Szepaniak-yhtiöt: Murskainvestoinnilla lisää toimitusvarmuutta ja kapasiteettia

22.05.2021 18.11

sze1jpg.jpg

Szepaniak-yhtiöt tarjoavat yksilöityjä materiaalinkäsittely- ja logistiikkapalveluja erityisesti mekaaniselle ja kemialliselle metsäteollisuudelle sekä energialaitoksille.

(kuva yllä: Szepaniak-yhtiöt otti tammikuussa 2021 käyttöön uuden vaakasyöttöisen Vermeer HG4000 murskan. Trailerialustainen kompakti kone liikkuu kätevästi työkohteesta toiseen.)

Tänä vuonna 50 täyttävä, Joutsenossa kotipaikkaansa pitävä perheyritys investoi tasaiseen tahtiin uuteen kuljetus- ja konekalustoon, mikä turvaa asiakkaille tehokkaan palvelun ja toimitusvarmuuden.

- Tammikuun alussa 2021 otettiin käyttöön uusi Vermeer HG4000 murska, mikä tuo uutta voimaa puumateriaalien jalostamisessa energiakäyttöön, sanoo Szepaniak-yhtiön toimitusjohtaja Pekka Szepaniak.

Haketustekniikan edelläkävijä

Perheyrityksen perustaja Pertti Szepaniak oli kokopuuhaketuksen kehittäjä ja edelläkävijä; hänen ensimmäinen haketustyö oli Pellos Oy:n työmaalla vuonna 1971. Ensimmäinen välivarastohakkuri Rötö valmistettiin itse vuonna 1973, ja samana vuonna SITRA ja Metsäntutkimuslaitos käynnistivät kokopuun korjuun ja käytön tutkimusohjelman. Sen puitteissa Pertti Szepaniak kehitti kokopuuhaketusta varten palstahakkurit sekä välivarastohakkurin ja Lokkeri-alustaisen palstahakkurin. Näiden myöhemmin TT-hakkureiksi nimettyjen koneiden teollinen valmistui alkoi vuonna 1975 Perusyhtymä Oy:n Hämeenlinnan konepajalla. 

Myös Pertin idea hakeautojen ketjupurkaimesta on nykyisin yleisesti käytössä. Sahojen tasauspätkien haketukseen Szepaniak kehitti vuonna 1974 pätkähakkurin. Myöhemmin valmistui saman materiaalin käsittelyyn kiinteä haketusasema ja samaan aikaan Pertti palasi vielä palstahaketukseen rakentamalla Unimog -ajoneuvon ympärille haketus- ja kuljetusyksikön. Hakkurina koneen keulalla oli hänen itse kehittämänsä kartiohakkuri Pete.

1990-luvulla ongelman metsäteollisuudelle aiheutti ensiharvennuspuu. Tuolloin Pertti toi ratkaisuna asiaan ensimmäisenä Euroopassa amerikkalaisen Peterson -ketjukarsintakuorintalaitteen Suomeen ja mukautti sen yhteistyössä Enso Oy:n kanssa täkäläiseen korjuujärjestelmään. Laite toimi hyvin, mutta jäätyneen puun aikana kuorintalaadun ylläpito oli vaikeaa. Tämän vuoksi rakennettiin vuonna 1996 Enso Oy:n Kaukopään tehtaille ensiharvennuspuun käsittelylinjasto, jossa puutavara kulkee ketjukarsija-kuorijan kautta kuivarumpuun ja edelleen hakkuun. 

Pertti Szepaniakin sairastuttua vaikeasti vuonna 1996 yrityksessä toteutettiin sukupolvenvaihdos. Pekka, Timo ja Tuija Szepaniak ovat jatkaneet ja kehittäneet isänsä aloittamaa elämäntyötä metsäteollisuuuden alihankkijana. Viime vuosina yritystoimintaan on tullut mukaan tärkeään rooliin myös kolmatta sukupolvea.

Yli 60 000 tuntia samalla murskalla

Ensimmäisen murskan Szepaniak-yhtiöt hankki vuonna 1991.

- Ostimme suoraan Amerikasta uuden päältäsyötettävän Morbark -murskan, mikä taisi olla Suomen ensimmäisiä nopeakäyntisiä jenkkimurskia. Olimme olleet sitä ennen mukana Lokomon projektissa missä he kehittelivät melko nopeasti pyörivää murskainta. Morbark tarvittiin ketjukarsintakuorintalaitteen perään käsittelemään pyöreää puuta - lisäksi sillä tehtiin kantoja, rakennusjätettä ym. Kyseinen Morbark täyttää nyt 30 vuotta ja yli 60 000 tuntia ajettu kone on edelleen käytössä - toki se on rakennettu pari kertaa täysin uusiksi joten meillä olisi osaamista vaikka alkaa valmistamaan murskia, heittää Szepaniak.

sze2.jpg

(kuva: Uudella Vermeerillä operoidaan Szepaniak-yhtiöiden terminaaleissa Lappeenrannan ja Imatran talousalueilla. Vuodessa Vermeerillä tullaan tekemään mursketta noin 100.000 - 140.000 irtokuutiota runkopuusta, kuoresta, sahatavarasta, hakkuutähteistä, rakennusjätteistä ja lumppitukeista - toki tarvittaessa kannoistakin. )

Investoinnilla uutta tehoa murskaustoimintaan

Vaikka Morbark on palvellut hyvin kymmeniä vuosia niin nyt Szepaniak-yhtiöille syntyi tarvetta tehostaa murskaustoimintaa uudella koneella.

- Vermeeristä oli hyvä mielikuva ja sen rakenne on kaikin puolin järkevä. Päädyimme trailerialustaiseen vaakasyöttöiseen HG4000 malliin mikä on kompaktin kokoinen ja melko kevyt murska mutta teholtaan isojen mallien luokkaa. Kaupat tehtiin Vermeer-maahantuoja Several Oy:n kanssa; heillä on hyvä osaamistaso ja riittävä varaosavarasto uusissa toimitiloissaan, sanoo Szepaniak.

Uudella Vermeerillä operoidaan terminaaleissa Lappeenrannan ja Imatran talousalueilla.  

- 2-akselinen puoliperävaunurakenne tekee siirtelystä helppoa ja siihen voidaan laittaa myös dolly keulille jolloin saadaan täysperävaunuyhdistelmä. Syötämme murskaa kaivukoneella ja altakannossa on pyöräkuormaaja, millä voi toki tarvittaessa myös syötellä. Vuodessa Vermeerillä tullaan tekemään mursketta noin 100.000-140.000 irtokuutiota runkopuusta, kuoresta, sahatavarasta, hakkuutähteistä, rakennusjätteistä ja lumppitukeista. Ja jos käsiteltäväksi tulee kantoja niin ajamme ne ensin Hammelin esimurskaimen läpi. Pyrimme siihen että meillä on valmista mursketta varastossa koko ajan 1-2 viikon tarve mikä takaa toimitusvarmuuden laitoksille eikä koneita tarvitse rikkoa talven kylmimpinä päivinä, kertoo Szepaniak. 

szepi5.jpg

(kuva: Vermeer HG4000 on paljon fyysisiä mittojaan tehokkaampi murskain; moottorina polttoainetaloudellinen ja hiljainen Iveco missä 515 hevosvoimaa.)

Vermeer vakuuttanut ensikuutioista lähtien

Maaliskuun puolivälissä Szepaniak-yhtiöiden Vermeerillä oli tuotettu jo yli 20 000 irtokuutiota mursketta.

- Lämpölaitoksiin tehdään pak- kasilla tavaraa sen minkä ehtii ja Vermeer on jo vakuuttanut monessa asiassa. Teknisiä ongelmia ei ole ollut ja kapasiteetti on kova suhteessa koneen fyysisiin mittoihin; esimerkiksi kuorta ei ehdi matolle syöttää niin paljoa kuin kone sitä nielisi. Polttoaineenkulutusta on vielä vaikea tarkemmin analysoida mutta Ivecon 515 hv moottori tuntuu olevan pieniruokainen suhteessa tuotettuihin kuutioihin. Murskassamme on kolme eri kokoista seulaverkkoa että saamme tehtyä lopputuotetta erilaisten asiakasvaatimusten mukaan. Tällä hetkellä käytössä on leikkaavilla kärjillä varustetut terät mitkä ovat kestäneet yllättävän hyvin. Ja jos joskus tulisi tarvetta muuttaa kone hakkuriksi niin se onnistuu vaihtamalla murskarummun tilalle saatavilla oleva hakkurirumpu, Szepaniak sanoo.   

14.11.2025 18.00KATSO TÄSTÄ 14.11. LÄHETYS! Mielenkiintoista maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa Levin lumisista maisemista juonnettuna
14.11.2025 18.00Olli Isotalo metsäkonevalmistaja Logsetin hallitukseen
14.11.2025 16.40Metsävarat 2025: Puuston kasvu kääntynyt vakaalle uralle
14.11.2025 12.49Kuljettajantutkinnon kokeisiin liittyneessä lahjontatapauksessa tuomioita
14.11.2025 12.12Daimler Truck aloittaa Mercedes-Benz GenH2 -vetykuorma-auton asiakastestit Saksassa
12.11.2025 11.00Metsä Groupin muutosneuvottelut Suomessa päättyivät - 520 työtehtävää päättyy 440 irtisanotaan
12.11.2025 8.00UPM maksoi 85 miljoonaa euroa yhteisöveroa vuonna 2024, taloudellinen jalanjälki Suomessa merkittävä
11.11.2025 15.30Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen
11.11.2025 15.11Iveco ja Accenture kehittivät uuden V2X-teknologian - tavoitteena nähdä näkymätön
11.11.2025 14.45ACEA: autoalan päästötavoitteet karkaamassa - sähköistymisen todellisuus ei vastaa sääntelyn vauhtia
11.11.2025 14.22Peugeotilta uusia nelivetomalleja - samalla hinnat laskee ja takuu pitenee
11.11.2025 14.10Siistijä-Roope kulkee Scanian merimoottoreilla
11.11.2025 11.01Jungheinrich lanseeraa uuden AntOn-trukkimerkin - kustannustehokas vaihtoehto peruskäyttöön
11.11.2025 8.22Sisälogistiikka: Toyotan uudisti Optio L -sarjan keräilytrukit
10.11.2025 16.45Uusi Nissan Interstar Suomeen - saatavana myös täyssähköisenä
10.11.2025 16.44Metsätalouden tuet puuntuotantoon loppuvat pian - luonnonhoidon tukia käsitellään ja maksetaan vuoden loppuun saakka
10.11.2025 10.25Uusi Toyota Hilux myös dieselhybridinä
10.11.2025 9.15Toyota esittelee täysin uuden Hilux-malliston - sähköinen Hilux BEV avaa uuden aikakauden
09.11.2025 15.00Uudet työpistekohtaiset runkolukutaulukot
09.11.2025 10.00Merikuljetusten määrä kasvoi prosentin vuoden takaisesta syyskuussa 2025
07.11.2025 20.00KATSO TÄSTÄ 7.11. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa - raportti Teknologia25 näyttelystä
07.11.2025 15.00RAMilta uusi Rampage -pick-up Euroopan markkinoille
07.11.2025 12.00Sahateollisuuden suhdannekatsaus 3/25: puun hinta ja vaisu vienti painavat kannattavuutta
07.11.2025 9.04Nimitykset: Fredrik Sundqvist Allison Transmission myyntipäälliköksi
06.11.2025 9.00Metsän rakenne ja aiemmat hyönteistuhot vaikuttavat kirjanpainajatuhoryppäiden muodostumiseen
05.11.2025 9.00Harvennushakkuu teki kangasmetsästä tilapäisen ja suometsästä entistä suuremman hiililähteen
04.11.2025 10.10Ioncor keskittää Saksan toimintojaan
04.11.2025 10.00Stora Enso testaa sähköistä pyöräkuormaajaa Anjalankoskella
04.11.2025 9.53ACEA: EU:n ensirekisteröinnit +0,9 % tammi-syyskuussa 2025 - täyssähköautojen osuus 16,1 prosenttia
03.11.2025 10.55Uusia pakettiautoja rekisteröity viime vuotta enemmän - Ford ja Scania hyötyajoneuvomarkkinoiden kärjessä
03.11.2025 10.22Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta
03.11.2025 9.21Mitsubishi Eclipse Cross EV Suomeen alkuvuodesta - hinnat alkavat 44 000 eurosta
03.11.2025 9.11Metsään.fissä voi nyt hakea ympäristötukea
03.11.2025 8.00Rauanheimo ja Keitele laajentavat yhteistyötään Oulun Oritkariin
02.11.2025 11.00Uudella otteella raskaan kaluston välitykseen - Kokka ja Kone luottaa myynnin osaamiseen ja asiakaslähtöisyyteen
01.11.2025 12.22Polttonesteiden keskihinnat laskivat lokakuussa 2025
01.11.2025 10.00Marko Vainionpää valittiin Koneyrittäjien puheenjohtajaksi
31.10.2025 20.00KATSO TÄSTÄ 31.10. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
31.10.2025 10.07Valmet Automotive ja Patria suunnittelevat yhteistyötä panssaroitujen ajoneuvojen valmistuksessa
31.10.2025 9.51Kesla Oyj:n tulos heikkeni vertailukaudesta - markkinatilanne painaa kysyntää
30.10.2025 16.09Mercedes-Benz juhlistaa yötyön sankareita - ja Sprinterin 30-vuotista taivalta Radio Rockin Yövuorossa
30.10.2025 9.10Nokian Renkaat lanseeraa kuormantunnistusteknologian maatalousrenkaille
29.10.2025 20.18eCargo tiedottaa: Kuorma-autoille mahdolliset julkiset sähköautolatauspaikat kartoitettu pääkaupunkiseudulla - lisää ja parempia paikkoja tarvitaan
29.10.2025 20.09Scania lanseeraa uuden brändikampanjan: Se on jotain erityistä
29.10.2025 17.33Fiat juhlistaa 25 vuotta täyttävää Doblòa juhlamallilla
29.10.2025 15.00Mercedes-Benz Sprinter 30 vuotta - täysin uusi mallisukupolvi kehitteillä
29.10.2025 9.00Kia PV5 rikkoi Guinnessin maailmanennätyksen - 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
28.10.2025 17.00Ammattilehti koeajaa: Kia PV5 ja PV5 Passenger - Suoraan huipulle
28.10.2025 12.00Ponssen muutosneuvottelut ovat päättyneet - Henkilöstö varautuu lomautuksiin
27.10.2025 9.42Valmet toimittaa BioTrac- ja automaatiojärjestelmän OutNaturen olkiselluprojektiin Saksaan
27.10.2025 9.37ACEA: EU:n päästötavoitteet eivät toteudu nykyvauhdilla - Raskaiden sähköautojen tiemaksuvapautus hyvä alku
27.10.2025 9.11Scania-palvelukeskus Korjaamo S ja V Varis Oy juhlistaa uusia tilojaan ilmaisella koko perheen tapahtumalla
27.10.2025 8.00Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuoden 2025 syyskuussa 0,3 % vuoden takaisesta
26.10.2025 11.00Komptech Lacero - eurooppalainen nopeakäyntinen puumurskain
24.10.2025 20.01KATSO TÄSTÄ 24.10. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
24.10.2025 15.00Ammattilehti koeajaa: Citroën ë-C3 Van Max - Taajamien taitaja
24.10.2025 12.57Metsä-Multia vastaanotti 200. PONSSE-metsäkoneensa
23.10.2025 19.00Kuopiolaiselle kuljetusyrittäjä Kari Lähivaaralle Työyhteisön hyvä tyyppi -stipendit valtakunnallisilla Metsäpäivillä
23.10.2025 10.00Metsä Groupin vuoden 2025 tammi-syyskuun vertailukelpoinen liiketulos -27 miljoonaa euroa
23.10.2025 9.10Stora Enson osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2025: Vakaata edistymistä haasteellisessa markkinaympäristössä
23.10.2025 8.00SKAL Kuljetusbarometri 3/2025: Omistajanvaihdoksia luvassa lähivuosina - rahoituksen puute hidasteena
22.10.2025 11.23Ponsse käynnistää muutosneuvottelut Suomessa
22.10.2025 10.15Metsä Group ottaa käyttöön uuden hinnoittelumallin - maaperän kantavuus korvaa vuodenaikajaottelun
22.10.2025 9.00Uusi Volvo Truck Center Porvoo avattiin - 36-metriset huoltopaikat palvelevat myös puutavaraliikennettä
21.10.2025 16.27Nimitykset: Aapo Nurmi Logisnext Finlandin myyntijohtajaksi
21.10.2025 15.39Euroopan parlamentin enemmistö hylkäsi esityksen metsien monitoroinnista
21.10.2025 9.12Ponsse osavuosikatsaus: Liikevaihto kasvoi ja tulos parani - markkinatilanne yhä haastava
20.10.2025 8.00Metsä Boardin 60 miljoonan euron modernisointihanke Simpeleen tehtaalla valmis
20.10.2025 7.45Woodi investoi merkittävästi kotimaiseen valmistukseen - uusi tehdas vahvistaa suomalaisen puusepäntaidon tulevaisuutta
17.10.2025 20.00KATSO TÄSTÄ 17.10. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
17.10.2025 9.55Metsänomistajien hakkuuaikeet vähenivät rajusti syksyn alussa
16.10.2025 11.05Sähköautot: SANY laajentaa sähkökuorma-autovalikoimaansa Euroopassa - 4x2 veturi luvassa 2026 alussa
15.10.2025 14.30Farizon laajentaa sähköpakettiautojen myyntiä Euroopassa - Suomi odottaa vuoroaan
15.10.2025 14.14FPT Industrial ja JCB aloittavat uuden voimalinjayhteistyön - N67-moottori vauhdittaa uutta Fastrac 6000 -traktorisarjaa
15.10.2025 14.04Transporter-mallisto laajenee entisestään - alustamallit nyt myös miehistöohjaamolla
15.10.2025 12.27Moottoritekniikka: Nissan ottaa käyttöön maailman ensimmäisen kylmäruiskutusteknologialla valmistetun venttiilinistukan
15.10.2025 11.45JAC tuo Suomeen uuden ja kilpailukykyisesti hinnoitellun T9 EV 4x4 -sähköpick-upin
14.10.2025 11.45Can-Am tuo sähköisen Outlanderin ja uudistetun Traxterin Agritechnicaan
13.10.2025 13.48Opelin voimalinjauudistus ei edennyt odotetusti - dieselmoottori palaa Zafira-mallistoon
12.10.2025 12.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger PHEV Wildtrak - Pistokehybridi haastaa dieselit hinnalla ja suorituskyvyllä
10.10.2025 17.00KATSO TÄSTÄ 10.10. LÄHETYS! Laaja kooste KoneAgria 2025 näyttelystä Tampereelta - mielenkiintoista koneasiaa ja maatalouden kuulumisia
10.10.2025 9.45Uusi Volvo Truck Center avaa ovet Porvoossa 20.10.2025
10.10.2025 9.30Sähköautot: Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa Suomessa
09.10.2025 11.00Wattiway Oy:n ja Kuljetusliike T ja A Kalliosalo Oy:n liiketoimintakauppa
09.10.2025 9.00PTT:n ennuste: Maailmankaupan arvaamattomat käänteet hämärtävät Suomen metsäteollisuuden näkymiä
08.10.2025 17.22Puukaupan kilpailuttamisen merkitystä ei voi väheksyä
08.10.2025 10.11Vielä ehdit äänestää 15.10. saakka - Suomen parhainta energialaitoksen metsäenergiapolttoaineen vastaanottoa etsitään
08.10.2025 8.00Nokian Renkaat jääkiekon vuosien 2026 ja 2027 MM-kisojen viralliseksi sponsoriksi
07.10.2025 16.02Lännen Tractors laajentaa Norjaan - Akershus Traktor uudeksi jälleenmyyjäksi
06.10.2025 17.00Metsäteollisuus ry: Puukauppa hiljeni, hinnat edelleen korkealla
06.10.2025 13.12Metsäteollisuus hakee tasapainoa - vahvuutena kestävyys, vientiosaaminen ja uudet investoinnit
06.10.2025 13.00Gasum laajentaa raskaan liikenteen kaasutankkausverkostoa - uudet asemat Ylivieskaan, Raaseporiin ja Joensuuhun
05.10.2025 14.00Metsäkoneiden huoltopalvelut kehittyy koneiden mukana
04.10.2025 13.00Tiikkainen Oy - Metsäenergiaa kokonaispalveluna
04.10.2025 9.00Scania avasi Euroopan itäisimmän suurteholatausaseman Lappeenrantaan
03.10.2025 20.00KATSO TÄSTÄ 3.10. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
03.10.2025 11.38Ponsse suomalaisyritysten maineen kärkikaksikossa
03.10.2025 8.28Wärtsilän voimalaitoskomponentit kulkivat sujuvasti Ranskan Guyanaan
03.10.2025 8.00UPM lopettaa paperintuotannon Kaukaan tehdasintegraatissa - muutosneuvottelut päättyneet
02.10.2025 9.00Metsä Board käynnistää muutosneuvottelut ja keskeyttää investointien esisuunnittelun yhtiön kannattavuuden, kassavirran ja kilpailukyvyn vahvistamiseksi

Näytä lisää »