Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee

12.03.2024 18.00

adolf1.jpg

Usealla kymmenellä materiaalinkäsittelykoneella eri puolilla maata metsäteollisuuden palveluksessa operoiva Oy Adolf Lahti Yxpila Ab otti vuonna 2023 käyttöön yhteensä viisi Sennebogen 835G hybridikonetta. Yksi koneista vastaa puun kuormauksesta rautapyörille Akaalla, Akaa Pointin teollisuusalueella sijaitsevassa puutavaraterminaalissa.

(kuva yllä: Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n kaikki viisi Sennebogen 835 G hybridikonetta ovat tornimallin ohjaamolla, mikä tekee junien kuormaamisesta tehokasta ja turvallista.)

Akaa on Etelä-Suomen suurin puutavaran lastausterminaali eli vuosivolyymeiltaan suuremmat terminaalit tulee sitten vasta pohjoisessa vastaan. Akaan kautta kulkee vuosittain 650 - 700 000 mottia kuitupuuta metsäteollsuuden tarpeisiin.

- Semmoinen noin 10 junaa viikossa tästä kuormataan. Parhaimmillaan tässä on, kun eri junaoperaattoreiden kanssa rinnakkain työskennellään, sellaiset 95 vaunua vuorokaudessa lastattu liikkeelle, sanoo Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n toimitusjohtaja Pekka Pöllänen.

Terminaalin läpi kulkeva puusto on lajeiltaan Pohjois- ja Itä-Suomea monipuolisempaa. Pöllänen sanoo puulajien laajan kirjon asettavan omat vaatimuksensa terminaalin sisäiseen logistiikkaan.

- Akaa poikkeaa Pohjois-Suomen ja Kainuun terminaaleihin ainakin siinä mielessä että, niillä suunnilla puusto on enemmän kuitupuuvoittoista. Etelä-Suomessa on sorvitukkia ja koivutukkia, niin kuin tässä taustalla nyt parasta aikaa junan matkaan lastataan. Ja sitten on mäntytukkia, hiokekuusta sekä koivu- ja mäntykuitua. Laaja sortimentti asettaa omat vaatimuksensa terminaalin sisäiselle logistiikalle. Jotta junien kuormaus sujuu tehokkaasti ja ilman ylimääräisiä siirtoja terminaalin sisällä on ensiarvoisen tärkeää että tieto siitä mitä puuta milloinkin tuodaan ja minne se terminaalissa sijoitetaan kulkee saumattomasti eri toimijoiden välillä. Ettei tämä meidän työ ole pelkkää lastaamista, vaan tiivistä yhteistyötä puunhankinta organisaation ja kuljetusyrittäjien kanssa, Pöllänen summaa.

adolf2.jpg

(kuva: - Sennebogen on yksi kolmesta yhtiömme valitsemasta materiaalinkäsittelykonevalmistajasta. Noin vuoden ajalta kertyneet käyttökokemukset Sennebogen 835 G hybridikoneista ovat näyttäneet koneiden olevan toimintavarmoja ja polttoainetaloudellisia, sanoo Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n toimitusjohtaja Pekka Pöllänen.)

Polttoainesäästöjä

Sennebogen 835 G hybridikoneet ovat osoittautuneet Adolf Lahden terminaaleissa luotettaviksi ja polttoainetaloudellisiksi työkoneiksi.

- Ensimmäinen 835:n otettiin käyttöön Kainuussa vuoden 2023 alussa ja siihen on nyt kertynyt jo noin 6 000 käyttötuntia. Tämä Akaan kone on uusin viidestä OP System Finlandilta hankituista ja kaikkinensa ovat toimineet hienosti. Toki jotain liittimiä ja o-renkaita sekä antureita on vaihdeltu, mutta erittäin käyttövarmoiksi ja energiatehokkaiksi 835:set ovat osoittautuneet. Lisäksi näissä käytetään jopa ihailtavissa määrin universaaleja komponentteja, mikä nopeuttaa mahdollisia korjauksia ja näkyyhän se tietysti myös ylläpitokustannuksissa. Näiden hybridien rinnalla meillä on pari perustekniikalla olevaa 835:sta. Ne ovat nyt menneet sen 40 - 50 000 tuntia ja ilman suuria murheita. Ja mitä energiatehokkuuteen tulee, niin sellaiset 10 - 15 prosenttia vähemmän 835 G hybridi kuluttaa perusmalliin verrattuna, Pöllänen laskeskelee. 

Erityisesti Pöllänen haluaa nostaa esille maahantuoja OP System Finlandin esimerkillisesti hoitamat jälkimarkkinapalvelut:

- Täytyy kyllä todeta, että sekin vähä, mitä jälkimarkkinapuolen palveluja ollaan tarvittu on hoidettu asiantuntevasti ja joustavasti. Ja juurikin joustavuutta tällaisten 24/7 työskentelevien materiaalikoneiden kanssa huolto- ja varaosapalveluilta kysytään. 

Paukkupakkaset yllätti

Joulun 2023 jälkeen pitkälle koko sydäntalven ajan Suomea kurittaneet kovat pakkaset toivat mukanaan positiivisen yllätyksen haastavissa työskentelyolosuhteissa kuormaavien materiaalinkäsittelykoneiden ominaisuuksissa.

- Vaikka elohopea laski mittarissa - 38:sta jopa - 41 pakkasasteeseen Sennebogeneihin tehtaalla asennetut esilämmitysjärjestelmät pitivät huolen että koneet saatiin nopeasti käyttökuntoon. Ei pelkästään moottorin ja ohjaamon osalta, vaan myös hydrauliikan ja AdBlue urealaitteiden puolesta, mikä on todella positiivinen ominaisuus. Myyntimiehet ovat osanneet hommansa kun ovat valinneet näin hyvin toimivat talvikamppeet koneisiin, Pöllänen toteaa ja jatkaa: - Pakkanen on kyllä tarjonnut haasteita muutoin ihan riittävästi, niin meille ja asiakkaille kuin yhteistyökumppaneillekin.

adolf3.jpg

(kuva: Akaa Pointin teollisuusalueella sijaitsevan puutavaraterminaalin logistiikkatoiminnoista vastaa Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n raudanlujat ammattilaiset; kuljettaja Matias Nissi (vas.), työnjohtaja Mikko Matikainen ja toimitusjohtaja Pekka Pöllänen.)

Asiakas määrittää terminaalin tahdin

Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n operoimissa puutavaraterminaaleissa puu kulkee kaikkina vuorokauden aikoina ja vuoden jokaisena päivänä. Siinä missä puutavara-autoilija vetäytyy joulun pyhiksi pirtin suojiin, nostavat yhtiön lukuisat Sennebogenit, Liebherrit ja Catit kuormaa junanvaunuihin eri puolilla maata. 

- Peruslähtökohta on se että että yksi kaveri on aina työvuorossa, mutta tarvittaessa töitä tehdään vaikka viidessä vuorossa. Eli oli sitten joulu, juhannus tai pääsiäinen, niin puut kyllä lähtevät terminaalista tehtaan suuntaan. Ja kyllä siitä on kiittäminen meidän loistavaa henkilöstöämme, Pöllänen kiittelee.

Terminaalissa kova vauhti päällä

Työnjohtaja  Mikko Matikaisen johtamassa terminaalissa riittää tekemistä, vuorokauden jokaiselle tunnille

- Tänne on puutavara-autoilla vapaa pääsy kaikkina kellonaikoina. Lisäksi junat kulkevat öisin ja päivisin. Vaunuja kuormataan kiivaassa tahdissa kellon ympäri. Joten kyllä terminaalissa koko ajan jotain tapahtumia on käynnissä. Talvella ajetaan väliajat lunta, mitä tuohon 10 hehtaarin asvalttikentälle kertyykin ihan kiitettävästi. Asvalttipiha on kaikin puolin hyvä ratkaisu puiden säilytyksen, kuormauksen ja puutavara-yhdistelmien kulkemisen, mutta myös ympäristön kannalta. Jos mietitään sisään tulevien yhdistelmien määriä, niin keskiarvo on tällä hetkellä ollut semmoista kolmeakymmentä autoa päivässä. Mutta niin sanottuna huippusesongin aikana niitä käy tuollaiset 50 autoa päivässä. Käytännössä puhelin soi jatkuvasti, kuljettajat soittavat, junayhtiöt, VR ja metsäyhtiöt soittavat. Ja se on kokonaisuuden kannalta vain hyvä asia. Tämä on tämmöistä kokonaisvaltaista prosessin hoitoa, Matikainen kertoo.

Terminaalialue on ympäriajettava. Toisin sanoen kuljettajien ei tarvitse alueella yhdistelmiensä kanssa peruutella. 

- Autoista puretut puut kuormataan sitten junan vaunuihin pääsääntöisesti Sennebogen 835 G:n voimin, sanoo Matikainen.

Tehokasta kuormaamista

Junien lastauksesta vuoropariensa kanssa vastaava Matias Nissi sanoo kuormauksen sujuvan tornimallin Sennebogenilla vaivattomasti ja rivakasti: 

- Tällaisen tavanomaisen 24 vaunun pötkön kuormaus vie havurangalla aika tarkkaan sen kuusi tuntia. Riippuu tietenkin mitä sinne kuormataan. 

Parhaimmillaan terminaalissa kuormataan kolme junakuormaa, eli reilut 70 vaunullistavuorokaudessa. Hiljaisempaan aikaan yksi tai kaksi. 

- Yhteen kuormaan sopii sellaiset 1500 mottia, joten saa tuossa jonkun verran nosturia käytellä työvuorossa, Nissi toteaa. 

Toimitusvarmuus ykkösasia

Mikäli Akaan terminaalissa jatkuvasti kuormaava Sennebogen jostain syystä lamaantuu löytyy terminaalista varakone valmiina tositoimiin. 

- Toimitusvarmuus on meidän toiminnan peruspilari, oli kyseessä sitten puutavaraterminaali, logistiikkakeskus tai kumipyöräkuljetus. Ja sen täyttämiseen olemme varautuneet kaikin mahdollisin keinoin. Tosin näiden uusien Sennebogenien kanssa varakoneita on käytetty pääsääntöisesti ruuhka-apuna, sanoo toimitusjohtaja Pekka Pöllänen tyytyväisenä.    

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi

Näytä lisää »