Keskipyöräperävaunusta apua pehmeäpohjaisten metsäteiden kunnossapidolle27.06.2021 12.00
Ilomantsilaisyrityksen Idän Metsäkone Oy:n kehittämä keskipyöräperävaunu auttaa pehmeäpohjaisten metsä- ja tilusteiden pysymistä kunnossa. Viisiakselisen perävaunun kolmen takimmaisten akselien väliin asennetaan poikittaissuunnassa keskelle kaksi paripyörää. (kuva yllä: Keskipyöräperävaunu tuo paljon etuja puutavaran kuljetuksiin pehmeillä metsäteille; kuvassa vaunun akselirakennetta takaa katsottuna.) Tien poikkileikkaus tasaantuu keskiakselipyörien painaessa tien keskiharjannetta ja raiteisiin kohdistuva kuormitus keventyy. Kun raidesyvennykset madaltuvat, kerääntyy niihin vähemmän vettä. Tällöin routiminen vähentyy ja tien kunto säilyy paremmin. Henkilöautolla metsätietä ajettaessa ei alusta ota kiinni tien keskustaan. Kattava tutkimus Vemosim Oy teki Väyläviraston toimeksiannosta tutkimuksen keskiakseli- ja normaaliperävaunun vaikutuksesta polttoaineen kulutukseen metsätiellä ja päällystetyillä teillä. Samassa yhteydessä Destia Oy teki tien painumamittauksia. Idän Metsäkone Oy tarjosi selvitystä varten keskipyöräperävaunun ja Metsäkiito Oy ajoneuvoyhdistelmän normaaliperävaunuineen (kts. Väyläviraston julkaisu 68/2020). (kuva: Viisiakselisen perävaunun kolmen takimmaisten akselien väliin asennetaan poikittaissuunnassa keskelle kaksi paripyörää.) Molemmissa ajoneuvoyhdistelmissä käytettiin yhtä suurta raakapuukuormaa, sillä vetoauton kuorma pidettiin samana ja perävaunua vaihdettaessa raakapuukuorma siirrettiin perävaunusta toiseen. Kuormatun ajoneuvoyhdistelmän ajonopeus metsätiellä vaihteli välillä 20 - 28 km/h. Polttoaineenkulutus normaaliperävaunua käytettäessä oli noin 90 l/ 100 km, mutta keskipyöräperävaunua käytettäessä hiukan suurempi riippuen jousipaineen arvosta. Jousipaineen 1 baarin lisäys kasvatti metsätiellä polttoaineenkulutusta noin 2 l/100 km, joten 4 baarin jousipaine lisäsi kulutusta noin 8 l/100 km. Tuloksiin sisältyy epävarmuutta, koska testissä voitiin tehdä vain kaksi mittausta kutakin jousipaineen arvoa kohden. (kuva: Tien poikkileikkaus tasaantuu keskiakselipyörien painaessa tien keskiharjannetta ja raiteisiin kohdistuva kuormitus keventyy.) Päällystetyillä teillä molempien ajoneuvoyhdistelmien ajonopeus vaihteli välillä 58-74 km/h ja polttoaineenkulutus riippui ajosuunnasta (toiseen suuntaan enemmän vastamäkiä ja vastakkaiseen suuntaan myötämäkiä). Kulutus vaihteli välillä 45 - 60 l/100 km. Mittauksista määritetty kulutusmalli päällystetyille teille osoitti että keskipyöräperävaunun jousipaineen lisäys vähensi polttoaineenkulutusta. Näin siitäkin huolimatta, että se oli keskiakseliensa vuoksi 1,2 tonnia normaaliperävaunua painavampi. Kulutuksen vähentyminen aiheutui keskipyöräperävaunun pienemmästä ilmavastuksesta (sen pankkojen poikkileikkaus ja ilmanvastuskerroin olivat hiukan pienempiä kuin normaaliperävaunussa), ja suuremmasta rengashalkaisijasta normaaliperävaunuun verrattuna. Kun näin saatujen arvojen perusteella laskettiin polttoaineen kokonaiskulutus kannolta tehtaalle tapauksessa, jossa metsätien pituudeksi otettiin 10 km ja päällystetyn tien pituudeksi 140 km, oli kokonaiskulutus keskipyöräperävaunua käytettäessä hiukan pienempi kuin normaaliperävaunua käytettäessä. Aikaisemmissa tutkimuksissa oli saatu esiin se, paljonko keskipyöräperävaunu tasaa tien poikkileikkausta (madaltaa harjannetta ja vähentää raideuria). (kuva: Keskiakselin jousipaineen vaikutus polttoaineenkulutukseen metsätiellä.) Mahdolliset jatkotoimenpiteet Ottaen huomioon, että käsillä oleva keskipyöräperävaunu on kehityshanke ja että sen käytöstä ei ole kokemuksia, olisi tarpeen jatkaa selvitystyötä ja kiinnittää huomiota mm. seuraaviin seikkoihin: • Keskipyöräperävaunuja koskeva selvitys- ja kehittämistyö erityisesti metsä- ja muiden yksityisteiden käyttökelpoisuuden varmistamiseksi. • Raakapuuajoneuvojen ilmanvastuksia koskeva selvitys- ja kehittämistyö kustannusten ja CO2-päästöjen vähentämiseksi. • Keskipyöräperävaunujen käytön edistämiseksi niiden käyttäjille kannattaisi antaa joitakin etuja, jolloin niiden käyttö toisi säästöä pehmeäpohjaisten metsäteiden kunnossapidossa. • Säädöksissä keskipyöräperävaunun käyttäjä voisi saada yhdistelmän kokonaismassaa koskevan edun, koska pyörämäärä kasvaa neljällä (mikäli siltojen kantavuus käytetyllä kuljetusreitillä ei ole esteenä). • Verotus voisi olla edullisempi. |