Kuljetus Szepaniak ja Toplift: Kolme vuosikymmentä yhteistyötä

07.10.2018 17.11

toplift1.jpg

Szepaniak-yhtiöt on 70-luvun alussa perustettu joutsenolainen perhekonserni, joka tarjoaa materiaalinkäsittely- ja logistiikkapalveluja erityisesti mekaaniselle ja kemialliselle metsäteollisuudelle sekä energialaitoksille. Kuljetus Szepaniak Oy, yksi konserniin viidestä osakeyhtiöstä, on tehnyt Topliftin kanssa tiivistä yhteistyötä lähes 30 vuoden ajan.

(kuva yllä: Tällä hetkellä Kuljetus Szepaniakin käytössä on 20 Topliftin rakentamaa kuljetusvaunua ja 15 koria. Koko yhteisen historian aikana Toplift on toimittanut Szepaniakille noin 30 vaunua ja koreja vielä tätä enemmän.)

Konsernin toimitusjohtaja Pekka Szepaniak muistelee, että yhteistyö käynnistyi Topliftin edeltäjän JOKA:n kanssa 80-luvulla. Kun Toplift Finland aloitti toimintansa vuonna 1992, Kuljetus Szepaniak siirtyi sen asiakkaaksi.

- Olemme olleet aika yksiavioisia. Viimeisten 15 vuoden aikana olemme hankkineet kaikkien kappaletavara-autojemme ja massatavara-autojemme perävaunut ja päälirakenteet Topliftiltä. Käytössämme on lähinnä ketjupurkavia sekä päältäpurkavia vaunu- ja koriratkaisuja. Ainoastaan puutavaravaunumme olemme hankkineet muualta, koska Toplift ei niitä valmista, Szepaniak kertoo.

toplift32.jpg

(kuva: Szepaniak-yhtiöiden toimitusjohtaja Pekka Szepaniak.)

Merkittävä toimija Etelä-Karjalassa

Kuljetus Szepaniak on Etelä-Karjalan alueella merkittävä metsä- ja betoniteollisuuden kuljettaja. Yritys tekee sopimuskuljetuksia myös oman maakunnan ulkopuolella, esimerkiksi Keski-Suomessa. Vuosittain yritys kuljettaa noin 400 000 km3 pyöreää puuta, 3 milj. im3 irtotavaraa, kuten haketta, purua ja kuorta, sekä 15 000 m3 betonia. Tämän lisäksi Kuljetus Szepaniakin kokonaisuudessaan omistama Joutsenon Rahti Oy kuljettaa noin 550 000 m3 turvetta.

- Kuljetamme mekaanisen ja kemiallisen metsäteollisuuden tuotteita esimerkiksi UPM Kymmenelle, Metsä Groupille ja Stora Ensolle. Lisäksi kuljetamme polttohaketta ja turvetta Vapolle. Tällä hetkellä käytössämme on 20 Topliftin rakentamaa kuljetusvaunua ja 15 koria. Koko yhteisen historiamme aikana Toplift on toimittanut meille noin 30 vaunua ja koreja vielä tätä enemmän, Szepaniak laskee.

Paikallisuus tärkeä arvo

Szepaniak pitää Topliftin paikallisuutta jo sinällään merkittävänä arvona. Toimipisteiden fyysinen läheisyys tuo myös konkreettista hyötyä, sillä kalustoon liittyvät takuuasiat sekä huollot ja korjaukset voidaan hoitaa nopeasti.

- Huolloista osan ulkoistamme Topliftille, osan teemme itse. Korjaukset ja vauriokorjaukset teetämme Topliftillä ja hankimme heiltä myös varaosat ja katsastuspalvelun, Szepaniak summaa.

Vaikka kumppaniyrityksen toimipisteen läheinen sijainti on tärkeä juttu, se ei missään nimessä ole ainoa valintakriteeri.

- Toimittajamme pitää pystyä tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja, sen toiminnan pitää olla joustavaa sekä luotettavaa ja toimitusvarmuudenkin tulee olla kunnossa. Tietysti myös hinnan ja laadun on kuljettava käsi kädessä, Szepaniak luettelee valintakriteerejä.

Jättirekkoja Joutsenon tehdasalueelle

Szepaniakin mielestä maantiekuljetuksissa käytettävän kaluston tärkeimmät ominaisuudet ovat toimintavarmuus ja kestävyys. Perävaunun pitää kestää 10 vuotta ja korin vähintään 6-7 vuotta. Ratkaisujen tulee olla sellaisia, että niitä voidaan hyödyntää useamman vetoauton parina. Szepaniakin mielestä Toplift on onnistunut tässä hyvin.

- Emme halua maantiekuljetuksiin käytettäviin kapellivaunuihin ja ketjupurkaviin vaunuihin juurikaan räätälöintejä. Kestävyys ja toimivuus ovat meille tärkeimmät kriteerit. Ideoimme Topliftin kanssa kuitenkin koko ajan pieniä työtä tehostavia ja helpottavia uudistuksia vaunuihin. Esimerkiksi turpeen ajoon hankimme pari uutta vaunua, joiden pohjaan ja seiniin asennettiin muovikalvopinnoite. Se vähensi liikkeellelähtöpaineita 25 prosentilla. Samalla lastaus- ja purkutyöhön tarvittavaa vääntömomenttia voitiin laskea ja energiankulutus pieneni, Szepaniak sanoo.

Kuljetus Szepaniakilla on käytössään myös täysin yrityksen tarpeisiin räätälöityjä kuljetusratkaisuja. Niitä ei kuitenkaan käytetä tieliikenteessä:

- Joutsenossa, Stora Enson ja Metsä-Botnian suljetulla tehdasalueella käytämme Topliftin kehittämiä puoliperävaunuratkaisuja, joilla pystymme siirtämään 80-100 kuutiota puuta kerrallaan. Vaunun leveys on 3,2, pituus 15 ja korkeus 4,6 metriä. Näillä autoilla kuljetamme rankoja 600-700 metrin matkan laivoista tehtaalle.

Yhteistyön sujuvuus tärkeää

Szepaniakin ja Topliftin yhteistyö on hioutunut pitkän yhteiselon seurauksena erittäin toimivaksi. Esimerkiksi uuden perävaunun tai korin suunnitteluun osallistuu aina 3-4 henkilöä molemmista yrityksistä. Myös loppukäyttäjä eli kuljettaja on suunnittelussa mukana, jotta mukaan saadaan kokemusta kaluston käytöstä.

- Mietimme ensimmäiseen suunnittelupalaveriin alustavat kriteerimme, jotka käydään sitten Topliftin kanssa lävitse. Kun Toplift on tehnyt alustavan lay-outin tuotteesta, myös yksi kuljettajistamme osallistuu suunnitelman arviointiin. Kun Toplift on tehnyt toiveidemme pohjalta lopullisen suunnitelman, pohdimme vielä yhdessä hankinnan taloudellista kannattavuutta. Suunnitteluun kuluu aikaa kuukauden verran ja valmistusvaiheeseen muutamia kuukausia. Vielä tuotantovaiheessakin meillä on mahdollisuus tehdä kokonaisuuteen pieniä muutoksia, Szepaniak kertoo.

Kaikki lähtee kemiasta

Pekka Szepaniak pitää tärkeänä, että pitkissä yhteistyösuhteissa osapuolten väliset henkilökemiat istuvat yhteen. Hänen mielestään toiminta Topliftin kanssa on ollut alusta lähtien kitkatonta. Luottamussuhde on muotoutunut vahvaksi ja vuorovaikutus on avointa. Siksi yhteistyötä on matkan varrella tehty useammallakin saralla; yrityksillä on ollut välillä jopa yhteistä toimistohenkilökuntaa.

- Jari Ikonen sekä Riitta-Liisa ja Taisto Ikäheimonen ovat toimineet päälirakennebisneksessä kauan ja he hallitsevat alan hyvin. Topliftin yritystoimintaa on kehitetty taloudelliset näkökohdat huomioiden ja investoinnit esimerkiksi toimitiloihin ovat olleet järkeviä. Näin yritystoimintaan on saatu jatkuvuutta, pitkään perheyrityksen kanssa työskennellyt Szepaniak analysoi.

www.toplift.fi

26.08.2022 9.30Reserviläisliitto huolissaan Euroopan kemikaaliviraston lyijyammusten rajoitusesityksestä
26.08.2022 9.08MTK:n metsäjohtokunta penää toimia Itä-Suomea uhkaavan logistisen sumpun purkamiseksi
26.08.2022 9.02Päällystystyöt kiihtyvät Varsinais-Suomen ja Satakunnan maanteillä
26.08.2022 9.00Palkansaajien reaaliansiotasot laskussa
26.08.2022 8.45Hiltiltä uusi akkujärjestelmä kannettaviin työkaluihin
25.08.2022 10.46Nokian Renkaat esittelee FinnMETKO 2022 -messuilla moneen taipuvaa ammattirenkaiden valikoimaansa
25.08.2022 9.55Volvo Trucks vahvalla kattauksella FinnMetkossa
24.08.2022 16.00Suomen metsäkeskus alkaa kartoittaa yksityisteiden ja niiden siltojen kuntoa
24.08.2022 10.46Scanian Vaasan uuden toimipisteen avajaiset tulevana viikonloppuna
24.08.2022 10.33Finnveran Itä-Suomen aluekatsaus 1-6/2022: Investointihalukkuus kääntyi kolmen kasvuvuoden jälkeen laskuun
24.08.2022 10.22Syyskuu tuo muutoksia Nokian Renkaiden toimintamalliin ja johtoryhmään
24.08.2022 8.00Volvo Finland on tehnyt esisopimuksen Kaivokselan tontin myynnistä Avain Yhtiöille ja T2H:lle
23.08.2022 17.50Puolukasta odotettavissa tavanomaista parempi sato
23.08.2022 16.17AVI: Suomen yleinen varautumisen taso on hyvä
23.08.2022 12.00Kronos metsäperävaunut ja -nosturit Hankkijan tuotevalikoimaan
22.08.2022 12.00Metsätilakauppojen määrä kääntynyt laskuun - hinnat nousseet edelleen, mutta nousuvauhti jää viime vuodesta
22.08.2022 11.00Kuljetusfirma on käyttänyt biokaasua yli 10 vuotta - näistä syistä sinunkin kannattaisi
22.08.2022 9.00Kalmar sai kuudennen peräkkäisen tilauksen ekotehokkaista hybridikonttilukeista Port of Virginialta
19.08.2022 21.20KATSO TÄSTÄ VIIKON 33/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
18.08.2022 12.33Valmet investoi puristinhuopatuotantoon
18.08.2022 9.29Henkilöautot: Alfa Romeo Tonale - Piristävä uutuus
17.08.2022 15.59Nimitykset: Kaj Landgärds nimitetty vaihtoautomyyjäksi Vantaan Volvo Truck Centerille
17.08.2022 11.35Valmet Automotive toimittaa Ponssen EV-1 ajokoneen akustot
17.08.2022 10.30Ponsselta teknologialanseeraus: Sähkökäyttöinen metsäkone
17.08.2022 10.00Laserskannauksella tasaisempaa laatua sahausprosessiin
16.08.2022 17.05World Crane Championship nosturinkäytön Suomen mestaruus Imatralle
16.08.2022 13.04Teleyhtiöt vaikeuttavat liittymäsopimusten päättymispäivän tarkastusta lainvastaisesti
16.08.2022 11.44Scanian Superkiertue 2022 käyntiin 22.8. Nurmijärveltä
15.08.2022 15.40Vesienhoidon avustushaut käynnistyvät lokakuun 18 päivä
15.08.2022 12.38Sähköautot: Mersun sähköisen tila-auton myynti vauhtiin - Luovutukset käyntiin 2023
12.08.2022 23.00KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys Power Truck Showsta
11.08.2022 15.40Tehoreservin tarjouskilpailutus käyntiin - reservillä turvataan sähkön toimitusvarmuutta
10.08.2022 19.15Yamaha mönkijöille uudet väritykset ensi vuodeksi ja uusi Limited Edition -malli
09.08.2022 13.10Milwaukeelta uusi kannettava 18V kompressori vaativiin kuljetusalan huoltotöihin
09.08.2022 13.00Uusi asetus kieltää maadoittamattomien pistorasioiden lisäämisen vanhoihin rakennuksiin
09.08.2022 10.00Ponssen puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2022
08.08.2022 15.55Sähköautot: Renault Kangoo E-Tech electricin ennakkomyynti vauhtiin Suomessa
08.08.2022 8.20Taloyhtiöiden on siirryttävä sähköiseen huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä
05.08.2022 21.50KATSO TÄSTÄ VIIKON 31/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
05.08.2022 17.33Kantokäsittelyaineiden saatavuus parantunut: juurikäävän torjuntaa koskevat pysyvät säännökset jälleen voimaan 15.8. alkaen
05.08.2022 14.20Walki Group vauhdittaa kasvuaan ostamalla kotimaiset joustopakkausvalmistajat Westpakin ja Flexipackin
05.08.2022 11.00Kalmar ja Yilport vahvistavat pitkäjänteistä yhteistyötään merkittävällä uudella mobiililaiteratkaisutilauksella
04.08.2022 9.00Poliisi yhdenmukaistaa ampuma-aselupakäytäntöjä
03.08.2022 18.00Energiapuun korjuunäytös Kangasniemellä ensi viikon perjantaina 12. elokuuta - lähde paikanpäälle katsomaan!
03.08.2022 16.00World Crane Championship Suomen mestaruus 2022 ratkeaa Power Truck Show:ssa
03.08.2022 10.55Daimler Truck kiihdyttää kuorma-automallistonsa sähköistämistä
03.08.2022 8.00Metsäteollisuus: Kartonki jatkaa kasvua, muutoin metsäteollisuuden tuotantomäärissä laskua
02.08.2022 11.32Tietyöt: Kauselan eritasoliitymän ramppi Raision suunnasta Hämeentielle suljetaan 3.- 4.8. väliseksi yöksi
01.08.2022 11.30Autojen ensirekisteröinnit vähenivät jälleen heinäkuussa
01.08.2022 11.00Finnair aloittaa viikoittaiset lennot Helsingistä Kiinaan
31.07.2022 16.00Puhdasta lämpöä lähienergiasta - hakekattilat Honkajoelta
31.07.2022 11.00Metsä Groupin vuoden 2022 tammi-kesäkuun vertailukelpoinen liiketulos 574 miljoonaa euroa
30.07.2022 10.11Puukuljetusten tilannekuvaa seurataan kuukausittain
30.07.2022 9.00Vuonna 2021 pienriistasaalista saatiin hieman edellisvuotta vähemmän
29.07.2022 19.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 30/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
28.07.2022 17.00Teräsyhtiö SSAB ennätystulokseen kaikilla liiketoiminta-alueillaan
28.07.2022 9.33Suurten TEN-T-liikenneverkon hankkeiden luvitukselle enimmäiskesto ja muutoksia maanteiden luokittelua koskevaan päätöksentekoon - lakiluonnokset lausunnoille
28.07.2022 8.00Kirjanpainajamäärät selvässä kasvussa alkukesästä - ensimmäinen sukupolvi on kehittynyt nopeasti
26.07.2022 10.04Valmet Automotive sopimukseen Mercedes-AMG GT Coupé -mallin valmistuksesta Ukissa
26.07.2022 8.00Moviter Equipamentos S.A. - John Deere Forestryn uusi jälleenmyyjä Portugalissa
25.07.2022 14.00Ponssen ja Savonia ammattikorkeakoulun yhteinen koulutusohjelma tuo työelämän osaksi opintoja
25.07.2022 11.00Neste mukana luomassa EU:n vihreän vedyn arvoketjua - Porvoon jalostamon vetyhankkeille Euroopan komissiolta IPCEI-status
25.07.2022 9.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat vuoden 2022 kesäkuussa 33,9 % vuoden takaisesta
24.07.2022 17.00UPM puolivuosikatsaus 2022: UPM teki Q2-ennätystuloksen: katteiden hallinta onnistui poikkeuksellisissa olosuhteissa
24.07.2022 15.25O.K. Auto tarjoaa Toyota Hilux ja TruckMasters OX lava-autot urakointiyrityksille
22.07.2022 20.30KATSO TÄSTÄ VIIKON 29/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! messukooste Interforst 2022 -tapahtumasta Münchenistä
22.07.2022 8.00Tieliikenteessä kuoli 14 ihmistä kesäkuussa 2022
20.07.2022 13.30Cargotecin puolivuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2022: Ennätyksellinen vuosineljännes
20.07.2022 10.00Mercedes me Charge-palvelu uudistuu - kaikki lataukset yhdellä laskulla vakiohinnalla
20.07.2022 9.00FIA ETRC: Mäkinen ajoi ehjät neljä lähtöä Saksan Nürburgringillä
20.07.2022 8.00Heinäkuun sateet varmistivat hyvän mustikkavuoden
19.07.2022 11.00Hiab on saanut merkittävän MOFFETT-ajoneuvotrukkien uusintatilauksen
18.07.2022 7.55Sähkö- ja kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatukiohjelmia ehdotetaan pidennettäviksi - lausuntoja pyydetään 7.8. mennessä
18.07.2022 7.44UPM:n vaelluskala­ohjelma etenee - seuraavaksi kunnostetaan Sotkamon Sapsokoski ja Jämsän Arvajankoski
17.07.2022 16.55Valmet toimittaa uuden paalauslinjan ja hiutalekuivauksen uusinnan MM FollaCellin sellutehtaalle Norjaan
17.07.2022 13.33Tornion- ja Simojoen nousulohimäärät keskimääräisellä tasolla
17.07.2022 11.00Puukauppojen kilpailutus kasvaa Kuutiossa
16.07.2022 12.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 2022-mallisto - Dailylla parempiin päiviin
15.07.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 28/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! messukooste Tawastia Truck Weekendistä
15.07.2022 18.00Energiapuunteko kannattavaksi Risupedolla
15.07.2022 11.00Bioenergia ry: Teollisuusvaliokunta vei parlamentin kantaa uusiutuvan energian direktiivin uudistuksesta oikeaan suuntaan
14.07.2022 12.22Tulossa Hyviä uutisia! erikoislähetys Tawastia Truck Weekendistä - haluaako yrityksenne mukaan..?
14.07.2022 11.00Emma Mäkinen Mad-Croc Ivecolla Saksan EM-klassikkokilpailuun
14.07.2022 10.43Euroopan parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta hyväksyi 13.7.2022 näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin päivityksestä
14.07.2022 10.00Sähköautot: Hyundai on esitellyt täysin uuden IONIQ 6 -täyssähköauton
14.07.2022 10.00Stora Enso ja Tetra Pak tutkivat mahdollista nestekartonkipakkausten kierrätysratkaisua Benelux-maissa edistääkseen paperipohjaisten pakkausratkaisujen kiertotaloutta
14.07.2022 9.00Kalmar siirtää raskaisiin nostureihin liittyvät immateriaalioikeudet RIC:lle Kiinaan
13.07.2022 17.33AMMATTILEHTI KOEAJAA: Aikuistunut Renault Trafic
13.07.2022 10.00Riistakolmioiden kesälaskenta lähestyy
13.07.2022 9.22Eko-Okna valitsi MOFFETT-ajoneuvotrukit Euroopan kuljetuksiinsa
12.07.2022 18.00Euroopan metsäkonealan ykköstapahtuma Interforst 2022 järjestetään 17.-20. heinäkuuta Münchenissä - lähde mukaan!
12.07.2022 8.00Suomi sai EU-rahoitusta liikennehankkeille ennätykselliset 80,78 miljoonaa euroa
11.07.2022 18.00Varsinaiseen kauppalaivastoon kuului 674 alusta kesäkuussa 2022
11.07.2022 10.30Puukaupassa elettiin kiriviikkoja ennen lomakautta
11.07.2022 10.22Uusi Amarok esitelty - Suomeen aikaisintaan 2023
11.07.2022 8.05VTT ja Itä-Suomen yliopisto saivat mittavan EU-rahoituksen teollisuusmuovien kierrätyksen ja uusien käyttökohteiden kehittämiseen
10.07.2022 12.00JP Roller - kotimainen toimiva nosturiohjaamon suojaverho
10.07.2022 11.00Luvanvaraiseen liikenteeseen vuokratun kuorma-auton rekisterimerkinnät kuntoon
08.07.2022 20.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 27/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, metsä- ja maarakennusalan kuulumiset
08.07.2022 9.00Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat vuoden 2022 toukokuussa 10,9 % vuodentakaisesta

Näytä lisää »