Szepaniak-yhtiöt: Murskainvestoinnilla lisää toimitusvarmuutta ja kapasiteettia22.05.2021 18.11
Szepaniak-yhtiöt tarjoavat yksilöityjä materiaalinkäsittely- ja logistiikkapalveluja erityisesti mekaaniselle ja kemialliselle metsäteollisuudelle sekä energialaitoksille. (kuva yllä: Szepaniak-yhtiöt otti tammikuussa 2021 käyttöön uuden vaakasyöttöisen Vermeer HG4000 murskan. Trailerialustainen kompakti kone liikkuu kätevästi työkohteesta toiseen.) Tänä vuonna 50 täyttävä, Joutsenossa kotipaikkaansa pitävä perheyritys investoi tasaiseen tahtiin uuteen kuljetus- ja konekalustoon, mikä turvaa asiakkaille tehokkaan palvelun ja toimitusvarmuuden. - Tammikuun alussa 2021 otettiin käyttöön uusi Vermeer HG4000 murska, mikä tuo uutta voimaa puumateriaalien jalostamisessa energiakäyttöön, sanoo Szepaniak-yhtiön toimitusjohtaja Pekka Szepaniak. Haketustekniikan edelläkävijä Perheyrityksen perustaja Pertti Szepaniak oli kokopuuhaketuksen kehittäjä ja edelläkävijä; hänen ensimmäinen haketustyö oli Pellos Oy:n työmaalla vuonna 1971. Ensimmäinen välivarastohakkuri Rötö valmistettiin itse vuonna 1973, ja samana vuonna SITRA ja Metsäntutkimuslaitos käynnistivät kokopuun korjuun ja käytön tutkimusohjelman. Sen puitteissa Pertti Szepaniak kehitti kokopuuhaketusta varten palstahakkurit sekä välivarastohakkurin ja Lokkeri-alustaisen palstahakkurin. Näiden myöhemmin TT-hakkureiksi nimettyjen koneiden teollinen valmistui alkoi vuonna 1975 Perusyhtymä Oy:n Hämeenlinnan konepajalla. Myös Pertin idea hakeautojen ketjupurkaimesta on nykyisin yleisesti käytössä. Sahojen tasauspätkien haketukseen Szepaniak kehitti vuonna 1974 pätkähakkurin. Myöhemmin valmistui saman materiaalin käsittelyyn kiinteä haketusasema ja samaan aikaan Pertti palasi vielä palstahaketukseen rakentamalla Unimog -ajoneuvon ympärille haketus- ja kuljetusyksikön. Hakkurina koneen keulalla oli hänen itse kehittämänsä kartiohakkuri Pete. 1990-luvulla ongelman metsäteollisuudelle aiheutti ensiharvennuspuu. Tuolloin Pertti toi ratkaisuna asiaan ensimmäisenä Euroopassa amerikkalaisen Peterson -ketjukarsintakuorintalaitteen Suomeen ja mukautti sen yhteistyössä Enso Oy:n kanssa täkäläiseen korjuujärjestelmään. Laite toimi hyvin, mutta jäätyneen puun aikana kuorintalaadun ylläpito oli vaikeaa. Tämän vuoksi rakennettiin vuonna 1996 Enso Oy:n Kaukopään tehtaille ensiharvennuspuun käsittelylinjasto, jossa puutavara kulkee ketjukarsija-kuorijan kautta kuivarumpuun ja edelleen hakkuun. Pertti Szepaniakin sairastuttua vaikeasti vuonna 1996 yrityksessä toteutettiin sukupolvenvaihdos. Pekka, Timo ja Tuija Szepaniak ovat jatkaneet ja kehittäneet isänsä aloittamaa elämäntyötä metsäteollisuuuden alihankkijana. Viime vuosina yritystoimintaan on tullut mukaan tärkeään rooliin myös kolmatta sukupolvea. Yli 60 000 tuntia samalla murskalla Ensimmäisen murskan Szepaniak-yhtiöt hankki vuonna 1991. - Ostimme suoraan Amerikasta uuden päältäsyötettävän Morbark -murskan, mikä taisi olla Suomen ensimmäisiä nopeakäyntisiä jenkkimurskia. Olimme olleet sitä ennen mukana Lokomon projektissa missä he kehittelivät melko nopeasti pyörivää murskainta. Morbark tarvittiin ketjukarsintakuorintalaitteen perään käsittelemään pyöreää puuta - lisäksi sillä tehtiin kantoja, rakennusjätettä ym. Kyseinen Morbark täyttää nyt 30 vuotta ja yli 60 000 tuntia ajettu kone on edelleen käytössä - toki se on rakennettu pari kertaa täysin uusiksi joten meillä olisi osaamista vaikka alkaa valmistamaan murskia, heittää Szepaniak. (kuva: Uudella Vermeerillä operoidaan Szepaniak-yhtiöiden terminaaleissa Lappeenrannan ja Imatran talousalueilla. Vuodessa Vermeerillä tullaan tekemään mursketta noin 100.000 - 140.000 irtokuutiota runkopuusta, kuoresta, sahatavarasta, hakkuutähteistä, rakennusjätteistä ja lumppitukeista - toki tarvittaessa kannoistakin. ) Investoinnilla uutta tehoa murskaustoimintaan Vaikka Morbark on palvellut hyvin kymmeniä vuosia niin nyt Szepaniak-yhtiöille syntyi tarvetta tehostaa murskaustoimintaa uudella koneella. - Vermeeristä oli hyvä mielikuva ja sen rakenne on kaikin puolin järkevä. Päädyimme trailerialustaiseen vaakasyöttöiseen HG4000 malliin mikä on kompaktin kokoinen ja melko kevyt murska mutta teholtaan isojen mallien luokkaa. Kaupat tehtiin Vermeer-maahantuoja Several Oy:n kanssa; heillä on hyvä osaamistaso ja riittävä varaosavarasto uusissa toimitiloissaan, sanoo Szepaniak. Uudella Vermeerillä operoidaan terminaaleissa Lappeenrannan ja Imatran talousalueilla. - 2-akselinen puoliperävaunurakenne tekee siirtelystä helppoa ja siihen voidaan laittaa myös dolly keulille jolloin saadaan täysperävaunuyhdistelmä. Syötämme murskaa kaivukoneella ja altakannossa on pyöräkuormaaja, millä voi toki tarvittaessa myös syötellä. Vuodessa Vermeerillä tullaan tekemään mursketta noin 100.000-140.000 irtokuutiota runkopuusta, kuoresta, sahatavarasta, hakkuutähteistä, rakennusjätteistä ja lumppitukeista. Ja jos käsiteltäväksi tulee kantoja niin ajamme ne ensin Hammelin esimurskaimen läpi. Pyrimme siihen että meillä on valmista mursketta varastossa koko ajan 1-2 viikon tarve mikä takaa toimitusvarmuuden laitoksille eikä koneita tarvitse rikkoa talven kylmimpinä päivinä, kertoo Szepaniak. (kuva: Vermeer HG4000 on paljon fyysisiä mittojaan tehokkaampi murskain; moottorina polttoainetaloudellinen ja hiljainen Iveco missä 515 hevosvoimaa.) Vermeer vakuuttanut ensikuutioista lähtien Maaliskuun puolivälissä Szepaniak-yhtiöiden Vermeerillä oli tuotettu jo yli 20 000 irtokuutiota mursketta. - Lämpölaitoksiin tehdään pak- kasilla tavaraa sen minkä ehtii ja Vermeer on jo vakuuttanut monessa asiassa. Teknisiä ongelmia ei ole ollut ja kapasiteetti on kova suhteessa koneen fyysisiin mittoihin; esimerkiksi kuorta ei ehdi matolle syöttää niin paljoa kuin kone sitä nielisi. Polttoaineenkulutusta on vielä vaikea tarkemmin analysoida mutta Ivecon 515 hv moottori tuntuu olevan pieniruokainen suhteessa tuotettuihin kuutioihin. Murskassamme on kolme eri kokoista seulaverkkoa että saamme tehtyä lopputuotetta erilaisten asiakasvaatimusten mukaan. Tällä hetkellä käytössä on leikkaavilla kärjillä varustetut terät mitkä ovat kestäneet yllättävän hyvin. Ja jos joskus tulisi tarvetta muuttaa kone hakkuriksi niin se onnistuu vaihtamalla murskarummun tilalle saatavilla oleva hakkurirumpu, Szepaniak sanoo. |