Kuljetus Szepaniak ja Toplift: Kolme vuosikymmentä yhteistyötä

07.10.2018 17.11

toplift1.jpg

Szepaniak-yhtiöt on 70-luvun alussa perustettu joutsenolainen perhekonserni, joka tarjoaa materiaalinkäsittely- ja logistiikkapalveluja erityisesti mekaaniselle ja kemialliselle metsäteollisuudelle sekä energialaitoksille. Kuljetus Szepaniak Oy, yksi konserniin viidestä osakeyhtiöstä, on tehnyt Topliftin kanssa tiivistä yhteistyötä lähes 30 vuoden ajan.

(kuva yllä: Tällä hetkellä Kuljetus Szepaniakin käytössä on 20 Topliftin rakentamaa kuljetusvaunua ja 15 koria. Koko yhteisen historian aikana Toplift on toimittanut Szepaniakille noin 30 vaunua ja koreja vielä tätä enemmän.)

Konsernin toimitusjohtaja Pekka Szepaniak muistelee, että yhteistyö käynnistyi Topliftin edeltäjän JOKA:n kanssa 80-luvulla. Kun Toplift Finland aloitti toimintansa vuonna 1992, Kuljetus Szepaniak siirtyi sen asiakkaaksi.

- Olemme olleet aika yksiavioisia. Viimeisten 15 vuoden aikana olemme hankkineet kaikkien kappaletavara-autojemme ja massatavara-autojemme perävaunut ja päälirakenteet Topliftiltä. Käytössämme on lähinnä ketjupurkavia sekä päältäpurkavia vaunu- ja koriratkaisuja. Ainoastaan puutavaravaunumme olemme hankkineet muualta, koska Toplift ei niitä valmista, Szepaniak kertoo.

toplift32.jpg

(kuva: Szepaniak-yhtiöiden toimitusjohtaja Pekka Szepaniak.)

Merkittävä toimija Etelä-Karjalassa

Kuljetus Szepaniak on Etelä-Karjalan alueella merkittävä metsä- ja betoniteollisuuden kuljettaja. Yritys tekee sopimuskuljetuksia myös oman maakunnan ulkopuolella, esimerkiksi Keski-Suomessa. Vuosittain yritys kuljettaa noin 400 000 km3 pyöreää puuta, 3 milj. im3 irtotavaraa, kuten haketta, purua ja kuorta, sekä 15 000 m3 betonia. Tämän lisäksi Kuljetus Szepaniakin kokonaisuudessaan omistama Joutsenon Rahti Oy kuljettaa noin 550 000 m3 turvetta.

- Kuljetamme mekaanisen ja kemiallisen metsäteollisuuden tuotteita esimerkiksi UPM Kymmenelle, Metsä Groupille ja Stora Ensolle. Lisäksi kuljetamme polttohaketta ja turvetta Vapolle. Tällä hetkellä käytössämme on 20 Topliftin rakentamaa kuljetusvaunua ja 15 koria. Koko yhteisen historiamme aikana Toplift on toimittanut meille noin 30 vaunua ja koreja vielä tätä enemmän, Szepaniak laskee.

Paikallisuus tärkeä arvo

Szepaniak pitää Topliftin paikallisuutta jo sinällään merkittävänä arvona. Toimipisteiden fyysinen läheisyys tuo myös konkreettista hyötyä, sillä kalustoon liittyvät takuuasiat sekä huollot ja korjaukset voidaan hoitaa nopeasti.

- Huolloista osan ulkoistamme Topliftille, osan teemme itse. Korjaukset ja vauriokorjaukset teetämme Topliftillä ja hankimme heiltä myös varaosat ja katsastuspalvelun, Szepaniak summaa.

Vaikka kumppaniyrityksen toimipisteen läheinen sijainti on tärkeä juttu, se ei missään nimessä ole ainoa valintakriteeri.

- Toimittajamme pitää pystyä tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja, sen toiminnan pitää olla joustavaa sekä luotettavaa ja toimitusvarmuudenkin tulee olla kunnossa. Tietysti myös hinnan ja laadun on kuljettava käsi kädessä, Szepaniak luettelee valintakriteerejä.

Jättirekkoja Joutsenon tehdasalueelle

Szepaniakin mielestä maantiekuljetuksissa käytettävän kaluston tärkeimmät ominaisuudet ovat toimintavarmuus ja kestävyys. Perävaunun pitää kestää 10 vuotta ja korin vähintään 6-7 vuotta. Ratkaisujen tulee olla sellaisia, että niitä voidaan hyödyntää useamman vetoauton parina. Szepaniakin mielestä Toplift on onnistunut tässä hyvin.

- Emme halua maantiekuljetuksiin käytettäviin kapellivaunuihin ja ketjupurkaviin vaunuihin juurikaan räätälöintejä. Kestävyys ja toimivuus ovat meille tärkeimmät kriteerit. Ideoimme Topliftin kanssa kuitenkin koko ajan pieniä työtä tehostavia ja helpottavia uudistuksia vaunuihin. Esimerkiksi turpeen ajoon hankimme pari uutta vaunua, joiden pohjaan ja seiniin asennettiin muovikalvopinnoite. Se vähensi liikkeellelähtöpaineita 25 prosentilla. Samalla lastaus- ja purkutyöhön tarvittavaa vääntömomenttia voitiin laskea ja energiankulutus pieneni, Szepaniak sanoo.

Kuljetus Szepaniakilla on käytössään myös täysin yrityksen tarpeisiin räätälöityjä kuljetusratkaisuja. Niitä ei kuitenkaan käytetä tieliikenteessä:

- Joutsenossa, Stora Enson ja Metsä-Botnian suljetulla tehdasalueella käytämme Topliftin kehittämiä puoliperävaunuratkaisuja, joilla pystymme siirtämään 80-100 kuutiota puuta kerrallaan. Vaunun leveys on 3,2, pituus 15 ja korkeus 4,6 metriä. Näillä autoilla kuljetamme rankoja 600-700 metrin matkan laivoista tehtaalle.

Yhteistyön sujuvuus tärkeää

Szepaniakin ja Topliftin yhteistyö on hioutunut pitkän yhteiselon seurauksena erittäin toimivaksi. Esimerkiksi uuden perävaunun tai korin suunnitteluun osallistuu aina 3-4 henkilöä molemmista yrityksistä. Myös loppukäyttäjä eli kuljettaja on suunnittelussa mukana, jotta mukaan saadaan kokemusta kaluston käytöstä.

- Mietimme ensimmäiseen suunnittelupalaveriin alustavat kriteerimme, jotka käydään sitten Topliftin kanssa lävitse. Kun Toplift on tehnyt alustavan lay-outin tuotteesta, myös yksi kuljettajistamme osallistuu suunnitelman arviointiin. Kun Toplift on tehnyt toiveidemme pohjalta lopullisen suunnitelman, pohdimme vielä yhdessä hankinnan taloudellista kannattavuutta. Suunnitteluun kuluu aikaa kuukauden verran ja valmistusvaiheeseen muutamia kuukausia. Vielä tuotantovaiheessakin meillä on mahdollisuus tehdä kokonaisuuteen pieniä muutoksia, Szepaniak kertoo.

Kaikki lähtee kemiasta

Pekka Szepaniak pitää tärkeänä, että pitkissä yhteistyösuhteissa osapuolten väliset henkilökemiat istuvat yhteen. Hänen mielestään toiminta Topliftin kanssa on ollut alusta lähtien kitkatonta. Luottamussuhde on muotoutunut vahvaksi ja vuorovaikutus on avointa. Siksi yhteistyötä on matkan varrella tehty useammallakin saralla; yrityksillä on ollut välillä jopa yhteistä toimistohenkilökuntaa.

- Jari Ikonen sekä Riitta-Liisa ja Taisto Ikäheimonen ovat toimineet päälirakennebisneksessä kauan ja he hallitsevat alan hyvin. Topliftin yritystoimintaa on kehitetty taloudelliset näkökohdat huomioiden ja investoinnit esimerkiksi toimitiloihin ovat olleet järkeviä. Näin yritystoimintaan on saatu jatkuvuutta, pitkään perheyrityksen kanssa työskennellyt Szepaniak analysoi.

www.toplift.fi

08.04.2022 8.00Renault Trucks maansiirtoautot esittelyssä Offroad Tour -koeajopäivillä 20.-28.4.2022
08.04.2022 7.55Vantaan Kivistöön uusi kaasutankkausasema vastaamaan kasvavaan liikennekaasun kysyntään
08.04.2022 3.30Terminator XXL aero - kolme lujuusluokkaa.
07.04.2022 8.44Metsä Fibre ja Caverion laajentavat yhteistyötä Kemin biotuotetehdasprojektissa
07.04.2022 8.00Maa- ja metsätalouden tuilla on ristiriitaisia ilmastovaikutuksia: tukijärjestelmiä tulisi kehittää ja uudistaa ohjausvaikutusten tehostamiseksi
06.04.2022 13.00Ammattibarometri: Työvoimapulasta kärsivien ammattien määrä on noussut koronaa edeltäneelle tasolle
06.04.2022 11.00ProSilva Oyj nimittää Norbert Schalkxin kansainvälisen myynnin myyntijohtajaksi
05.04.2022 10.00Vaakavalmistaja Tamtron kasvaa Pohjoismaissa - osti tanskalaisen Jydsk Vægtfabrik A/S:n
04.04.2022 17.17Wattiway laajentaa haketuspalveluihin
04.04.2022 15.45Nimitykset: Carsport Designin toimitusjohtaja vaihtuu - uudeksi toimitusjohtajaksi Olli Ronkainen
04.04.2022 14.00Merkittävät suomalaiset puuelementtirakentajat liittyvät Puutuoteteollisuus ry:n jäseniksi
04.04.2022 12.22Mercedes-Benz nousi pakettiautomarkkinan ykköseksi Suomessa
04.04.2022 9.20Kartonki ohitti paperin tärkeimpänä vientituotteena
04.04.2022 9.00Autokauppa syöksykierteessä - ensirekisteröinnit romahtivat maaliskuussa
04.04.2022 8.11Juhani Havia valittu vuoden IVECO-myyjäksi
03.04.2022 16.00Metsäaenergia urakoinnin koneet siirtyy tehokkaasti työmaalta toiselle kotimaisella lavetilla
03.04.2022 9.00Björn Wahlroos jatkaa UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajana
02.04.2022 15.33Juha ja Pekka Tauriainen Oy on Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n Vuoden 2022 Kuljetusyritys
02.04.2022 13.22Liikenteen käyttövoimamurros vaatii muutoksia energiantuotannossa ja -jakelussa
01.04.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 13/2022 VILLI LÄNSI ERIKOISLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
01.04.2022 14.00PONSSE-palvelut Tsekissä Ponsse Czech s.r.o:n vastuulle - toimitusjohtajaksi Jakub Hacura
01.04.2022 12.00Uusi prosessikattila saapui Yaran Uudenkaupungin tehtaalle
01.04.2022 11.00Energiaturvetuotannon elvyttäminen vaatii pidempää näkymää
31.03.2022 11.00Metsävaratietojen laatu paranee hakkuukonetiedolla
31.03.2022 9.00Maerskilta ennätystilaus Volvon sähkökuorma-autoista
31.03.2022 8.11Metsäteollisuus ry: Hallitukselta tarvitaan nopeita toimia
30.03.2022 22.11VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Kevään jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti valmistuu ensi viikolla...
30.03.2022 15.11Lataa tästä uusi ja ilmainen - opas pilaantuneiden alueiden kestävään puhdistamiseen ja muuhun kunnostamiseen
30.03.2022 14.27Liki 500 000 henkilön pitää tarkistaa metsätalouden esitäytetty veroilmoitus viimeistään ylihuomenna
30.03.2022 12.44Metsä Fibre ja Veolia sopimukseen Äänekosken biotuotetehtaan biometanolin jalostuksesta
30.03.2022 9.00Kone- ja infraurakoitsijan työkoneilla on tärkeä rooli poikkeusoloissa - koneyrittäjän ahdinko voi vaikuttaa jopa maanpuolustuskykyyn
29.03.2022 14.00Keinoäly mukaan liikenteen päästövähennystalkoisiin
29.03.2022 11.00Stora Enso kaavailee neljän paperitehtaan myymistä
28.03.2022 16.27Vuoden 2021 myyntitulokset: Renault Trucksin liiketoiminta kasvoi merkittävästi
28.03.2022 11.00Secodi Finland Oy ja HDS Finland Oy ovat fuusioituneet
28.03.2022 7.33Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 22,4 prosenttia edellisvuoden helmikuusta
27.03.2022 13.33Sähkökatkoja yön aikana jopa 80.000 - viat pääosin korjattu yön aikana
27.03.2022 10.00Saimaan kanava avataan huomenna maanantaina 28.3.
26.03.2022 9.00Kotimaasta tarvitaan nyt lisää puuta - polttoainekustannus iskee puunhankintaan
25.03.2022 22.05KATSO TÄSTÄ VIIKON 12/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
24.03.2022 17.34Ammattilehti koeajaa: Renault Trucks D E-Tech sähkökuorma-auto (video podcast)
24.03.2022 13.10Lapin Kumi Oy 75 vuotta - Kumisaappaiden korjaajasta merkittäväksi työllistäjäksi
23.03.2022 14.33MTK:n metsäjohtokunta perää toimia puun korjuun ja kuljetusten varmistamiseksi
23.03.2022 14.10Rautajärven Konehuolto Oy liittyy Kome Oy:n huoltopisteketjuun
23.03.2022 10.00Uusi John Deere H225E harvesteripää eukalyptuspuun korjuuseen
23.03.2022 8.00Koneteko Pitkänen vähentää päästöjä Stora Enson puunkorjuussa hiililaskennan avulla
23.03.2022 7.55Hämeen kauppakamari: Yritysten haasteena kustannusten nousu
22.03.2022 17.00Walki investoi uuden sukupolven tuotantolinjaan Valkeakoskella
22.03.2022 9.22Kiinteitä puupolttoaineita paloi ennätysmäärä vuonna 2021
22.03.2022 8.00GREEN+ uusiutuva polttoöljy nyt huoltamojakeluun
21.03.2022 14.00Metsäkonevalmistaja Logsetilla ennätysvahva tilikausi
21.03.2022 12.02Waratah aloittaa Moipu tuotteiden myynnin ja markkinoinnin Euroopassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella
21.03.2022 10.00Tornatorin kahdessadas yksityinen suojelualue perustettiin Kaaville
21.03.2022 8.00Metsä Group lahjoittaa 160000 euroa Itä-Suomen yliopistolle
20.03.2022 11.00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni hieman vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä
18.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ 18.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys Energiapäivä 2022 tapahtumasta Askolasta
18.03.2022 11.00Energia-alan tasa-arvo toteutuu käytännön päätöksillä
17.03.2022 8.45Ponsse perusti tytäryhtiön Chileen
16.03.2022 18.00Jesse Jolkkonen aloitti Prosilva Oyj:n kotimaan myyntipäällikkönä
16.03.2022 11.25HUOMIO! Energiapäivä 2022 -tapahtuma Askolassa tämän viikon perjantaina 18.3. - KATSO TÄSTÄ OHJELMA!
16.03.2022 10.21Ponssen uusi Active Manual -palvelu opastaa ja ohjaa videoiden avulla metsäkoneen käyttöä ja huoltoa
16.03.2022 9.43Stora Enso kannustaa metsänomistajia harvennushakkuisiin
15.03.2022 12.22Kaivosyhtiö Bolidenille 74-tonninen Scania täyssähkökuorma-auto raskaisiin kuljetuksiin
15.03.2022 8.00Väestönkehitys haastaa metsäalan koulutusta kehittymään
14.03.2022 10.14Renault Trucksilta T- ja C- E-Tech sähkökuorma-autot
14.03.2022 10.10Metsämiesten Säätiöltä 1,7 miljoonaa euroa apurahoja
14.03.2022 10.03Männylle, kuuselle ja koivulle tiedossa keskimääräistä heikompi kukinta
14.03.2022 9.16Oriveden eritasoliittymän ja ohituskaistan parantaminen käynnistyy 9-tiellä
14.03.2022 8.00Luonnonhoidon keinoja vahvistetaan metsänhoidon suosituksissa
13.03.2022 9.33Vöyrin Maksamaalla tutkitaan männikköjen pienaukkouudistamista
12.03.2022 16.40V8 moottoreiden ja voimansiirron korjaukset ammattitaidolla
11.03.2022 23.59KATSO TÄSTÄ SADAS JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.03.2022 11.00INFRA ry: Jos kotimaisesta turpeesta halutaan ensi talven energiaratkaisu, on toimittava nyt
10.03.2022 14.55Conti Hybrid -rengassarja täydentyy
10.03.2022 14.00Sähkökäyttöinen "retro-paku" Volkswagenilta
10.03.2022 9.32Valmet Automotivelle ennätyksellinen liikevoitto vuonna 2021
09.03.2022 13.22Puurakentamisen markkinaosuus on kasvanut
09.03.2022 9.40Ponsse avasi uuden asiakaspalvelukeskuksen Ouluun
09.03.2022 9.33Kotimaan puulla voidaan korvata Venäjältä tuotu puu - poppaskonsteja ei tarvita
08.03.2022 14.44Emma Mäkinen Ivecolla ratakuorma-autojen klassikkokilpailuun Saksaan
07.03.2022 15.00HUOMENNA PORISSA! Scania vaihtoehtoiset käyttövoimat kiertueelle maaliskuussa - esittelyssä sähkö- ja biokaasukalusto
07.03.2022 14.13SSAB palkkaa yli 800 kesätyöntekijää Suomessa
07.03.2022 14.00Renault Trucks ja Geodis kehittävät yhdessä uuden sähkökuorma-auton kaupunkikuljetuksiin
07.03.2022 13.11Oulun Energia lopettaa venäläisen hakkeen käytön
07.03.2022 10.11Kotimaan vesiliikenteen kuljetukset kasvoivat tammikuussa
07.03.2022 9.44Sahateollisuuden vuositilasto 2021 - tuotanto oli 11,9 miljoonaa kuutiometriä
07.03.2022 8.00Continentalin uusi UltraContact-kesärengas on täynnä innovatiivista tekniikkaa
06.03.2022 12.22Metsähallituksella hyvä vuosi - panostukset luonnon monimuotoisuuteen nousivat ennätystasolle vuonna 2021
06.03.2022 11.00Vaikuta sähköautojen latausverkoston kehittämiseen
05.03.2022 9.11Turpeella huoltovarmuutta sodan luomassa epävarmuudessa
04.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ VIIKON 9/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
04.03.2022 8.41Metsä Groupin Venäjän toiminta ajetaan alas toistaiseksi
03.03.2022 12.44Volvo CE Finlandille monipyörävetoisia Volvo FMX380 6x6 -huoltoautoja
03.03.2022 10.26John Deere Forestry keskeyttänyt kaiken myynnin Venäjälle
03.03.2022 9.00Uuden sukupolven Mercedes-Benz eSprinter perusteellisessa talvitestissä Ruotsin Lapissa
02.03.2022 15.34Ponsse keskeyttää toimintansa Venäjällä
02.03.2022 14.52Teboil-asemilla tehtyjen ostosten rahat päätyvät kauppiaille
02.03.2022 14.41Suomen CLT-valmistajat yhdistäytyvät
02.03.2022 13.12Bioenergia ry huolissaan seuraavien lämmityskausien polttoaineiden saatavuudesta
02.03.2022 12.08Kempower vie pikalatausratkaisunsa Pohjois-Amerikan markkinoille

Näytä lisää »