Kuljetus Szepaniak ja Toplift: Kolme vuosikymmentä yhteistyötä

07.10.2018 17.11

toplift1.jpg

Szepaniak-yhtiöt on 70-luvun alussa perustettu joutsenolainen perhekonserni, joka tarjoaa materiaalinkäsittely- ja logistiikkapalveluja erityisesti mekaaniselle ja kemialliselle metsäteollisuudelle sekä energialaitoksille. Kuljetus Szepaniak Oy, yksi konserniin viidestä osakeyhtiöstä, on tehnyt Topliftin kanssa tiivistä yhteistyötä lähes 30 vuoden ajan.

(kuva yllä: Tällä hetkellä Kuljetus Szepaniakin käytössä on 20 Topliftin rakentamaa kuljetusvaunua ja 15 koria. Koko yhteisen historian aikana Toplift on toimittanut Szepaniakille noin 30 vaunua ja koreja vielä tätä enemmän.)

Konsernin toimitusjohtaja Pekka Szepaniak muistelee, että yhteistyö käynnistyi Topliftin edeltäjän JOKA:n kanssa 80-luvulla. Kun Toplift Finland aloitti toimintansa vuonna 1992, Kuljetus Szepaniak siirtyi sen asiakkaaksi.

- Olemme olleet aika yksiavioisia. Viimeisten 15 vuoden aikana olemme hankkineet kaikkien kappaletavara-autojemme ja massatavara-autojemme perävaunut ja päälirakenteet Topliftiltä. Käytössämme on lähinnä ketjupurkavia sekä päältäpurkavia vaunu- ja koriratkaisuja. Ainoastaan puutavaravaunumme olemme hankkineet muualta, koska Toplift ei niitä valmista, Szepaniak kertoo.

toplift32.jpg

(kuva: Szepaniak-yhtiöiden toimitusjohtaja Pekka Szepaniak.)

Merkittävä toimija Etelä-Karjalassa

Kuljetus Szepaniak on Etelä-Karjalan alueella merkittävä metsä- ja betoniteollisuuden kuljettaja. Yritys tekee sopimuskuljetuksia myös oman maakunnan ulkopuolella, esimerkiksi Keski-Suomessa. Vuosittain yritys kuljettaa noin 400 000 km3 pyöreää puuta, 3 milj. im3 irtotavaraa, kuten haketta, purua ja kuorta, sekä 15 000 m3 betonia. Tämän lisäksi Kuljetus Szepaniakin kokonaisuudessaan omistama Joutsenon Rahti Oy kuljettaa noin 550 000 m3 turvetta.

- Kuljetamme mekaanisen ja kemiallisen metsäteollisuuden tuotteita esimerkiksi UPM Kymmenelle, Metsä Groupille ja Stora Ensolle. Lisäksi kuljetamme polttohaketta ja turvetta Vapolle. Tällä hetkellä käytössämme on 20 Topliftin rakentamaa kuljetusvaunua ja 15 koria. Koko yhteisen historiamme aikana Toplift on toimittanut meille noin 30 vaunua ja koreja vielä tätä enemmän, Szepaniak laskee.

Paikallisuus tärkeä arvo

Szepaniak pitää Topliftin paikallisuutta jo sinällään merkittävänä arvona. Toimipisteiden fyysinen läheisyys tuo myös konkreettista hyötyä, sillä kalustoon liittyvät takuuasiat sekä huollot ja korjaukset voidaan hoitaa nopeasti.

- Huolloista osan ulkoistamme Topliftille, osan teemme itse. Korjaukset ja vauriokorjaukset teetämme Topliftillä ja hankimme heiltä myös varaosat ja katsastuspalvelun, Szepaniak summaa.

Vaikka kumppaniyrityksen toimipisteen läheinen sijainti on tärkeä juttu, se ei missään nimessä ole ainoa valintakriteeri.

- Toimittajamme pitää pystyä tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja, sen toiminnan pitää olla joustavaa sekä luotettavaa ja toimitusvarmuudenkin tulee olla kunnossa. Tietysti myös hinnan ja laadun on kuljettava käsi kädessä, Szepaniak luettelee valintakriteerejä.

Jättirekkoja Joutsenon tehdasalueelle

Szepaniakin mielestä maantiekuljetuksissa käytettävän kaluston tärkeimmät ominaisuudet ovat toimintavarmuus ja kestävyys. Perävaunun pitää kestää 10 vuotta ja korin vähintään 6-7 vuotta. Ratkaisujen tulee olla sellaisia, että niitä voidaan hyödyntää useamman vetoauton parina. Szepaniakin mielestä Toplift on onnistunut tässä hyvin.

- Emme halua maantiekuljetuksiin käytettäviin kapellivaunuihin ja ketjupurkaviin vaunuihin juurikaan räätälöintejä. Kestävyys ja toimivuus ovat meille tärkeimmät kriteerit. Ideoimme Topliftin kanssa kuitenkin koko ajan pieniä työtä tehostavia ja helpottavia uudistuksia vaunuihin. Esimerkiksi turpeen ajoon hankimme pari uutta vaunua, joiden pohjaan ja seiniin asennettiin muovikalvopinnoite. Se vähensi liikkeellelähtöpaineita 25 prosentilla. Samalla lastaus- ja purkutyöhön tarvittavaa vääntömomenttia voitiin laskea ja energiankulutus pieneni, Szepaniak sanoo.

Kuljetus Szepaniakilla on käytössään myös täysin yrityksen tarpeisiin räätälöityjä kuljetusratkaisuja. Niitä ei kuitenkaan käytetä tieliikenteessä:

- Joutsenossa, Stora Enson ja Metsä-Botnian suljetulla tehdasalueella käytämme Topliftin kehittämiä puoliperävaunuratkaisuja, joilla pystymme siirtämään 80-100 kuutiota puuta kerrallaan. Vaunun leveys on 3,2, pituus 15 ja korkeus 4,6 metriä. Näillä autoilla kuljetamme rankoja 600-700 metrin matkan laivoista tehtaalle.

Yhteistyön sujuvuus tärkeää

Szepaniakin ja Topliftin yhteistyö on hioutunut pitkän yhteiselon seurauksena erittäin toimivaksi. Esimerkiksi uuden perävaunun tai korin suunnitteluun osallistuu aina 3-4 henkilöä molemmista yrityksistä. Myös loppukäyttäjä eli kuljettaja on suunnittelussa mukana, jotta mukaan saadaan kokemusta kaluston käytöstä.

- Mietimme ensimmäiseen suunnittelupalaveriin alustavat kriteerimme, jotka käydään sitten Topliftin kanssa lävitse. Kun Toplift on tehnyt alustavan lay-outin tuotteesta, myös yksi kuljettajistamme osallistuu suunnitelman arviointiin. Kun Toplift on tehnyt toiveidemme pohjalta lopullisen suunnitelman, pohdimme vielä yhdessä hankinnan taloudellista kannattavuutta. Suunnitteluun kuluu aikaa kuukauden verran ja valmistusvaiheeseen muutamia kuukausia. Vielä tuotantovaiheessakin meillä on mahdollisuus tehdä kokonaisuuteen pieniä muutoksia, Szepaniak kertoo.

Kaikki lähtee kemiasta

Pekka Szepaniak pitää tärkeänä, että pitkissä yhteistyösuhteissa osapuolten väliset henkilökemiat istuvat yhteen. Hänen mielestään toiminta Topliftin kanssa on ollut alusta lähtien kitkatonta. Luottamussuhde on muotoutunut vahvaksi ja vuorovaikutus on avointa. Siksi yhteistyötä on matkan varrella tehty useammallakin saralla; yrityksillä on ollut välillä jopa yhteistä toimistohenkilökuntaa.

- Jari Ikonen sekä Riitta-Liisa ja Taisto Ikäheimonen ovat toimineet päälirakennebisneksessä kauan ja he hallitsevat alan hyvin. Topliftin yritystoimintaa on kehitetty taloudelliset näkökohdat huomioiden ja investoinnit esimerkiksi toimitiloihin ovat olleet järkeviä. Näin yritystoimintaan on saatu jatkuvuutta, pitkään perheyrityksen kanssa työskennellyt Szepaniak analysoi.

www.toplift.fi

18.02.2022 9.22Suometsäosaaja-sivusto perehdyttää suometsien hoitoon ja vaikutuksiin
17.02.2022 13.33Fiat 500X ja Tipo nyt myös hybridi-vaihtoehtoina
17.02.2022 13.09Autoliitto mukaan lataussähköliiketoimintaan
17.02.2022 13.00Kertopuuta Berliiniin
17.02.2022 12.00Autoalan Tiedotuskeskus: Ajoneuvokannan sähköistymisen ennakoidaan etenevän aiempaa nopeammin, mutta kehitys edellyttää latausinfran laajentumista
17.02.2022 9.12Ponsse tuo markkinoille suorituskykyisen H8 harvesteripää-uutuuden
16.02.2022 17.10Uuden sukupolven Vermeer HG4000 murskain on kompakti tehokone
16.02.2022 13.33Teollisuuden liikevaihto kasvoi joulukuussa 34,0 prosenttia
16.02.2022 9.00Volvo Trucks on sähkökuorma-autojen markkinajohtaja Euroopassa
15.02.2022 13.20Kansallinen metsästrategia uudistetaan tänä vuonna
15.02.2022 10.22PK-seudun sähköbussivarikoilla otetaan käyttöön kotimaista pikalatausteknologiaa
15.02.2022 8.33Yaran Uudenkaupungin tehtaalla ennätyksellinen vuosi 2021
15.02.2022 8.00Neste tuo markkinoille logistiikka-alan yrityksille suunnatun sähkölatauspalvelun
14.02.2022 14.44Uraauurtava yhteistyö betonin vihreän kuljetuksen vauhdittamiseksi
14.02.2022 12.37Ponsse esittelee uuden sukupolven harvesteripään verkkotapahtumassa
14.02.2022 10.26Samiedulle uusi Komatsu 901XC hakkuukone opetuskäyttöön
14.02.2022 9.55Nimitykset: Puutuoteteollisuus ry: Sauli Ylinen puurakentamisen erityisasiantuntijaksi
13.02.2022 12.13Metsä Groupin vuoden 2021 vertailukelpoinen liiketulos oli 914 miljoonaa euroa
13.02.2022 11.00UPM:n liiketoimintojen ja Paperiliiton neuvottelut jatkuvat sovittelussa
13.02.2022 10.00Pajusta pohjolan bambu? Luke kartoitti viljeltävän pajun potentiaalia
12.02.2022 15.00Monipuoliset metsäalan palvelut ammattitaidolla ja iloisella asenteella
12.02.2022 9.00Andritz on käynnistänyt uuden A-ConApex -keittoprosessin Altri Celbin tehtaalla Portugalissa
11.02.2022 22.40KATSO TÄSTÄ VIIKON 6/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.02.2022 8.30Scania Super voittaa saksalaisen 1000-pisteen vertailutestin
11.02.2022 7.33Mistä johtuu nykyisten pankonsiirtolaitteitten käyttö ja pankkojen irtoimina "rehottaminen" Suomen ja koko Pohjolankin yhdistelmissä?
10.02.2022 10.02Koneosapalvelu Kuopiossa kaksi uutta myyjää ja uutena palveluna hydrauliikan huoltokäynnit
10.02.2022 9.00Hämeenlinnan toinen kaasutankkausasema avautuu - palvelee erityisesti raskaan liikenteen tarpeita
09.02.2022 15.50Ympäristöystävällistä haketusta uudella autohakkurilla
09.02.2022 15.00Fiat Ducaton uudistuneelle automaattiversiolle hinnat
09.02.2022 15.00Ammattilehti koeajaa: DS 4 E-Tense Plug-in Hybrid 225 Performance Line
09.02.2022 14.12Lapinjärven tutkimusmetsään pitkäaikainen sekametsien kasvatuksen koe
09.02.2022 9.00Innokkaimmat kalastajat ovat idässä ja pohjoisessa
08.02.2022 16.00Metsäkoneketjut ovat pyöräpitoa varten
08.02.2022 12.03Tommi Lahti palaa koneyrittäjäksi
08.02.2022 11.00DAF aloittaa uuden sukupolven jakeluautojen testit
08.02.2022 9.00Tukkipuun hakkuissa ennätykset rikki vuonna 2021
08.02.2022 7.00Stora Enson tavoitteena lisätä luonnon monimuotoisuutta suomalaismetsissä
07.02.2022 17.30Yläkoululaisten Metsävisa kerää 20 000 osallistujaa ympäri Suomen - katso tästä tärpit kilpailuun
07.02.2022 16.44Inter-Hinaus tarjoaa hätäapua maasto-olosuhteisiin
07.02.2022 14.12Metsähallitus Metsätalous Oy palkitsi Lapin parhaita korjuuyrittäjiään merkittävän suuruisilla laatupalkkiolla
07.02.2022 9.44Volvo Trucks ottaa käyttöön Volvo Pay -mobiilimaksun
07.02.2022 9.10Pohjoismaissa metsien hiilivarasto kasvanut nopeammin kuin Kanadan ja Venäjän vähemmän hyödynnetyissä metsissä
06.02.2022 12.20Raskaan kaluston uusi monipuolinen palvelupiste Hämeenlinnassa
05.02.2022 14.40HUOMIO! Tulossa mielenkiintoinen Energiapäivä 2022 -tapahtuma Askolan Vahijärvellä perjantaina 18.3.
05.02.2022 12.00Topliftilta valmistui 400. perävaunu 30-juhlavuoden kunniaksi - Metsähakkeen kuljetuksessa tarvitaan tehtävään räätälöidyt ratkaisut
05.02.2022 11.00Energiaturvevarastot käymässä vähiin - näkymää niiden täydentymiseen ei enää ole
04.02.2022 22.22KATSO TÄSTÄ VIIKON 5/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
04.02.2022 14.55Nimitykset: Mikko Autiosta Kian PR-päällikkö - Lauri Puintila siirtyy vastaamaan Alfa Romeo-, Fiat-, Fiat Professional ja Jeep-merkkien Suomen viestinnästä
04.02.2022 11.55Ponsse vahvistaa toimintaansa Tsekissä
03.02.2022 15.08Suomalaista pikalatausteknologiaa Ruotsin suurimmalle sähkörekkojen latausasemalle
03.02.2022 11.22Suomalaisyritys valittu Scanian viralliseksi ajoneuvojen latausjärjestelmätoimittajaksi
03.02.2022 10.00Hirvisaalis jäi edellisvuosia pienemmäksi
02.02.2022 15.35VR:n uusi dieselveturi aloittaa testiajot Suomessa - tilaus sisältää yhteensä 60 uutta veturia
02.02.2022 13.20Uusi Mercedes-Benz Group AG keskittyy henkilö- ja pakettiautoihin sekä sähköistymiseen
02.02.2022 12.00Malmin entinen lentokenttä on avattu virkistyskäytölle
02.02.2022 10.11Kodintekniikan kauppa hiipui loppuvuodesta
02.02.2022 9.27Koneosapalvelu Oy yhteistyöhön Chesterton Sweden AB:n kanssa hydraulisylintereiden huollossa
02.02.2022 7.00Hyödynnä nyt Terminator XXL vaihtokamppanja.
01.02.2022 16.44Liikkuvuuspaketin uudet määräykset voimaan helmikuussa
01.02.2022 13.30Nimitykset: Kari Melanen Närhi Oy:n toimitusjohtajaksi
01.02.2022 13.00Kuorma-autoalan toimitusvaikeudet taittumassa - ensirekisteröinnit hyvässä nosteessa tammikuussa
31.01.2022 13.00Elmia Wood järjestetään kesäkuussa Ruotsissa
30.01.2022 17.11Metsätuhotilanne 2019-2020 aiempien vuosien tasolla - suuria alueellisia eroja
30.01.2022 12.02Kuljetusliike E. Nousiainen Oy: Tarkkaa punnitusta kotimaisilla Tamtron -vaa´oilla
29.01.2022 13.00Metsämanu Oy:n John Deere 1270D harvesterin mittarissa yli 40 000 tuntia - ja puuta kaatuu...
28.01.2022 23.56KATSO TÄSTÄ 28.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
28.01.2022 8.00Stora Enso investoi 40 miljoonaa euroa revinnäissellutuotannon tehostamiseen ja tuotannon hiilijalanjäljen pienentämiseen
27.01.2022 12.00Nimitykset: Matti Lintala DAF-kuorma-automyyjäksi Pohjanmaalle
27.01.2022 7.00Vienti vetää vetolaitemarkkinoilla - TAV kasvaa Euroopan lisäksi Venäjällä
26.01.2022 18.01LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen 264-sivuinen Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
26.01.2022 14.33HUOMIO: Onko yrityksellä hyviä uutisia tai tärkeää tiedotettavaa..?
26.01.2022 12.11Roteri Oy:n uusi Bruks 1006PT: Tehokasta haketusta yhdellä voimanlähteellä
26.01.2022 10.10Puukauppa kävi viime vuonna vilkkaana - myyjän pitää ilmoittaa puun myyntitulot verotuksessa
26.01.2022 10.00Nesteellä maan kattavin dieselajoneuvojen typen oksidipäästöjä vähentävän AdBlue-tuotteen verkosto - yli 220 asemaa Suomessa
26.01.2022 10.00Termaterin liiketoiminta siirtyy LapWallin omistukseen
26.01.2022 8.11Selvitys: Bioenergialla vahvat talous- ja ympäristöhyödyt EU:n energiamurroksessa
25.01.2022 17.20Erkki Hannula Oy: Puunkorjuuta Pohjois-Pohjanmaalla tehtävään optimoidulla kalustolla
25.01.2022 10.10Uusi ainutlaatuinen turvatoiminto Volvon sähkökuorma-autoihin
25.01.2022 10.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 23,3 prosenttia edellisvuoden joulukuusta
24.01.2022 19.03Lisää tehokkuutta Haketuspalvelu Pesosen hakekuljetuksiin
24.01.2022 8.00Uuteen Rangeriin on saatavilla yli 150 tehdasvalinnaisvarustetta
23.01.2022 17.00Rottne F10D kuormatraktori: Järkiratkaisu ajokoneurakointiin
23.01.2022 12.55Keskitolppa-Z Logliftit vakuuttaneet kestävyydellään ja ominaisuuksillaan
22.01.2022 14.00Cobbgreen Oy: Puunkorjuuta punaisilla koneilla Päijät-Hämeen leimikoilla
22.01.2022 12.14Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
21.01.2022 23.55KATSO TÄSTÄ 21.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.01.2022 14.23Kolmivuotinen TES-ratkaisu turvaa työt kaikilla Keiteleen tehdaspaikkakunnilla ja alihankintaverkostossa
21.01.2022 8.16Venäläinen Luzales-sahakonsernilta jo kolmas investointipäätös TC-kanavakuivaamoihin
21.01.2022 6.32"Terminator-tekniikkaa"
20.01.2022 15.05Savonlinnan kaupunki tukee 15 - 17-vuotiaiden nuorten työllistymistä kesätyöseteleillä
20.01.2022 15.00Öljylämmityksen vaihtajien avustuspäätöksiin tauko - EU:n elvytysrahaa odotetaan käyttöön
20.01.2022 14.20Lambi matkustaa Postin kyydissä uusiutuvalla biokaasulla - päästösäästö vastaa 19 kierrosta maapallon ympäri
20.01.2022 13.01Valmet toimittaa kartonkikoneuudistuksen tuotannon lisäämiseksi Stora Enson Skoghallin tehtaalle Ruotsiin
20.01.2022 12.28Fiat 500 kahmii palkintoja Euroopassa
20.01.2022 10.12Näin toimit oikein liikenneonnettomuuspaikalla: vauhti pois ja katse eteenpäin
20.01.2022 9.43Liikennekuolemien määrä laskussa
20.01.2022 9.12Stora Enso ja Tornator aloittavat yhteistyön suoalueiden ennallistamiseksi
19.01.2022 17.00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13.20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11.11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja

Näytä lisää »