AMMATTILEHTI KOEAJAA: Peugeot e-Expert XL 75 kW - Ilmaisia kilometrejä

02.04.2021 15.20

poso12.jpg

Peugeot  astuu  täyssähköautojen  pakettiautomarkkinoille  parhaimmillaan  yli  300 km toimintamatkaan yltävän Peugeot e-Expertin voimin. Koeajossa päästötön tavara-autouutuus paljastuu erittäin onnistuneeksi kokonaisuudeksi.

(kuva: Täyssähköinen Peugeot e-Expert XL 75 Kw on sisarmalleineen oli vuoden 2020 merkittävin pakettiauto-uutuus.)

PSA Yhtymän uuden tonniluokan pakettiautomalliston myötä Suomeen on saatu ensimmäiset kelvollisiin toimintamatkoihin yltävät sähköpakettiautot. Ostajien iloksi uutuus tuodaan tarjolle Peugeotin, Citroenin ja Opelin lisäksi kuin myös yhteistyökumppani Toyotan mallivalikoimaan Ja ensi vuodelle on luvassa sähköauto-uutta myös pienempään rahtiautoluokkaan. Kovimmat jutut nyt koeajettavassa Peugeot e-Expertissä ovat kunnon kantavuus ja luvattu toimintamatka, joka on nyt sadan kilometrin asemesta päälle kolmesataa kilometriä. 

Sulautuu joukkoon

Uusi Peugeot e-Expert pohjautuu nykyiseen Expertiin. Sähköauton ulkoisia tuntomerkkejä ovat vasemman etulokasuojan latausluukku ja valmistajan tunnukset, missä on nyt hailakan siniset tehosteet.

Sopivaa vaihtoehtoa valittaessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä valmistajakohtaiset erot ovat hinnoittelun osalta satasien luokkaa. Suurimmat erot mitataan vakiovarusteiden ja lisävarusteiden puolella. Esimerkiksi Peugeotissa on vakiona integroitu 11 kW latauslaite, joka on Opeliin tarjolla lisähinnasta. Toisaalta Opel tarjoaa asiakkailleen Peugeotia ja Citroenia laajemmat mahdollisuudet auton räätälöintiin varusteiden osalta. Lisäksi eroja löytyy maahantuojien takuuehdoissa. Citroen ja Peugeot myöntävät autoilleen Suomessa viiden vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta. Vastaavaan eivät kilpailijat aivan yllä. Toyota tuo oman mallinsa tarjolle kevään 2021 aikana.

poso2.jpg

(kuva: Kaupallisia pikalatauspisteitä hyödyntämällä sähköautolla voi ajaa jopa täysin ilmaiseksi. Sen mahdollistaa mm. Lidl-kauppaketju, joka tarjoaa osassa toimipaikoistaan autoilijoille ilmaista sähköä - ja mikä parasta jopa 50 kW pikalatausvaihtoehdolla.)

Vaihtoehdot eri tarpeisiin

Peugeotin dieselmallien tavoin täyssähkömallista on tarjolla kolme korin pituusvaihtoehtoa: 4,60 m, 4,95 m ja 5,30 m. Lyhyimmässä versiossa eli XS -mallissa tavaratilan tilavuus on 4,6 m³. Pisimmässä XL-mallissa tavaratilan tilavuus on 6,1 m³. Vakiovarustukseen kuuluvan väliseinän lastausluukun ja ModuWork istuinjärjestelmän ansiosta kuormatila on kasvatettavissa 6,6 kuutioon ja tavaratilan lattiapituus jopa 4 metriin. Kuormatilan puolella ovien ja luukkujen sekä kuormatilan mitat ovat kantavuuden tavoin samat kuin polttomoottorivarianteissa. 

Kantavuutta on vakiomallissa 1 000 kg ja isoimmassa mallissa lähes 1 250 kg. Lisähinnasta sekä XS- että M -koripituuksiin on tarjolla korotettu kantavuus, mikä nostaa mallien parhaat kantavuudet yli 1200 kilogrammaan. e-Expert soveltuu myös peräkärryn vetoon. Suurin vetopaino on tasan 1000 kg.

poso32.jpg

(kuva: Pikalatausmahdollisuuden ansiosta akusto täyttyy ripeästi aina 80 prosentin varaustasoon asti. 50 kW asemasta irtoaa puolessa tunnissa noin 23 kW edestä virtaa.)

Kolme ajotilaa

Peugeot e-Expertiä tarjotaan kahdella eri akkukapasiteetilla: 50 tai 75 kWh. Vakioakulla pisimmäksi toimintamatkaksi luvataan 230 kilometriä ja suuremmalla akulla peräti 330 km. Akut on sovitettu auton alustaan, joten ne pudottavat painopisteen alemmaksi, eivätkä syö kallisarvoisia senttimetrejä rahtiosastolta. Ajossa painopisteen vaikutuksen huomaa kohentuneena ajovakautena. Samalla ohjausvaste tuntuu dieselmalleja täsmällisemmältä.

Koeajetun Peugeotin lisävarusteilla täydennetty ohjaamovarustelu on asiallinen. Täyssähköauton kojelauta on pitkälti sama dieselin kanssa. Hallintalaitteista mittaristo, vaihdevalitsin ja käsijarrun vipu ovat erilaisia. Viimeksi mainittu on nyt sähkötoiminen. 

poso42.jpg

(kuva: Kuljettajan eteen aukeava näkymä on liki sama kuin dieselmalleissa. Mittaristo kertoo kaiken tarvittavan ajoon liittyvän. 7-tuuman kosketusnäyttö pelaa myös Apple Car Playn valikkona.)

Nykyautojen tapaan myös e-Expertin kuljettaja voi valita ajotilanteeseen sopivan ajotilan kolmesta eri ajotilavaihtoehdosta. Pisin toimintamatka saavutetaan Eco ajotilassa, joka rajoittaa moottorin tehon 60 kW ja vääntömomentin 180 Nm. Samalla lämmityksen ja ilmastoinnin tehoa lasketaan alemmaksi. Normal ajotila, joka kytkeytyy aina kun auto käynnistetään tarjoaa huipputehoa 80 kW ja Vääntömomenttia 210 Nm. Tehokkain eli Power ajotila ottaa moottorista irti kaiken tehon 100 kW ja 260 Nm. Lisäksi valittavana on erityinen ja omasta kytkimestä aktivoitava B-ajotila, mikä tehostaa virran takaisinkeruujärjestelmän toimintaa.

Ajossa B-ajotila toimii vähän kuorma-auton pakokaasujarrun tavoin, mikä säästää käyttöjarruja ja tuo mukavuutta ajotapahtumaan.

Rahtimalli on ajotuntumaltaan rauhallinen ja ennakoitava. Teho irrotetaan moottorilta pehmeästi, mikä on tavarankuljetukseen tarkoitetussa autossa pelkästään positiivinen asia.

poso62.jpg

(kuva: Moottoritilassa on runsaasti tyhjää tilaa. Nyrkkisääntönä on että oranssiin ei pidä sähkäautossa koskea; siinä kulkee voimavirta.)

Nolla-päästöt - jopa nolla-kuluin

Aikaisemmin mainittu 11 kW:n autolaturi on Peugeotissa vakiotavaraa. Latausvaihtoehtoja on useita: kotilataus sukopistokkeesta, WallBox seinälaturi sekä tietenkin julkiset latauspisteet. Edistyksellisen akuston lämmöntasaus- ja pikalatausjärjestelmän ansiosta auto hyväksyy jopa 100 kW:n pikalatauksen.

Valitusta lataustavasta ja akun kapasiteetista riippuen latausajat asettuvat reilun 30 minuutin ja liki kahden vuorokauden välimaastoon. Peugeot jälleenmyyjien kautta noin 1600 euron hintaan tarjottavan 11 kW WallBoxin voimin pisimmät latausajat asettuvat 5-7,5 tunnin haarukkaan.

Pikalatausmahdollisuus nostaa e-Expertin käytettävyydessä liki samalle tasolle dieselmallien kanssa, ainakin pääkaupunkiseudulla, missä välimatkat ovat usein muuta maata lyhyempiä.

Kaupallisia pikalatauspisteitä hyödyntämällä sähköautolla voi ajaa jopa täysin ilmaiseksi. Sen mahdollistaa mm. Lidl-kauppaketju, joka tarjoaa osassa toimipaikoistaan autoilijoille ilmaista sähköä - ja mikä parasta jopa 50 kW pikalatausvaihtoehdolla. K-ketjun K-Lataus on nykyisin maksullinen. 50 kW pikalataus maksaa 0,2 eur/min. Hitaammat 0,02 eur/min. 

Peugeotin ajoakkuun saa 50 kW pikalatauksella puolessa tunnissa reilun 22 kWh edestä virtaa, mikä riittää vajaan 100 km matkalle. Huomion arvoista pikalatauksessa on se että sen voimin ajoakusto täyttyy korkeintaan 80 prosenttisesti. Täysi varaus saavutetaan vain hitaampia latausvaihtoehtoja hyödyntäen. Seikka kannattaa ottaa lukuun reitti- ja käyttösuunnittelussa.

poso52.jpg

(kuva: Keskikonsoli on varattu ajosuunnan ja ajotavan valintanapeille; eri ajotiloja on tarjolla kolme.)

Hyvä toimintamatka

Marraskuun lopulla, talvirenkain ja nollan paikkeilla olevissa lämpötiloissa auto kulutti virtaa pienimmillään 25,9 kWh / 100 km. Silloin ajotilana oli taloudellisin eli, moottorin ja lämmityslaitteen tehoja vähentävä ECO. Normal ajotilassa virtaa kuluu samalla ajotyylillä ja samoin lämmityslaitteen säädöin noin 30 kWh / 100 km. Power-asentoa käytettiin koeajossa vain satunnaisesti. Sen käyttötarve on perusteltua peräkärryä vedettäessä ja raskailla kuormilla, jos silloinkaan. Auton kulku on asiallista ECO-ajotilallakin.

Positiivista sanottavaa e-Expertissä riittää, eikä akuston reipas kapasiteetti anna aihetta moitteen sanaan. Hieman omasta mukavuudesta tinkimällä e-Expertillä yltää helposti 200-300 km toimintamatkaan, mikä ylittää reippaasti useimpien päivittäisen ajotarpeen. 

Uusi malli on otettu markkinoilla hyvin vastaan. Peugeotia maahantuovan Auto-Bon Oy:n tuotepäällikkö Tomi Kari sanoo täyssähkömallien ennakkomyynnin lähteneen hyvin vauhtiin: - Olemme jo ohittaneet viime vuoden koko segmentin myynnin. Toimitukset rullaavat hyvin ja uusia tilauksia tulee hyvin sisään.

poso8.jpg

(kuva: Kuormatilan ja kantavuuden osalta auto on liki identtinen dieselmallien kanssa. Peugeotin lattia on verhoiltu kauttaaltaan monikerroksisella pohjalevyllä. Turkkilevyn ansiosta ratitila kestää kovempaakin käsittelyä.)

Ostaisinko..?

Peugeot e-Expert on kokonaisuutena arvioituna onnistunut ja ensimmäinen, muihin kuin pihapiirin alueella suoritettaviin kuljetustehtäviin soveltuva täyssähköpakettiauto. Sen valtteja ovat käytön vaivattomuus, asialliset kuormatilat sekä tietenkin matalat käyttökustannukset ja vähäiset paikallispäästöt. Valitettavasti edellä mainituista ominaisuuksista voivat nauttia vain maksukykyiset auton ostajat.

Peugeot e-Expert malliston verolliset lähtöhinnat alkavat XS koripituudessa 50 kW akustolla noin 43 300 eurosta ja päättyvät nyt koeajetun Peugeot XL 75 kW mallin noin 49 400 euroon.

Nyt koeajetun auton verollinen kokonaishinta kohoaa lisävarusteiden kanssa reiluun 55 000 euroon. Vastaavasti varustellun dieselmallin hintapyynti jää yli 15 000 euroa edullisemmaksi.

Korkeamman hankintahinnan lisäksi sähköauton kanssa on varauduttava aikaa vieviin latausaikoihin. Kotilatauspisteen kanssa yhteiselo on sujuvaa, mutta julkisten latauspaikkojen varassa toimiminen onkin sitten toinen kokonaisuus. Ja vaatii käyttäjältä useisiin eri matkapuhelinaplikaatioihin kirjautumista ja maksukorttitietojen luovuttamista sovellusten ylläpitäjille. Unohtamatta sitä seikkaa, että ainakin suurimmissa keskuksissa latauspisteet saattavat olla usein valmiiksi miehitettyjä.  

Maahantuojan mukaan kysyntä on kohdistunut Suomessa suuremman kapasiteetin omaavilla akuilla tarjottaviin mallivaihtoehtoihin, mikä on ilmastollisista ja pitkistä välimatkoista johtuen varsin ymmärrettävää. 

 

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa

Näytä lisää »