AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH 13 I-Save - Väkivahva säästömoottori

09.11.2019 11.00

isave1.jpg

Volvo Trucks tuo suosittuun FH -sarjaan uuden I-Save -varustelun. Sen sydämenä toimii täysin uusi ja polttoainetaloudellinen D13TC Turbo Compound moottori, jolle luvataan kaukoliikenteen kuljetuksissa jopa seitsemän prosenttia nykyistä matalampia polttoaineenkulutuslukemia. Koeajoimme vakuuttavan ja monilla uusilla ominaisuuksilla täydennetyn uutuuden tuoreeltaan Ruotsissa, Jönkopingin ympäristössä.

(kuva yllä: Volvo on esitellyt suosittuun FH -sarjaan I-Save -varustelun, mikä laskee polttoaineenkulutusta entisestään mm. uuden Euro 6 Step d -päästötason D13TC -moottorin ansiosta.)

Turbocompound -teknologia on kehitetty jo vuosikymmeniä sitten ja sitä on kokeiltu ja se on käytössä useissa eri moottorityypeissä, formuloista aina raskaisiin kuorma-autoihin. 

Volvo tarjosi järjestelmää ensimmäisen kerran vuosituhannen taitteessa 12-litraisen D12 moottorin yhteydessä FH500 malliin. TC-moottorin uutta tulemista Volvo elätteli vuonna 2012 uuden FH-sarjan esittelyn yhteydessä, silloin I-Torgue nimellä. I-Torgue kuitenkin haudattiin vähin äänin miltei seitsemäksi vuodeksi, mutta nyt Volvon suunnalta saadaan hyviä uutisia ja valmistaja tuo Euroopan markkinoille valmiin Turbocompound -teknologian. USA:ssa uutta D13TC moottoria on myyty jo reilun vuoden päivät, hyvällä menestyksellä. Suomessa D13 TC moottoria on kokeiltu asiakkaiden toimesta jopa 70 tn ajoneuvoyhdistelmissä ja palaute on ollut hyvää kautta linjan. 

isave2.jpg

(kuva: Volvon uusi 12 tonnin taka-akseli on paitsi entistä kevyempi, myös aiempaa pienemmällä vierintävastuksella rullaava.)

Enemmän vähemmällä 

Täysin uutta, Euro 6 Step d -päästötasolle yltävää 13 litran D13TC moottoria tarjotaan perusmoottorien rinnalla 460 hv ja 500 hv tehovaihtoehtoina. Teho- ja vääntömomenttikäppyröiden lähempi tarkastelu paljastaa jo 460-hevosvoimaisen D13TC:n saavuttavan saman vääntömomenttitason kuin nykyinen D13 -moottori 540-hevosvoimaisena. Ja tehokkaampi eli 500-hevosvoimainen D13TC astuu jo pykälää suuremman eli 16-litraisen D16:n alueelle, tuottamalla 2800 Nm:n vääntömomentin. Turbocompound -teknologian ansiosta paras vääntömomentti on tarjolla käyntinopeusalueella 900 - 1300 r/min. Molemmat moottorit tuottavat 300 Nm suuremman vääntömomentin kuin vastaavat peruskoneet. Lisäksi molemmissa vaihtoehdoissa vääntömomenttia on enemmän tarjolla kierrosalueella 850 - 1600 r/min. 

isave3.jpg

(kuva: Turbocompound-teknologiaa hyödyntävä 13 litran moottori tuottaa suuren väännön jo pienillä kierroksilla.)

Volvon mukaan parasta antia on myös se että tulos tulee entistä pienemmällä polttoaineenkulutuksella. Volvo sanoo I-Save paketilla ja teholtaan 500 hv D13TC moottorilla varustetun 4x2 rekanvetäjän yltävän parhaillaan jopa 7 prosenttia matalampaan polttoaineenkulutukseen kuin vastaavalla D13 eSCR -moottorilla varustettu auto. Tästä moottorin osuuden kerrotaan olevan 2-3 prosenttia. Loppu tulee uudelleen viritetystä I-See -maastontuntevasta vakionopeudensäätimestä ja optimoidusta I-Shift -vaihteistosta sekä I-Cruise ja I-Roll -avustimista. - unohtamatta veturin ulkopuolisten aerodynaamisten uudistusten ja hienosäätöjen merkitystä. Aerodyynamiikkaan liittyen ilmajousituksen yhteyteen saa nyt napin, joka laskee auton ajokorkeutta automaattisesti yhdellä senttimetrillä maantienopeuksilla. 

Lisäksi AdBlue-kulutuksen kerrotaan vähentyvän jopa noin 40 prosentilla D13 eSCR -moottoriin verrattuna.

- I-Save paketilla varustetulla Volvo FH:lla voidaan ajaa pidempään pienemmillä kierroksilla ja suuremmalla vaihteella. Vääntömomentti on myös tarjolla aiempaa nopeammin. Lisäväännön ansiosta myös keskinopeus voidaan pitää suurempana, minkä huomaa erityisesti nousuissa, toteaa Volvo Finlandin Christoffer Lundén.

motti1.jpg

(kuva: Uutta Euro 6 Step d -päästötasolle yltävää 13 litran D13TC moottoria tarjotaan perusmoottorien rinnalla 460 hv ja 500 hv tehovaihtoehtoina.)

Uutta rautaa

Uuden TC moottorin Turbocompound yksikön turbiini valjastaa pakokaasujen hukkaenergian käyttöön. Lisäturbiinilta saatava voima välitetään hammasrattaiden välityksellä suoraan vauhtipyörälle. Turbiinin ja hammasrattaiden välisiä pyörimisnopeuseroja hallitaan viskokytkimen tapaan toimivan kytkimen avuin. Sen ansiosta listäturbiinilta saatava voima on viiveettömästi hyödynnettävissä.

Teknisten tietojen perusteella D13TC koneen iskunpituus ja sylinterimitat ovat ennallaan. Männänrenkaat on uudet ja männänlakien palotilat on muotoiltu pohjastaan aaltomaisiksi. Ratkaisulla tehostetaan ja samalla ohjataan palotapahtumaa sylinterien reunoilta männän keskikohdan suuntaan. Samalla sylinterien seinämiin kohdistuva lämpökuormitus kevenee. Lisäksi puristussuhde on pudotettu 17:1:een, kun se on D13 eSCR koneessa 18:1.

D13 TC:ssä on jäähdytetty EGR-pakokaasujen takaisinkierrätys. Peruskoneet ovat eSCR:iä. EGR:n myötä D13TC -moottorista jätettiin pois seitsemäs polttoainesuutin, mikä osaltaan tukee pienempää polttoaineenkulutusta. Vastapainoisesti moot- torin öljytilavuutta on kasvatettu peräti kahdella litralla, 38 litraan. Ja moottoriöljy vaihdettu uuteen VDS-5 -laatuun.

isave4.jpg

(kuva: - I-Save -varustelu mahdollistaa jopa 7 % polttoainesäästöt kaukoliikennekuljetuksissa. Noin puolet säästöpotentiaalista tulee uudesta D13TC -moottorista ja loppu tulee uudelleen viritetystä I-See -maastontuntevasta vakionopeudensäätimestä ja optimoidusta I-Shift -vaihteistosta sekä I-Cruise ja I-Roll -avustimista - unohtamatta veturin ulkopuolisten aerodynaamisten uudistusten ja hienosäätöjen merkitystä, toteaa Volvo Suomen markkinointi- ja viestintäjohtaja Christoffer Lundén.)

Taipaleelle

Volvolle on annettava kunniamaininta uusien mallien koeajotapahtumien järjestelyistä. Kuten aikaisemminkin päästiin uusia malleja koeajamaan kokonaisvaltaisesti ja täysipainoisesti. Kestoltaan n. työpäivän mittaisen koeajorupeaman aikana päästiin ajamaan sekä D13- että D13TC -koneisia yhdistelmiä, useina eri tehovaihtoehtoina. Päivän aikana ehdimme ajaa kaikkiaan neljää eri FH-vaihtoehtoa. Kilometrejä kertyi reilut 300. 

Ensimmäiseksi autoksi valikoitui FH 500 4x2 3700 mm akselivälillä. Sen, kuten kaikkien muidenkin autojen jatkeeksi oli kytketty puoliperävaunu, yhdistelmämassojen ollessa noin 40 tonnia. Noin 90 km mittainen lenkki ajettiin kaikkia mahdollisia avustimia hyödyntäen. Edessä kulki, samoin periaattein vastaava auto 500 hv I-Save moottorilla. Pysähdyttäessä polttoaineenkulutusmittarien vertailu paljasti I-Save FH:n kulkeneen lenkin tasan litraa pienemmällä kulutuksella. Tämän perusteella I-Save FH:n voimin voidaan kaukoliikenteessä päästä vuositasolla jo merkittäviin polttoainesäästöihin. 

Volvolta ei suoraan sanottu vielä koeajotilaisuuden aikaan mitä I-Save -paketti maksaa, mutta se kerrotaan että 40 tonnin kokonaismassoilla I-Save on kannattava jo 120 000 km vuotuisella ajosuoritteella. 

isave5.jpg

(kuva: I-Save -yhdistelmien rinnalla koeajettavina oli myös tavallisia Volvo FH -sarjan autoja. FH 460 D13 -moottorilla tarjoaa 2300 Nm vääntömomentin. Vastaava auto D13TC -moottorilla tarjoaa 2600 Nm vääntömomenttia.)

Mäkisillä tieosuuksilla Turbocompound -moottori lunastaa kiitettävästi valmistajan lupaukset laajasta vääntömomenttialueesta. Vetoa tuntuu riittävän loputtomasti. Pykäliä uutuusmalli vaihtaa varsin säästeliäästi, etenkin pienempään alas päin. 10-vaihdetta pienempää I-Shift ei tarjoa kuin Jönköpingin lähiseudun väsyttävimmissä nousuissa. 

Petrattu I-Roll rullaustoiminto puolestaan kytkee vedon pois entistäkin hanakammin, mikä yhdessä matalan vierintävastuksen renkaiden kanssa takaa pitkät rullausmatkat.

Kaiken nyt kerrotun lisäksi Volvo on tuonut vähin äänin markkinoille päivitetyn ja entistä paremman ohjaustuntuman tarjoavan VDS-ohjauksen, joka antaa nyt kuljettajan päättää ohjausvasteesta uudella Henkilökohtaiset asetukset ‑toiminnolla. Järjestelmä antaa kuljettajan valita jonkin neljästä esiasetuksesta tai mukauttaa ohjausvasteen ihanteelliseksi ohjausasetusten neljällä muuttujalla (suora, kaarre, vaimennus ja palautus). Muutokset voidaan tehdä joko ohjauspyörän napeista tai ajotietokoneen näytöltä. Käytössä VDS 2.0 pelaa erinomaisesti ja muutokset tapahtuvat välittömömästi kytkemisestä. Kokeilussa miellyttävimmäksi asennoksi nousi ajonopeuden mukaan säätyvä Responsive -asento, mikä lienee suomenkielisessä valikossa Reagoiva -tila. 

Väkevä kokonaisuus

Kokonaisuutena Volvon I-Save kaukoliikenneuutuus vaikuttaa lupaavalta ja kaikin puolin onnistuneelta vaihtoehdolta. Kasvanut vääntömomentti ja pienentynyt polttoaineenkulutus sekä muut kehittyneet toiminnot nostavat uutuus-FH:n osakkeita entistäkin korkeammalle kilpailussa. 

I-Save tuodaan tarjolle rekanvetäjien lisäksi myös tasakuorma-autoihin ja kenties jonain päivänä myös muihin litratilavuus- ja teholuokkiin. I-Saven myynti käynistyi jo keväällä ja ensimmäisten asiakasautojen kerrotaan olevan liikenteessä jo alkusyksyllä. 

isave6.jpg

(kuva: Volvo on tarjonnut D13TC -moottoria jo jonkin aikaa Amerikan markkinoilla VNR -malliin.)

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin

Näytä lisää »