AMMATTILEHTI KOEAJAA: Peugeot Partner BlueHDi 130 XL 4x4 - Rima nousee pakettiautojen nelivetoluokassa27.12.2019 14.00
Nelivetoisuus on valttia pakettiautomarkkinoilla. Noin neljännes Suomessa uutena myytävistä pakettiautoista on nykyisin nelivetoisia. Näistä vain murto-osa voidaan luokitella maastokelpoisiksi. Hyvän etenemiskyvyn omaava Peugeot Partner 4x4 langettaa verrattomilla maastoajo-ominaisuuksilla varjon useimpien nelivetoisten pakettiautojen sekä katumaasturien päälle. (kuva yllä: Maastokelpoinen Peugeot Partner 4x4 nostaa rimaa nelivetoisten pakettiautojen luokassa. Vakiomallia korkeamman maavaran ja jousituksen suuremman joustovaran sekä tarvittaessa kytkettävän nelivedon tarjoaman etenemiskyvyn kruunaa erittäin hyvä kääntyvyys.) PSA-yhtymään kuuluvan Peugeotin pakettiautomalliston uusimpien tulokkaiden, nelivetoisten Expert 4x4:n ja Partner 4x4:n jousitusmuutos ja nelivetotekniikka on vaativiin olosuhteisiin tarkoitettujen maastoautojen räätälöintiin erikoistuneen ranskalaisen Dangel Automobilesin käsialaa. Peugeot Partner 4x4:sta tarjotaan kahtena koripituutena: M (3,8 m3) ja XL (4,4 m3). Voimanlähteenä on PSA-yhtymän kehuttu 1,5 litran HDi diesel, joko 130 tai 150 hv teholla - tosin Suomessa on saatavilla vain 130 hv tehoversio. Vaihteistona on aina 6-vaihteinen manuaali. Bensiinimoottori ja automaattivaihteisto on tarjolla etuvetomallistoon. Dangel-neliveto on toteutettu siten, että se nostaa mallin painoa mahdollisimman vähän ja mallien vakiovarustukseen kuuluu aina 60 mm korotettu maavara, alustan suojaus, sähköinen vetotavan valitsin ja alamäkihidastin. Lisäksi nelivetomalleihin on muun lisävarustevalikoiman lisäksi saatavana tarvittaessa sähköisesti kytkettävä takatasauspyörästön lukitus ja 20 mm maavaran lisäkorotus. Edellä mainitut lukeutuvat myös nyt koeajettavan maahantuojan esittelyauton varusteisiin. Lisäksi autoon on asennettu karkeakuvioiset, vaativiin käyttötarkoituksiin tarkoitetut BF Goodrich All Terrain A/S -renkaat. (kuva: Tavara-autoksi futuristisesti muotoiltu kojelauta on kaikin puolin asiallinen, varustelu tasokas ja hallintalaitteet ergonomisesti käsillä.) Hyvä etenemiskyky Vakiomallia korkeamman maavaran ja jousituksen suuremman joustovaran sekä tarvittaessa kytkettävän nelivedon tarjoaman etenemiskyvyn kruunaa erittäin hyvä kääntyvyys. Valmistaja ilmoittaa kääntöympyrän halkaisijaksi 2785 mm akselivälin M koriselle autolle 10,8 metriä ja pidemmän 2975 mm akselivälin omaavalle XL pituiselle vaihtoehdolle 11,4 metriä, mikä vastaa kuta kuin keskikokoisen perheauton kääntyvyyttä. Uuden sukupolven sähköhydraulisen ohjaustehostimen myötä myös Partnerin ohjaustuntuma on nostettu kilpailijoiden tasolle. (kuva: Nelivetojärjestelmän kytkentä on jätetty kuljettajan tehtäväksi, mikä alkaa olla harvinaista tämän päivän autoissa.) Korkealla maavaralla ja kytkettävällä nelivetojärjestelmällä täydennetty Partner houkutteli ominaisuuksien kokeiluun maastossa. Aikaisempien koeajoautojen tapaan Partnerin etenemiskykyä haastettiin metsäkoneen ajourassa. Toisin kuin yleensä reitin varrelle sattui nyt kantavilla teloilla ajettu ura, mikä mahdollisti ajon syvälle metsän siimekseen. Partner etenee vähäkivisessä maastossa hienosti. Perinteisesti matkanteko on tyssännyt viimeistään turhan korkeaksi jätettyyn kantoon. Hyvän kääntyvyys ja alustasuojaus sekä neliveto antoivat mahdollisuuden väistää matalimmat esteet harvaksi putsatussa kangasmetsässä. Ennen pitkää matkan teko kuitenkin päättyi ojan tapaiseen, mutta peruutuskameran avuin Partnerin vienti muutaman kymmenen metrin matka sopivalle kääntöpaikalle sujui vaivattomasti. Hyvästä etenemiskyvystä kuuluu kiitoksen sana myös nelivetoharrastajien kiittelemille BF Goodrich -renkaille, jotka tarjosivat hyvän pidon myös mutaisemmissa kohdissa. Maastossa Partner etenee lähes yhtä pyytettömästi kuin nyt jo Suomen maahantuontiohjelmistosta poistunut ja viimeisiin todellisiin maastoautoihin lukeutunut Mitsubishi Pajero konsanaan. (kuva: Peugeot Partner on kompaktiin kokoonsä nähden varsin tilava ja monipuolinen auto. Tavaratilaan sopii noin 700 kg kuormaa.) Tehoa taloudellisesti Litratilavuuteensa nähden puhdikas 1,5 litrainen moottori ja asiallinen vaihteisto tarjoaa ajamisen helppoutta myös maantiellä; kuormattuna tai ilman. Moneen kertaan kehutut renkaat vaimentavat maantiestä nousevat äänet ja värinät kiitettävin arvosanoin. Miinusta renkaat saavat arveluttavasta pidosta märällä asvaltilla. Partner 4x4 on varsin pieniruokainen auto, ainakin pääsääntöisesti etuvedolla ajettaessa. Koeajossa keskikulutus oli hieman päältä 7 litraa sadalla kilometrillä, missä mukana sekä maastoajoa että kuormattuna kulkemista. Tilava ja turvallinen Peugeot Partner on kompaktiin kokoonsä nähden varsin tilava ja monipuolinen auto. Ohjaamon ergonomia on hyvällä tasolla ja mukavuus ja kuljettajaa tukevien avustimien määrässä ei ole nuukailtu. Kaistavahdin ja aktiivisen vakionopeudensäätimen ohella Partneriin on saatavilla useimmat mukavuus- ja turvallisuusvarusteet. Tosin viimeksi mainitut sisältyvät pääsääntöisesti jo vakiovarusteisiin Suomen mallistossa. (kuva: PSA-yhtymän takavuosina esittelemä ja rahtiosaston matkustamon puolelle jatkavasta Moduwork -järjestelmä on nykyisin vakiovaruste. Istuimet kääntämällä konttiin tulee toista metriä lisäpituutta.) Suomeen tuotavissa BlueHDi -moottorilla varustetuissa autoissa on vakiona kauko-ohjaimella varustettu lisälämmittin. Plussaa siitä! Ranskalaisvalmistajan i-Cockpit kojelaudassa mittaristo on nostettu ylimmäksi osaksi kojelautaa ja pyöreä ohjauspyörä on vaihtunut kantikkaaseen, mikä tuntuu aluksi erikoisuuden tavoitteluksi. Pienen totuttelun perästä jutun juju kuitenkin osin aukeaa, ylös nostettu mittaritaulu antaa jopa HUD-heijastenäyttöä paremmin informaatiota kuljettajalle. ”Noin” kolmen istuttavaan ohjaamoon on saatu lisää istumatilaa vaihtamalla perinteinen veijerikäsijarru sähköiseen. Lisävarustelistalta valittu langaton lataus on tätä päivää samoin monipuolisin liitettävyyspalveluin täydennetty monitoiminäyttö. Erillisen, taustapeilin paikalle viedyn ja tarvittaessa kolmessa eri kuvakulmassa näkymää antavan Surround Rear Vision -takakameranäytön ajatus on hyvä, mutta sen toteutus ja näytön tarkkuus jättävät hieman toivomisen varaa. (kuva: Kytkettävällä lukolla täydennetty takatasauspyörästö on nostettu oikeaoppisesti mahdollisimman korkealle. Sen myötä vararengas on joko jätettävä pois tai kuljetettava rahtiosaston puolella.) Verottajan hampaisiin Etuvetoisen Peugeot Partnerin verollinen lähtöhinta on Suomessa varsin kohtuullinen, edullisimmillaan noin 24 500 euroa. CO2 päästöön perustuvan autoverotuksen takia nelivetoinen, liikenneturvallisuutta kohentavan Partnerin hintapyynnit ovat täysin omilla lukemillaan. M koripituisen hintapyynti on reilut 44 000 euroa ja XL:n reilut 46 000 euroa. Kysymykseen onko nelivetoinen reippaan hintaeron arvoinen, voidaan vastata vilpittömästi että on se. Viimeistään silloin, kun on tarve viedä useiden satojen kilojen painoisia kuormia tiettömien taipaleiden päähän. |