials-divisioonan johtajaksi
12.12.2021 14.00Stihl RMHS Magnum: Kestävä ja tuottava teräketju nykyaikaisiin harvestereihin
11.12.2021 11.00UPM:n kestävä metsänhoito CDP:n A-listalle
10.12.2021 23.00KATSO TÄSTÄ 10.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
10.12.2021 8.34Scania esittelee uusia hybridisähkövoimalinjoja
09.12.2021 13.00Taksonomia lisää byrokratiaa, mutta ei tuo merkittäviä ilmastohyötyjä
09.12.2021 10.11Stora Enso hakee yli 800 kesätyöntekijää tehtaille ja puunhankintaan ympäri Suomea
09.12.2021 8.00Valmet yhteistyöhön Metsä Board Husumin kanssa Ruotsissa taivekartongin tuotantokapasiteetin lisäämiseksi
08.12.2021 13.42Uusi Volkswagen Amarok esitellään ensi vuonna - ensimmäiset havainnekuvat julkaistu
07.12.2021 16.14Vehon kasvu jatkuu: yhtiö ostaa Ruotsin Mercedes-Benz-kuorma-autojen maahantuonnin
07.12.2021 16.00Energiapuun korjuukohteet näkyvät nyt uudessa karttapalvelussa
07.12.2021 11.01Tiukentuneet ilmanlaatusuositukset asettavat uusia haasteita - pakokaasupäästöt laskusuunnassa
07.12.2021 9.14Euroseteleiden ulkoasua uudistetaan
06.12.2021 13.00Kuorma-autot toivat evakot turvaan
05.12.2021 18.11Metsätehon työturvallisuuskyselyyn saatiin vastauksia yli 2000
04.12.2021 16.00Ford tutkii Euroopassa autonomisten autojen käytön tuomaa hyötyä liiketoiminnalle
03.12.2021 21.50KATSO TÄSTÄ 3.12. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
03.12.2021 17.02Suomen ja Venäjän välinen junaliikenne avatumassa kuun puoliväliin mennessä
03.12.2021 15.00Pankkojen liukuesteet ovat suuri turvallisuusetu - artikkeli vuodelta 2013
03.12.2021 12.12Atria satsaa biokaasuun
03.12.2021 9.44Rauman sahaprojektin kuulumisia - Projektijohtajan terveiset
03.12.2021 5.252021 hinnaton mukaiset XXL 8 aerot joulukuun toimituksiin.
02.12.2021 14.53Vehon Baltian laajenemissuunnitelmalle kilpailuviranomaisen vahvistus
02.12.2021 12.18Junnikkala investoi Valutecin kanavakuivaamoon Oulaisissa
02.12.2021 11.54Segway yrittää mönkijämarkkinoiden valtausta
02.12.2021 9.52UPM:ltä muistilista metsänhoitotöistä eri vuodenaikoina
02.12.2021 9.12Tutkijoiden laskelmat: bioenergialle maltillista kasvua
01.12.2021 11.32Toimitusvaikeudet jarruttavat ajoneuvojen ensirekisteröintejä
01.12.2021 11.11Valmet Automotive julkistaa oman akkutuoteperheensä ensimmäisen tuotteen, Modular Power Pack-akkujärjestelmän
30.11.2021 16.00IVECO T-WAY voitti arvostetun German Design Award -palkinnon
30.11.2021 15.22Fixus ja Suomen Koripalloliitto jatkavat yhteistyötään
30.11.2021 14.33Henkilövalintoja Metsämiesten Säätiön hallituksessa
30.11.2021 10.00Renault Trucks sähkökuorma-autot tositoimiin Tampereella
29.11.2021 9.00Metsätie tarvitsee säännöllistä kunnossapitoa
28.11.2021 12.11PONSSE Elephant King - enemmän puuta yhdellä ajokerralla
28.11.2021 9.00Pöytyäläiselle hankintaesimies Seppo Anttilalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
27.11.2021 11.0776 tonnisten yhdistelmien omapainoissa on suuria painoeroja
26.11.2021 23.00KATSO TÄSTÄ 26.11. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
26.11.2021 15.10Saksalainen rekkalehti palkitsi MAN OptiView -kamerapeilit
25.11.2021 16.20Traficom: Varo asentamasta haittaohjelmaa laitteellesi
25.11.2021 15.00Suzuki S-Cross palaa uudistuneena Suomen markkinoille

Näytä lisää »