Kuljetus Szepaniak ja Toplift: Kolme vuosikymmentä yhteistyötä

07.10.2018 17.11

toplift1.jpg

Szepaniak-yhtiöt on 70-luvun alussa perustettu joutsenolainen perhekonserni, joka tarjoaa materiaalinkäsittely- ja logistiikkapalveluja erityisesti mekaaniselle ja kemialliselle metsäteollisuudelle sekä energialaitoksille. Kuljetus Szepaniak Oy, yksi konserniin viidestä osakeyhtiöstä, on tehnyt Topliftin kanssa tiivistä yhteistyötä lähes 30 vuoden ajan.

(kuva yllä: Tällä hetkellä Kuljetus Szepaniakin käytössä on 20 Topliftin rakentamaa kuljetusvaunua ja 15 koria. Koko yhteisen historian aikana Toplift on toimittanut Szepaniakille noin 30 vaunua ja koreja vielä tätä enemmän.)

Konsernin toimitusjohtaja Pekka Szepaniak muistelee, että yhteistyö käynnistyi Topliftin edeltäjän JOKA:n kanssa 80-luvulla. Kun Toplift Finland aloitti toimintansa vuonna 1992, Kuljetus Szepaniak siirtyi sen asiakkaaksi.

- Olemme olleet aika yksiavioisia. Viimeisten 15 vuoden aikana olemme hankkineet kaikkien kappaletavara-autojemme ja massatavara-autojemme perävaunut ja päälirakenteet Topliftiltä. Käytössämme on lähinnä ketjupurkavia sekä päältäpurkavia vaunu- ja koriratkaisuja. Ainoastaan puutavaravaunumme olemme hankkineet muualta, koska Toplift ei niitä valmista, Szepaniak kertoo.

toplift32.jpg

(kuva: Szepaniak-yhtiöiden toimitusjohtaja Pekka Szepaniak.)

Merkittävä toimija Etelä-Karjalassa

Kuljetus Szepaniak on Etelä-Karjalan alueella merkittävä metsä- ja betoniteollisuuden kuljettaja. Yritys tekee sopimuskuljetuksia myös oman maakunnan ulkopuolella, esimerkiksi Keski-Suomessa. Vuosittain yritys kuljettaa noin 400 000 km3 pyöreää puuta, 3 milj. im3 irtotavaraa, kuten haketta, purua ja kuorta, sekä 15 000 m3 betonia. Tämän lisäksi Kuljetus Szepaniakin kokonaisuudessaan omistama Joutsenon Rahti Oy kuljettaa noin 550 000 m3 turvetta.

- Kuljetamme mekaanisen ja kemiallisen metsäteollisuuden tuotteita esimerkiksi UPM Kymmenelle, Metsä Groupille ja Stora Ensolle. Lisäksi kuljetamme polttohaketta ja turvetta Vapolle. Tällä hetkellä käytössämme on 20 Topliftin rakentamaa kuljetusvaunua ja 15 koria. Koko yhteisen historiamme aikana Toplift on toimittanut meille noin 30 vaunua ja koreja vielä tätä enemmän, Szepaniak laskee.

Paikallisuus tärkeä arvo

Szepaniak pitää Topliftin paikallisuutta jo sinällään merkittävänä arvona. Toimipisteiden fyysinen läheisyys tuo myös konkreettista hyötyä, sillä kalustoon liittyvät takuuasiat sekä huollot ja korjaukset voidaan hoitaa nopeasti.

- Huolloista osan ulkoistamme Topliftille, osan teemme itse. Korjaukset ja vauriokorjaukset teetämme Topliftillä ja hankimme heiltä myös varaosat ja katsastuspalvelun, Szepaniak summaa.

Vaikka kumppaniyrityksen toimipisteen läheinen sijainti on tärkeä juttu, se ei missään nimessä ole ainoa valintakriteeri.

- Toimittajamme pitää pystyä tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja, sen toiminnan pitää olla joustavaa sekä luotettavaa ja toimitusvarmuudenkin tulee olla kunnossa. Tietysti myös hinnan ja laadun on kuljettava käsi kädessä, Szepaniak luettelee valintakriteerejä.

Jättirekkoja Joutsenon tehdasalueelle

Szepaniakin mielestä maantiekuljetuksissa käytettävän kaluston tärkeimmät ominaisuudet ovat toimintavarmuus ja kestävyys. Perävaunun pitää kestää 10 vuotta ja korin vähintään 6-7 vuotta. Ratkaisujen tulee olla sellaisia, että niitä voidaan hyödyntää useamman vetoauton parina. Szepaniakin mielestä Toplift on onnistunut tässä hyvin.

- Emme halua maantiekuljetuksiin käytettäviin kapellivaunuihin ja ketjupurkaviin vaunuihin juurikaan räätälöintejä. Kestävyys ja toimivuus ovat meille tärkeimmät kriteerit. Ideoimme Topliftin kanssa kuitenkin koko ajan pieniä työtä tehostavia ja helpottavia uudistuksia vaunuihin. Esimerkiksi turpeen ajoon hankimme pari uutta vaunua, joiden pohjaan ja seiniin asennettiin muovikalvopinnoite. Se vähensi liikkeellelähtöpaineita 25 prosentilla. Samalla lastaus- ja purkutyöhön tarvittavaa vääntömomenttia voitiin laskea ja energiankulutus pieneni, Szepaniak sanoo.

Kuljetus Szepaniakilla on käytössään myös täysin yrityksen tarpeisiin räätälöityjä kuljetusratkaisuja. Niitä ei kuitenkaan käytetä tieliikenteessä:

- Joutsenossa, Stora Enson ja Metsä-Botnian suljetulla tehdasalueella käytämme Topliftin kehittämiä puoliperävaunuratkaisuja, joilla pystymme siirtämään 80-100 kuutiota puuta kerrallaan. Vaunun leveys on 3,2, pituus 15 ja korkeus 4,6 metriä. Näillä autoilla kuljetamme rankoja 600-700 metrin matkan laivoista tehtaalle.

Yhteistyön sujuvuus tärkeää

Szepaniakin ja Topliftin yhteistyö on hioutunut pitkän yhteiselon seurauksena erittäin toimivaksi. Esimerkiksi uuden perävaunun tai korin suunnitteluun osallistuu aina 3-4 henkilöä molemmista yrityksistä. Myös loppukäyttäjä eli kuljettaja on suunnittelussa mukana, jotta mukaan saadaan kokemusta kaluston käytöstä.

- Mietimme ensimmäiseen suunnittelupalaveriin alustavat kriteerimme, jotka käydään sitten Topliftin kanssa lävitse. Kun Toplift on tehnyt alustavan lay-outin tuotteesta, myös yksi kuljettajistamme osallistuu suunnitelman arviointiin. Kun Toplift on tehnyt toiveidemme pohjalta lopullisen suunnitelman, pohdimme vielä yhdessä hankinnan taloudellista kannattavuutta. Suunnitteluun kuluu aikaa kuukauden verran ja valmistusvaiheeseen muutamia kuukausia. Vielä tuotantovaiheessakin meillä on mahdollisuus tehdä kokonaisuuteen pieniä muutoksia, Szepaniak kertoo.

Kaikki lähtee kemiasta

Pekka Szepaniak pitää tärkeänä, että pitkissä yhteistyösuhteissa osapuolten väliset henkilökemiat istuvat yhteen. Hänen mielestään toiminta Topliftin kanssa on ollut alusta lähtien kitkatonta. Luottamussuhde on muotoutunut vahvaksi ja vuorovaikutus on avointa. Siksi yhteistyötä on matkan varrella tehty useammallakin saralla; yrityksillä on ollut välillä jopa yhteistä toimistohenkilökuntaa.

- Jari Ikonen sekä Riitta-Liisa ja Taisto Ikäheimonen ovat toimineet päälirakennebisneksessä kauan ja he hallitsevat alan hyvin. Topliftin yritystoimintaa on kehitetty taloudelliset näkökohdat huomioiden ja investoinnit esimerkiksi toimitiloihin ovat olleet järkeviä. Näin yritystoimintaan on saatu jatkuvuutta, pitkään perheyrityksen kanssa työskennellyt Szepaniak analysoi.

www.toplift.fi

31.05.2022 20.00Bruttokansantuote kasvoi 0,2 % tammi-maaliskuussa
31.05.2022 12.00Ford Ranger Raptorin V6-mallin Suomen hinnat alkavat 129 000 eurosta
31.05.2022 11.00Mersulta akkukäyttöinen kaukoliikenneauto 2024 - toimintamatkaa liki 500 kilometriä
31.05.2022 10.00FinnHarvest Oy laajentaa toimintaansa osakekaupalla - Puunkorjuu Kyllönen Oy vahvistaa yhtiö palveluntarjontaa Itä-Suomessa
31.05.2022 9.00Metsien inventoinnit käynnistyvät 21 alueella eri puolilla Suomea
30.05.2022 11.10Toyota tuo markkinoille suurikokoisen pakettiauton 2024
30.05.2022 8.22Teollisuuden liikevaihto kasvoi huhtikuussa 2022
29.05.2022 16.14Tämän viikon osakilpailut 31.5. Raisio, 1.6. Helsinki ja 2.6. Tampere - HIAB ja Renault Trucks hakevat vuoden 2022 nosturimestaria
29.05.2022 12.01HUOMIO! Komatsu metsäkoneiden työnäytös Alavudella ensi viikon torstaina 2.6.2022
29.05.2022 9.00Helsinki Citycopter ottaa ensimmäisenä Pohjois-Euroopan helikopteritoimijana Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön
29.05.2022 8.03Maankäyttösektori ensimmäisen kerran päästölähde vuonna 2021 - Suomen kokonaispäästöt pysyivät edellisvuoden tasolla
28.05.2022 13.44Metsä Groupin ja Valmetin 3D-kuitutuotteen koetehdas on käynnistetty
28.05.2022 10.00Metsätehon automaattinen ajouraverkoston laskentamenetelmä on julkaistu
27.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 21/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
27.05.2022 8.23Ponsselta järeät uutuudet puunkorjuuseen
26.05.2022 8.00Markkinoille uusi taka-alleajosuoja TAV750
25.05.2022 13.12Renault Trucks tuo puuauton Finnmetkoon
25.05.2022 8.12Kasvihuonekaasuinventaarion pikaennakkotiedot vuodelle 2021: maankäyttösektori on muuttunut hiilinielusta päästölähteeksi
24.05.2022 10.00Raakapuun käyttö kasvoi ennätyslukemiin vuonna 2021
24.05.2022 9.00Tampereen seudun neljäs tankkausasema avautuu Pirkkalaan - suunniteltu erityisesti raskaan liikenteen tarpeisiin
24.05.2022 8.33Volvo Trucks on ensimmäinen maailmassa, joka käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan
23.05.2022 15.45Janne Sarasmäki aloittaa Turussa Renault Trucks myyjänä
23.05.2022 14.00Scania toimittaa Einridelle 110 täyssähköistä Scania kuorma-autoa
23.05.2022 8.00Metsäpäivä pohjoiskarjalaisin voimin Hokkaidon Suomi-viikolla
23.05.2022 7.33Käyttövoiman merkitys työsuhdeauton valinnassa on noussut entisestään
22.05.2022 11.33Ministeri Harakka: Hallitus tukee joukkoliikennettä ja panostaa kyberturvallisuuteen
21.05.2022 14.22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12.00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16.11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13.00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9.00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10.52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10.32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10.14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11.00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa
18.05.2022 8.00Vieremällä valmistui 18 000. metsäkone
17.05.2022 13.01Gasum vie Gazprom Exportin kanssa tehdyn maakaasun hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn
17.05.2022 12.44Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa
17.05.2022 8.02Ponsselle arvostettu muotoilupalkinto
17.05.2022 7.54Liikenteen sähköistäjä Enerqolta kova liikevaihto
16.05.2022 12.22TIMBERSPORTS® esittelee vuoden kilpailut - Göteborgin MM-kisat vuoden kohokohta
16.05.2022 9.22Arboristit ottavat mittaa toisistaan puukiipeilyn SM-kisoissa
16.05.2022 8.00Emma Mäkinen avausvoittoon ratakuorma-autojen SM-sarjassa Kemoralla
14.05.2022 14.00Tienpito sujuvoituu - Routa Metsähallitus -tienpidon toiminnanohjausjärjestelmä otettiin käyttöön
14.05.2022 12.00Ajokorttilaki uudistumassa - ikäpoikkeuslupaa ehdotetaan poistettavaksi
13.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 19/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
13.05.2022 9.00Nuoren metsän hoidon tukitasoa nostetaan ja ehtoja lievennetään 1. kesäkuuta alkaen
12.05.2022 11.20Walkin mittava painokoneinvestointi Pietarsaaressa vastaa kuitupohjaisten pakkausten kasvavaan kysyntään
12.05.2022 11.01DHL ja Volvo Trucks aloittavat uuden päästöttömän yhteistyön jopa 44 sähkökuorma-auton tilauksella
12.05.2022 9.00Ansiomitalit moottoriliikenteen ammattilaisille
12.05.2022 9.00Stora Enso rekrytoi 14 metsäasiantuntijaa ja perustaa kaksi uutta toimipistettä
12.05.2022 9.00SKAL: Kuljetusalan tilanteeseen odotetaan helpotusta - jakeluvelvoitteen alentaminen etenee, lakiesitys lausuntokierroksella
11.05.2022 13.00Kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajat uudenlaisen tilanteen edessä - kuinka valmistautua syksyyn?
11.05.2022 9.00Stora Enson uudessa palvelussa metsänomistajalle maksetaan monimuotoisuuslisää
10.05.2022 16.44Metsä-Multia Oy:n työntekijöille "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendejä
10.05.2022 13.11Nurminen Logisticsin uusi eteläinen Trans-Kaspian reitti vastaa kovaan markkinakysyntään
10.05.2022 12.11PONSSE Managerilla jo yli tuhat asiakkuutta
10.05.2022 12.00Metsäalan oppilaitosten yhteistyöllä tuotettiin ajantasaisia työturvallisuuden koulutusmateriaaleja
10.05.2022 10.00SKAL:n lausunto valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2023-2030
10.05.2022 8.00Huippuasiantuntijat varoittavat: Suomi ei saa vajota innovaatiokriisiin
09.05.2022 15.33Kivirock -jättilehti työn alla - lähde mukaan ilmoituksella!
09.05.2022 14.00Yli 500 yrityksen viesti komissiolle: bioenergialle isompi rooli
09.05.2022 11.20Täysin uusi Ford E-Transit Custom Suomeen 2023
09.05.2022 8.22Scania Super voittaa Green Truck-palkinnon jo kuudennen kerran peräkkäin
09.05.2022 8.00Neste ja DB Schenker yhteistyöhön raskaan kaluston sähköistämisessä
08.05.2022 13.00Stora Enso investoi 10 miljoonaa euroa Imatran tehtaiden energiatehokkuuden parantamiseen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen
08.05.2022 12.00Tavarankuljetusrobotit noudattavat jalankulkijan liikennesääntöjä, vaikka eivät ole jalankulkijoita
08.05.2022 9.00Verla, Tervasaari, Kymi, Seikku - UPM:n vanhimmat tehtaat juhlivat monin tavoin 150-vuotisjuhliaan
07.05.2022 10.00Metsien ensimmäiset harvennushakkuut ovat usein liian voimakkaita
06.05.2022 16.00KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden ja Kivirockin MAXPO 2022 erikoislähetys - jättikooste osastoista & tunnelmista
05.05.2022 13.00Volvo Trucks lisää I-Shift-vaihteiston vaihtamisnopeutta jopa 30 %
05.05.2022 10.00Pekant Oy ostaa JS-Automoto Oy:n korjaamoliiketoiminnan
04.05.2022 9.00Ponsse Scorpionin Future Cabin -ohjaamolle Fennia Prize Winner -muotoilupalkinto
04.05.2022 7.33ANDRITZ uudistaa valkaisulaitoksen Stora Enson Skutskärin tehtaalla Ruotsissa
03.05.2022 15.55Metsänviljely monipuolistuu vähitellen
03.05.2022 9.19Ruskeasuon raitiotievaunuvarikon työmaa sulkee kaasutankkausaseman noin kuukaudeksi
03.05.2022 8.32Tulli: Kiellettyjä hyttyskarkotteita on taas alkanut tulla Suomeen
02.05.2022 20.33HUOMIO! Ammattilehden Mediamobiili ja Kivirock mukana MAXPO 2022 -näyttelyssä osastolla A170 - tervetuloa käymään!
02.05.2022 16.42Renault Trucks D-, D Wide ja C 2.3 mallit päivittyvät entistäkin polttoainataloudellisemmiksi
02.05.2022 12.00Toimitusvaikeudet patoaa uusien autojen rekisteröintejä
02.05.2022 11.52Ajoneuvoteknologian kehittyminen näkyy polttonesteiden myynnissä
02.05.2022 10.02Volvo aloittaa raskaiden sähkökuorma-autojen myynnin
02.05.2022 9.00LUE TÄSTÄ! Fluid Finland 1/2022 lehti on ilmestynyt - todella mielenkiintoista hydrauliikan, pneumatiikan ja automaation asiaa
01.05.2022 16.00Avoimien ovien päivä perjantain 6.5. John Deere Forestryn uudessa Rovaniemen toimipisteessä
01.05.2022 11.00Ota kantaa valmisteilla olevaan Kansalliseen metsästrategiaan
01.05.2022 9.22Kuljetuskuutio-palkinto 2021 liikenneasemaketju Jari-Pekka Oy:lle
30.04.2022 11.00UPM osavuosikatsaus Q1 2022: Tiukat markkinat tukivat vahvaa tulosta
29.04.2022 20.10KATSO TÄSTÄ VIIKON 17/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
29.04.2022 11.00Raskaan Volvo-sähkökuorma-auton Suomen ensiesittely ja koeajokiertue 17.-23.5.2022
29.04.2022 10.42Valkoposkihanhien muutto alkanut
28.04.2022 9.00Ponsse toimitti 200. metsäkonesimulaattorin Ruotsiin
27.04.2022 15.00Ratakuorma-autot: Emma Mäkinen testasi Ivecoa T?ekissä, ajaa SM-sarjaa Sisulla
27.04.2022 9.02Logsetin kasvunäkymät Ruotsissa saavat lisävoimaa - uusi varaosajakelu
27.04.2022 8.55Tietopaketti kokoaa yhteen sen, mitä jatkuvasta metsänkasvatuksesta tiedetään
27.04.2022 8.41Aluehallintovirasto: Ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikoja laiminlyödään huomattavan paljon
26.04.2022 13.12Qauntron - Uusi peluri sähkökuorma-autojen markkinaan
26.04.2022 12.07Ponssen osavuosikatsaus Q1 2022
26.04.2022 12.00Katso tästä ensimmäiset kuvat uudesta Amarokista
26.04.2022 10.50Paras mahdollinen suoja on kypärän tärkein ominaisuus

Näytä lisää »