AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN eTGE 3.140 - Sujuvasti sähköllä

17.08.2019 21.11

tegg1.jpg

MAN eTGE täyssähköpakettiauto on täysin pakokaasupäästötön ja miltei äänetön sekä energiatehokas vaihtoehto taajama-alueiden tavaraliikenteeseen. MAN on samalla ensimmäinen valmistaja, joka tuo sarjatuontantona valmistettavan täyssähköauton isojen pakettiautojen luokkaan. Kokeilimme uutuutta tuoreeltaan valmistajan sille tarkoittamassa ympäristössä.

(kuva yllä: MAN eTGE on valmistajan nollapäästöinen vastaus Euroopan suurkaupunkien vaatimukseen lähipäästöjen pienentämiselle.)

Toukuussa Kuljetus-Logistiikka 2019 näyttelyn yhteydessä Suomen ensiesittelynsä saanut MAN eTGE täyssähköpakettiauto oli yksi näyttelyn merkittävimmistä uutuuksista. Ammattilehti sai odotetun uutuuden ensimmäisenä lehtenä koeajoon heti näyttelyn jälkeen. 

Vaikka sähköautolle on vaikea nähdä väkevää tulevaisuutta raakapuukuljetusten puolella vielä hyvään toviin, kannattaa uuden tekniikan esiinmarssi ottaa vastaan avoimin mielin. Sähköavusteiset voimalinjat ovat jo nyt saatavilla vaihtoehtoina Logset harvesteriin ja Sisu Polar kuorma-autoon. 

tegg2.jpg

(kuva: Konehuoneen puolella tulee vastaan tämän näköinen maailma. Ohjaamon lämmitys ja viilennys tapahtuu ilmanlämpöpumpun voimin.  - Jos nyt johonkin kuljettaja haluaa kajota, niin olkoon se sitten lasinpesunesteen säiliö. Jäähdytysnestettäkään ei pidä mennä itse lisäämään, huomauttaa MAN:in TGE-tuotepäällikkö Timo Puustinen.)

Tonnin kantavuus

MAN eTGE jakaa saman tekniikan Volkswagen eCrafterin kanssa. Lanseerausvaiheessa MAN eTGE:tä tarjotaan vain 10,7 kuutiometrin kuormatilavaihtoehtona, joko 3,5 tai 4,25 tonnin kokonaispainolla.  

Etuvetoisen auton voimanlähteenä on teholtaan 136 hv (100 kW) sähkömoottori, mistä otetaan vääntömomenttia 290 Nm. Sähkömoottorilla on monia etuja polttomoottoriin verrattuna. Kevyt rakenne ja liikkuvien osien vähäinen määrä tekevät siitä kestävän ja helppohoitoisen. Lisäksi sähkömoottori paikkaa polttomoottorin suurimman puutteen, vääntömomentin puuttumisen matalilta koneen kierroksilta. Sähkömoottorissa paras vääntömomentti on käytettävissä heti liikkeelle lähdettäessä. 

eTGE:n mootorin jatkeeksi liitetyssä vaihteistossa on yksi vaihde molempiin kulkusuuntiin. Käytön selkeyttämiseksi vaihdevipu on lainattu automaattivaihtoehdosta.

Käyttövoimansa auto saa tavaratilan lattian alle runkorakenteisiin sovitetuista ja hyvin suojatuista litium-ioni-akustoista, minkä ansiosta auton painopiste on saatu erittäin matalalle.

Energiatehokkaiden 323 V suurjänniteakustojen kapasiteetiksi ilmoitetaan 35,8 kWh ja auton pisimmäksi toimintamatkaksi NEDC-päästömittaustavan mukaan 173 km. 

Akustojen lataus täyteen varaustilaan vie pisimmillään noin 5 tuntia 20 minuuttia, kun käytössä on 7,2 kWh AC seinälautaus- yksikkö. Vaihtoehtoisesti käytettäessä  40 kWh DC-pikalatausta CCS-liitännällä lataaminen tyhjästä 80 prosentin varaustasoon sujuu noin 40 minuutissa. Edellä mainittujen lisäksi MAN eTGE voidaan ladata myös 220 V latauslaitteella.

tegg5.jpg

(kuva: Tavaratila on entisellään. Sisäkorkeutta noin 190 cm. Akusto sijaitsee tavaratilan alla, auton keskellä, mikä on hyvä ottaa huomioon autoa varusteltaessa.)

Valmistajan mukaan moduulirakenteinen akusto on erittäin kestävä. Akkukapasiteetin ilmoitetaan laskevan 10 vuoden tai 2 000 latauskerran aikana vain noin 15 prosentilla, jos silläkään.  

MAN tarjoaa korkeajänniteakustolle kahdeksan vuoden / 160 000 km takuun.

Sähköautoista puhuttaessa nousee usein esille akkujen tuoma lisämassa, jolla on etenkin hyötyautoissa suora vaikutus kantavuuteen. MAN ilmoittaa eTGE:n massaksi ajovalmiina kuljettajan kanssa 2530 kg ja kantavuudeksi 970 kg. Ero dieselmoottorin voimin kulkevaan sisarmalliin on viiden sadan kilon luokkaa, dieselin eduksi.

Vetokoukkua eTGE:n ei ole tarjolla. Syynä se ettei valmistaja ole autoa perävaunukäyttöön luokitellut. Se vaatisi perävaunun kanssa mäkilähdöt mahdollistavan lisäelektroniikan ja ohjelmoinnin tekemisen sähkömoottoriin ja sehän maksaa muutakin kuin pelkän vaivan. 

tegg3.jpg

(kuva: Sähkökäyttöisen version kojelauta on tuttu muista TGE-malleista. Ainoastaan mittaripaneeli on erilainen.)

Loppuun saakka vietyä viimeistelyä

MAN eTGE:n ohjaamo eroaa dieselsisaristaan vain mittaripaneelin osalta ja vakiovarustelun osalta. Vakiovarusteisiin lukeutuvat mm. Comfort Plus kuljettajan istuin, lämmitettävä tuulilasi, 230V virtapistoke, Apple ja Android järjestelmien kanssa yhteensopiva MAN Media Van multimediajärjestelmä sekä peruutuskamera ja LED-ajovalot. Nyt koeajettavaan autoon on valittu tehtaan lisävarustelistalta järkevästi hinnoiteltu jousitettu ergoComfort -istuin.

Kuljettajaa avustaviin järjestelmiin sisältyy ultraäänen avulla auton ympäristöä analysoiva ympäristönvalvonta, hätäjarrutusavustin ja aktiivinen kaistavahti.

Kuljettajan paikalta arvioituna eTGE:n ohjaamon pitäisi täyttää vakioasussaan vaativammankin asiakkaan tarpeet.

tegg4.jpg

(kuva: Kierroslukumittarin paikalle sovitettu viisari kertoo akun ajonaikaisesta tilasta. Vihreällä puolella virtaa ohjataan akkujen suuntaan ja sinisellä moottorille. Numeroasteikko kertoo prosentteina hetkellisen virrankulutuksen. Oikean puoleinen mittari paljastaa ajonopeuden ja akkujen sen hetkisen varaustason. Tiedot löytyvät myös ajotietokoneen valikosta.)

Eleetöntä voima

Virta-avain kiertyy kuten autossa kuuluukin. Käynnistysäänen korvaa kojelaudan uumenista kuuluva merkkiääni. Liikkeellelähtö on sujuvaa. Tosin turvavyö tulee olla kytkettynä, muuten auto ei liikahdakkaan. Vauhtiin päästyä konehuoneesta kantautuu matkustamon puolelle vain etäistä sähkömoottorin sirinää. 

Auto tottelee viivettömästi ja eleettömästi kuljettajan komentoja. Tehokkaan moottorin ja portaattoman voimansiirron ansiosta tavoitenopeuden saavuttaminen sujuu tarvittaessa jopa kiitettävän ripeästi. Monitoimiohjauspyörän nappulasta päälle kytkeytyvän säädettävän nopeudenrajoittimen käytölle on eTGE:ssä perustetta. 

Kaasujalan kevennys puolestaan aktivoi automaattisesti varsin tehokkaaksi luonnehdittavan jarrutusenergian talteenoton, missä ajoneuvon kineettinen energia muunnetaan sähköksi ja johdetaan takaisin litium-ioni -akustoon. 

Tehokkaaksi säädetty jarrutusenergian talteenotto, josta saksalaisvalmistaja käyttää nimitystä rekuperaatio, säästää osaltaan auton jarruja kulumiselta.

Esimerkiksi Nissan eNV sähköpakettiautossa kuljettajalla on mahdollisuus vaikuttaa energian talteenoton tehokkuuteen, mikä mahdollistaa vaikka raskaan liikenteen rahtiautoista tutun rullauksen hyödyntämisen myötämäissä. 

MAN eTGE:n huippunopeus on rajoitettu 90 kilometriin tunnissa.

tegg6.jpg

(kuva: Sähköauton äänettömyys, pakokaasujen nollapäästöt ja edulliset käyttökulut ovat sähköautojen yleistymistä eteen päin vieviä voimia.)

Edulliset kilometrit

MANin tekemän tutkimuksen mukaan noin 70 prosenttia kaupunkialueilla käytetyistä kevyistä hyötyajoneuvoista kulkee keskimäärin alle 100 kilometriä päivässä ja alhaisella keskinopeudella. 

MAN eTGE:n pisin NEDC -päästömittaustavan mukaan ilmoitettu toimintamatka on 173 km mikä, ainakin teoriassa riittää hyvin suurimmalle osalle kaupunkialueiden pakettiautokäyttäjistä.

Taajamapainoitteisessa, myös maantie ja moottoritieosuuksia sisällään pitäneellä koeajoreitillä auton ajotietokone antoi parhaaksi toimintamatkaksi 148 km. Mittausjakson päätteeksi ajotietokone näytti ajetun reitin pituudeksi 117 km ja jäljellä olevaksi toimintamatkaksi tasan 20 km. Koeajo vietiin läpi keväisen aurinkoisessa kelissä, ilmastointi ja lämmitys pois kytkettyinä. 

Energiankulutukseksi saatiin 22,2 kWh/100 km, mikä tarkoittaa rahaksi muutettuna keskimääräisellä 0,14 € / kWh hinnalla noin 3,1 € / 100 km/h kustannusta. Yleisiä, ja usein myös täysin ilmaisia latauspisteitä hyödyntämällä matkanteon voi tehdä jopa täysin kuluttomaksi. 

Talvikelillä sähkön kulutus voi kasvaa merkittävästi, mikä vaikuttaa paitsi toimintamatkaan myös kilometrikustannuksiin.

Sähköauton ohjauspyörän takana omaa ajotapaa katsoo helposti jo muutaman ajokilometrin jälkeen tavallista kriittisemmin, ainakin silloin jos tarkoituksena on päästä yhdellä latauksella mahdollisimman pitkälle.

Kaasujalka kevenee paatuneellakin kuljettajalla havaittavasti, kun tiedossa on lyhyimmillään noin 40 minuutin pysähdys latausasemalla. Ajoneuvon lataus ja uuden teknologian omaksuminen on vaivatonta, mutta koeajossa eteen tuli mielenkiintoinen seikka. Useat yleisistä latauspisteistä sijaitsevat parkkihalleissa, joihin reilun 2,4 metriä korkealla hyötyautolla ei ole asiaa.

tegg72.jpg

(kuva: Koska olemme metsäalan lehti oli kaupukilainen vietävä myös raittiseen ulkoilmaan, missä kokeilimme eTGE:n etenemiskykyä tukkitiellä. Korkea maavara ja portaaton voimansiirto jättivät vakuuttavan kuvan auton etenemiskyvystä.)

Täyden kympin suoritus

Sähköauton äänettömyys, pakokaasujen nollapäästöt ja edulliset käyttökulut, muodikkaasti erittäin vähäiset lähipäästöt ovat sähköautojen yleistymistä eteen päin vieviä voimia. Edellä mainittuja seikkoja ei pidä vähätellä, sillä EU on asettanut tiukkoja takarajoja hiilidioksidipäästöjen, pienhiukkasten ja typen haitallisten oksidien vähentämiselle. Saksassa asiat vietiin hiljattain niin pitkälle että dieselautojen myynti suorastaan romahti. 

Useissa Keski-Euroopan kaupungissa on käynnissä hankkeet, joiden mukaan keskustoihin saisivat tulla vain tiukimmalle Euro 6d TEMP -päästötasolle yltävät ajoneuvot.

Suomessa sähköautojen yleistymistä hidastavat sääolosuhteiden lisäksi myös ajoneuvojen korkeat hinnat. MAN eTGE:n noin 87 000 euron pyyntihinnalla saa jo kaksi dieselautoa, joten vihreillä arvoilla täytyy olla autoa hankittaessa tavallista suurempi vaikuttavuus.

Teslan kaltaisiin toimintamatkoihin yltäminen jää tavara-autopuolella vielä tulevaisuuden haaveeksi. Mahdollista se toki olisi nytkin, mutta hyötyautolle täysin utopistisessa hintaluokassa.

Koska kilpailijoita ei vielä ole ansaitsee MAN eTGE luokassaan täyden kympin arvosanan ajettavuudestaan ja toiminnallisuudestaan sekä innovatiivisuudestaan. Parannettavaakin toki vielä jää, mutta on vain odotettava tekniikan kehittymistä ja halpenemista.

tegg8.jpg

(kuva: Koska kilpailijoita ei vielä ole ansaitsee MAN eTGE luokassaan täyden kympin arvosanan ajettavuudestaan ja toiminnallisuudestaan sekä innovatiivisuudestaan.)

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa

Näytä lisää »