Energian tuotanto ja käyttö uudistettava Suomessa lähes kokonaan vähähiilistä yhteiskuntaa varten

19.11.2014 8.30

Suomi pystyy siirtymään vähähiiliseen yhteiskuntaan. Tähän johtopäätökseen on tultu VTT:n, VATTin, Metlan ja GTK:n Low Carbon Finland 2050 Platform -selvityksessä. Muutos edellyttää kuitenkin lähivuosina merkittäviä investointipäätöksiä ja uusien teknologioiden käyttöönottoa. Erilaisia toteutusvaihtoehtoja on useita, mutta parasta polkua ja voittajateknologiaa ei voi vielä osoittaa. Kyselytutkimuksen mukaan 79 % suomalaisista pitää tavoitetta tärkeänä ja yli puolet ilmoitti vähentäneensä määrätietoisesti kasvihuonepäästökuormitustaan.

Vuoteen 2050 mennessä energiantuotannon tulisi olla hiilivapaata, joten energiantuotannon päästöjen vähentäminen on tärkeää jo nykyisiä investointipäätöksiä tehtäessä. Puhtaiden teknologioiden on oltava kaupallisesti saatavilla riittävän ajoissa. Siksi jo lähitulevaisuudessa Suomessa on panostettava uuden teknologian kehittämiseen ja kaupallistamiseen. Teknologioihin on panostettava monipuolisesti, koska parhaat niistä eivät ole vielä tiedossa.

Suomen vahvuuksia ovat sen merkittävät luonnonvarat: erityisesti metsäbiomassa, jota voidaan hyödyntää puupohjaisten tuotteiden lisäksi sähkön, lämmön ja liikenteen biopolttoaineiden tuotannossa. Vaikka vähähiiliskenaarioissa puun käyttö kasvaa merkittävästi, metsien puuston määrä kasvaa jopa puolitoistakertaiseksi nykytasoon verrattuna.

Kriittisten metallien saatavuus on varmistettava pitkällä aikavälillä kehitettäessä uusia energiateknologioita, jotteivät ne koidu esteeksi puhtaiden teknologioiden laajalle käyttöönotolle. Näitä metalleja löytyy Suomen kallioperästä. Perusmetalleihin ja rautaan pohjautuvalla kaivostoiminnalla on kuitenkin huomattavasti suurempi merkitys kaivostoiminnan kokonaiskehittymiseen kuin kriittisillä metalleilla ja mineraaleilla.

Energiantuotanto, liikenne ja rakentaminen

80 % Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on peräisin energiankulutuksesta: Suurin muutostarve vuoteen 2050 mennessä kohdistuu liikenteeseen, rakennuksiin ja teollisuuteen. Haasteena on Suomen hitaasti uusiutuva infrastruktuuri teollisine laitoksineen ja rakennuksineen ja autokantoineen.

Uusiutuviin energialähteisiin tarvitaan merkittäviä investointeja. Myös ydinvoimaa tarvitaan. Fossiilisten polttoaineiden käyttö on mahdollista ainoastaan, jos hiilidioksidi voidaan erottaa laitoksessa ja kuljettaa varastoitavaksi Suomen rajojen ulkopuolelle.

Nopeimmin muutospaineet kohdistuvat liikenteeseen, jotta EU:n esittämät ilmasto- ja energiatavoitteet vuodelle 2030 saavutetaan. Nykyisessä autokannassamme voidaan käyttää toisen sukupolven liikenteen biopolttoaineita, mutta esimerkiksi sähköiseen tai kaasua hyödyntävään liikenteeseen siirtyminen edellyttää autokannan uusimista.

Asumiseen ja jätteenkäsittelyyn liittyvät tehdyt päätökset ovat jo hyvin pitkälti oikeansuuntaisia, mutta niidenkin suhteen tarvitaan lisätoimia erityisesti vuoden 2020 jälkeen.

Vähähiilisyys on suomalaisille tärkeä tavoite

Low Carbon Finland 2050 Platform -hankkeessa toteutettiin kuluttajakysely, jossa selvitettiin kuluttajien asenteita, valmiuksia, ja esteitä siirryttäessä vähähiiliseen tulevaisuuteen. Vastaajista 79 % piti tavoitetta tärkeänä. Kaikista vastanneista 2 % oli täysin eri mieltä. Naiset pitivät tavoitetta tärkeämpänä kuin miehet.

Vastanneista 59 % ilmoitti jo vähentäneensä määrätietoisesti päästökuormitustaan. Kyselyn perusteella esteitä oman päästökuormituksen vähentämiselle olivat tavanomaista ratkaisua korkeampi hinta, käyttöönoton vaikeus ja tiedon puute. Tämä luo haasteita uuden teknologian kehittäjille: heidän on osoitettava vähähiilisen vaihtoehdon toimivuus ja kustannustehokkuus.

Neljä skenaariota: Jatkuva kasvu, Pysähdys, Säästö ja Muutos

Vähähiilisen yhteiskunnan toteutuminen edellyttää, että paitsi Suomessa myös globaalisti pystytään sitoutumaan ilmastosopimukseen, jolla rajoitetaan ilmakehän lämpötilan kohoaminen kahteen asteeseen. Low Carbon Finland 2050 Platform -hankkeessa muodostettiin neljä teknologiavalinnoiltaan ja yhteiskuntarakenteiltaan erilaista vähähiiliskenaariota: Jatkuva kasvu, Pysähdys, Säästö ja Muutos. Yhteistä niiden tuloksista tehtäville johtopäätöksille on uusiutuvan energian käytön, kuten biopolttonesteiden liikennekäytön sekä tuuli- ja aurinkoenergian merkittävä kasvaminen. Lisäksi energiankulutuksen on käännyttävä kaikissa vaihtoehdoissa laskuun vuoteen 2050 mennessä.

Jatkuva kasvu-skenaariossa elämme menestyvässä ja kansainvälistyvässä äly-yhteiskunnassa, jossa teknologian kehitys on nopeaa. Teollisuudessa tapahtuu rakennemuutos kohti uusia, korkeamman jalostusasteen tuotteita ja Cleantech-vientimme on vahvaa.

Pysähdys-skenaario, joka perustuu nykyisiin teollisiin ja yhdyskuntarakenteisiin, päätyy ilmastokriisin myötä hitaan teknologian kehitykseen, ja ilmakehän lämpötila nousee yli neljän celsiusasteen.

Säästö-polussa oletuksena on, että EU ja Suomi toteuttavat vähähiilitavoitteensa etupainotteisesti, jolloin uudet teknologiat eivät ehdi kehittyä riittävän ajoissa markkinoille, ja päädytään konservatiivisiin teknologiaratkaisuihin. Päästövähennyskeinoissa painotus on energiankulutuksen vähentämisessä, resurssitehokkuudessa ja energiaomavaraisuudessa. Cleantech-viennin oletetaan kasvavan, mutta vientituotteet perustuisivat lähinnä energiatehokkuuteen ja siihen liittyvään palveluliiketoimintaan. Skenaarion vahvuus on korkea energiaomavaraisuus ja heikkoutena muita skenaarioita korkeammat päästöjen vähentämisen kustannukset vuosina 2030–2040.

Muutos-skenaario on vaihtoehdoista radikaalein. Se edellyttää suuria muutoksia ihmisten arvoissa ja valinnoissa sekä teknologisia hyppäyksellisiä muutoksia, joista osa on vielä tuntemattomia.

Vaikutukset kansantalouteen

80 %:n päästöjen vähentäminen ei vaaranna hyvinvoinnin ja talouden kasvua jos päästöjä vähennetään globaalisti ja kustannustehokkaasti, ja jos päästöjen vähentämisen mahdollistavat uudet teknologiat kaupallistuvat riittävän ajoissa. Maailmantalouden pirstaloituminen ja uusien teknologioiden viivästyminen sen sijaan tekisivät päästöjen rajoittamisesta taloudellisesti huomattavasti vaikeampaa. Uusia vähäpäästöisiä teknologioita on kehitettävä ja ne on saatava nopeasti markkinoille. Suomessa tämä merkitsee radikaalia muutosta ja edellyttää poliittisten päätöksentekijöiden, elinkeinoelämän ja kansalaisten yhteistä tahtotilaa.

Low Carbon Finland 2050 Platform -hanke (2012–2014)

Low Carbon Finland 2050 Platform -hankkeen tavoitteena oli luoda vankkoja tiekarttoja vähähiiliselle ja kilpailukykyiselle yhteiskunnalle sekä tarkastella vihreään teknologiaan liittyvän kasvun edellytyksiä. Hankkeen osapuolina toimivat VTT, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT), Metsäntutkimuslaitos (Metla) ja Geologian tutkimuskeskus (GTK). VTT:n koordinoima hanke kuuluu Tekesin Green Growth – Tie kestävään talouteen - ohjelmaan. Selvityksen tuloksia on hyödynnetty parlamentaarisen energia- ja ilmastokomitean tiekarttatyössä, jonka työ- ja elinkeinoministeriö julkisti 16.10.2014.

Hankkeen yhteenvetoraportti verkossa

VTT Technology 167. Low Carbon Finland 2050 -platform: vähähiilipolkujen kiintopisteet ja virstanpylväät. Yhteenveto hankkeen tuloksista ja johtopäätöksistä, 
http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/
2014/T167.pdf

VTT:n osahankkeen loppuraportit verkossa

VTT Technology 165. Low Carbon Finland 2050 -platform. Energiajärjestelmien kehityspolut kohti vähähiilistä yhteiskuntaa, 
http://www.vtt.fi/inf/pdf/
technology/2014/T165.pdf

VTT Technology 166. Low Carbon Finland 2050 –platform. Yhteistoimintamallin kuvaus, 
http://www.vtt.fi/inf/pdf/
technology/2014/T166.pdf

VTT Technology 162. Kriittiset metallit vihreässä energiateknologiassa. 
http://www.vtt.fi/inf/pdf/
technology/2014/T162.pdf

Hankkeen internet-sivut

http://www.lowcarbonplatform.fi/ 

Mediamateriaali:

Tiina Koljonen:
 Suomi vähähiiliseksi yhteiskunnaksi
- miten tähän päästään?
 
Satu Helynen: 
Platform-hanke: Low Carbon Finland 2050

06.12.2014 6.16Vaalimaan rajanylityspaikan ennakkovarausjärjestelmä käyttöön
06.12.2014 5.27Puutavara-autovalmistajat asettavat apurunkorakenteitten lujuus- ja jäykkyysvaatimukset.cc.
06.12.2014 5.15Suomen EU-politiikan tavoitteet: kilpailukyky, toimiva sääntely ja ulkoisesti vahvempi unioni
06.12.2014 4.14EU:n energianeuvoston aiheina EU:n 2030-tavoitteet ja niiden jatkotyö
06.12.2014 3.13Eduskunta hyväksyi Fennovoiman periaatepäätöksen täydennyksen
06.12.2014 0.33Ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen: Soidensuojelu etenee kompromissiratkaisulla
05.12.2014 16.00Sievitalo Oy otti käyttöön uudet Ivecon pakettiautot
05.12.2014 9.57Mikä on yhden kuormakorkeus-ja kuormaleveyssentin merkitys?
05.12.2014 9.25Saimaannorpan pesien kinostus Paras luontoteko 2013-2014
05.12.2014 5.00Liikenteelle 19 miljoonaa lisärahaa budjetista
05.12.2014 4.44Soidensuojeluohjelma mahdollista vielä pelastaa
05.12.2014 2.34Luonnonvaraisten villisikojen määrää vähennetään
04.12.2014 21.45KATSO TÄSTÄ KUVAT! Rakennuskonealan Bauma China 2014 -näyttely rikkoi taas ennätykset
04.12.2014 21.10Uusi tapahtumakokonaisuus paperi- ja selluteollisuudelle sekä biopohjaiselle teollisuudelle Tukholmassa 24.-26.5.2016
04.12.2014 19.00Antarctica2 -traktoriretkikunta on nyt puolimatkassa etelänavalle
04.12.2014 12.43Ammattipätevyyttä ei tarvita yksityishenkilönä tehtävissä vapaaehtoisajoissa
04.12.2014 12.13Kiina vahvistaa rooliaan globaalissa ilmastomuutospolitiikassa
04.12.2014 12.10Ponsse Markkinapäivä Iisalmessa huomenna 5.12. - huutokaupassa tarjolla mm. M-B Sprinter huoltoauto, Ponsse harvesteripäitä...
04.12.2014 7.00Terminator XXL 8.8 lisää XXL kuormatilavalikoimaa.
04.12.2014 5.05Metsä Group aloittaa puukaupan verkossa ensimmäisenä Suomessa
04.12.2014 1.07Kuusi lisää
03.12.2014 21.31Ympäristöministeriö vahvisti Satakunnan tuulivoimavaihemaakuntakaavan
03.12.2014 20.00A-Katsastus Group laajentaa autoilijoille suunnattua palveluvalikoimaansa
03.12.2014 17.00Nimitys Veho Hyötyajoneuvoissa
03.12.2014 12.30Kellotrans Oy:lle PM28.5SP -kappaletavara- nosturilla varustettu Scania G450 kuorma-auto
03.12.2014 12.20Lokakuun hakkuut 5,8 miljoonaa kuutiometriä
03.12.2014 12.10Oikealla moottoriöljyllä kuljetusyrittäjät voivat säästää pitkän pennin
03.12.2014 11.55Pöyryn Tolppanen: Teollinen internet on arkipäivää, ei nippu visioita
03.12.2014 11.40Mercedes-Benz rikkoo Suomessa 5000 henkilöauton rajan jo 4. vuonna peräkkäin
03.12.2014 10.20Kesla aloittaa yhteistyön ruotsalaisen Bergs Fegenin kanssa
03.12.2014 7.07Koulutuksesta vauhtia biotalouteen
03.12.2014 5.45Sähköbusseille haetaan yleiskäyttöistä latausstandardia
03.12.2014 0.10Puutavarapankko
03.12.2014 0.07Mitä tapahtui Lotta Svärd järjestölle sodan jälkeen?
02.12.2014 21.23Silver for Silver! Hawk CC 540 hienosti hopealle Best of Boats Awardseissa 2014!
02.12.2014 21.13Toimialaraportti: Aluetalouteen uutta nostetta uusiutuvasta energiasta
02.12.2014 20.00Vapaavuori: Fortumin kaupan toteutuminen turvaa Fennovoiman ydinvoimahankkeen kotimaisuuden ja kasvattaa osaamispohjaa
02.12.2014 10.00VTT kehittää styroksille ympäristöä säästävän vaihtoehdon biomuovista
02.12.2014 9.53Kantojen korjuu ei vaikuta istutettujen kuusentaimien juurisieniin
02.12.2014 8.20Öljyn hinta ei nouse ehkä vuoteen - Suomi hyötyy
02.12.2014 4.44LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti 5/2014 on ilmestynyt!
02.12.2014 1.01Ministeri Paatero: Valtion omaisuutta ei pidä myydä kevytmielisesti
01.12.2014 20.20Koneistaja Matti Hiltunen - 45 vuotta Ponssella
01.12.2014 20.12Neste Oilin palveluasemille kotimainen Avainlippu-tunnus
01.12.2014 19.55Sari Järvinen Raskassarja-lehden päätoimittajaksi
01.12.2014 19.50Väitös: Demografian ja ilmastoon sopeutumisen vaikutus kahden lähisukuisen mäntylajin ekologisessa erilaistumisessa
01.12.2014 17.40Suomen puujalka kestää myös siirryttäessä biotalouteen
01.12.2014 15.00Suomalaisia kannustetaan liikkumaan enemmän ja istumaan vähemmän
01.12.2014 12.01Kalastajat kaipaavat enemmän suurkalakohteita
01.12.2014 11.11Liikenteen hiljainen hetki tänään klo 12
01.12.2014 11.00Luonnonsuojelulaki remonttiin - ota kantaa 7.12. asti!
01.12.2014 10.57Kolmannes suomalaisista haaveilee uuden auton hankinnasta
01.12.2014 1.07Energiahuollon varmuus
01.12.2014 0.07Ydinenergia
30.11.2014 20.00Iivo Niskanen voitti tänään Rukalla maailmancupin osakilpailun - Ponsse vahvasti vauhdissa mukana
30.11.2014 17.40Belaz voitti Swedish Steel Prize 2014 -palkinnon - Timo Penttimiehen harvesterin syöttörullat antoi kovan vastuksen maailman suurimmalle maansiirtoajoneuvolle
30.11.2014 15.05Biopolttoaineiden käyttöönottoa lentoliikenteessä selvitetty
30.11.2014 14.47Tekniikka@Talous : Äänekoskelle tulossa melkoinen ahmatti - Biotuotetehdas nielisi 5,5 miljoonaa mottia kuitupuuta
30.11.2014 14.36Tekniikka@Talous:Biotalouden arvoketju on vielä rikki - Suomesta puuttuvat alan pk-yritykset
30.11.2014 12.18Kaksi Valmetin toimittamaa kartonginvalmistuslinjaa käynnistettiin Anhui Shanying -tehtaalla Kiinassa
30.11.2014 12.02Seinäjoen ja Oulun välillä voidaan pian kulkea turvallisesti ilman tasoristeyksiä
30.11.2014 11.20Vuoden 2014 Puupalkinto Göstan Paviljongille
30.11.2014 10.28Exte S10 protopankot koeajossa Pohjois-Ruotsissa.
29.11.2014 19.00Metsähakkeen tuen rajaaminen vaarantaisi metsäenergian käytölle asetetun tavoitteen saavuttamisen
29.11.2014 18.10Passia ja henkilökorttia voi hakea verkossa 1.12.2014 alkaen
29.11.2014 15.20Ilmavoimat harjoittelee Varkauden taistelutukikohdassa Joroisissa - liikennettä rajoitetaan valtatiellä 5
29.11.2014 11.06Suosi ledejä joulu- ja koristevalaistuksessa
29.11.2014 10.41Pankkojen lujuusmitoitus: Liikenneministeriön asetus 940 / 1982
29.11.2014 6.55Ympäristöministeri kutsuu soidensuojelun osapuolet yhteiseen pöytään
29.11.2014 2.44XXL -tolpan kaksipuolinen kartiokkuus on ratkaisu moniin pankko-ongelmiin.xxl.
29.11.2014 0.07Tavaraliikenne Vaalimaalla uusille urille
28.11.2014 23.45Voiko pankko olla "laiton".
28.11.2014 17.00PONSSE Scorpion Tuottava Idea -kilpailun voittoon
28.11.2014 16.33Kahvila Birgitta Hernesaari on Vuoden Hirsirakennus 2014
28.11.2014 16.30Kuhmossa ollaan puurakentamisen edelläkävijöitä - Oy CrossLam Kuhmo Ltd:n tehtaan tuotanto vauhtiin
28.11.2014 15.40Kalastajat kaipaavat enemmän suurkalakohteita
28.11.2014 13.10Veho aloitti katsastustoiminnan
28.11.2014 13.00Jari Forss nimitetty Metsä Groupin selluliiketoiminnan henkilöstöjohtajaksi
28.11.2014 11.11Ilmastokokous käynnistyy Limassa maanantaina
28.11.2014 10.48Mikä nimeksi täysperävaunuyhdistelmälle?
28.11.2014 10.00Metsien hyödyt hyvinvoinnille yhä tärkeämpiä kaupungistuvassa Suomessa
28.11.2014 8.00Tiina Rytilä maa- ja metsätalousministeriön valtiosihteeriksi
28.11.2014 5.45Raportti: Biotalous on puunjalostuksen mahdollisuus
28.11.2014 1.00Ilmavoimat harjoittelee Varkauden taistelutukikohdassa Joroisissa liikennettä rajoitetaan valtatiellä 5
28.11.2014 0.07Tuen enimmäismäärät
27.11.2014 19.20Suomalaista tuotekehitystä pohjoisiin olosuhteisiin
27.11.2014 16.15Itsenäisyyspäivänä muutoksia junaliikenteessä
27.11.2014 14.15Tiina Rytilä maa- ja metsätalousministeriön valtiosihteeriksi
27.11.2014 11.00Volvo FL -kuorma-auton uusi versio antaa jopa 200 kg enemmän hyötykuormaa
26.11.2014 20.00Uusi jäänmurtaja myydään Arctia Shippingille
26.11.2014 18.20Hitachi Construction Machinery esitteli tänä vuonna uuden EH1100-5 louheauton 65 tonnin luokkaan - Rotator toimittaa Eesti Energialle 11 autoa vuoden 2015 aikana
26.11.2014 18.15Finncont tuo nyt markkinoille kissan muotoisen polttoainesäiliön
26.11.2014 11.57Uusi Konepaja 2016 tuo metalliteollisuuden koneet ja laitteet Tampereelle
26.11.2014 11.10Kutsu kone- ja automiesten kauppapäiville Joensuuhun Koneosapalvelulle 28.-29.11.
26.11.2014 10.22Sotiemme veteraanien kampanja pysäyttää Suomalaiset
26.11.2014 10.17Tieliikenteen vakavat loukkaantumiset tietoisuuteen
26.11.2014 9.16Scania-korjaamojen joulu- ja tammikuun poikkeavat aukioloajat
26.11.2014 8.08Metsähallitus alkaa suunnitella metsäpeuran palautusistutusta
26.11.2014 7.05Raskaan kaluston Nokian Hakkapeliitta Truck ja Nokian Hakka Truck -renkaat etenevät luotettavasti vaihtelevissa talvikeleissä
26.11.2014 6.20Mercedes-Benzin kompaktiluokka laajenee 5. mallilla: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Näytä lisää »