JR-Hake ja kuljetus Oy: Panostusta metsäenergiaan - suomalaisella sisulla

24.07.2021 12.10

JR_Hake_sisu_6.jpg

JR-Hake ja kuljetus Oy otti helmikuussa käyttöön uuden Jenz HEM 583 Hybrid hakkurin Sisu Polar kuorma-auton alustalla. Uuteen kalustoon on investoitu viime aikoina tasaiseen tahtiin, mikä takaa suuremman volyymin ja toimitusvarmuuden asiakkaille, käyttömukavuuden kuljettajille sekä pienemmän kuormituksen ympäristölle.

(kuva yllä:  JR-Hake ja kuljetus Oy:n uusi Jenz HEM 583 Hybrid / Sisu Polar autohakkuri tuottaa metsähaketta tehokkaasti tienvarressa ja tarvittaessa terminaalissakin.)

Nurmijärvellä kotipaikkaansa pitävä JR-Hake ja kuljetus Oy tekee energiapuun haketusta ja murskausta sekä kuljetusta laajalla kalustolla Uudenmaan alueella - tarvittaessa toki kauempanakin. Tärkeimmät asiakkaat ovat Metsä Group ja L & T Biowatti joiden lisäksi palvellaan myös maataloutta ym. haketuspalvelun tarvitsijoita lähinnä kesäaikaan. Käytössä on kaksi Jenz autohakkuria, kaksi Vermeer murskainta, Crambo esimurskain, kaivukoneita, pyöräkuormaajia ja autokalustoa, joiden rungon muodostaa kaksi hakkeenajossa olevaa Sisu Polar koukkuautoa.

- Parin viime vuoden aikana olemme lisänneet ja uusineet kalustoa melko paljon mihin on tullut tehokkuusetujen lisäksi painetta myös asiakkailta, jotka edellyttävät mm. uusien päästötasojen moottoritekniikkaa. Joillain työmailla on jo vaatimuksena myös uusiutuvien polttoaineiden käyttö, kertoo JR-Hake ja kuljetus Oy:n yrittäjäveljekset Jouni ja Jani Ronimus.

ronimus.jpg

(kuva: - Pyrimme investoimaan tasaiseen tahtiin uuteen kalustoon mikä takaa toiminnan tehokkuuden, toimitusvarmuuden asiakkaille ja pienemmät päästöt. Lisäksi haluamme tarjota kuljettajillemme mahdollisimman hyvän ja turvallisen työskentely ympäristön, sanovat JR-Hake ja kuljetus Oy:n yrittäjäveljekset Jouni ja Jani Ronimus; mukana Janin poika Jooa.)

Metsäenergia-alalla hyvä vauhti päällä

Metsähakkeen ja murskeen tuotannossa on ollut hyvä veto päällä kuluvalla lämmityskaudella kun eteläänkin saatiin kun-non talvi, mikä lisää voimalaitosten tarvetta ja helpottaa logistiikkaa kun tienpohjat eivät petä alta.

- Töitä on ollut hyvin ja metsäenergian käyttö on lisääntynyt voimalaitoksissa alueellamme. Toki jatkuvasti kasvanut tuontihakkeen määrä aiheuttaa paineita koko toimialalla. Kun Suomessa riittää puumateriaalia niin kotimaisen puhtaan energian käyttöä tulisi suosia millä on myös merkittävä työllistävä vaikutus, huomauttaa Jani Ronimus.

JR_Hake_sisu_50.jpg

(kuva: JR-Hake ja kuljetus Oy luottaa myös hakkeen kuljetuksissa Sisuun; käytössä on kaksi Sisu Polar 8x4 koukkuautoa varustettuna VAK-koukkulaitteilla ja -perävaunuilla. Kuvassa uudempi 2020 käyttöön otettu auto.)

Lisää haketustehoa uudella autohakkurilla

Kun haketuskapasiteetin lisääminen tuli ajankohtaiseksi niin hakkurimerkissä päädyttiin Jenziin aiempien hyvien kokemusten perusteella.

- Meille tuli vuonna 2012 uusi Jenz HEM 581 autohakkuri Mercedes-Benzin päälle asennettuna ja se on toiminut kaikin puolin mallikkaasti. Hakkurissa on nyt tunteja yli 8500 ja haketus sujuu edelleen luotettavasti. Kun tuote on tullut tutuksi ja hyväksi todettu niin miksi sitä vaihtamaankaan lähtisi, pohtii Jani Ronimus.

JR_Hake_sisu_36.jpg(kuva: Sisu rakensi alusta-auton tehtaalla valmiiksi hakkuriasennusta varten. Polttoainesäiliöitä tuli kaksi 390 litraista molemmille puolille autoa.)

Kaupat uudesta Jenz HEM 583 Hybrid hakkurista tehtiin maahantuoja Ideachip Machine Oy:n kanssa ja alusta-autoksi valittiin kotimainen tehdasvalmis korkea- runkoinen Sisu Polar 8x4 578 hv hakkuriauto mihin hakkuri asennettiin kääntökehällä pyöriväksi. 

- Uuden hakkurin selkeä etu on sen hybridi-rakenne eli kun hakkurin hydraulisen heittimen ja nosturin tarvitsema voima otetaan auton moottorista niin rummulle saadaan hakkurin oman MTU-moottorin kaikki 530 hevosvoimaa. Se lisää rummun tehoa merkittävästi eikä heittimen teho kyykkää missään tilanteessa. Painavalla hakkuutähteellä heitin saattaa tarvita jopa 200 hevosvoimaa, mikä olisi ilman hybridi-rakennetta pois rummulta ja tuottavuudesta. Sisu Polar valittiin myös hyvien kokemusten perusteella ja siksi kun valmistaja pystyi rakentamaan auton hakkuriasennukseen optimoiduksi suoraan tehtaalla juuri meidän mieltymykset huomioon ottaen. Ja Sisu Polarit ovat toimineet meillä hyvin hakkeen ajossa; vanhempi tuli käyttöön vuonna 2018 ja uudempi viime vuonna. Molemmissa on VAK:in valmistamat koukkulaitteet ja perävaunut, sanoo Jouni Ronimus.

Suosituin malli on nyt entistäkin parempi

Jenz HEM 583 on saksalaisvalmistajan suosituin malli joita toimitetaan asiakkaille yhteensä noin 100 kappaletta vuodessa. 

JR_Hake_sisu_33.jpg(kuva: Kaikki rakenteet ja esimerkiksi työvalojen sijoittelu on mietitty tarkasti juuri haketustyöhön sopiviksi, mikä helpottaa päivittäistä työtä.)

- Rumpuvaihtoehtoja on tarjolla viisi käyttötarpeen mukaan. JR-Hake ja kuljetuksen hakkuriin valittiin 1200 mm leveä ns. perinteinen malli, mikä kestää erittäin hyvin epäpuhtauksia eli jos materiaalin mukana rummulle joutuu vaikka rautaa niin isoa vahinkoa ei yleensä pääse syntymään: rummun rakenne on suljettu ja terät säädetään kahdella pultilla mitkä menevät kasaan ja terät painuu rummun sisään. Hakkurin kita-aukko on 6800 mm korkea ja leveälle syöttöpöydälle materiaalin syöttö on tehokasta, mistä se kulkeutuu rummulle erittäin aggressiivisen syötön avulla. Jenz on kehittänyt myös kulutusosat uudelle tasolle. Heittimen ja haketorven vaihdettavat kulutuslevyt on uudenlaista panssaroitua teräsmateriaalia joiden kestävyys on jopa kymmenkertainen verrattuna perinteisiin Hardox-levyihin, kertoo Ideachip Machine Oy:n Jukka Humalainen.

Sisu teki hakkuriasennuksen helpoksi

Jenz hakkurin ja Kesla 1200T ohjaamonosturin asennus tehtiin Sisu Polarin päälle Ideachip Machinen tuotannossa Mäntyharjulla.

- Asennus oli harvinaisen helppoa kun kuorma-autovalmistaja oli tehnyt auton alusta saakka hakkuriasennuksen ehdoilla. Yleensähän kun uusi auto tulee asennukseen niin sitä ensin pure- taan viikko ennen kuin päästään rakentamaan. Sisu ei tarvinnut purkaa vaan siihen oli tehnyt kiinnityslevyt valmiiksi hakkurille ja nosturille joten meidän tehtäväksi jäi vain niiden pulttaaminen paikoilleen. Myös muu varustelu oli tehty Karjaalla pitkälle valmiiksi; hyvinä esimerkkeinä kaksi 390 litraista polttoainesäiliötä molemmille puolille autoa, valmiit hydrauliikat ja sähkötyöt, asiakkaan tarpeeseen optimoidut työvaloratkaisut sekä nosturiohjaamon lämmityksen otto moottorin jäähdytyksestä, luettelee Humalainen. 

JR_Hake_sisu_47.jpg

(kuva: - Kyllä uusi on aina uusi ja kehitys on mennyt jälleen aimo harppauksen eteenpäin Jenz/Sisu autohakkurissa, sanoo kuljettaja Mika Eronen.)

Suurta haketustehoa ja käytön mukavuutta

Uusi Jenz/Sisu autohakkuri on näyttänyt tehokkuutensa heti ensimmäisistä käyttötunneista lähtien.

- Hybridirakenne antaa paukkuja rummulle niin että haketta syntyy suurella volyymilla niin rangasta, kokopuusta, hakkuutähteestä ja paksuista lumppitukeistakin. Ja kun seulapinta-alaa on enemmän kuin vanhemmassa Jenzissämme niin hake virtaa paremmin läpi, kommentoi Jouni Ronimus ensikokemuksia.

JR_Hake_sisu_37.jpg(kuva: Sähköohjatun Kesla 1200T nosturin ohjaamoon on sijoitettu monipuolinen Jenz easygreen -keskusyksikkö hakkurin kaikkien toimintojen ohjaamiseen. Hydraulista heitintä hallitaan kätevästi nosturin käyttövipujen napeista samoin kuin syöttötorven ja hakkurin kääntöä, jolloin niiden käyttö on helppoa yhtä aikaa nosturilla syöttäessä.)

JR-Hake ja kuljetuksen kuljettaja Mika Eronen on ehtinyt hakettaa uudella Jenzillä jo hieman enemmän:

- Kyllä uusi on aina uusi ja kehitys on mennyt jälleen aimo harppauksen hakkurissa eteenpäin niin kuin koko autopaketissa: työnteko on nyt helppoa, kevyttä ja mukavaa. Tehokkuuden lisäksi ergonomia on kohdillaan sähköohjatun Keslan hytissä mihin on sijoitettu monipuolinen Jenz easygreen -keskusyksikkö hakkurin kaikkien toimintojen ohjaamiseen. Hydraulista heitintä hallitaan kätevästi nosturin käyttövipujen napeista samoin kuin syöttötorven ja hakkurin kääntöä, jolloin niiden käyttö on helppoa yhtä aikaa nosturilla syöttäessä. Ja esimerkiksi työvalot on mietitty juuri oikeisiin paikkoihin ja ne voi kytkeä pois päältä toiselta puolelta autoa silloin kun haketetaan tien varrella jolloin valot eivät häikäise ohikulkijoita.     

JR_Hake_sisu_3.jpg

(kuva: Jenz HEM 583 Hybrid hakkuri on asennettu Sisu Polarin päälle kääntökehälle pyöriväksi, mikä helpottaa hakeautojen logistiikkaa ahtaissa metsäpaikoissa.)

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi

Näytä lisää »