SKAL:n lausunto valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2023-2030

10.05.2022 10.00

tievie.jpg

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on pyytänyt kirjallista lausuntoa valtioneuvoston selonteosta julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2023—2026. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry esittää lausuntonaan seuraavaa.

"Suomessa kotimaan tavaraliikenteestä kuljetettiin maanteillä 90 % tavaratonneista ja 75 % tonnikilometreistä vuonna 2020. Vastaavasti rautateiden osuus oli 8 % tavaratonneista ja 18 % tonnikilometreistä. Maanteiden tavaraliikenne onkin kiistatta keskeisin kuljetusmuotomme ja sen rooli on kuljetusmuotojen välisessä työnjaossa viime vuosina kasvanut. 

Eurooppalaisessa mittakaavassa tarkasteltuna Suomessa on varsin ohuet liikenne- ja kuljetusvirrat sekä pitkät etäisyydet keskeisille Euroopan markkina-alueille. Pitkälti juuri sijaintimme johdosta suomalaisten yritysten logistiikkakustannukset ovat suuremmat kuin monissa kilpailijamaissa, siksi logistiikka- ja kuljetusalan tehokkuudella on hyvin suuri merkitys koko Suomen elinvoimalle ja kilpailukyvylle. Sijaintimme synnyttää meille selvän logistisen takamatkan, joka on kyettävä taklaamaan tehokkaasti toimivalla liikennejärjestelmällä.

Suomessa liikennejärjestelmän kehittämiseen on kaivattu pitkäjänteisyyttä. Tähän on kuluvalla hallituskaudella vastattu mm. laatimalla valtakunnallinen 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma.  Suunnitelman pohjaksi on laadittu määrävälein päivitettävä liikenneverkon strateginen tilannekuva. Strategisessa tilannekuvassakin tunnistettuja pullonkauloja ja pitkän aikavälin liikennejärjestelmäsuunnitelmassa asetettuja tavoitteita toteutetaan mm. Väyläviraston investointiohjelman ja väylänpidon perussuunnitelman avulla. Nämä ovat kaikki tärkeitä lähtökohtia luomaan pitkäjänteisyyttä Suomen kilpailukyvylle ja elinvoimalle keskeisen liikenneverkon kehittämiselle. Tällä hetkellä keskeisin huoli liittyy suunnitelmien toteuttamisen edellyttämän riittävän rahoitustason varmistamiseen. 

On ymmärrettävää, että Suomen valtion talous on koronapandemian ja Ukrainan sodan aiheuttamien seurausten johdosta erittäin haastavassa tilanteessa ja talousarvioennusteet tuleville vuosille selvästi alijäämäisiä. Korona-aika sekä Ukrainan sota toivat myös esille, kuinka laajasti yhteiskunta ja elinkeinoelämä ovat riippuvaisia toimivista kuljetuksista ja logistiikasta. Haasteet tai kustannusnousut logistiikassa heijastuvat hyvin nopeasti ja laajalti muuhun yritystoimintaan ja koko yhteiskuntaan mm. inflaation kiihtymisenä. Myös Suomen huoltovarmuuden kannalta kotimainen kuljetus- ja liikennesektori on yksi kriittisistä toiminnoista, ja onkin ensiarvoisen tärkeää huolehtia toimivasta liikenneverkosta ja -järjestelmästä liikkumisen ja kuljettamisen perustana.

Hallinnonaloittaisissa valtiontalouden kehyksissä (taulukko 6, s. 22) liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan kehyksessä on lievää laskua koko JTS:n suunnitelmakauden. Tämä luo hyvin haastavan, suorastaan ristiriitaisen asetelman pitkänaikavälin suunnitelmien ja liikennesektoria mm. päästövähennysten osalta koskevien kunnianhimoisten tavoitteiden kanssa, erityisesti kun huomioidaan lisäksi tämänhetkinen inflaationäkymä. 

Jo keväällä 2021 päätettyjä 370 milj. euron suuruisia julkisen talouden pysyviä vuosittaisia säästöjä on uudessa JTS:ssa tarkennettu Venäjän hyökkäyssodan aiheuttaman Suomen ja Euroopan turvallisuusympäristön muuttumisen johdosta. Hallinnonaloittaisista säästöistä (s. 26) selvästi merkittävin osuus (127 milj. euroa) kohdistuu LVM:n hallinnonalalle. Tämän suuruusluokan leikkaukset kehystasosta vaarantavat pitkänaikavälin suunnitelmien toteuttamisen, mutta myös väyläverkon oikea-aikaisen ylläpidon.  

Merkittävät leikkaukset väylänpidosta, erityisesti olemassa olevan väyläverkon ylläpidosta, ovat hyvin lyhytnäköistä politiikkaa, sillä oikea-aikaisista ylläpitotoimista tinkimällä kertautuvat kustannukset hyvin todennäköisesti tulevina vuosina moninkertaisina peruskorjauskuluina. SKAL pitää kuitenkin hyvänä, että vuonna 2021 julkaistussa edellisessä julkisen talouden suunnitelmassa LVM:n hallinnonalalle kohdistettua 110 milj.euron vuosittaista säästöä ei ole kasvatettu kuin 17 milj.eurolla muuttuneessa tilanteessa uudessa JTS:ssa. Säästö luo kuitenkin edellä kuvatuista syistä johtuen hyvin haastavan ja ristiriitaisen tilanteen liikennesektorille asetettuihin tavoitteisiin nähden.

Kestävän kehityksen tukeminen on tuotu JTS:ssa vahvasti esille (s. 49), jota SKAL ry pitää tärkeänä asiana. Vihreää siirtymää tuetaan erilaisilla rahoitusinstrumenteilla. Hiilineutraaliutta edistävien määrärahojen taso alenee kuitenkin koko suunnitelman nelivuotiskauden ajan. Erityisesti liikennesektorille kohdistuu merkittävää painetta hiilineutraali Suomi -tavoitteen osalta. Liikenneverkon kehittäminen ja ylläpitäminen -toimenpidealueenkin osalta rahoitus kuitenkin putoaa tasaisesti koko suunnitelmakauden ajan vuoden 2023 254 milj.eurosta vuoden 2026 197 milj.euroon."

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry

19.06.2022 13.40Mukavuutta ja tehokkuutta autohakkuri työskentelyyn
18.06.2022 15.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Kangoo Van - Sesam aukene!
18.06.2022 8.00Vauhdikas viikonloppu! Ammattilehti mukana Mid Finland Trucmeetingissä ja Pölligolfissa
17.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 24/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
17.06.2022 9.00SKAL: Hallitus petti lupauksensa - kuljetusyritysten polttoainetuki jää alle puoleen luvatusta
16.06.2022 16.00Ponssen uusin tytäryhtiö Tsekeissä vietti avoimien ovien päivää
16.06.2022 14.00Volvo Trucks tuo markkinoille uusia toimintoja, jotka tukevat turvallista ja vaativaa ajoa
16.06.2022 9.00Metsävaratiedot jopa yksittäisten puiden tarkkuudella uusilla menetelmillä
16.06.2022 8.33Väyläviraston ratatyöt vaikuttavat junaliikenteeseen kesän aikana
15.06.2022 17.00Itä-Suomen Biomassa aloittaa toimintansa - Savon Voiman polttoaineiden hankinta siirtyy uuteen yritykseen
15.06.2022 15.50Ponsse on päättänyt myydä Venäjän liiketoimintansa
15.06.2022 10.30SYKE: Hakkuiden lisääminen ei edistä Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamista
15.06.2022 10.27Traficom: N2000 väylä- ja merikarttauudistus tuo vesillä liikkujille uudet ja tarkemmat merikartat
15.06.2022 10.23Itä-Suomen yliopisto kerää tietoa ihmisten metsämieltymyksistä
15.06.2022 10.18Uusi sopimus parantaa Euroopan ja Kiinan rautatie- ja logistiikkapalveluiden saatavuutta
14.06.2022 17.33MH-Forest Ky, Paimio: Motourakoinnin erikoisosaaja
14.06.2022 14.11Kemin biotuotetehtaan liikennejärjestelyt uudistuvat - kulkuliikenne uudelle reitille
14.06.2022 9.33Metsähallituksen puuta kuljetetaan nyt biokaasuautolla
14.06.2022 9.00Nordic Lights suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle
13.06.2022 17.00UPM investoinut Suomen sellutehtaidensa ympäristösuorituskyvyn parantamiseen 22 miljoonaa
13.06.2022 11.00Energiapuu ja harvennus -teeman metsäpäivä Oulussa huomenna tiistaina 14.6.
13.06.2022 10.30Syöttörullat ratkaisevassa roolissa harvesterin tehokkuudessa
13.06.2022 8.33Pohjois-Karjalan metsäosaaminen huomioitiin Japanin pääuutisissa
12.06.2022 15.00Helpotusta helteisiin: Jäkiasennettava taukoilmastointilaite hyötyajoneuvoihin ja työkoneisiin
12.06.2022 12.00HS Tekniikka lisäsi HS RENT vuokrakone palveluunsa suurteho puumurskaimet
11.06.2022 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Isuzu D-Max - nyt myös kevytkuorma-autona
11.06.2022 11.40VBG toi markkinoille uuden sukupolven vetokytkimet
11.06.2022 9.00FinnHarvest ja Kuopion Energia puunhankintayhteistyöhön
10.06.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 23/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
10.06.2022 12.22Scanian akkukäyttöinen kaukoliikenneauto tuotantoon 2023
10.06.2022 9.30Vaasan LNG-välivarasto käyttöön
10.06.2022 9.00Kirjanpainajan parveilu käynnissä - tarkkaile puustotuhoja
09.06.2022 17.00Inkoon satama kelluvan LNG-terminaalin sijoituspaikaksi
09.06.2022 16.32Kronokselle innovaatiopalkinto Elmia Wood 2022 -näyttelystä
09.06.2022 11.55Metsäteollisuus tyytyväinen komission esitykseen vuoden 2030 nielutavoitteista
09.06.2022 11.45Työkyvyttömyyseläkettä saaneiden nuorten määrä kääntyi laskuun ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen
09.06.2022 10.40Uutta tietoa sähkökuorma-autoilun kustannuksista
08.06.2022 9.20Tukesin uusi verkkosivusto paljastaa käyttäjälle vaaralliset tuotteet
07.06.2022 18.00CAT 980 XE -pyöräkuormaaja - tukkikentän tehokone
07.06.2022 16.00Laadukkaat puutavara-autojen varustelut Joensuusta
07.06.2022 11.00Uusi satamanosturi käyttöön Kaskisten satamassa
07.06.2022 8.00Stora Enso arvioi tuotantosuunnan muutosta Langerbruggessa mahdollistaakseen kasvua kierrätyspohjaisissa pakkausmateriaaleissa
06.06.2022 17.00Ponsse Elk - Sopivan kokoinen ajokone täydentämään Puistometsäpalvelun kalustoa
06.06.2022 16.33Polttoainetuki valtioneuvostosta - eduskunnalle jäi korjattavaa
06.06.2022 14.00Ponsse Studio esittää: Maailman ensi-illassa uusi harvesteri, uusi kuormatraktori sekä uusia tuottavuutta parantavia ominaisuuksia!
06.06.2022 10.00Nosturin käytön mestaruuskilpailut vauhtiin - vielä ehdit mukaan
05.06.2022 14.40Metsäkoneiden teräketjut iskuun huippukoneilla ja vankalla osaamisella
05.06.2022 12.44Mika "Rockisland" Kalliosaari: Puutavara-autoilijoiden palveluksessa
03.06.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 22/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
03.06.2022 13.53Suurtehoakusto lisähinnasta tulevaan G-sarjaan
03.06.2022 13.00Valvonta paljasti vakavia rikkeitä autokoulujen toiminnassa
02.06.2022 14.44Autoalan tilastot antavat synkän kuvan autokaupan nykytilasta
02.06.2022 13.55Pysähdy, katso ja vilkuta - Eskarit tutustuivat kuorma-autoihin Vantaalla
02.06.2022 10.30ANDRITZ toimittaa Veolialle biometanolin puhdistuslaitoksen Äänekoskelle
02.06.2022 9.00Metsäkoneen tuottama data helposti asiakkaan hyödynnettävissä
02.06.2022 8.55Hakkuut nousivat 76 miljoonaan kuutiometriin vuonna 2021
02.06.2022 8.54Toyota Corolla uudistuu
02.06.2022 8.02BMW X1-sarja uudistuu
01.06.2022 21.57Mercedes-Benz GLC uudistuu
01.06.2022 16.0050 vuotta suomalaisia metsäkoneita Joensuusta
01.06.2022 15.00Pekant Lieto Oy ostaa Salon Rekkahuoltona tunnetun Onnin Auto Oy:n korjaamoliiketoiminnan
01.06.2022 10.11Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
31.05.2022 20.00Bruttokansantuote kasvoi 0,2 % tammi-maaliskuussa
31.05.2022 12.00Ford Ranger Raptorin V6-mallin Suomen hinnat alkavat 129 000 eurosta
31.05.2022 11.00Mersulta akkukäyttöinen kaukoliikenneauto 2024 - toimintamatkaa liki 500 kilometriä
31.05.2022 10.00FinnHarvest Oy laajentaa toimintaansa osakekaupalla - Puunkorjuu Kyllönen Oy vahvistaa yhtiö palveluntarjontaa Itä-Suomessa
31.05.2022 9.00Metsien inventoinnit käynnistyvät 21 alueella eri puolilla Suomea
30.05.2022 11.10Toyota tuo markkinoille suurikokoisen pakettiauton 2024
30.05.2022 8.22Teollisuuden liikevaihto kasvoi huhtikuussa 2022
29.05.2022 16.14Tämän viikon osakilpailut 31.5. Raisio, 1.6. Helsinki ja 2.6. Tampere - HIAB ja Renault Trucks hakevat vuoden 2022 nosturimestaria
29.05.2022 12.01HUOMIO! Komatsu metsäkoneiden työnäytös Alavudella ensi viikon torstaina 2.6.2022
29.05.2022 9.00Helsinki Citycopter ottaa ensimmäisenä Pohjois-Euroopan helikopteritoimijana Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön
29.05.2022 8.03Maankäyttösektori ensimmäisen kerran päästölähde vuonna 2021 - Suomen kokonaispäästöt pysyivät edellisvuoden tasolla
28.05.2022 13.44Metsä Groupin ja Valmetin 3D-kuitutuotteen koetehdas on käynnistetty
28.05.2022 10.00Metsätehon automaattinen ajouraverkoston laskentamenetelmä on julkaistu
27.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 21/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
27.05.2022 8.23Ponsselta järeät uutuudet puunkorjuuseen
26.05.2022 8.00Markkinoille uusi taka-alleajosuoja TAV750
25.05.2022 13.12Renault Trucks tuo puuauton Finnmetkoon
25.05.2022 8.12Kasvihuonekaasuinventaarion pikaennakkotiedot vuodelle 2021: maankäyttösektori on muuttunut hiilinielusta päästölähteeksi
24.05.2022 10.00Raakapuun käyttö kasvoi ennätyslukemiin vuonna 2021
24.05.2022 9.00Tampereen seudun neljäs tankkausasema avautuu Pirkkalaan - suunniteltu erityisesti raskaan liikenteen tarpeisiin
24.05.2022 8.33Volvo Trucks on ensimmäinen maailmassa, joka käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan
23.05.2022 15.45Janne Sarasmäki aloittaa Turussa Renault Trucks myyjänä
23.05.2022 14.00Scania toimittaa Einridelle 110 täyssähköistä Scania kuorma-autoa
23.05.2022 8.00Metsäpäivä pohjoiskarjalaisin voimin Hokkaidon Suomi-viikolla
23.05.2022 7.33Käyttövoiman merkitys työsuhdeauton valinnassa on noussut entisestään
22.05.2022 11.33Ministeri Harakka: Hallitus tukee joukkoliikennettä ja panostaa kyberturvallisuuteen
21.05.2022 14.22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12.00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16.11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13.00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9.00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10.52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10.32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10.14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11.00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa
18.05.2022 8.00Vieremällä valmistui 18 000. metsäkone
17.05.2022 13.01Gasum vie Gazprom Exportin kanssa tehdyn maakaasun hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn

Näytä lisää »