Albach Diamant 2000: Ainutlaatuinen suurtehohakkuri

03.07.2022 11.50

al12.jpg

Koneurakointi Lauresko Oy otti maaliskuussa käyttöön uuden itsekulkevan Albach Diamant 2000 -suurtehohakkurin, minkä koko konsepti on täysin poikkeava muihin hakkureihin verrattuna.

(kuva yllä: Albach Diamant 2000 -suurtehohakkuri on vaikuttava ilmestys ja dymaaninen olemus kuvastaa hyvin koneen tehokkuutta hakkuriurakoinnissa. Nelivetoisessa ja nelipyöräohjatussa, max. 80 km/h kulkevassa Diamantissa on edessä ja takana apupyörät, mitkä laskevat alas nopeuden ylittäessä 12 km/h ja ne vakauttavat ajoa merkittävästi. Käytössä on myös off-road asetus, jolloin apupyörät pysyvät ylhäällä 50 km/h nopeuteen saakka ja kaikki paino saadaan neljälle isolle 42" vetävälle pyörälle maastossa mentäessä. Alusta nousee ja laskee hydraulisesti.)

Saksalainen Albach Maschinenbau AG on valmistanut suurtehohakkureita vuodesta 2006 lähtien, jolloin markkinoille tuotiin mullistava Silvator 2000 -malli. Se saavutti nopeasti suuren suosion eurooppalaisten asiakkaiden keskuudessa ja tuotekehitys johti uuteen Diamant 2000 -hakkuriin mikä esiteltiin 2013. Valmistusmäärien kasvaessa tehdas muutti viitisen vuotta sitten uusiin tiloihin Langquaidiin, josta valmistuu vuodessa yli 80 kappaletta hakkureita. Yhteensä suurtehohakkureita on toimitettu asiakkaille jo yli 500 kappaletta.

- Suomessa Albach hakkureita on käytössä puolenkymmentä ja ne ovat vakuuttaneet haketusalan ammattilaiset suurella tehollaan, käyttömukavuudellaan ja luotettavuudellaan. Panostamme jatkossa vahvasti Albachin myyntiin ja jälkimarkkinapalveluihin, sillä kyseessä on erittäin hyvä tuote kasvaville haketusmarkkinoille, sanoo Albachin maahantuonnista syksystä 2021 vastanneen OP System Finlandin Branch Manager Joakim Monto.

al22.jpg

(kuva: Erittäin maastokykyinen Diamant 2000 pystyy hakettamaan vaikeimmissakin paikoissa ja koneen voi ajaa ojan päälle pois hakeautojen edestä.)

Pitkä kokemus alalta

Juupajokisella Koneurakointi Laureskolla on pitkä historia haketusalalla.

- Haketushommat alkoivat aikanaan traktorikäyttöisellä laikkahakkurilla, mikä hankittiin porukassa naapurin maatilan kanssa. Ensimmäinen oma autohakkuri tuli meille vuonna 2002 ja sillä lähdettiin tosissaan tarjoa- maan haketuspalveluita. Yhdeksän vuotta sitten päädyimme uutta hakkuri-investointia miettiessä Albach Silvator 2000 -suurtehohakkuriin, mikä oli jälkeenpäin mietittynä viisas päätös. Koneella on haketettu melkein 10 000 tuntia ja se on edelleen erittäin hyvässä kunnossa, eikä teknisiä ongelmia ole ollut matkan varrella juuri ollenkaan. Toki lähes vuosikymmenen aikana hydrauliikkaa ja sähköpuolta on jouduttu uusimaan mutta kokonaisuudessaan koneen luotettavuus on ollut omalla tasollaan, kehuu Erkki Lauren.

al34.jpg

(kuva: - Diamant 2000 -hakkurin kaikki toiminnot hoidetaan suuresta viihtyisästä ja hiljaisesta ohjaamosta, mikä myös nousee riittävän korkealle niin että sieltä näkee korkeimmatkin kasat ja auton lavalle, esittelee Esko Lauren.)

Lisää haketusvolyymia

Kotimaisen metsähakkeen kysynnän kasvaessa Koneurakointi Lauresko päätti nostaa haketuskapasiteettia ja parantaa toimitusvarmuuttaan hankkimalla uuden Albachin hyvin palvelleen Silvatorin rinnalle.

- Albach on toiminut meillä niin hienosti, että hakkurimallin valinta oli helppo päätös. Uusi Diamant 2000 on kehittynyt teknisesti monessa asiassa verrattuna Silvatoriin, joten hyvästä on tehty vieläkin parempi. Nyt kun käytössä on kaksi hakkuria niin urakoinnin arki on stressittömämpää kun kaikki ei ole yhden koneen varassa. Työkohteet voidaan jakaa optimaalisemmin eikä talvella kovimman sesongin aikana tarvitse tehdä yhdellä koneella ympäripyöreitä päiviä, vaan asiakkaiden tarpeisiin pystyään vastamaan suuremmalla kapasiteetilla luotettavammin. Kesällä kun lämmitystarpeet vähenee niin Diamantilla tehdään haketta maatiloille, kasvihuoneille ja yksityistalouksille sekä pidetään vähän lomia ja laitellaan Silvatoria iskuun tulevalle lämmityskaudelle. Suurin asiakkaamme on jo pitkään ollut Metsänhoitoyhdistys, jolle tehdään yli puolet volyymistamme ja lisäksi myös alueen sahat ovat tärkeitä asiakkaitamme, kertoo toisen polven hakeyrittäjä Esko Lauren

Koneurakointi Laureskon fokus on hakkuriurakoinnissa.

- Liikumme täältä Juupajoelta aika laajasti pohjoisen Pirkanmaan alueella ja Keski-Suomenkin puolella. Hakkeen kuljetuspalvelut ostamme alan osaajilta ja yhteistyö toimii kiitettävästi. Kahden Albachin hakkurin lisäksi meillä on Takeuchin kaivukone varustettuna TMK:n energiakouralla, millä urakoidaan talvet metsässä ja kesällä tehdään salaojia ja muita maarakennushommia, sanoo Lauren.

al6.jpg

(kuva: Järeän hakkurirummun rakenne on uudistunut ja teränpitimet ovat säädettävät sekä vaihdettavat. Syöttöpöydän koko on riittävä kaikelle materiaalille ja 1230 mm leveä syöttöaukko nielee puuta tehokkaasti rummulle. Seulojen vaihto on helppoa ja koneella voidaan tuottaa 15-60 mm hakekokoa.)

Ainutlaatuiset ominaisuudet

Albachin ainutlaatuisessa hakkurikonseptissa Laurenit näkevät useita etuja autohakkureihin verrattuna:

- Ensinnäkin kone on todella tehokas ja tuottaa laatuhaketta erittäin suurella volyymilla kaikesta materiaalista korjuutähteestä rankaan ja lumppitukkiin. Uudella Diamantilla voi tehdä 15-60 millistä palakokoa kätevästi vaihdettavilla seuloilla, eli voimme palvella pieniä kattiloita ja suuria laitoksia, jotka ovat oikein tyytyväisiä harvinaisen isokokoiseen hakkeeseen. Hakkurin kaikki toiminnot hoidetaan suuresta viihtyisästä ja hiljaisesta ohjaamosta, mikä myös nousee riittävän korkealle niin että sieltä näkee korkeimmatkin kasat ja auton lavalle. Maantiellä uusi hydromekaanisella vedolla varustettu Diamant kulkee 80 km/h joten sillä ajaa siirtymät samaa tahtia kuin autohakkureillakin, mutta sitten kun mennään maastoon niin ominaisuudet ovat paljon paremmat. Nelivetoinen ja nelipyöräohjattu Diamant varustettuna 42” renkailla menee mistä vain ja sen voi ajaa ojan päälle, pois hakeautojen edestä, mikä tehostaa logistiikkaa merkittävästi ahtailla metsäautoteillä. Ja hydraulisen alustan ansiosta koko konetta voi nostaa ja laskea sekä kallistella, niin että koneen saa suoraan silloin kun haketetaan vaikkapa toinen kylki ojan pohjalla. 

al45.jpg

(kuva: Hakkeen heitto ja torven toiminnot ovat säädettäviä, jolloin hakesuihku on aina tasainen eikä Diamant 2000 sotke työskentely-ympäristöä, mikä nopeuttaa urakointia kun aikaa ei kulu valmistuneen työmaan siivoiluun.)

Albach on nyt vieläkin parempi

Jo ensimmäiset viikot ovat osoit taneet, että uuden Diamantin kehityksessä on kuljettu oikeaan suuntaan Silvatorin ansiokkaasti viitoittamalla tiellä.

- Automatiikkaa on tullut paljon lisää mikä helpottaa kuljettajan työskentelyä; esimerkiksi haketuspöydän ja tukijalkojen toiminta hoituu kätevästi yhdellä painalluksella. Koneen kaikkia toimintoja hoidetaan suuresta selkeäkäyttöisestä kosketusnäytöstä. Suuri apu on myös toi- miva kamerajärjestelmä missä kamerat on sijoitettu torven alle, koneen etukulmaan ja peruutuskameralla näkee myös minne tassut laskee. Pimeällä työskentelyn mahdollistaa 32 viisaasti sijoiteltua LED-valoa ja keskusvoitelu hoitaa tarvittavien kohteiden rasvauksen, sanoo Lauren.

Albach Diamant 2000 on varustettu MANin 790 hevosvoimaisella ja vahvasti vääntävällä Euro5 -päästötason dieselmoottorilla, minkä polttoaineenkulutus on alhainen suhteessa tuotettuun hakkeeseen sekä ajettaessa. Moottorin jäähdytys on tehokas, joten kone ei ylilämpene kuumissakaan olosuhteissa ja molempiin suuntiin pyörivän jäähdyttimen saa helposti puhdistettua pölystä.

- Järeän hakkurirummun rakenne on uudistunut ja teränpitimet ovat säädettävät sekä vaihdettavat. Syöttöpöydän koko on riittävä kaikelle materiaalille ja 1230 mm leveä syöttöaukko nielee puuta tehokkaasti rummulle. Nosturina on konetta varten suunniteltu Palfinger Epsilon 10,1 metrin ulottumalla ja vaikka se on nopea peli niin esimerkiksi kolmimetristä lumppitukkia ei meinaa ehtiä nostella pöydälle sitä tahtia kuin kone nielee. Hakkeen heitto ja torven toiminnot ovat säädettäviä, jolloin hakesuihku on aina tasainen eikä kone sotke työskentely-ympäristöä, toteaa Lauren.

"Lentokonetekniikkaa"

Kun 80 km/h kulkevalla Diamantilla suunnataan maantielle, laskeutuu koneen eteen ja taakse apupyörät mitkä muistuttaa lentokoneen laskutelineitä.

- Apupyörät laskevat alas nopeuden ylittäessä 12 km/h ja ne vakauttavat ajoa merkittävästi. Käytössä on myös off-road asetus, jolloin apupyörät pysyvät ylhäällä 50 km/h nopeuteen saakka ja kaikki paino saadaan neljälle isolle vetävälle pyörälle maastossa mentäessä, opastaa Esko Lauren.    

17.07.2022 16.55Valmet toimittaa uuden paalauslinjan ja hiutalekuivauksen uusinnan MM FollaCellin sellutehtaalle Norjaan
17.07.2022 13.33Tornion- ja Simojoen nousulohimäärät keskimääräisellä tasolla
17.07.2022 11.00Puukauppojen kilpailutus kasvaa Kuutiossa
16.07.2022 12.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 2022-mallisto - Dailylla parempiin päiviin
15.07.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 28/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! messukooste Tawastia Truck Weekendistä
15.07.2022 18.00Energiapuunteko kannattavaksi Risupedolla
15.07.2022 11.00Bioenergia ry: Teollisuusvaliokunta vei parlamentin kantaa uusiutuvan energian direktiivin uudistuksesta oikeaan suuntaan
14.07.2022 12.22Tulossa Hyviä uutisia! erikoislähetys Tawastia Truck Weekendistä - haluaako yrityksenne mukaan..?
14.07.2022 11.00Emma Mäkinen Mad-Croc Ivecolla Saksan EM-klassikkokilpailuun
14.07.2022 10.43Euroopan parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta hyväksyi 13.7.2022 näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin päivityksestä
14.07.2022 10.00Sähköautot: Hyundai on esitellyt täysin uuden IONIQ 6 -täyssähköauton
14.07.2022 10.00Stora Enso ja Tetra Pak tutkivat mahdollista nestekartonkipakkausten kierrätysratkaisua Benelux-maissa edistääkseen paperipohjaisten pakkausratkaisujen kiertotaloutta
14.07.2022 9.00Kalmar siirtää raskaisiin nostureihin liittyvät immateriaalioikeudet RIC:lle Kiinaan
13.07.2022 17.33AMMATTILEHTI KOEAJAA: Aikuistunut Renault Trafic
13.07.2022 10.00Riistakolmioiden kesälaskenta lähestyy
13.07.2022 9.22Eko-Okna valitsi MOFFETT-ajoneuvotrukit Euroopan kuljetuksiinsa
12.07.2022 18.00Euroopan metsäkonealan ykköstapahtuma Interforst 2022 järjestetään 17.-20. heinäkuuta Münchenissä - lähde mukaan!
12.07.2022 8.00Suomi sai EU-rahoitusta liikennehankkeille ennätykselliset 80,78 miljoonaa euroa
11.07.2022 18.00Varsinaiseen kauppalaivastoon kuului 674 alusta kesäkuussa 2022
11.07.2022 10.30Puukaupassa elettiin kiriviikkoja ennen lomakautta
11.07.2022 10.22Uusi Amarok esitelty - Suomeen aikaisintaan 2023
11.07.2022 8.05VTT ja Itä-Suomen yliopisto saivat mittavan EU-rahoituksen teollisuusmuovien kierrätyksen ja uusien käyttökohteiden kehittämiseen
10.07.2022 12.00JP Roller - kotimainen toimiva nosturiohjaamon suojaverho
10.07.2022 11.00Luvanvaraiseen liikenteeseen vuokratun kuorma-auton rekisterimerkinnät kuntoon
08.07.2022 20.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 27/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, metsä- ja maarakennusalan kuulumiset
08.07.2022 9.00Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat vuoden 2022 toukokuussa 10,9 % vuodentakaisesta
07.07.2022 15.55Sähköautot: DAF CF Electric Euroopan haastavimmassa vuoristosolassa
07.07.2022 10.01Volvo Trucks esittelee tiensä nollapäästöihin ja nolla onnettomuuksiin IAA:ssa
07.07.2022 9.00Kulotuskoulu kulotti Tornatorin kohteella Ruokolahdella
06.07.2022 15.00Hakevuori osti Hakevelhot - volyymi kasvaa ja toimitusvarmuus paranee
06.07.2022 14.10Laatulaakerit konealan toimijoille toimittaa LaoBan - nopeasti ja luotettavasti
06.07.2022 13.05Volvo Trucks parantaa kaupunkikuorma-autojensa ajettavuutta ja tehokkuutta
06.07.2022 11.10Energiaa hiekka-akusta - Suomalainen keksintö kokeilusta käytäntöön
06.07.2022 10.30Uusien autojen ensirekisteröinnit huomattavalla takamatkalla viime vuodesta
05.07.2022 18.11Puunkorjuu ja kaukokuljetus -tilasto 2021 julkaistu
05.07.2022 14.22Kymen Nostokone sulautui osaksi Sjöman Helsingin Nosturit Oy:tä
05.07.2022 13.00Sisu Auton kehitysohjelma etenee - sotilasajoneuvotuotanto vahvistuu - Akseli Mylläri toimitusjohtajaksi
05.07.2022 9.00HUOMIO YRITYKSET! Vielä ehtii videolla mukaan tämän viikon Hyviä uutisia! lähetykseen...
05.07.2022 9.00Metsäkaupoilla vahvistetaan metsäalueiden suojelua Jyväskylän Jääskelässä
04.07.2022 17.00Viiden vuoden hyvillä kokemuksilla päädyttiin samaan metsäkonemerkkiin
04.07.2022 16.45Lassila & Tikanojan ja Neovan energiapuuliiketoiminnat yhdistyivät - toiminta jatkuu nimellä Laania Oy
04.07.2022 13.21Maatalouden huoltovarmuutta turvataan lisätuilla
04.07.2022 11.00Euroopan ensimmäiset Tadano GR-1000EX-4 nosturit Havatorille
04.07.2022 10.40Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu
04.07.2022 10.00Uusi Volkswagen Amarok - iso takaluukku ja paljon tilaa sen takana
04.07.2022 9.30VAMOS vie autonomisen liikkuvuuden ja älykkäiden tilojen teknologiat kansainvälisille markkinoille
04.07.2022 9.20Sähköautot: Hyundai IONIQ 5 saa lisää toimintamatkaa ja akun esilämmitystoiminnon
03.07.2022 16.00Karhun metsästyskiintiö on 346 karhua - kiintiö 111 karhua pienempi kuin edellisenä vuotena
03.07.2022 11.50Albach Diamant 2000: Ainutlaatuinen suurtehohakkuri
03.07.2022 11.00Marr Contracting aloitti Nesteen uusiutuvan dieselin käytön Australiassa
02.07.2022 11.00Ponsse Elephant kuormatraktori - metsien jättiläinen
01.07.2022 21.30KATSO TÄSTÄ VIIKON 26/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
01.07.2022 8.11Mercedes-Benz VISION EQXX rikkoi oman ennätyksensä - 1202 kilometriä yhdellä latauksella
30.06.2022 8.44HUOMIO! Onko yrityksellänne tärkeää asiaa tai mukavia kuulumisia kerrottavana...?
30.06.2022 8.20Kirjanpainajien parveilu jatkui maltillisena ennen juhannusta
30.06.2022 8.00Tornator - 20 vuotta kestävää hyvinvointia metsästä
29.06.2022 9.00Gestampin ja SSAB:n yhteistyön pohjalta syntynyt uusi Docol 1000CP -teräs
28.06.2022 10.44Mersu esittelee eActros-kaukoliikenneautonsa kuljetusalan IAA-näyttelyssä syyskuussa
28.06.2022 10.00Ponsse myi Venäjän ja Valko-Venäjän liiketoiminnot pitkäaikaiselle liikekumppanilleen
28.06.2022 8.20Oikea rengasvalinta näkyy päästöissä ja lompakossa - säästöä jopa puoli litraa polttoainetta sadalla kilometrillä
28.06.2022 8.00Jo 15 minuutin ajo-opetus voi auttaa laskemaan ajamisen päästöjä jopa 15 %
27.06.2022 8.22Pääkaupunkiseudun Iveco-merkkihuolto uudistui
27.06.2022 7.00Vesilintujen poikueita lasketaan heinäkuussa
26.06.2022 16.00Sähköisen raskaan liikenteen valtionavustuksen haku on käynnistynyt - hakuaika päättyy 30.9.2022
26.06.2022 12.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toimiva sähkö-Ducato
25.06.2022 11.00Eduskunnan talousvaliokunta hyväksyi kuljetusyritysten viiden prosentin polttoainetuen - jakeluvelvoitteen alentaminen putkessa
24.06.2022 9.30KATSO TÄSTÄ JUHANNUS LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
23.06.2022 12.00Myyriä niukasti suurimmassa osassa maata - taimituho- ja myyräkuumeriski lännessä ja idässä
23.06.2022 9.00Energiateollisuus: EU-parlamentin päätös päästökaupan kehittämisestä herättää toiveikkuutta
22.06.2022 11.00Metsäteollisuus ry: Komission ehdotus ennallistamisasetukseksi kaipaa realismia
21.06.2022 16.00Nokian Renkaat varautuu tulevaisuuteen ostamalla tontin Nokialta
21.06.2022 12.20Metsätietojärjestelmien edelläkävijä Bitcomp osaksi Sitowiseä
21.06.2022 10.00Ponssen Ranskan tytäryhtiön toimitusjohtajaksi Jean Sionneau
21.06.2022Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni hieman vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä
20.06.2022 12.00Stora Enso vuokraa osan Veitsiluodon tehdasalueesta Kemissä Infinited Fiber Companylle
20.06.2022 10.00Volvo Trucks esittelee uuden päästöttömän kuorma-auton
20.06.2022 8.00Sähköautoillen.fi - uudesta verkkopalvelusta tietoa sähköautoilusta
19.06.2022 16.00Jukka Perämäki moottorisahauksen Suomen mestariksi Lustossa
19.06.2022 13.40Mukavuutta ja tehokkuutta autohakkuri työskentelyyn
18.06.2022 15.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Kangoo Van - Sesam aukene!
18.06.2022 8.00Vauhdikas viikonloppu! Ammattilehti mukana Mid Finland Trucmeetingissä ja Pölligolfissa
17.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 24/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
17.06.2022 9.00SKAL: Hallitus petti lupauksensa - kuljetusyritysten polttoainetuki jää alle puoleen luvatusta
16.06.2022 16.00Ponssen uusin tytäryhtiö Tsekeissä vietti avoimien ovien päivää
16.06.2022 14.00Volvo Trucks tuo markkinoille uusia toimintoja, jotka tukevat turvallista ja vaativaa ajoa
16.06.2022 9.00Metsävaratiedot jopa yksittäisten puiden tarkkuudella uusilla menetelmillä
16.06.2022 8.33Väyläviraston ratatyöt vaikuttavat junaliikenteeseen kesän aikana
15.06.2022 17.00Itä-Suomen Biomassa aloittaa toimintansa - Savon Voiman polttoaineiden hankinta siirtyy uuteen yritykseen
15.06.2022 15.50Ponsse on päättänyt myydä Venäjän liiketoimintansa
15.06.2022 10.30SYKE: Hakkuiden lisääminen ei edistä Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamista
15.06.2022 10.27Traficom: N2000 väylä- ja merikarttauudistus tuo vesillä liikkujille uudet ja tarkemmat merikartat
15.06.2022 10.23Itä-Suomen yliopisto kerää tietoa ihmisten metsämieltymyksistä
15.06.2022 10.18Uusi sopimus parantaa Euroopan ja Kiinan rautatie- ja logistiikkapalveluiden saatavuutta
14.06.2022 17.33MH-Forest Ky, Paimio: Motourakoinnin erikoisosaaja
14.06.2022 14.11Kemin biotuotetehtaan liikennejärjestelyt uudistuvat - kulkuliikenne uudelle reitille
14.06.2022 9.33Metsähallituksen puuta kuljetetaan nyt biokaasuautolla
14.06.2022 9.00Nordic Lights suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle
13.06.2022 17.00UPM investoinut Suomen sellutehtaidensa ympäristösuorituskyvyn parantamiseen 22 miljoonaa
13.06.2022 11.00Energiapuu ja harvennus -teeman metsäpäivä Oulussa huomenna tiistaina 14.6.
13.06.2022 10.30Syöttörullat ratkaisevassa roolissa harvesterin tehokkuudessa

Näytä lisää »