Yhdistelmäkohtaiset kuormatilaerot edelleen suuria .cc03.10.2014 20.17 Puutavarayhdistelmien kuormakokoluokat ovat haarukassa 90 m3-120 m3. Tämä mitattuna kolmella 5.5m rangalla. Kuormakorkeuden kasvattaminen 4.4 metriin kasvattaa kuormatiloja suotuisissa olosuhteissa 8 m3:lla.Kokonaispainon nousu toi 4000 kg:n lisäkuorman ja 10 m3:n tilatarpeen. Seitsemänakseliset puutavarayhdistelmät saivat 4000 kg:n lisäbonuksen viiden vuoden siirtymäajaksi. Tämä lisäkuorma kasvattaa kuorman kokoluokat nosturillisina yli 40 tonniin ja ilman nosturia ajettaessa noin 44 tonniin. Kuorma kasvoi neljällä tonnilla, mikä vaatii tilavuuslisää kuitukuormalle jopa 10 m3. Seitsemänakselisen yhdistelmän kuormatila on järkevää kasvattaa nyt yli satakuutioiseksi, - mieluummin 110 irrtokuutioon. 68 tonninen kaipaa 120 m3 ja 76 tonniset liki 150 m3. Kuuskasi 48 tonnin kuormassa lastattuna 400 irtokuutiopainoisella 5.5 rangalla tarvitsee 120 kuution kuormatilan ja seitenkuutonen jo liki 150 kuutiota. Kuuskasille 120 mottia löytyy madaltamalla sekä auton-että myös perävaunun runkokorkeuksia parillakymmenellä sentillä. Pankon poikkipinta-ala kuormattuna on oltava 120 kehyskuution saavuttamiseksi kolmella 5.5 metrisellä minimissään 7.27 m2. Kuormatilan kokoluokka on tilaajan oma valinta. Kuormatilakoko on määriteltävissä auto-ja perävaunukaupan yhteydessä. Vaihtoehtoja on ja päätös on tilaajan omissa käsissä. Suurimmillaan kuormatilakoko alkaa olla kuudella tai seitsemällä kolmosnipulla / yhdistelmä ( 2 kpl auto ja 4 kpl perävaunu = 144 m3 , - tai 3 kpl auto ja 4 kpl perävaunu = 165 m3) . Yhdistelmään valittavissa olevat kuormatilakoot vaihtelevat siis 90 kehyskuutiosta 164 kehyskuutioon. xxhj |