Kuljetus Szepaniak ja Toplift: Kolme vuosikymmentä yhteistyötä

07.10.2018 17.11

toplift1.jpg

Szepaniak-yhtiöt on 70-luvun alussa perustettu joutsenolainen perhekonserni, joka tarjoaa materiaalinkäsittely- ja logistiikkapalveluja erityisesti mekaaniselle ja kemialliselle metsäteollisuudelle sekä energialaitoksille. Kuljetus Szepaniak Oy, yksi konserniin viidestä osakeyhtiöstä, on tehnyt Topliftin kanssa tiivistä yhteistyötä lähes 30 vuoden ajan.

(kuva yllä: Tällä hetkellä Kuljetus Szepaniakin käytössä on 20 Topliftin rakentamaa kuljetusvaunua ja 15 koria. Koko yhteisen historian aikana Toplift on toimittanut Szepaniakille noin 30 vaunua ja koreja vielä tätä enemmän.)

Konsernin toimitusjohtaja Pekka Szepaniak muistelee, että yhteistyö käynnistyi Topliftin edeltäjän JOKA:n kanssa 80-luvulla. Kun Toplift Finland aloitti toimintansa vuonna 1992, Kuljetus Szepaniak siirtyi sen asiakkaaksi.

- Olemme olleet aika yksiavioisia. Viimeisten 15 vuoden aikana olemme hankkineet kaikkien kappaletavara-autojemme ja massatavara-autojemme perävaunut ja päälirakenteet Topliftiltä. Käytössämme on lähinnä ketjupurkavia sekä päältäpurkavia vaunu- ja koriratkaisuja. Ainoastaan puutavaravaunumme olemme hankkineet muualta, koska Toplift ei niitä valmista, Szepaniak kertoo.

toplift32.jpg

(kuva: Szepaniak-yhtiöiden toimitusjohtaja Pekka Szepaniak.)

Merkittävä toimija Etelä-Karjalassa

Kuljetus Szepaniak on Etelä-Karjalan alueella merkittävä metsä- ja betoniteollisuuden kuljettaja. Yritys tekee sopimuskuljetuksia myös oman maakunnan ulkopuolella, esimerkiksi Keski-Suomessa. Vuosittain yritys kuljettaa noin 400 000 km3 pyöreää puuta, 3 milj. im3 irtotavaraa, kuten haketta, purua ja kuorta, sekä 15 000 m3 betonia. Tämän lisäksi Kuljetus Szepaniakin kokonaisuudessaan omistama Joutsenon Rahti Oy kuljettaa noin 550 000 m3 turvetta.

- Kuljetamme mekaanisen ja kemiallisen metsäteollisuuden tuotteita esimerkiksi UPM Kymmenelle, Metsä Groupille ja Stora Ensolle. Lisäksi kuljetamme polttohaketta ja turvetta Vapolle. Tällä hetkellä käytössämme on 20 Topliftin rakentamaa kuljetusvaunua ja 15 koria. Koko yhteisen historiamme aikana Toplift on toimittanut meille noin 30 vaunua ja koreja vielä tätä enemmän, Szepaniak laskee.

Paikallisuus tärkeä arvo

Szepaniak pitää Topliftin paikallisuutta jo sinällään merkittävänä arvona. Toimipisteiden fyysinen läheisyys tuo myös konkreettista hyötyä, sillä kalustoon liittyvät takuuasiat sekä huollot ja korjaukset voidaan hoitaa nopeasti.

- Huolloista osan ulkoistamme Topliftille, osan teemme itse. Korjaukset ja vauriokorjaukset teetämme Topliftillä ja hankimme heiltä myös varaosat ja katsastuspalvelun, Szepaniak summaa.

Vaikka kumppaniyrityksen toimipisteen läheinen sijainti on tärkeä juttu, se ei missään nimessä ole ainoa valintakriteeri.

- Toimittajamme pitää pystyä tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja, sen toiminnan pitää olla joustavaa sekä luotettavaa ja toimitusvarmuudenkin tulee olla kunnossa. Tietysti myös hinnan ja laadun on kuljettava käsi kädessä, Szepaniak luettelee valintakriteerejä.

Jättirekkoja Joutsenon tehdasalueelle

Szepaniakin mielestä maantiekuljetuksissa käytettävän kaluston tärkeimmät ominaisuudet ovat toimintavarmuus ja kestävyys. Perävaunun pitää kestää 10 vuotta ja korin vähintään 6-7 vuotta. Ratkaisujen tulee olla sellaisia, että niitä voidaan hyödyntää useamman vetoauton parina. Szepaniakin mielestä Toplift on onnistunut tässä hyvin.

- Emme halua maantiekuljetuksiin käytettäviin kapellivaunuihin ja ketjupurkaviin vaunuihin juurikaan räätälöintejä. Kestävyys ja toimivuus ovat meille tärkeimmät kriteerit. Ideoimme Topliftin kanssa kuitenkin koko ajan pieniä työtä tehostavia ja helpottavia uudistuksia vaunuihin. Esimerkiksi turpeen ajoon hankimme pari uutta vaunua, joiden pohjaan ja seiniin asennettiin muovikalvopinnoite. Se vähensi liikkeellelähtöpaineita 25 prosentilla. Samalla lastaus- ja purkutyöhön tarvittavaa vääntömomenttia voitiin laskea ja energiankulutus pieneni, Szepaniak sanoo.

Kuljetus Szepaniakilla on käytössään myös täysin yrityksen tarpeisiin räätälöityjä kuljetusratkaisuja. Niitä ei kuitenkaan käytetä tieliikenteessä:

- Joutsenossa, Stora Enson ja Metsä-Botnian suljetulla tehdasalueella käytämme Topliftin kehittämiä puoliperävaunuratkaisuja, joilla pystymme siirtämään 80-100 kuutiota puuta kerrallaan. Vaunun leveys on 3,2, pituus 15 ja korkeus 4,6 metriä. Näillä autoilla kuljetamme rankoja 600-700 metrin matkan laivoista tehtaalle.

Yhteistyön sujuvuus tärkeää

Szepaniakin ja Topliftin yhteistyö on hioutunut pitkän yhteiselon seurauksena erittäin toimivaksi. Esimerkiksi uuden perävaunun tai korin suunnitteluun osallistuu aina 3-4 henkilöä molemmista yrityksistä. Myös loppukäyttäjä eli kuljettaja on suunnittelussa mukana, jotta mukaan saadaan kokemusta kaluston käytöstä.

- Mietimme ensimmäiseen suunnittelupalaveriin alustavat kriteerimme, jotka käydään sitten Topliftin kanssa lävitse. Kun Toplift on tehnyt alustavan lay-outin tuotteesta, myös yksi kuljettajistamme osallistuu suunnitelman arviointiin. Kun Toplift on tehnyt toiveidemme pohjalta lopullisen suunnitelman, pohdimme vielä yhdessä hankinnan taloudellista kannattavuutta. Suunnitteluun kuluu aikaa kuukauden verran ja valmistusvaiheeseen muutamia kuukausia. Vielä tuotantovaiheessakin meillä on mahdollisuus tehdä kokonaisuuteen pieniä muutoksia, Szepaniak kertoo.

Kaikki lähtee kemiasta

Pekka Szepaniak pitää tärkeänä, että pitkissä yhteistyösuhteissa osapuolten väliset henkilökemiat istuvat yhteen. Hänen mielestään toiminta Topliftin kanssa on ollut alusta lähtien kitkatonta. Luottamussuhde on muotoutunut vahvaksi ja vuorovaikutus on avointa. Siksi yhteistyötä on matkan varrella tehty useammallakin saralla; yrityksillä on ollut välillä jopa yhteistä toimistohenkilökuntaa.

- Jari Ikonen sekä Riitta-Liisa ja Taisto Ikäheimonen ovat toimineet päälirakennebisneksessä kauan ja he hallitsevat alan hyvin. Topliftin yritystoimintaa on kehitetty taloudelliset näkökohdat huomioiden ja investoinnit esimerkiksi toimitiloihin ovat olleet järkeviä. Näin yritystoimintaan on saatu jatkuvuutta, pitkään perheyrityksen kanssa työskennellyt Szepaniak analysoi.

www.toplift.fi

01.02.2023 12.45Kuorma-autojen rekisteröinnit kasvussa
01.02.2023 9.14Lohenkalastuskielto Tenolla iskee paikallisten kulttuuriin ja kukkaroon
01.02.2023 9.00Metsä Group maksaa ylihintaa puukaupoista omistajajäsenilleen
31.01.2023 16.44Proforest 2023 esittelee Suomen metsä- ja konealan uudet tuulet - toukokuussa Kalajoella
31.01.2023 14.45Maatalouden kannattavuuskuvassa vieläkin tummia sävyjä
31.01.2023 13.00Valmet toimittaa avainteknologiaa ja automaatioratkaisuja Stora Enson Oulun tehtaan laajennusprojektiin
31.01.2023 10.40AGCOn miljoonainvestointi on Tampereen kaupunkiseudun ylpeydenaihe ja osoitus seudun globaalista kilpailukyvystä
31.01.2023 10.23Retro Trucks Lahes 6.5.2023
30.01.2023 16.13Biotuotetehtaiden analytiikkaa kehitetään merkittävän hankerahoituksen avulla
30.01.2023 10.50Valmet toimittaa laajan paperikoneuusinnan Yhdysvaltoihin
30.01.2023 10.00Autoverkkokaupalle vuosi 2022 oli erinomainen markkinassa olevista haasteista huolimatta
29.01.2023 16.00Vaihtoehtoiset käyttövoimat raskaassa liikenteessä ja puutavara-autoissa tulevaisuudessa Suomessa
28.01.2023 15.00Täysin kotimainen autohakkuripaketti Hakevelhoille
27.01.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 27.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsäkone-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
27.01.2023 10.36Kalatalous: Suomen silakkasaalis oli edelleen niukka - rannikolta saatiin hyvin ahventa ja muikkua
27.01.2023 10.00Nimitykset: Rami Keinänen GLi Express Oy:n toimitusjohtajaksi
26.01.2023 14.09Tulevaisuuden biokiertotalous arvostaa raaka-aineita ja tähtää niiden kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen
26.01.2023 10.12Sähköautot: Suomalaisia latausratkaisuja Eurooppaan ja Afrikkaan
25.01.2023 14.37Nicola ja Allison yhteistyöhön
24.01.2023 18.00FPT Industrialin 13-litrainen vetypolttomoottori valjastettu kaupalliseen käyttöön
24.01.2023 16.00Savonlinnalaiselle hakkuukoneenkuljettaja Mikko Honkaselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
24.01.2023 10.09Vanhuuseläkkeelle siirtyminen myöhentynyt merkittävästi aikaisemmasta
24.01.2023 9.31Tilastot: Teollisuuspuun kauppa - joulukuu 2022
23.01.2023 17.00Grutech Oy vahvisti myyntitiimiään
23.01.2023 13.33Traficom: EU:n uudet esteettömyysvaatimukset edistävät tuotteiden ja palvelujen yhdenvertaista käyttöä
23.01.2023 11.00Hirvikannan kokoa arvioidaan Lapissa
22.01.2023 16.00Pakettiautojen hyllyt saat kätevästi verkosta: hyllytpakuun.fi
22.01.2023 12.22SKALin perinteinen Kuljetuskuutio-palkinto Mika Lintilälle, kunniamaininta Valtiokonttorille
22.01.2023 8.10Puukauppa vilkastui loppuvuotta kohti - koko vuoden volyymi edellisvuotta niukasti pienempi
21.01.2023 14.55Metsäteho: Puun rautatiekuljetusten toimintamallit kuvattu
21.01.2023 10.00DAF aloittaa sähkökuorma-autojen kokoonpanotehtaan
20.01.2023 21.00KATSO TÄSTÄ 20.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.01.2023 9.24Markkinoiden edullisin tila-auto saa hybridivoimalinjan
19.01.2023 14.44Energiatehokkuus ja automatisaatio parhaat teollisuuden keinot torjua ilmastonmuutosta
19.01.2023 11.00Luonnonsuojeluliitto vaatii aikalisää Aalistunturin hakkuisiin
19.01.2023 7.55Uusi ihmistieteellisen metsätutkimuksen kurssi houkutteli heti yli 120 opiskelijaa
18.01.2023 15.00Ford-hyötyajoneuvot Euroopan markkinajohtaja ennätyksellisesti jo kahdeksan vuotta peräkkäin; Suomessa pakettiautojen ykkönen jo neljättä vuotta peräkkäin
18.01.2023 9.30FOSSA-hankkeessa kehitetään fossiilivapaita terästuotteita
17.01.2023 17.32Venäjä aloittanut oman metsäkonevalmistuksen
17.01.2023 13.00Käyttöikää konttikurottajien eturenkaille - uuden Nokian Tyres HTS G2 L-5S -satamarenkaan sileä, L-5S pinta tarjoaa turvallisuutta ja pitkiä käyttötunteja
17.01.2023 11.01MTK:n metsäpoliittiset ilmastokeinot - Metsien ilmastohyödyt saavutetaan aktiivisella hoidolla ja käytöllä
17.01.2023 10.25Saha- ja puutuotealalle lisää tuottavuutta ja kasvua
17.01.2023 9.33Suomen ensimmäinen logistiikan ajo-opetukseen räätälöity sähkökuorma-auto otettiin käyttöön Joensuussa
17.01.2023 9.11VTT käynnistää viisi kestävää teollista kasvua tukevaa tutkimusinvestointia ja edistää kansallista aloitetta
17.01.2023 8.00Uusi IVECO eDAILY sai What Van? -lehden One to Watch -palkinnon
16.01.2023 17.33Gasgridin kelluva LNG-terminaali valmis kaasutoimituksille
16.01.2023 11.42Metsä Groupin Kajaanin hankintapiiri on aloittanut toimintansa
15.01.2023 15.00Kangasalalaiselle työnjohtaja Harri Mäihäniemelle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
15.01.2023 11.00EU:n ennallistamisasetusehdotuksen luontotyyppi- ja turvemaatavoitteiden vaikutukset Suomessa
14.01.2023 11.00Nisula Forest ja Toyota Gazoo Racing WRT:n yhteistyö saa jatkoa myös kaudella 2023
14.01.2023 8.00Katja Paananen Ponssen vastuullisuusjohtajaksi
13.01.2023 20.45KATSO TÄSTÄ 13.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
13.01.2023 11.35Bilsteinilta madallussarja VW T7 Multivaniin
13.01.2023 11.13Goodyear ja Gatik ovat ottaneet merkittävän edistysaskeleen kohti turvallisempaa ja kestävämpää autonomista tavaraliikennettä
13.01.2023 10.55Verottaja: maa- ja metsätaloudenharjoittajien sekä toiminimiyrittäjien veroilmoitukset nyt OmaVerossa
13.01.2023 8.00DAF ylsi Suomessa kaikkien aikojen ennätykseensä ensirekisteröinneissä 2022
12.01.2023 14.00Nokian Raskaille Renkaille on myönnetty Avainlippu- ja Design from Finland -merkit
12.01.2023 9.20Valmet uusii Andhra Paper Limitedin keittämön, kuitulinjan ja haihduttamon Intiassa
12.01.2023 9.00Volkswagen Hyötyautot jatkaa autourheilun SM-sarjojen ja nuorisotoiminnan tukemista
12.01.2023 8.45Metsähallituksen uusi erävalvontapäällikkö hakee valvontaan tehoa muiden viranomaisten kanssa
12.01.2023 7.33Tuore opas tukemaan alueellisten liikennejärjestelmäsuunnitelmien vaikutusten arviointia
11.01.2023 18.00XPO investoi 100 sähkökuorma-autoon - Ranskan suurin Renault Trucks sähkökuorma-autojen tilaus
11.01.2023 13.00Kaivinkoneiden lumenveiston SM-kilpailut 2023 - lumikivaa jälleen luvassa Juupajoella!
11.01.2023 12.00VTT:n selvitys: Mitä jos metsänomistajat saisivat korvauksen hiilen sidonnasta?
10.01.2023 15.31Uudenkaupungin autotehtaalla käynnistetään YT-neuvottelut - sopeustustarve koskee 630 henkilöä
10.01.2023 13.33Ansakujan Veho Vantaalla uudistuu Mercedes-Benz vauriokeskukseksi
10.01.2023 8.56Metsämiesten Säätiön vuotuinen apurahanhaku on auennut
09.01.2023 12.00Kivirock lehti 1/2023 nyt työn alla - varaa näkyvyyspakettisi nyt!
09.01.2023 10.00Yksityisteiden perusparannusavustuksiin merkittäviä korotuksia
09.01.2023 8.11Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus kansalliselta jälleenmyyjältä Yhdysvalloista
08.01.2023 15.00UPM etenee kasvuhankkeensa loppusuoralle Uruguayssa
08.01.2023 13.00Jeep Gladiator Overland kevytkuorma-auto: Monipuolinen urakoitsijan työkalu maastoon ja maantielle
08.01.2023 10.00Kalastonhoitomaksuista kertyi 9,3 miljoonaa euroa
07.01.2023 17.00Itä-Suomen yliopisto kartoitti: Kustannusten voimakas nousu ja tiestön rapistuva kunto toimijoiden suurimmat huolet puutavaran autokuljetuksessa
07.01.2023 11.00Valmet on saanut päätökseen Nova Tech Automationin Prosessiautomaatioratkaisut-liiketoiminnan oston
06.01.2023 19.00KATSO VUODEN ENSIMMÄINEN LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
05.01.2023 18.11Teknologiayhtiö Epec laajentaa Pohjois-Amerikkaan
05.01.2023 11.20Scania Driver-mobiilisovellus on kuljettajan uusi tehokas työkalu
05.01.2023 9.11Suomen Hyötytuulen Tahkoluodon merituulipuiston laajennus etenee kaavoituksesta vesi- ja rakennuslupavaiheeseen
04.01.2023 22.01HUOMIO YRITYKSET! Vielä muutama Ammattilehti.fi banneri- ja uutispaketti vapaana vuodelle 2023
04.01.2023 17.11Brussels Airlines aloitti uuden vuoden Neste MY Uusiutuvan Lentopolttoaineen ensimmäisellä toimituksella Brysselin lentoasemalle CEPS-putkiston kautta
04.01.2023 14.44Suomen kansainvälisen saavutettavuuden kehitystä on seurattava monipuolisesti
04.01.2023 9.21Luonnonvarakeskus tutkii uhanalaisten kääpien siirtoistutusta
03.01.2023 17.04Matkailuajoneuvojen rekisteröinnit laskivat huippuvuodesta 2021
03.01.2023 16.00Puutavara- ja hakekuljetusten HCT-tutkimusten uusimpia tuloksia
03.01.2023 10.00Norjalaiset suunnittelemassa terästehdasta Inkooseen
02.01.2023 13.59Energiahintakeinottelu näkyy sähköautojen myynnisä
02.01.2023 13.55Vaihtoautokauppa jarrutti viime vuonna selvästi
02.01.2023 13.45Henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit jäivät ennätyksellisen alhaisiksi
02.01.2023 13.29Sähkökuorma-autoja rekisteriin 14 kappaletta
02.01.2023 13.22Kuorma-autojen rekisteröinnit ylittivät 3300 auton rajapyykin
02.01.2023 13.12Volvo Trucks raskaiden kuorma-autojen ykkönen
02.01.2023 12.22Uudistetun maatalouspolitiikan kausi 2023 käyntiin
02.01.2023 8.33Koivunen Oy tuo Suomeen raskaan kaluston MECA Truck -korjaamoketjun
02.01.2023 8.32Renault Trucks suuntaa vuoteen 2023 sähkökuorma-automarkkinan kärkipaikalta
31.12.2022 13.00Metsävarakarttojen ja kuntakohtaisten tilastojen menetelmäkuvaukset julkaistu
31.12.2022 11.00Sähkön tukkuhinta ennätyslukemissa 2022 - Suomessa sähkö toiseksi halvinta eurooppalaisten pääkaupunkien vertailussa
30.12.2022 20.00KATSO TÄSTÄ VUODEN VIIMEINEN LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
30.12.2022 16.00Nokian Renkaat aloittaa sopimusvalmistusyhteistyön renkaiden saatavuuden turvaamiseksi Keski-Euroopassa, sopimus allekirjoitettu Qingdao Sentury Tiren kanssa
30.12.2022 15.00Pomarkkulaiselle hakkuukoneenkuljettaja Jaakko Järvenpäälle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi

Näytä lisää »