Szepaniak-yhtiöt: Murskainvestoinnilla lisää toimitusvarmuutta ja kapasiteettia

22.05.2021 18:11

sze1jpg.jpg

Szepaniak-yhtiöt tarjoavat yksilöityjä materiaalinkäsittely- ja logistiikkapalveluja erityisesti mekaaniselle ja kemialliselle metsäteollisuudelle sekä energialaitoksille.

(kuva yllä: Szepaniak-yhtiöt otti tammikuussa 2021 käyttöön uuden vaakasyöttöisen Vermeer HG4000 murskan. Trailerialustainen kompakti kone liikkuu kätevästi työkohteesta toiseen.)

Tänä vuonna 50 täyttävä, Joutsenossa kotipaikkaansa pitävä perheyritys investoi tasaiseen tahtiin uuteen kuljetus- ja konekalustoon, mikä turvaa asiakkaille tehokkaan palvelun ja toimitusvarmuuden.

- Tammikuun alussa 2021 otettiin käyttöön uusi Vermeer HG4000 murska, mikä tuo uutta voimaa puumateriaalien jalostamisessa energiakäyttöön, sanoo Szepaniak-yhtiön toimitusjohtaja Pekka Szepaniak.

Haketustekniikan edelläkävijä

Perheyrityksen perustaja Pertti Szepaniak oli kokopuuhaketuksen kehittäjä ja edelläkävijä; hänen ensimmäinen haketustyö oli Pellos Oy:n työmaalla vuonna 1971. Ensimmäinen välivarastohakkuri Rötö valmistettiin itse vuonna 1973, ja samana vuonna SITRA ja Metsäntutkimuslaitos käynnistivät kokopuun korjuun ja käytön tutkimusohjelman. Sen puitteissa Pertti Szepaniak kehitti kokopuuhaketusta varten palstahakkurit sekä välivarastohakkurin ja Lokkeri-alustaisen palstahakkurin. Näiden myöhemmin TT-hakkureiksi nimettyjen koneiden teollinen valmistui alkoi vuonna 1975 Perusyhtymä Oy:n Hämeenlinnan konepajalla. 

Myös Pertin idea hakeautojen ketjupurkaimesta on nykyisin yleisesti käytössä. Sahojen tasauspätkien haketukseen Szepaniak kehitti vuonna 1974 pätkähakkurin. Myöhemmin valmistui saman materiaalin käsittelyyn kiinteä haketusasema ja samaan aikaan Pertti palasi vielä palstahaketukseen rakentamalla Unimog -ajoneuvon ympärille haketus- ja kuljetusyksikön. Hakkurina koneen keulalla oli hänen itse kehittämänsä kartiohakkuri Pete.

1990-luvulla ongelman metsäteollisuudelle aiheutti ensiharvennuspuu. Tuolloin Pertti toi ratkaisuna asiaan ensimmäisenä Euroopassa amerikkalaisen Peterson -ketjukarsintakuorintalaitteen Suomeen ja mukautti sen yhteistyössä Enso Oy:n kanssa täkäläiseen korjuujärjestelmään. Laite toimi hyvin, mutta jäätyneen puun aikana kuorintalaadun ylläpito oli vaikeaa. Tämän vuoksi rakennettiin vuonna 1996 Enso Oy:n Kaukopään tehtaille ensiharvennuspuun käsittelylinjasto, jossa puutavara kulkee ketjukarsija-kuorijan kautta kuivarumpuun ja edelleen hakkuun. 

Pertti Szepaniakin sairastuttua vaikeasti vuonna 1996 yrityksessä toteutettiin sukupolvenvaihdos. Pekka, Timo ja Tuija Szepaniak ovat jatkaneet ja kehittäneet isänsä aloittamaa elämäntyötä metsäteollisuuuden alihankkijana. Viime vuosina yritystoimintaan on tullut mukaan tärkeään rooliin myös kolmatta sukupolvea.

Yli 60 000 tuntia samalla murskalla

Ensimmäisen murskan Szepaniak-yhtiöt hankki vuonna 1991.

- Ostimme suoraan Amerikasta uuden päältäsyötettävän Morbark -murskan, mikä taisi olla Suomen ensimmäisiä nopeakäyntisiä jenkkimurskia. Olimme olleet sitä ennen mukana Lokomon projektissa missä he kehittelivät melko nopeasti pyörivää murskainta. Morbark tarvittiin ketjukarsintakuorintalaitteen perään käsittelemään pyöreää puuta - lisäksi sillä tehtiin kantoja, rakennusjätettä ym. Kyseinen Morbark täyttää nyt 30 vuotta ja yli 60 000 tuntia ajettu kone on edelleen käytössä - toki se on rakennettu pari kertaa täysin uusiksi joten meillä olisi osaamista vaikka alkaa valmistamaan murskia, heittää Szepaniak.

sze2.jpg

(kuva: Uudella Vermeerillä operoidaan Szepaniak-yhtiöiden terminaaleissa Lappeenrannan ja Imatran talousalueilla. Vuodessa Vermeerillä tullaan tekemään mursketta noin 100.000 - 140.000 irtokuutiota runkopuusta, kuoresta, sahatavarasta, hakkuutähteistä, rakennusjätteistä ja lumppitukeista - toki tarvittaessa kannoistakin. )

Investoinnilla uutta tehoa murskaustoimintaan

Vaikka Morbark on palvellut hyvin kymmeniä vuosia niin nyt Szepaniak-yhtiöille syntyi tarvetta tehostaa murskaustoimintaa uudella koneella.

- Vermeeristä oli hyvä mielikuva ja sen rakenne on kaikin puolin järkevä. Päädyimme trailerialustaiseen vaakasyöttöiseen HG4000 malliin mikä on kompaktin kokoinen ja melko kevyt murska mutta teholtaan isojen mallien luokkaa. Kaupat tehtiin Vermeer-maahantuoja Several Oy:n kanssa; heillä on hyvä osaamistaso ja riittävä varaosavarasto uusissa toimitiloissaan, sanoo Szepaniak.

Uudella Vermeerillä operoidaan terminaaleissa Lappeenrannan ja Imatran talousalueilla.  

- 2-akselinen puoliperävaunurakenne tekee siirtelystä helppoa ja siihen voidaan laittaa myös dolly keulille jolloin saadaan täysperävaunuyhdistelmä. Syötämme murskaa kaivukoneella ja altakannossa on pyöräkuormaaja, millä voi toki tarvittaessa myös syötellä. Vuodessa Vermeerillä tullaan tekemään mursketta noin 100.000-140.000 irtokuutiota runkopuusta, kuoresta, sahatavarasta, hakkuutähteistä, rakennusjätteistä ja lumppitukeista. Ja jos käsiteltäväksi tulee kantoja niin ajamme ne ensin Hammelin esimurskaimen läpi. Pyrimme siihen että meillä on valmista mursketta varastossa koko ajan 1-2 viikon tarve mikä takaa toimitusvarmuuden laitoksille eikä koneita tarvitse rikkoa talven kylmimpinä päivinä, kertoo Szepaniak. 

szepi5.jpg

(kuva: Vermeer HG4000 on paljon fyysisiä mittojaan tehokkaampi murskain; moottorina polttoainetaloudellinen ja hiljainen Iveco missä 515 hevosvoimaa.)

Vermeer vakuuttanut ensikuutioista lähtien

Maaliskuun puolivälissä Szepaniak-yhtiöiden Vermeerillä oli tuotettu jo yli 20 000 irtokuutiota mursketta.

- Lämpölaitoksiin tehdään pak- kasilla tavaraa sen minkä ehtii ja Vermeer on jo vakuuttanut monessa asiassa. Teknisiä ongelmia ei ole ollut ja kapasiteetti on kova suhteessa koneen fyysisiin mittoihin; esimerkiksi kuorta ei ehdi matolle syöttää niin paljoa kuin kone sitä nielisi. Polttoaineenkulutusta on vielä vaikea tarkemmin analysoida mutta Ivecon 515 hv moottori tuntuu olevan pieniruokainen suhteessa tuotettuihin kuutioihin. Murskassamme on kolme eri kokoista seulaverkkoa että saamme tehtyä lopputuotetta erilaisten asiakasvaatimusten mukaan. Tällä hetkellä käytössä on leikkaavilla kärjillä varustetut terät mitkä ovat kestäneet yllättävän hyvin. Ja jos joskus tulisi tarvetta muuttaa kone hakkuriksi niin se onnistuu vaihtamalla murskarummun tilalle saatavilla oleva hakkurirumpu, Szepaniak sanoo.   

21.05.2022 14:22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12:00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22:00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16:11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13:00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9:00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10:52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10:32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10:14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11:00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa
18.05.2022 8:00Vieremällä valmistui 18 000. metsäkone
17.05.2022 13:01Gasum vie Gazprom Exportin kanssa tehdyn maakaasun hankintasopimuksen välimiesmenettelyyn
17.05.2022 12:44Volvo Trucks avaa akkutehtaan Belgiassa
17.05.2022 8:02Ponsselle arvostettu muotoilupalkinto
17.05.2022 7:54Liikenteen sähköistäjä Enerqolta kova liikevaihto
16.05.2022 12:22TIMBERSPORTS® esittelee vuoden kilpailut - Göteborgin MM-kisat vuoden kohokohta
16.05.2022 9:22Arboristit ottavat mittaa toisistaan puukiipeilyn SM-kisoissa
16.05.2022 8:00Emma Mäkinen avausvoittoon ratakuorma-autojen SM-sarjassa Kemoralla
14.05.2022 14:00Tienpito sujuvoituu - Routa Metsähallitus -tienpidon toiminnanohjausjärjestelmä otettiin käyttöön
14.05.2022 12:00Ajokorttilaki uudistumassa - ikäpoikkeuslupaa ehdotetaan poistettavaksi
13.05.2022 22:00KATSO TÄSTÄ VIIKON 19/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
13.05.2022 9:00Nuoren metsän hoidon tukitasoa nostetaan ja ehtoja lievennetään 1. kesäkuuta alkaen
12.05.2022 11:20Walkin mittava painokoneinvestointi Pietarsaaressa vastaa kuitupohjaisten pakkausten kasvavaan kysyntään
12.05.2022 11:01DHL ja Volvo Trucks aloittavat uuden päästöttömän yhteistyön jopa 44 sähkökuorma-auton tilauksella
12.05.2022 9:00Ansiomitalit moottoriliikenteen ammattilaisille
12.05.2022 9:00Stora Enso rekrytoi 14 metsäasiantuntijaa ja perustaa kaksi uutta toimipistettä
12.05.2022 9:00SKAL: Kuljetusalan tilanteeseen odotetaan helpotusta - jakeluvelvoitteen alentaminen etenee, lakiesitys lausuntokierroksella
11.05.2022 13:00Kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajat uudenlaisen tilanteen edessä - kuinka valmistautua syksyyn?
11.05.2022 9:00Stora Enson uudessa palvelussa metsänomistajalle maksetaan monimuotoisuuslisää
10.05.2022 16:44Metsä-Multia Oy:n työntekijöille "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendejä
10.05.2022 13:11Nurminen Logisticsin uusi eteläinen Trans-Kaspian reitti vastaa kovaan markkinakysyntään
10.05.2022 12:11PONSSE Managerilla jo yli tuhat asiakkuutta
10.05.2022 12:00Metsäalan oppilaitosten yhteistyöllä tuotettiin ajantasaisia työturvallisuuden koulutusmateriaaleja
10.05.2022 10:00SKAL:n lausunto valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2023-2030
10.05.2022 8:00Huippuasiantuntijat varoittavat: Suomi ei saa vajota innovaatiokriisiin
09.05.2022 15:33Kivirock -jättilehti työn alla - lähde mukaan ilmoituksella!
09.05.2022 14:00Yli 500 yrityksen viesti komissiolle: bioenergialle isompi rooli
09.05.2022 11:20Täysin uusi Ford E-Transit Custom Suomeen 2023
09.05.2022 8:22Scania Super voittaa Green Truck-palkinnon jo kuudennen kerran peräkkäin
09.05.2022 8:00Neste ja DB Schenker yhteistyöhön raskaan kaluston sähköistämisessä
08.05.2022 13:00Stora Enso investoi 10 miljoonaa euroa Imatran tehtaiden energiatehokkuuden parantamiseen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen
08.05.2022 12:00Tavarankuljetusrobotit noudattavat jalankulkijan liikennesääntöjä, vaikka eivät ole jalankulkijoita
08.05.2022 9:00Verla, Tervasaari, Kymi, Seikku - UPM:n vanhimmat tehtaat juhlivat monin tavoin 150-vuotisjuhliaan
07.05.2022 10:00Metsien ensimmäiset harvennushakkuut ovat usein liian voimakkaita
06.05.2022 16:00KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden ja Kivirockin MAXPO 2022 erikoislähetys - jättikooste osastoista & tunnelmista
05.05.2022 13:00Volvo Trucks lisää I-Shift-vaihteiston vaihtamisnopeutta jopa 30 %
05.05.2022 10:00Pekant Oy ostaa JS-Automoto Oy:n korjaamoliiketoiminnan
04.05.2022 9:00Ponsse Scorpionin Future Cabin -ohjaamolle Fennia Prize Winner -muotoilupalkinto
04.05.2022 7:33ANDRITZ uudistaa valkaisulaitoksen Stora Enson Skutskärin tehtaalla Ruotsissa
03.05.2022 15:55Metsänviljely monipuolistuu vähitellen
03.05.2022 9:19Ruskeasuon raitiotievaunuvarikon työmaa sulkee kaasutankkausaseman noin kuukaudeksi
03.05.2022 8:32Tulli: Kiellettyjä hyttyskarkotteita on taas alkanut tulla Suomeen
02.05.2022 20:33HUOMIO! Ammattilehden Mediamobiili ja Kivirock mukana MAXPO 2022 -näyttelyssä osastolla A170 - tervetuloa käymään!
02.05.2022 16:42Renault Trucks D-, D Wide ja C 2.3 mallit päivittyvät entistäkin polttoainataloudellisemmiksi
02.05.2022 12:00Toimitusvaikeudet patoaa uusien autojen rekisteröintejä
02.05.2022 11:52Ajoneuvoteknologian kehittyminen näkyy polttonesteiden myynnissä
02.05.2022 10:02Volvo aloittaa raskaiden sähkökuorma-autojen myynnin
02.05.2022 9:00LUE TÄSTÄ! Fluid Finland 1/2022 lehti on ilmestynyt - todella mielenkiintoista hydrauliikan, pneumatiikan ja automaation asiaa
01.05.2022 16:00Avoimien ovien päivä perjantain 6.5. John Deere Forestryn uudessa Rovaniemen toimipisteessä
01.05.2022 11:00Ota kantaa valmisteilla olevaan Kansalliseen metsästrategiaan
01.05.2022 9:22Kuljetuskuutio-palkinto 2021 liikenneasemaketju Jari-Pekka Oy:lle
30.04.2022 11:00UPM osavuosikatsaus Q1 2022: Tiukat markkinat tukivat vahvaa tulosta
29.04.2022 20:10KATSO TÄSTÄ VIIKON 17/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
29.04.2022 11:00Raskaan Volvo-sähkökuorma-auton Suomen ensiesittely ja koeajokiertue 17.-23.5.2022
29.04.2022 10:42Valkoposkihanhien muutto alkanut
28.04.2022 9:00Ponsse toimitti 200. metsäkonesimulaattorin Ruotsiin
27.04.2022 15:00Ratakuorma-autot: Emma Mäkinen testasi Ivecoa T?ekissä, ajaa SM-sarjaa Sisulla
27.04.2022 9:02Logsetin kasvunäkymät Ruotsissa saavat lisävoimaa - uusi varaosajakelu
27.04.2022 8:55Tietopaketti kokoaa yhteen sen, mitä jatkuvasta metsänkasvatuksesta tiedetään
27.04.2022 8:41Aluehallintovirasto: Ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikoja laiminlyödään huomattavan paljon
26.04.2022 13:12Qauntron - Uusi peluri sähkökuorma-autojen markkinaan
26.04.2022 12:07Ponssen osavuosikatsaus Q1 2022
26.04.2022 12:00Katso tästä ensimmäiset kuvat uudesta Amarokista
26.04.2022 10:50Paras mahdollinen suoja on kypärän tärkein ominaisuus
25.04.2022 17:33Ford hyötyautot oheispalveluineen Ford Pro tuotenimen alle
25.04.2022 16:13Ponssen Juha Vidgrénille Suomen Yrittäjien yrittäjäristin suurristi
25.04.2022 13:22Ponsse arvioi kuluvan vuoden liikevoiton jäävän merkittävästi edellisvuotta pienemmäksi
25.04.2022 10:03Junnikkala Oy etsii puunkorjuu- ja kuljetusurakoitsijoita
25.04.2022 9:02Stora Enso myy sahansa ja puunhankintansa Venäjällä
24.04.2022 15:00Kevät saapuu ja vesilintujen laskentakausi on jälleen alkamassa
24.04.2022 11:00Hallitukselta tärkeä esitys kotimaan puunkuljetusten turvaamiseksi
23.04.2022 11:00Metsäteollisuuden tuoteinnovaatiot ja tuotteiden ilmastohyödyt vielä tuntemattomia kuluttajille
22.04.2022 23:00KATSO TÄSTÄ VIIKON 16/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys John Deere Forestryn Laukaan avoimien ovien päivästä ja Oulun Oikiat Konepäivät tapahtumasta
22.04.2022 10:32Hiab on saanut Yhdysvalloista yli 24 miljoonan euron ajoneuvotrukkitilauksen
22.04.2022 9:30Ford Pro esittelee seuraavan täyssähköisen hyötyajoneuvomallinsa toukokuussa
21.04.2022 9:57MTK kannustaa metsänomistajia puukauppojen kilpailuttamiseen
21.04.2022 9:29Ponsse palkitsi teräslevytoimittajansa vuoden toimittaja 2021 -palkinnolla
20.04.2022 17:00LUE TÄSTÄ! Kevään 2022 jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon mielenkiintoista kuljetus- ja konealan asiaa...
20.04.2022 16:22Täysin uusi Scudo vahvistaa Fiatin asemaa hyötyajoneuvomarkkinoilla
20.04.2022 15:37TTS Työtehoseura ja Vehon solmivat jättikaupan hyötyajoneuvoista
20.04.2022 12:00Einari Vidgén Säätiö jakaa tunnustuksia nyt jo 17. kerran - haku aukeaa 22.4.
19.04.2022 16:20Citroen Berlingosta alennetun autoveron vaihtoehto - pyyntihintaan luvassa huomattava huojennus
19.04.2022 16:14HIAB ja Renault Trucks hakevat vuoden 2022 nosturimestaria
19.04.2022 15:00Harvinainen koeajokiertue 27.4.-19.5. Vuoden kuorma-autoksi palkittu DAF edustaa uutta sukupolvea
19.04.2022 11:00Afryn selvitys: Politiikkatoimet nostamassa vientiteollisuuden logistiikkakustannuksia jopa 500-900 miljoonaa vuonna 2030
18.04.2022 12:00Wattiway Oy laajentaa haketuspalveluihin
18.04.2022 10:00Mäntyjen uuden tuhonaiheuttajan levinneisyyden selvitys käynnistyy - Luke kerää kansalaisten näytteitä etelänversosurmasta
18.04.2022 0:07Puutavarayhdistelmän kuormatila
17.04.2022 12:00Lausunnolle: Muutosesitykset nuoren metsän hoidon rahoitusehtoihin
17.04.2022 10:00Päätöstapaa maanteiden luokittelusta aiotaan muuttaa - lausuntokierros alkaa

Näytä lisää »