Rengasvalmistaja Continental juhlii 150-vuotisjuhlavuottaan

17.08.2021 15.55

1908_AbnehmbareFelge3.jpg

Virstanpylväitä: ensimmäinen kulutuspinnallinen rengas, ensimmäinen irrotettava vanne, ensimmäinen sisäkumiton rengas, ensimmäinen talvirengas sekä ensimmäinen traktorin paineilmarengas.

Vuonna 1871 perustettu Continental juhlii yhtiön 150-vuotisjuhlavuotta. Perustamisestaan lähtien Continental on kehittänyt uraauurtavia kestäviä teknologioita ja palveluita edistämään ihmisten ja tavaroiden liikkuvuutta. Pienestä hannoverilaistehtaasta on kehittynyt yksi autoteollisuuden globaaleista toimijoista, joka toimii nyt 58 maassa ja markkina-alueella.

Continental on vanhin itsenäinen rengasvalmistaja ja alallaan myös yksi maailman suurimmista. Viimeisten 150 vuoden aikana yhtiö on määrittänyt rengasteollisuuden standardit edelläkäyvällä innovatiivisuudellaan. Kerta toisensa jälkeen Continentalin insinöörit ovat keksintöineen mahdollistaneet renkaiden kehittymisen turvallisemmiksi, tehokkaammiksi ja kestävämmiksi.

Continentalin rengaskehitystyön virstanpylväisiin kuuluvat ensimmäinen kulutuspinnallinen rengas, ensimmäinen irrotettavalla vanteella varustettu rengas, maailman ensimmäisen sisäkumittoman renkaan patentti ja ”maastorengas”, joka oli samalla ensimmäinen varsinainen talvirengas. Samoin kaikkien aikojen ensimmäinen traktorin paineilmarengas tuli aikanaan Continentalin tehtaalta.

Myöhemmin meriitteihin lisättiin ensimmäinen vierintävastukseltaan optimoitu rengas sekä ensimmäinen tuotantoon päässyt rengas, jonka kulutuspinta on valmistettu voikukkakumista. Continental on myös yksi alan digitalisaation pioneereista.

Jo 1999 rengasvalmistaja osoitti, että kuljettajan apujärjestelmien tarvitsemat tiedot voidaan kerätä entistä tarkemmin ja nopeammin käyttämällä rengasta tietolähteenä. Näin syntyi älykäs rengas. Samaan aikaan Continental on yhdistänyt renkaansa ja niiden anturit pilveen tarjoten asiakkailleen täysin uusia, älykkäitä digitaalisia rengasratkaisuja ja -palveluja.

”Renkaat ovat intohimomme. Tekninen huippuosaamisemme on tuottanut turvallisuutta, luotettavuutta ja kestävyyttä jo 150 vuotta. Olemme tästä ylpeitä”, Continental AG:n rengasliiketoiminta-alueen johtaja ja johtoryhmän jäsen Christian Kötz kertoo.

”Monet nykypäivän rengasteknologian standardeista ovat lähtöisin Continentalilta. Kerta toisensa jälkeen olemme siirtäneet mahdollisen rajoja. Tavoitteenamme on tuottaa koko tuotevalikoimamme yksinomaan kestävän kehityksen mukaisista materiaaleista ilmastoneutraalisti vuoteen 2050 mennessä.”

Ilmapalloista kulutuspinnallisiin renkaisiin

Continentalin juuret ulottuvat pitkälle: 8.10.1871 perustettiin Continental-Caoutchouc und Gutta-Percha Compagnie. Yrityksen tuotevalikoimaan kuului aluksi erilaisia kumituotteita, kuten lelupalloja, kumimattoja, telojen päällysteitä, kumikankaita ja ilmapalloja sekä vaunujen ja polkupyörien umpirenkaita.

Kun polkupyörän maailmanvalloitus vuonna 1892 alkoi irtopyörien ja jalkajarrun ansiosta, Continental oli ensimmäinen saksalainen yritys, joka valmisti polkupyörän paineilmarenkaita, ja pian pneumatiikka oli kaikkien huulilla.

Hieman myöhemmin, vuonna 1898, alkoi myös autojen paineilmarenkaiden tuotanto. Ensimmäiset paineilmarenkaat olivat kulutuspinnattomia ja niillä oli suhteellisen rajalliset ajo-ominaisuudet tämän päivän vaatimuksiin verrattuna varsinkin märillä ja talvisilla teillä. Kaikki rengasvalmistajat etsivät ratkaisuja tuotteidensa luistoherkkyyteen, kunnes Continental esitteli maailman ensimmäisen auton kulutuspinnallisen renkaan 1904.

Teollistuminen tuottaa uusia keksintöjä

Liikkumisen tarpeiden kehittyminen ja teollistumisen voittokulku vaativat rengastuotteita yhä uusiin käyttökohteisiin. Turvallisuuden lisäksi huomiota kiinnitettiin mukavuuteen. Vuonna 1908 Continentalin insinöörit aiheuttivat maailmanlaajuisen sensaation kehittämällä irrotettavan vanteen, joka teki pyörän ja renkaan asennuksesta paljon helpompaa.

Continental juhlisti 50-vuotista taivaltaan ensimmäisenä saksalaisena yhtiönä, joka toi markkinoille hyötyajoneuvojen suuret renkaat. Vuonna 1928 alettiin ensi kertaa valmistaa renkaita maataloustraktoreihin ja vetolaitteisiin. Maataloustraktorin T2-rengas olikin Euroopan ensimmäinen maatalouteen kehitetty paineilmarengas.

Teollisuudessa Continental mullisti umpirenkaiden segmentin kehittämällä renkaat, joita käytettiin erityisesti trukeissa, lentoasemien ajoneuvoissa ja muissa raskaan teollisuuden sovelluksissa. Vuonna 1932 esitelty suuri menestys, ContiSuperElastic-umpikumirengas, tuotti tämän luokan renkaille CSE-lyhenteen, joka on edelleen teollisuudessa käytössä.

Synteettisestä kumista ensimmäiseen talvirenkaaseen

Toinen virstanpylväs 1900-luvun teollisuuden historiassa on ensimmäinen synteettisestä kumista valmistettu rengas, joka valmistui Continentalin tehdashallissa 1936. Sotavuosien pula-ajan seurauksena rengasvalmistaja aloitti ensimmäisen tutkimussarjansa kumin valmistamiseksi venäläisistä voikukista. Projekti käynnistettiin onnistuneesti uudelleen 2011. Polkupyörän Urban Taraxagum -rengas on Continentalin ensimmäinen sarjatuotantona voikukkakumista valmistettu rengas.

Vuonna 1943 Continental jätti sisäkumittoman renkaan patenttihakemuksen. Keksintö paransi merkittävästi renkaiden vierintävastusta. Siitä tuli yleinen tekninen normi sodan jälkeisenä aikana ja on sitä edelleenkin.

Continental mahdollisti myös ensimmäisenä erityisen turvallisen ajon talvella 1934 sen ”maastorengasmallilla”, joka oli ensimmäinen lumelle suunniteltu rengas ja siten ensimmäinen talvirengas. Vuonna 1953 Continental ylitti lumisen St. Gotthardin solan Sveitsissä M+S-renkaillaan (mud+snow eli muta+lumi) läpäisten menestyksekkäästi historian ensimmäinen talvirengastestin.

Laadun takeena testaaminen myös ääriolosuhteissa

Ennen kuin Continentalin uusi rengas tuodaan markkinoille, sen on läpäistävä merkittävä määrä testejä, olipa kyseessä henkilöauton, kuorma-auton tai erikoisrenkaiden tekniset innovaatiot. Kaikkiaan uutuusrenkailla ajetaan vuositasolla 25 miljoonaa testikilometriä ennen varsinaisen tuotannon aloittamista.

Valtavaan kilometrimäärään on perusteensa, sillä se on hannoverilaisen rengasvalmistajan tuotelaadun perusta kaikissa käyttötarkoituksissa – myös äärimmäisissä olosuhteissa. Vuonna 2003 Continental oli ainoa tuotannossa olevien renkaiden toimittaja, jonka ContiSportContact Vmax -renkaan suurin sallittu nopeus oli 360 km/h. Vuonna 2007 ContiSportContact Vmax oli ensimmäinen rengas, joka pääsi Guinnessin ennätystenkirjaan ja oli tunnettujen kilpatallien ykkösvalinta lukuisissa kilpailuissa.

Renkaiden ja kaikkien mahdollisten olosuhteiden testausta varten yhtiöllä on testauslaitoksia eri puolilla maailmaa. Hannoverin lähelle avattiin 1967 kaikkien Continentalin rengastestauskeskusten prototyyppi ja esikuva Contidrom. Jo 1968 ensimmäinen elektronisesti ohjattu kuljettajaton auto lähti Contidromin radalle lehdistön ja yleisön hämmästykseksi. Continental on kehittänyt tätä tekniikkaa edelleen ja käyttää sitä nyt kaikissa renkaiden kestävyystesteissä Uvalden testauslaitoksessa Texasissa.

Vuonna 2012 Automated Indoor Braking Analyser (AIBA) otettiin Contidromissa virallisesti käyttöön. Tämä ainutlaatuinen järjestelmä mahdollistaa renkaiden jarrutustehon testaamisen eri tienpinnoilla ympäri vuoden säästä riippumatta ja täysin automaattisesti miehittämättömillä ajoneuvoilla.

Tulevaisuudessa renkaita testataan myös uudenlaisella dynaamisella ajosimulaattorilla, mutta myös ammattitestikuljettajia tarvitaan realististen ajoskenaarioiden ajamiseen virtuaalisesti. Mitä enemmän testiajoja tehdään ajosimulaattorissa oikeiden teiden sijaan, sitä vähemmän testirenkaita tarvitsee valmistaa. Investointi uuteen testausteknologiaan edistää Continentalin laajamittaista vastuullisuustyötä.

Ympäristö, talous ja turvallisuus kohtaavat

Continental on sitoutunut parantamaan rengas- ja autoteollisuuden kestävyyttä 70-luvun alkupuolelta lähtien. Vuoden 1973 öljykriisin vaikutukset antoivat sysäyksen tutkimushankkeelle, jonka tarkoituksena oli kehittää vierintävastukseltaan optimoituja renkaita. Tästä projektista saadut oivallukset johtivat lopulta ennennäkemättömän tuotteen esittelyyn 1993.

Ensimmäistä kertaa ContiEcoContact-sarjan renkaat yhdistivät ympäristöhyödyt ja taloudelliset näkökohdat erinomaisiin ajo- ja turvallisuusominaisuuksiin. Sittemmin Continental on vastannut suuriin haasteisiin, kuten raaka-aineiden rajallisuuteen sekä tarpeeseen vähentää CO2-päästöjä. Kestävä kehitys on ollut olennainen osa Continentalin yhtiöstrategiaa jo vuosia. Toimenpiteiden painopiste on ilmastotoimissa, vähäpäästöisessä liikkumisessa, kiertotaloudessa ja vastuullisissa toimitusketjuissa koko arvoketjussa.

Vuonna 1903 Hannoverin lähelle Seelzeen perustettiin laitos kumijätteen jälleenkäsittelyyn ja kierrätykseen. Vuonna 2013 Continental avasi ainutlaatuisen ContiLifeCycle-tehtaan Hannoverin Stöckeniin. Sen toiminta kuorma- ja linja-auton renkaiden jälleenkäsittelyssä ja erityisesti teollisen mittakaavan kumin kierrätyslaitoksena tarkoittaa jälleen alan uraauurtavaa toimintaa.

Continentalin tavoitteena on tehdä tulevaisuuden renkaista entistäkin energiatehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä tuotannon, käytön ja kierrätettävyyden näkökulmasta. Tavoitteen saavuttamiseksi yhtiö investoi järjestelmällisesti uusien teknologioiden, vaihtoehtoisten materiaalien ja ympäristöystävällisten tuotantoprosessien tutkimukseen ja kehitykseen. Rengasvalmistaja siirtyy esimerkiksi rengastuotannossaan täysin kestävästi tuotettuihin materiaaleihin vuoteen 2050 mennessä.

Anturitekniikka ja digitalisaatio lisäävät innovaatioita

Continental on yksi rengasalan digitalisaation pioneereista. Jo 1999 rengasvalmistaja osoitti, että kuljettajan apujärjestelmien tarvitsemat tiedot voitaisiin kerätä entistä tarkemmin ja nopeammin käyttäen rengasta tietolähteenä. Näin syntyi älykäs rengas.

Sittemmin Continental on kehittänyt renkaiden digitalisaatiota siten, että se pystyy tuottamaan täysin uusia palveluita kalustoille ja loppuasiakkaille. Vuodesta 2010 Continental on niputtanut kaikki kuljetusalan asiakkaiden palvelut Conti360° Fleet Services -brändin alle. Se tarjoaa suosituksia ja neuvoja juuri oikeiden renkaiden valintaan sekä oikeaan asennukseen, ja auttaa nopeasti rengasrikon sattuessa. Lisäksi se seuraa koko kaluston renkaita säännöllisesti ja raportoi niistä, minkä ansiosta kuljetusyritykset saavat erittäin ammattitaitoista ja monipuolista rengaspalvelua.

Yhtiö jatkaa Continentalin premium-renkaiden älykkäiden, digitaalisten ratkaisujen ekosysteemin laajentamista. Yhtenä maailman suurimmista liikkumisen mahdollistavan alan elektroniikan, anturijärjestelmien ja ohjelmistojen toimittajana tämä on Continentalille ratkaiseva kilpailuetu.

Continentalin kyky mahdollistaa renkaan kommunikointi muiden turvallisuuteen liittyvien komponenttien kanssa keskeisenä ajoneuvojärjestelmän osana johti vuosituhannen alkupuolella uraauurtavan hankkeeseen: 30 metrin jarrutusmatkaan. Kaikkien järjestelmien yhteensovittaminen tuotti ajoneuvon, joka pysähtyi täysjarrutuksessa jo 30 metrissä 100 km/h:n nopeudesta. Tuolloin keskimääräinen jarrutusmatka oli vielä 36 ja 40 metrin välillä. Tämä lyhensi jarrutusmatkaa siis jopa 25 prosenttia.

Tie innovatiivisena edelläkävijänä jatkuu

Nykyisin Continentalin renkaat ja anturit on yhdistetty suoraan pilveen, mikä tarjoaa kokonaan uusia liiketoimintamalleja. Mittauspisteiden suuren määrän ansiosta Continentalin kuljetusalan asiakkaat voivat tarkistaa renkaittensa kunnon milloin tahansa yhtiön kehittämien algoritmien avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että renkaita voidaan huoltaa tarpeen mukaan eikä ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä, mikä on huomattavasti tehokkaampaa.

Kuljetusliikkeet hyötyvät näin korjauksista johtuvien seisokkien minimoimisen, turvallisuuden parantumisen, alempien kokonaiskustannusten, paremman energiatehokkuuden ja yleisesti tehokkaamman toiminnan muodossa. Vuonna 2020 Continental on nostanut alan vaatimustasoa esittelemällä onnistuneen pilottihankkeensa, jossa kulutuspintaa voidaan valvoa erittäin tarkasti algoritmeja ja ajoneuvon telemetriatietoja hyödyntäen.

Tulevaisuudessa Continental jatkaa rengasteknologioiden innovatiivisena edelläkävijänä henkilöautojen, kuorma-autojen ja erikoisrenkaiden premium-tuotevalikoimallaan. Continentalin vuonna 2020 esitellyssä uudessa strategiaohjelmassa yhtiö kuvasi polkuaan uudelle vuosikymmenelle. Vision 2030 -strategiaohjelman painopisteenä on organisaation ja liiketoiminnan johdonmukainen asiakaslähtöisyys. Lisäksi rengasvalmistajan tavoitteena on jatkossakin kasvaa kannattavasti ja erottua kilpailijoistaan nopeasti muuttuvassa markkinaympäristössä vastuullisuuden ja digitaalisten ratkaisujen alalla.

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi

Näytä lisää »