Optifuel Lab 2: Huippuluokan energiatehokkuutta esillä IAA:ssa Renault Trucksin osastolla

22.09.2014 15.00

opti2.jpg

Renault Trucks on edelläkävijä polttoaineenkulutusta pienentävien ratkaisujen kehittäjänä ja tekee jatkuvasti tutkimus- ja kehitystyötä kuljetusautojen energiatehokkuuden parantamiseksi. Optifuel Lab 2 -konseptiauton avulla Renault Trucks pyrkii yhdistämään lukuisia kulutusta pienentäviä teknologioita ja raivaamaan tietä tuleville sarjatuotantomalleille. Tämän konseptiauton malli tulee näytteille Renault Trucksin osastolle Hannoverin autonäyttelyssä (IAA) 25.9.–2.10.2014,  näyttelyhallin 17 esittelytilassa A05.

Polttoaineenkulutuksen pienentäminen oli tärkein yksittäinen näkökohta Renault Trucks T -mallin kehitystyössä. Tavoitteena oli tehdä siitä tulosyksikkö kuljetusyrityksille. Nyt Renault Trucks jatkaa tutkimustyötä tällä alueella katse tiukasti tulevaisuudessa, ja pyrkii tutkimaan perinpohjaisesti kaikki mahdolliset keinot kuljetusautojen polttoaineenkulutuksen pienentämiseksi. Tätä tutkimusta tehdään Renault Trucks T -malliin perustuvalla Optifuel Lab 2 -konseptiautolla, joka jatkaa vuonna 2009 esitellyn Optifuel Lab 1 -konseptiauton viitoittamalla tiellä. Projektin kehitystyössä on ollut mukana kahdeksan yhteistyökumppania: Plastic Omnium, Michelin, Sunpower, Renault, IFP Energies Nouvelles, CEP-Armines sekä lyonilaiset CETHIL-INSA ja LMFA-Ecole Centrale. Projektia tukee myös Ranskan ympäristö- ja energiavirasto ADEMA.

Optifuel Lab 2 -konseptiautossa on kaksikymmentä eri teknologiaa, joilla vaikutetaan polttoaineenkulutuksen neljään tärkeimpään osa-alueeseen: energianhallintaan, aerodynamiikkaan, pyörien vastukseen ja kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Projektin johtaja Claude Covo esittelee tärkeimmät teknologiat, joita on kehitetty tämän konseptiauton avulla.

Eri enegianlähteiden optimointi ja kulutustarpeen vähentäminen

Optifuel Level 2 -konseptiautolla tehtävässä tutkimustyössä painopiste on eri energianlähteiden hallinnan optimoinnissa.

– Ideana on, että polttomoottoria käytetään energian tuottamiseen niin vähän kuin mahdollista, Claude Covo kertoo. - Siksi muutimme useita ajoneuvon apujärjestelmiä sähkökäyttöisiksi. Niitä ovat esimerkiksi ilmastointi, vesipumppu, polttoainepumppu ja ohjaustehostimen pumppu. Tämän jälkeen moninkertaistimme sähköenergian lähteiden määrän asentamalla ajoneuvoon aurinkopaneeleita sekä Rankine-prosessiin perustuvan pakokaasujen lämpöenergiaa talteenottavan järjestelmän. Kun ajoneuvon kuljettaja tarvitsee energiaa, tietokone analysoi tarpeen, paikantaa tehokkaimman ja parhaiten käyttövalmiin lähteen (kuten aurinkoenergia tai Rankine-prosessin) ja jakaa energiaa reaaliajassa. – Optifuel Lab 2 toimii energiamarkkinoiden kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan, Claude Covo kertoo. – Mitä enemmän edullista energiaa on tarjolla, sitä enemmän sitä käytetään.

Priorisoimalla "ilmaisia" energianlähteitä, kuten aurinkoenergiaa ja pakokaasujen lämpöenergiaa, Optifuel Lab 2 pienentää polttomoottorin laturin tuottaman energian käyttötarvetta, jolloin polttoaineenkulutus pienenee vastaavan määrän.

Energianlähteiden kehittyneen hallinnan lisäksi Renault Trucks on pyrkinyt pienentämään ajoneuvon kulutustarvetta. Siksi ohjaamon eristykseen on kiinnitetty erityistä huomiota. Lasipäällysteisissä kohdissa käytetään paremmin eristävää erikoislasia, ja katolla on säätyvä kattoilmanohjain. Kun ajoneuvo on paikallaan, ilmanohjain aukeaa ja suojaa ohjaamoa auringolta. Samalla ilmanimuri, joka saa käyttövoiman omasta aurinkopaneelistaan, poistaa lämmintä ilmaa ohjaamosta. Kun ajoneuvo käynnistyy, ilmanohjain taittuu kokoon ja parantaa näin ajoneuvon aerodynaamisia ominaisuuksia.

Ohjaamon jäähdyttämistä varten Renault Trucks on asentanut ilmastointijärjestelmän, joka saa kaiken tarvitsemansa energian omista aurinkopaneeleista. Järjestelmä voi näin tuottaa jäähdytysilmaa jopa silloin, kun ajoneuvo on paikallaan ja moottori sammuksissa.

opti1.jpgKohti pisaramuotoa paremmalla aerodynamiikalla

– Optifuel Lab 2 -konseptiauton aerodynamiikan kehitystyö kohdistui koko ajoneuvoyhdistelmään, niin kuorma-autoon kuin perävaunuunkin, painottaa Claude Covo. – Pyrimme yhdistämään nämä kaksi elementtiä ihanteellisella tavalla, jotta päästään mahdollisimman lähelle optimaalista pisaramuotoa, aerodynaaminen jättöpyörre vaimenee ja kulutus pienenee.

Katon liikkuva ilmanohjain, joka edistää ohjaamon eristystä aukeamalla pysähdyksissä, taittuu alas yli 50 kilometrin tuntinopeudessa. Näin syntyy perävaunuun ulottuva yhtenäinen muoto. Pisaramuotoa tavoitellaan myös katon kaarevalla muodolla, takaosan 70 cm:n sivuilmanohjaimilla sekä perävaunun sivun profiloinnilla. Kannattaa muistaa myös, että taka- ja etupeilien tilalla on kamerat. Ne on upotettu runkoon niin, että pyörteitä aiheuttavia alueita on aiempaa vähemmän ja ilma virtaa niiden ohi ihanteellisella tavalla.

Optifuel Lab 2 -konseptiauton jäähdyttimen ristikossa on myös liikkuva virtaussuuntain. Kun se on avattuna, ilma kulkeutuu kuorma-auton alle ja virtaa näin vapaammin ja hankaus alustan alla vähenee. Virtaussuuntain taittuu automaattisesti kokoon alle 50 kilometrin tuntinopeudessa, jotta se ei vahingoitu esimerkiksi töyssyissä tai ahtailla kulkuväylillä.

Vierintävastuksen vähentäminen

Aerodynaamisten näkökohtien lisäksi Renault Trucksin suunnittelijat keskittyivät kuorma-auton vierintävastukseen. He sovelsivat omaperäistä ratkaisua, jossa vetoakselin öljymäärää sopeutetaan jatkuvasti sen voitelu- ja jäähdytystarpeen mukaan. Kun ajoneuvolla tehdään raskasta työtä ja vääntöä tarvitaan, järjestelmä lisää vetoakselin öljyn määrää. Kun ajoneuvolla ajetaan tasaista vauhtia ja vetoakselin voitelu- ja jäähdytystarve vähenee, myös öljyn määrää vähennetään. Öljy varastoidaan vetoakselin pääsäiliön erilliseen osaan. Näin järjestelmä voi vähentää öljyn ylimääräisen liikehtimisen aiheuttamaa energiahukkaa.

Optifuel Lab 2 on varustettu myös Michelinin erityisesti kehittämillä prototyyppirenkailla. Ne on optimoitu niin, että vierintävastus on mahdollisimman pieni ja polttoaineenkulutusta vähentävä vaikutus mahdollisimman suuri.

Entistä tehokkaampi kuljettaja

Kuljettaja on edelleen ratkaisevan tekijä, kun polttoaineenkulutusta pienennetään. Ajotavan vaikutus kulutukseen voi olla jopa yli kolme litraa sadalla kilometrillä. Optifuel Lab 2 -hankkeen suunnittelijat eivät jättäneet tätä huomioimatta vaan kehittivät erityisiä kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Optifuel Lab 2 -konseptiautoon onkin asennettu erityinen mukautuva nopeudenrajoitin.

Omalla GPS:llä varustettu rajoitin laskee optimaalisen enimmäisnopeuden kuorma-auton sijoittumisen ja tien profiilin mukaan – reaaliajassa ja ennakoivasti.

– Käytännössä tämä tarkoittaa, että järjestelmä voi ohittaa kuljettajan antamia nopeuskäskyjä ylä- tai alamäkiosuuksien ennakoinnissa, Claude Covo kertoo. – Kaikki tapahtuu ilman viiveitä.

Samalla tavalla myös kaasupoljin mukautuu tilanteeseen. Polkimen resistanssi suurenee tai pienenee sen mukaan, onko kuljettajan syytä kiihdyttää vai hidastaa. Jos järjestelmä esimerkiksi havaitsee edessä olevan kiertoliittymän tai nousun päättymisen, polkimen resistanssi kasvaa ja aiheuttaa sen, että kuljettaja hidastaa. Kun järjestelmä on toiminnassa, kuljettaja näkee sen kojelaudan kuvakkeesta ja edessä olevaa tapahtumaa (kuten kiertoliittymää, ylä- tai alamäkiosuutta tai tietullia) esittävästä havaintokuvasta. Näin kuljettaja osaa sopeuttaa ajoa kaikissa tilanteissa polttoaineen säästämisen kannalta mahdollisimman suotuisalla tavalla.

Optifuel Lab 2 -konseptiauton ansiosta Renault Trucksilla on jatkuvasti käytettävissään eräänlainen liikkuva tutkimuslaboratorio, jolla tehdään tutkimustyötä ja testataan erilaisia polttoaineenkulutusta edelleen pienentäviä teknologioita. Ajoneuvo on parhaillaan tien päällä, jotta sen saavuttamat polttoainesäästöt voidaan laskea. Luvut julkistetaan vuoden 2015 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Useita Optifuel Lab 1 -konseptiauton teknologioita on hyödynnetty uuden Euro 6 -malliston sarjatuotantomalleissa. Myös osa tämän toisen kokeellisen ajoneuvon teknologioista on tarkoitus ottaa käyttöön tulevissa tuotantomalleissa.

Renault Trucksin tavoite on ja pysyy samana: pyrimme kehittämään ja tarjoamaan asiakkaille ajoneuvoja, joiden käyttämiseen tarvitaan yhä vähemmän polttoainetta.

 

03.11.2014 0.05Uusi teknologia mahdollistaa 360 asteen näkymän kuorma-autonkuljettajille
02.11.2014 21.15Metsäpolitiikan uutiskirje Käpy on ilmestynyt
02.11.2014 21.00Kuormatilatesti kertoi totuuden - Terminatorin kuormatila on ylivoimainen
02.11.2014 16.55Eurooppa-neuvosto päätti ilmasto- ja energiapolitiikan linjauksista vuoteen 2030
02.11.2014 9.08Sähköisen tunnistamisen käyttöä vauhdittava laki
02.11.2014 9.00Uusi Suomen ja Venäjän välinen VAK-rautatiesopimus voimaan
02.11.2014 5.22Risulaitainen pankkoauto ja 12.2m perävaunu.
02.11.2014 1.11Kuormainlaite
02.11.2014 0.07Terminator XXL pankoilla on nyt viiden vuoden takuu.
02.11.2014Kasvatimme tolppien sisäennakkoa kolmella sentillä.
01.11.2014 20.40Eino Simonen on nimitetty koulutuspäälliköksi KH FIN - yhtiöihin
01.11.2014 10.20Scania Persontrafik 2014 -messuilla Tukholmassa - Scania vie kestävän kehityksen uudelle tasolle
01.11.2014 10.16KATSO TÄSTÄ KUVAT! Neljä täysin uutta hakkuukonetta Komatsu Forestilta - Komatsu 901, 911, 931 ja 951
01.11.2014 1.02Sekä pöllin hinta että käyttö tärkeää metsänomistajille
01.11.2014 0.18Tilaihme ja "monitoimikone tuleville energiasavotoille.
31.10.2014 14.32Pankkotestit Lappeenrannan Teknisellä Yliopistolla.
31.10.2014 10.20Ilmoitusvelvollisuus ulottuu myös metsänparannustöihin
31.10.2014 9.20Sisu Auto tehostaa yritysviestintäänsä
31.10.2014 5.05Uudeksi liikennekomissaariksi slovenialainen Violeta Bulc
31.10.2014 0.07Perintöveron poistaminen voisi tuloverotuksessa yllättää metsänomistaja
30.10.2014 20.00Uusi Suomen ja Venäjän välinen sopimus vaarallisten aineiden kuljettamisesta rautateillä helpottaa kuljetusturvallisuuden hallintaa
30.10.2014 19.20Huippulaadukas uutuus raskaan kaluston dieselmoottoriöljyvalikoimaan
30.10.2014 18.10Logset hakkuunäytös Puumalassa huomenna perjantaina 31.10.2014 - 8-pyöräinen LOGSET 6HP GTE harvesteri esittäytyy
30.10.2014 12.33Parhaan luontoteon palkinnosta kisaa 16 ehdokasta
30.10.2014 12.10VIELÄ EHDIT MUKAAN! Seuraava Metsäalan Ammattilehti 5/2014 painetaan 6.11. - lähde mukaan alan tehokkaimpaan mediaan!
30.10.2014 9.30Risikko oikaisee autoiluväitteet
29.10.2014 12.23Saimaannorpan suojelussa monipuolinen vuosi
29.10.2014 12.10Biotalouden resurssit kasvavat maaseudulla
29.10.2014 0.07Pääministeri Stubb kannustaa pohjoismaiseen käytännön yhteistyöhön
28.10.2014 23.13Onko monikäyttöyhdistelmissä uusi energiakuljetusyhdistelmien runko.
28.10.2014 17.30Nokian Hakka Truck 844 - Kestävyyttä vaativiin käyttökohteisiin
28.10.2014 14.20PSA Peugeot Citroënin myynti lisääntyi 5,4 prosenttia kolmannella vuosineljänneksellä
28.10.2014 11.20EC206 - engconilta neljäs Generation 2 malli
28.10.2014 9.22Konekesko Oy luovutti 29 STILL-trukkia Indoor Group Oy:n uuden keskusvaraston käyttöön
28.10.2014 8.07Raakapuun katkaisumitat ja - mittavaihteluvälit.
28.10.2014 6.33Ennuste: Työllisyyden lasku pysähtyy ensi vuonna
28.10.2014 3.45Kone-Ketosen pohjalaanen metsätyönäytös Isojoella torstaina 30.10.
27.10.2014 21.05Haketusnäytös Kärsämäellä torstaina 30.10.
27.10.2014 17.10Rautaruukki Oyj osavuosikatsaus 1-9/2014: Rautaruukista tuli osa SSAB:ta
27.10.2014 16.40Metsäpäivä Mikkelissä keskiviikkona 5.11.2014
27.10.2014 11.05Korjaamo2014-messut Vantaalla 21.-22.11.
27.10.2014 7.42Viisi keinoa kasvuun
27.10.2014 6.10Liikennevirasto tutkii raskaan liikenteen akselipainoja Kaakkois-Suomessa 30.10.2014
27.10.2014 0.24Monipuolinen risu- / kannonajopaketti esittelyssä tälläviikolla.puu76.
26.10.2014 18.20Tammi-syyskuun puukauppa viime vuoden tahdissa
26.10.2014 14.33Koneyrittäjien liittokokous: Päätösten vaikutukset arvioitava kokonaisvaltaisemmin
26.10.2014 13.20Timo Tolppa jatkaa Koneyrittäjien varapuheenjohtajana - energiavaliokunnan puheenjohtajaksi Tommi Lahti
26.10.2014 13.00Koneyrittäjien Piirainen: Polttoöljyn valmisteverosta palautusta työkonekäyttäjille
26.10.2014 13.00Koneyrittäjien liiton markkinatilannekysely: Koneyritykset työllistävät ja investoivat kireässäkin taloustilanteessa
26.10.2014 12.14Seitsemän kolmosnippua korvaamaan viisinippuista.
26.10.2014 8.08Pankkovaihto XXL kokoluokkaan on nopein-, helpoin- ja edullisin tapa kuormatilan kasvattamiseksi uusien kokonaispainojen vaatimille tilavuuksille.
26.10.2014 5.00"Nippu lisää" vetoautoon kasvattaa kuormaa 100% - jopa ylikin.
26.10.2014 1.30Yhdistelmätyypin "5+4" kuormatilan teoreettinen maksimitilavuus 167.5 m3.puu76.
25.10.2014 20.00Marchetti niveltikas / työtasoyhdistelmällä Koivunen Oy valikoimaan
25.10.2014 19.29Puutavaran katkaisumittojen optimointi yhdistelmän kuormatilamitoille.
25.10.2014 8.10Valtio vetäytyy Helsinki-Malmin lentoasemalta 2016
25.10.2014 7.17Kansliapäällikkö Pursiaisen kolumni: Rappeutuminen jatkuu
25.10.2014 6.52Mitä lisäarvoja 5+4 yhdistelmältä haetaan energiarangan ja -kolmosen maantiekuljetuksille ?
25.10.2014 6.00Luonnonsuojelulaki remonttiin? Ota kantaa 7.12. as
25.10.2014 5.55Eurooppa-neuvosto keskusteli taloudesta ja ulkosuhteista
25.10.2014 3.13VIENTILIITOT: KILPAILUKYKY TURVATTAVA EU:N ILMASTOPAKETIN TOIMEENPANOSSA
25.10.2014 0.28Eurooppa-neuvoston linjaukset mahdollistavat kustannustehokkaan energiapolitiika
25.10.2014 0.21Pitkän viitosen soveltuvuus Suomen energiapuusavotoille viikonvaihdeteemana.
24.10.2014 23.50Metsä Groupin puutuoteliiketoiminta jatkaa toimintojen tehostamista
24.10.2014 21.00Uusi Volvo FL ja Volvo FMX: nyt saatavana myös miehistöohjaamolla
24.10.2014 20.10Vientiliitot: Kilpailukyky turvattava EU:n ilmastopaketin toimeenpanossa
24.10.2014 19.38Komatsu Forestin Rovaniemen varaosapiste palvelee ensi maanantaista lähtien uusissa tiloissa
24.10.2014 16.32Ministeri Orpo: Metsähallituksen myyntitavoitetta kevennetään huomattavasti
24.10.2014 15.55Uudet opaskirjaset esittelevät Pallas-Yllästunturin luontoa ja auttavat matkailuyrittäjää lupa-asioissa
24.10.2014 11.30Biohiili kohentaa kompostoinnin uudelle asteelle
24.10.2014 3.12Ensi viikonloppuna palataan normaaliaikaan
24.10.2014 3.00Nopeudet talviaikaan ensi viikolla
24.10.2014 0.09ammattilehti.fi: Viikonvaihde-esittelyssä 5+4 ja 5+5 puutavarayhdistelmät.cc
23.10.2014 16.25Ministeri Grahn-Laasonen: "Jokaisen suomalaisen on voitava kokea luonnonsuojelu omakseen"
23.10.2014 15.15Sataneljäkymmentä nuorta työelämän alkuun Metsähallituksen luontopalveluissa
23.10.2014 14.45Urho Kekkosen kansallispuiston hoito- ja käyttösuunnitelman luonnos lausuntokierrokselle
23.10.2014 14.01Cargotecin tammi-syyskuun 2014 osavuosikatsaus: Tulosparannusohjelma eteni Hiabissa ja Kalmarissa, MacGregorissa käynnistetty uudistusohjelma
23.10.2014 13.50Suomelle tärkeä vientiteollisuus tarvitsee ammattiosaamista ja -osaajia
23.10.2014 12.10Suomen metsäkeskus: Uuden metsälain poimintahakkuut aiheuttavat runsaasti puustovaurioita
23.10.2014 6.30Komatsu Forest ProAct 2.0 - proaktiivista huoltoa ja teknistä tukea
23.10.2014 5.10Viisiakselinen auto ja kuusiakselinen perävaunu 94 tonnisena.puu76.
23.10.2014 5.07Bridgestone panostaa alan eniten renkaiden tutkimus- ja tuotekehitykseen
23.10.2014 2.34Kaarnakuoriaiset kuriin
22.10.2014 18.52Viisiakselisen pitkän vetoauton perävaunuvaihtoehdot.puu76.
22.10.2014 17.45Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2014 - tilauskanta ennätykselliset 155,5 milj euroa
22.10.2014 8.00SSAB tuo markkinoille Laser Plus -teräksen, jonka tasomaisuus on taattu laserleikkauksen jälkeen ainoana maailmassa
22.10.2014 7.05Metsäkoneiden kustannukset laskivat 0,4 prosenttia viime vuoden syyskuusta
22.10.2014 6.00Suomen metsäkeskuksen uudistaminen jatkuu
22.10.2014 1.10Kestävätkö työ ja työelämä Suomessa?
22.10.2014Pääministeri Alexander Stubbin puhe Berliinissä: Euroopan Venäjän-politiikka
21.10.2014 15.30Uuden Peugeot 508:n myynti täyteen vauhtiin
21.10.2014 11.10SSAB vahvistaa asemaansa Docol 1700 M:llä - uudella autoteollisuuden tarpeisiin kehitetyllä lujalla teräksellä
21.10.2014 9.12Wetteri Powerille uudet toimitilat Keminmaalle
21.10.2014 8.43Koneellisen istutuksen valinnassa parannettavaa
21.10.2014 7.50UPM Kymmene, Veljekset Lehtomäki ja Ponsse järjestävät hakkuunäytöksen Multialla tänään tiistaina 21.10. kello 10-14
21.10.2014 7.33Teboil D-päivä Turussa tänään tiistaina 21.10 klo 10.00 - 14.30
21.10.2014 1.40KATSO TÄSTÄ AIKATAULU! Mercedes-Benz -nelivetomallit kiertueella 21.10. - 5.12.
20.10.2014 16.06Käydään yhdessä metsässäsi!
20.10.2014 13.13Uusi Team Finland -kasvuohjelma vauhdittaa yritysten kansainvälistymistä
20.10.2014 9.00Virhydro tarjoaa varusteet ja tarvikkeet urakointiin nyt myös verkkokaupan kautta - TUTUSTU TÄSTÄ

Näytä lisää »