Kuljetusliike Arto Loikkanen Oy: 50 vuotta Scanialla - ja matka jatkuu...17.12.2019 15.20
Etelä-Savon matkailupitäjä Heinävesi on varsin vesistöistä ja mäkistä aluetta. Paikoin pariin sataan metriin kohoavat rinteet asettavat raakapuun kuljetuskaluston koville ja kysyvät kuljettajilta kylmäpäisyyttä. Kuljetusliike Arto Loikkanen Oy on kuljettanut puuta alueella Scania-kalustolla jo puolen vuosisadan ajan. (kuva: Scanian uusi 650 hevosvoimainen V8 moottori pääsee oikeuksiinsa Etelä-Savon ja Heinäveden mäkisissä maastoissa.) Kuljetus Warcell Oy on kahdeksan Heinäveden ja lähikuntien Varkauden, Outokummun ja Liperin kuljetusalan ammattilaisen perustama yhtiö, jossa on pienyrityksen joustavuus ja kapasiteettia vähän suurempaankin savottaan. Osalla yrittäjistä kuljetustoiminta alkanut jo 1930-luvulla. Heinäveteläinen Arto Loikkanen on yksi Kuljetus Warcell Oy:n perustajajäsenistä. Raakapuuta Loikkasen suvussa on ajettu jo kohta 70 vuoden ajan, joista viimeiset 50 vuotta Scanioilla. Luonnollisesti myös Kuljetusliike Arto Loikkanen Oy:n uusin auto on Scania, sillä erotuksella entiseen että etusäleikössä lukee nyt entisen R730 asemesta R650. Yrittäjä Arto Loikkanen ja myös autoa ajava poikansa Petri ovat erittäin tyytyväisiä uuteen Scaniaan: - Tämä on nyt jo viidestoista Scania perätysten, että alkaa olla jo tuttu merkki ja niin ovat myyjätkin. Viimeiset 25 vuotta kaupat on kätelty Kuopiossa Gröhnin Juhan kanssa, missä on myös tutut asentajat ja muu henkilökunta. Ja palvelu pelaa kaikissa asioissa. (kuva: Arto Loikkanen tuntee Scaniat ja Savon seudun tukkitiet läpikotaisin: - Uusi tekniikka on tervetullutta. Uudessa 650 hevosvoimaisessa V8:ssa suorituskyky ja polttoainetalous ovat hyvässä sovussa.) Polttoaineenkulutus yllätti positiivisesti Loikkanen luottaa akselistovalinnoissaan tridemiin: - Kääntyy siinä missä kolmeakselinen ja saa hyvin pitoa vetäville pyörille, mille täällä on toisinaan oikeaa tarvetta. Etenkin talvikeleillä voi tulla tiukat paikat mäkisessä maastossa. Scanian uuden malliston ohjaamouudistukset saavat ansaittua palautetta kuljettajakonkarilta: - Näkee tosi hyvin ulos ja on kyllä hiljainen. Ja ajoasennon saa kohdalleen, vaikka muuttivat istuimen paikkaa. Liekö kehittynyt sellainen lihasmuisti näiden kanssa? Ohjaamon ohella positiiviisiin uudistuksiin lukeutuu uusi 650 hv V8 -moottori, joka on osoittautunut valmistajan lupausten mukaisesti polttoainetaloudelliseksi ja vääntömomentiltaan lähes 730 hv kaltaiseksi. - Vääntömomenttia on liki saman verran kuin aikaisemmin, mutta polttoaineen kulutus on pienentynyt litrakaupalla eli yllättävän paljon, toteaa Loikkanen tyytyväisenä. Vuosikymmeniä eri mallisarjojen Scanioilla ajaneella Loikkasella on erityisen lämpimiä muistoja Scanian legendaarisesta 143 -mallista: - Etenkin ihan viimeiset olivat huippuja. Ei tarvinnut liioin korjaamon ovia availla niiden kanssa. Tehokasta kuljetuspalvelua Raakapuiden kuormaus Scanian Alucar -pankkojen väliin sekä viisiakselisen Kilafors -puutavaravaunun kyytiin sujuu suorapuomisen Loglift -puutavaranosturin ohjaamoon kavunneelta ammattimieheltä varmaotteisesti ja haparoimatta. Nopeudesta onkin etua sillä näillä kulmilla kuljetusmatkat ovat verraten lyhyitä. - Vähän asiakkaasta ja korjuupaikasta riippuen hyvänä päivänä ehtii kuljettaa viidestä kahdeksaan kuormaan. Kuljetusmatkat ovat usein 50 kilometrin luokkaa, laskeskelee Loikkainen. Loikkasen ja Warcellin suurimpia asiakkaita ovat Stora Enso, Metsähallitus sekä lukuisa joukko bioenergiayrityksiä ja yksityishenkilöitä. Puutavarankuljetusten lisäksi Warcell Oy tarjoaa myös maansiirtopalvelua ja maa-ainesten toimituksia sekä huolehtii teiden kunnossapidosta kesällä ja talvella Liperin ja Varkauden alueilla. - Taksipalvelut ja pakettiautolla tehtävät kappaletavarakuljetukset kuuluvat myös yrityksemme palvelutarjontaan, että ottakaa vain rohkeasti yhteyttä kaikenlaisissa kuljetusasioissa, kuljetusyrittäjä Arto Loikkanen ilmoittaa. |