Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden

17.01.2022 14.55

vta12.jpg

Puutavaranosturin käytössä vain koura koskettaa käsiteltävää materiaalia, joten sen ominaisuudet ovat ratkaisevia kuormauksen tehokkuudessa ja työnteon mukavuudessa. 

(kuva yllä: Palfinger Epsilon on tuonut markkinoille V-mallin uutuuskouran, minkä kehitystyössä ovat olleet keskeisessä roolissa suomalaiset puutavara-autoilijat.)

Vastatakseen suomalaisten asiakkaiden toiveisiin, maailman suurin puutavaranosturivalmistaja Palfinger Epsilon on tuonut markkinoille V-mallin uutuuskouran suosituimpaan 53-kokoluokkaan. Suomessa puutavaranosturi ja -koura joutuu jatkuvaan käyttötestiin sillä meillä kuormataan tiukoilla aikatauluilla Euroopan suurimpia yhdistelmiä, sääolosuhteet ovat haastavat ja kuormausta on muutenkin paljon mm. junaanajosta johtuen. 

- Asiakkailta on saatu palautetta miten kouraa voisi kehittää paremmaksi ja sen perusteella lähdimme viemään aikanaan projektia eteenpäin Palfinger Epsilonin tehtaan kanssa, kertoo VTA Tekniikka Oy:n jälkimarkkinointipäällikkö Jari Kossi.

Uuden V-mallin kouran kenttätestit aloitettiin Suomessa viime vuonna 2020 ja kun tuote oli hioutunut lopulliseen muotoonsa niin sen myynti starttasi nyt alkukesästä. 

- Protokourista saatu palaute oli todella kannustavaa. Palfinger Epsilon tekee kaikki tuotekehitysprojektit todella perusteellisesti eikä keskeneräisiä tuotteita oteta sarjatuotantoon. Siitä hyvänä esimerkkinä tämä V-sarjan kouran huolellinen kehityskaari minkä tuloksena asiakkaille on tarjolla nyt aivan loistava tuote ilman lapsentauteja, sanoo VTA Tekniikka Oy:n tuotepäällikkö Jussi Kanto.

vta22222.jpg

(kuva: Vesilahden Kuljetuksen käytössä on vuosimallin 2016 Palfinger Epsilon M12Z nosturi, minkä ominaisuuden muuttuivat vieläkin paremmiksi kun päähän asennettiin uusi V-mallin koura.)

Menee nätisti pinoon...

Uudessa Palfinger Epsilon FG53S-V kourassa on tehty useita rakenteellisia muutoksia, jotka eivät kaikki näy silmään mutta tuntuvat käytössä.

- Kouran sivuprofiili on muuttunut mikä estää puiden holvaantumisen ja ne rullaavat nätisti kouran pesässä, joten isossakin kourallisessa puut pysyvät siististi suorassa. Samoin leuankärkien muotoilu on uudenlainen, mikä parantaa erityisesti kouran pinoon menoa oleellisesti. Myös käytettyjä erikoisteräksiä on vahvistettu Epsilonin S-sarjan tyyliseksi mutta silti tarkkaan harkiten, joten ison kokoluokan kouran paino on saatu pidettyä alhaisena eli selvästi alle 300 kilossa, ilmoittaa Jari Kossi.

Kestävää tekoa

Palfinger Epsilon kourat ovat meilläkin kestävän kouran maineessa ja uusi V-sarjan malli on vieläkin lujempaa tekoa.

- Kaikissa kouramalleissa on hyvät helat ja holkitukset sekä tapit ja laakeroinnit. Valituissa komponenteissa laatu ja kestävyys on ykköskriteeri, puhuttiin sitten Epsilonin kourista tai koko nosturista, huomauttaa Jussi Kanto.

vta32.jpg

(kuva: Vesilahden Kuljetus Ky otti huhtikuussa 2021 käyttöön uuden Palfinger Epsilon FG53S-V kouran. Kuvassa VTA Teknikka Oy:n Jari Kossi (oik.) keskustelee kuljetusyrittäjä Mauri Halisevan kanssa kouraan tehtyjen rakennemuutosten postiivista vaikutuksista kuormaustyöhön.)

Yli puolen vuosisadan kokemus nostureista

Vesilahden Kuljetus Ky on Narvan kylässä eteläisellä Pirkanmaalla kotipaikkaansa pitävä yritys jolla on puunajossa yli kuuden vuosikymmenen perinteet.

- Isäni Olavi ajoitti kuljetustoiminnan 50-luvun puolella ja puuta kuljetettiin jo silloin Austinin ja piikkinokka-Mersun lavalla. Sitten ajoon tuli Kontio-Sisuja ja kuormanteko muuttui oleellisesti 60-luvulla kun Jyry-Sisuun saatiin Joutsalainen nostin. Siitä lähtien olemmekin olleet puutavaranostureiden ja kourien kanssa tekemisissä, joten monenlaisia kehitysvaiheita on matkan varrella nähty, kertoo kuljetusyrittäjä Mauri Haliseva.

Tänä päivänä Vesilahden Kuljetus ajaa puuta yhdellä yhdistelmällä Metsä Groupille Vesilahden ja Nokian alueilta.

- Tukki kulkee Renkoon, Vilppulaan, Kyröön, Karinaisiin ja Merikarvialle kun taas kuitupuu Raumalle ja kasvavassa määrin junaan - joskus heitetään keikka Kirkniemeenkin. Tässä meidän alueella ei enää ole jäljellä puuta käyttäviä laitoksia, joten lähimmätkin keikat ovat yli sataa kilometriä suuntaan. Toki junaan kun ajetaan niin siirtomatkat ovat paljon lyhyempiä. Nosturin käyttöä on todella paljon sillä asemallakin puut puretaan auton nosturilla, sanoo Haliseva.

vta42.jpg

(kuva: V-mallin kourassa leuankärkien muotoilu on uudenlainen, mikä parantaa erityisesti kouran pinoon menoa oleellisesti.)

Ennakkoluulot osoittautuneet turhiksi

Vesilahden Kuljetuksen parin vuoden ikäiseen Scania R650 auton mittarin kertyy vuodessa noin 160 000 kilometriä. Perässä kulkee Jykin kärry, päällerakenteet on Alucarin tekemät ja nos- turina Palfinger Epsilon M12Z.

- Ajamme autoa kahdessa vuorossa kuljettaja Jari Viikarin kanssa. Vuonna 2016 hankittu Palfinger Epsilon on ollut kaikin puolin hyvä nosturi vaikka täytyy myöntää että ennakkoluuloja itävaltaismerkkiä kohtaan olikin, mutta ne ovat osoittautuneet täysin turhiksi, tunnustaa Haliseva ja jatkaa:

- Hydraulinen esiohjaus on aivan ehdoton asia, sillä vivut ovat köykäiset ja mukavat käyttää. Valoisa ohjaamo on asiallinen työpaikka eikä siellä ole mitään turhaa vaan kaikki tarpeellinen. Nosturin tekniikan kanssa ei ole ollut murheita ja VTA Tekniikan Pirkkalan pisteessä huollot hoidetaan tarkasti. 

vta66666666.jpg

(kuva: Myös kouran sivuprofiili on muuttunut mikä estää puiden holvaantumisen ja ne rullaavat nätisti kouran pesässä, joten isossakin kourallisessa puut pysyvät siististi suorassa eivätkä varise missään tilanteessa.)

Uusi V-mallin koura muutti kuormaamisen

Vaikka Z-mallin nosturi oli kaikin puolin hyvä niin Haliseva kaipasi siihen alkuperäistä tehokkaampaa kouraa.

- Nosturin mukana tullut 43 -koon koura oli ehkä vähän liian pieni meille mutta sen kestävyyden kanssa ei ollut mitään murheita. Kyselin viime keväänä VTA Tekniikalta paremmin pinoon menevää kouraa ja heiltä löytyi hetken testikäytössä ollut uusi V-sarjan Palfinger Epsilon FG53S-V koura heti käyttöön. Kun se vaihdettiin nosturin päähän niin kuormaaminen muuttui merkittävästi; nyt koura menee hienosti pinoon ja puut pysyvät suorassa kourassa eivätkä varise missään tilanteessa. Kouran rakenteen ja muotoilun kanssa on onnistuttu nyt todella hyvin, kehuu Haliseva. 

Uudenmallisella kouralla varustetulla M12Z nosturilla kuormaaminen on nyt aiempaa tehokkaampaa ja mukavampaa.

- Ja kun koura on pykälää suurempi niin aina ei tarvitse ahmia sitä aivan täyteen. Puut pysyvät hyvin kyydissä silloinkin kun käsitellään kuivaa kolmimetristä tavaraa ja leuat jäisivät vähän auki. Reilussa puolessa vuodessa kouralla on mätetty puuta jo paljon ja entistäkin vahvempirakenteisena se kestää varmasti todella pitkään kovaa käyttöä, kertoilee Mauri Haliseva.     

03.02.2022 10.00Hirvisaalis jäi edellisvuosia pienemmäksi
02.02.2022 15.35VR:n uusi dieselveturi aloittaa testiajot Suomessa - tilaus sisältää yhteensä 60 uutta veturia
02.02.2022 13.20Uusi Mercedes-Benz Group AG keskittyy henkilö- ja pakettiautoihin sekä sähköistymiseen
02.02.2022 12.00Malmin entinen lentokenttä on avattu virkistyskäytölle
02.02.2022 10.11Kodintekniikan kauppa hiipui loppuvuodesta
02.02.2022 9.27Koneosapalvelu Oy yhteistyöhön Chesterton Sweden AB:n kanssa hydraulisylintereiden huollossa
02.02.2022 7.00Hyödynnä nyt Terminator XXL vaihtokamppanja.
01.02.2022 16.44Liikkuvuuspaketin uudet määräykset voimaan helmikuussa
01.02.2022 13.30Nimitykset: Kari Melanen Närhi Oy:n toimitusjohtajaksi
01.02.2022 13.00Kuorma-autoalan toimitusvaikeudet taittumassa - ensirekisteröinnit hyvässä nosteessa tammikuussa
31.01.2022 13.00Elmia Wood järjestetään kesäkuussa Ruotsissa
30.01.2022 17.11Metsätuhotilanne 2019-2020 aiempien vuosien tasolla - suuria alueellisia eroja
30.01.2022 12.02Kuljetusliike E. Nousiainen Oy: Tarkkaa punnitusta kotimaisilla Tamtron -vaa´oilla
29.01.2022 13.00Metsämanu Oy:n John Deere 1270D harvesterin mittarissa yli 40 000 tuntia - ja puuta kaatuu...
28.01.2022 23.56KATSO TÄSTÄ 28.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
28.01.2022 8.00Stora Enso investoi 40 miljoonaa euroa revinnäissellutuotannon tehostamiseen ja tuotannon hiilijalanjäljen pienentämiseen
27.01.2022 12.00Nimitykset: Matti Lintala DAF-kuorma-automyyjäksi Pohjanmaalle
27.01.2022 7.00Vienti vetää vetolaitemarkkinoilla - TAV kasvaa Euroopan lisäksi Venäjällä
26.01.2022 18.01LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen 264-sivuinen Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
26.01.2022 14.33HUOMIO: Onko yrityksellä hyviä uutisia tai tärkeää tiedotettavaa..?
26.01.2022 12.11Roteri Oy:n uusi Bruks 1006PT: Tehokasta haketusta yhdellä voimanlähteellä
26.01.2022 10.10Puukauppa kävi viime vuonna vilkkaana - myyjän pitää ilmoittaa puun myyntitulot verotuksessa
26.01.2022 10.00Nesteellä maan kattavin dieselajoneuvojen typen oksidipäästöjä vähentävän AdBlue-tuotteen verkosto - yli 220 asemaa Suomessa
26.01.2022 10.00Termaterin liiketoiminta siirtyy LapWallin omistukseen
26.01.2022 8.11Selvitys: Bioenergialla vahvat talous- ja ympäristöhyödyt EU:n energiamurroksessa
25.01.2022 17.20Erkki Hannula Oy: Puunkorjuuta Pohjois-Pohjanmaalla tehtävään optimoidulla kalustolla
25.01.2022 10.10Uusi ainutlaatuinen turvatoiminto Volvon sähkökuorma-autoihin
25.01.2022 10.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 23,3 prosenttia edellisvuoden joulukuusta
24.01.2022 19.03Lisää tehokkuutta Haketuspalvelu Pesosen hakekuljetuksiin
24.01.2022 8.00Uuteen Rangeriin on saatavilla yli 150 tehdasvalinnaisvarustetta
23.01.2022 17.00Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin
23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9.40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8.00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11.22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11.00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10.12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8.20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14.55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden
17.01.2022 10.20Suomessa voimaan poikkeuksia kuljettajan ajo- ja lepoaikasäädöksiin 17.1.2022 alkaen
17.01.2022 10.10Hämeenlinnasta terästä maailmalle jo 50 vuoden ajan
17.01.2022 9.15Uusi Volkswagen Amarok - valmiina myös Suomen talveen
17.01.2022 9.00Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote
16.01.2022 19.29Terminator vaihtokamppanja 1/2022.
16.01.2022 17.30Metsäsuunnittelu Hollanti Oy: Jatkuva kasvatus on tulevaisuuden metsänhoitoa
15.01.2022 13.00Lukessa haussa 150 harjoittelu- ja kausityöpaikkaa toimipaikoille ympäri Suomen
15.01.2022 11.11Kaupan liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia marraskuussa
14.01.2022 22.21KATSO TÄSTÄ 14.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.01.2022 17.00Flowertrucksin ensimmäinen kaasukäyttöinen vetoauto on nyt liikenteessä - lisää on tulossa
14.01.2022 8.33John Deere Forestry Oy investoi varaosamyymälään Mikkelissä
13.01.2022 11.22MAN hyötyajoneuvojen myynti kehittyi positiiviseen suuntaan vuonna 2021
13.01.2022 9.44Talvikalastaja! Merkitse pyydyksesi oikein
13.01.2022 9.36SKAL jäsenyritysten kannattavuusennusteet vahvassa laskussa
13.01.2022 9.00Jyväskylän Kuljetusmessujen aikataulua siirretään jälleen - tapahtumaa kaavaillaan vuodelle 2023
12.01.2022 15.45Puuhakkeesta lämmöksi - lähellä tuotettua ilmastoystävällistä lämpöä
12.01.2022 12.30Veho kasvaa ja kansainvälistyy
12.01.2022 11.15Ponsse avasi uuden huoltopalvelukeskuksen Joensuuhun
12.01.2022 10.00Koskitraktori mukaan Top Truck -ketjuun
11.01.2022 9.32520 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takia
11.01.2022 9.15Stora Enso Suomessa jo 150 vuotta
11.01.2022 9.00Työkyky ja työkuormituksesta palautuminen: Työn vaatimukset ja voimavarat muuttuneessa metsänhakkuutyössä
11.01.2022Voiko kuusipankkoinen vaunu "haukkua hintansa" käyttöaikanaan.
10.01.2022 16.30Puoli vuosisataa ja liki 20 000 tuotetta - VAK juhlistaa 50-vuotistaivaltaan
10.01.2022 11.00Ostamassa uutta täyssähköautoa? 2000 euron hankintatukea voi hakea Traficomista
10.01.2022 10.33Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat marraskuussa 38,5 prosenttia vuodentakaisesta
10.01.2022 10.16Onnisen toimitukset asiakaskohteisiin kulkevat myös biokaasulla
10.01.2022 8.22Niemi Palvelut ja Ab Stormossen Oy kierrätysyhteistyöhön Vaasan talousalueella
09.01.2022 14.40Ammattilehti.fi uutissivulla noin 50.000 erillistä kävijää vuorokaudessa - lähde mukaan bannerilla & uutisoinnilla vuodeksi 2022
09.01.2022 11.40TGB traktorimönkijät on tehty kovaan työkäyttöön
08.01.2022 15.44Uusi Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen
07.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 7.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.01.2022 12.12Metsäkiinteistöjen hinnat rajussa kasvussa vuonna 2021
06.01.2022 15.20West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen
06.01.2022 9.00Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa
05.01.2022 17.10Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa
05.01.2022 14.00Kontiotuote Oy ja Oy Haka-Wood Ab liittyivät vuodenvaihteessa Sahateollisuus ry:n jäseniksi
05.01.2022 10.59Stadin Brankkarille uusi ensihoidon johtoauto
05.01.2022 10.06Takalaitanostimet käyvät kaupaksi USA:ssa
04.01.2022 18.00Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa
04.01.2022 13.00Kaupunkilaiset pitävät lähimetsien hoitoa tärkeänä
04.01.2022 8.00Ford kolmatta vuotta peräkkäin Suomen ostetuin pakettiautomerkki
03.01.2022 16.01Brigaden järjestelmillä liikkuvan kaluston turvallisuus uudelle tasolle
03.01.2022 13.31Volvo Trucks nousi markkinajohtajaksi lähes kaikissa kuorma-autojen painoluokissa

Näytä lisää »