Mercedekseltä neljä uutta voimaversiota kompaktiautoluokkaan

31.07.2019 15.33
Mercedes-AMG:n kompaktimallien tarjonta täydentyy neljällä uudella tehomallilla kun A 45, CLA Coupé 45, A 45 S ja CLA Coupé 45 S saapuvat markkinoille. Uusien mallien myötä kompaktiautojemme uuden malliperheen vaihtoehtojen lukumäärä nousee yhteensä kuuteen vaihtoehtoon. Täydennystä seuraa kun CLA Shooting Brake 45- mallit saapuvat markkinoille myöhemmin tänä vuonna.

Kaikkien 45- mallien kehitystyön taustalla on Mercedes-AMG:n poikkeuksellisen vahva ja suora side moottoriurheilun huipulle. Teknisissä ratkaisuissa on haettu kokemusperäistä oppia niin F1-autoja kuin FIA GT3- ja GT4- kilpa-autoja kehittäviltä osastoilta. Tämä näkyy tuotantoautoihin poikkeuksellisen väkevistä teknisistä sovelluksista niin moottorin, aerodynamiikan kuin voimansiirron saralla.

Maailman väkevin nelisylinterinen – vertaansa vailla oleva litrateho

A 45 ja CLA 45 S-mallien sydämenä sykkii korkealla pulssilla toimiva täysin uusi kaksilitrainen voimapesä. Sama moottori antaa vauhtia myös A 45 – ja CLA 45-mallien konepellin alla, joskin hieman miedompana versiona. Tosin tämä miedompikin versio jättää tehossa ja suorituskyvystä kilpailijat taakseen. Molemmissa tehoversioissa moottori on käännetty 180 astetta verrattuna A- ja CLA 35-malleihin. Tätä kautta pakosarja ja turboahdin sijaitsevat moottorin takapuolella tarjoten mahdollisuuden rakentaa vapaammin virtaava pakoputkisto. Vastaavasti imusarja on sijoitettu suoraan jäähdyttimen taakse.

S-mallien moottori on litrateholtaan maailman väkevin nelisylinterinen tuotantomoottori. Litrateho on peräti 155 kW (211 hv). Itse asiassa tämä lukema päihittää jopa lähes kaikki suuremmalla kuutiotilavuudella varustetut urheiluautot.

Ennätyssuuren tehon takaa löytyy useita edistyksellisiä teknisiä ratkaisuja

Ennätyssuuren tehon taustalta löytyy useita pitkälle jalostettuja teknisiä ratkaisua.

Ahtaminen on toteutettu kaksivaiheinen Twin Scroll -ahtimen ja teräksisen pakosarjan avulla. Twin Scroll-ahtimen kotelo on jaettu kahteen rinnakkaiseen virtauskanavaan. Tämä tekniikka yhdistää pakokaasusyklien optimaalisen hallinnan kautta moottorin reagointiherkkyyden jo pienillä kierrosluvuilla suureen tehoon korkeimmilla kierrosluvuilla.

Ahtimessa käytetään AMG V8-moottoreissa hyväksi havaittua turboahtimen akselin rullalaakerointia. Suurin käytettävä ahtopaine 45- moottorissa on 1,9 bar (ylipaine) ja 45 S- moottorissa 2,1 bar. Tärkeää on myös, että kaikki ahtamiseen liittyvät putket ovat metallia, eivät paineen muutoksessa muotoonsa muuttavia kudosletkuja. Ahtoilman jäähdytys on toteutettu vesi-välijäähdyttimen avulla. Se pitää moottorin syötettävän ilmamassan lämpötilan enintään 25 astetta ulkoilman lämpötilaa korkeampana. Ahtimen pakopesä on vuorattu F1-moottoreissa käytetyllä eristeellä.

Moottorin jäähdytys on toteutettu kahden rinnakkaisen järjestelmän avulla. Sylinterinkantta ja turboahdinta jäähdytetään tavanomaisen mekaanisen vesipumpun avulla. Sylinterilohkoa puolestaan viilennetään sähköisen suurtehovesipumpun avulla.

Mercedes-AMG:lle tyypillisiä teknisiä ratkaisuja ovat esimerkiksi laajalla toiminta-alueella varustettu säätyvä imu-ja pakoventtiilienohjaus CAMTRONIC, jossa molemmissa nokka-akseleissa on kaksi nokkaprofiilia venttiiliä kohden.  Muita innovaatioita ovat mm. ensimmäistä kertaa korkeatehoisessa nelisylinterisessä moottorissa on otettu käyttöön kaksivaiheinen bensiinin ruiskutus. Siinä käytetään bensiinin annosteluun joko pietsosuuttimia tai niiden rinnalla magneettiohjattuja ruiskusuuttimia. Suuttimia on siis kaksi erilaista sylinteriä kohden. Nämä kaksi järjestelmää voivat kuormituksen mukaan toimia sytytysvälillä joko rinnakkain tai peräkkäin. Polttonesteen tarkan palamisen viimeisteluu monikipinäsytytys.

Moottorin valmistuksessa käytettävä patentoitu sylintereiden CONICSHAPE®-hoonausmenetelmä pienentää moottorin sisäistä kitkaa ja parantaa siten moottorin taloudellisuutta. AMG-moottoreiden sylinterit on käsitelty erityisellä kitkaa vähentävällä ja kestävyyttä lisäävällä hiiliseoksesta ja teräksestä koostuvalla Nanonslide®-pinnoitteella. Pinnoite kiinnitetään sylinterin seinämiin plasmasuihkun avulla. Pinnoitteen ansiosta sylintereissä ei ole näkyvissä tavanomaisia hiontajälkiä, vaan seinämät ovat peilikirkkaat.  Daimlerin kehittämä Nanoslide on suojattu yli 40:llä patentilla. Ensimmäisen kerran Nanoslide otettiin käyttöön siviiliautoissa Mercedes-AMG:n V8-moottorissa. 

Tämän linkin takaa löytyy enemmän yksityiskohtia http://www.arrowheadmbservice.com/blog/what-is-mercedes-benz-nanoslide/

AMG_moottori.jpg

One man – one engine

AMG Performance -moottorit kootaan alusta loppuun käsityönä lähes laboratorion omaisissa työtiloissa one man – one engine -periaatteella. Nykyisin AMG-moottoreita kokoavat myös naiset. Automaattinen vihivaunu tuo osat mekaanikolle kokoonpanon alkaessa. Vaunuun valmiiksi kootut osat on tunnistettu viivakoodilla, ja kaikki asennetut osat kirjataan moottorin sarjanumeroperustaiseen elektroniseen lokikirjaan. Lokikirjaan tallentuvat myös suoraan paineilma- ja sähkötyökalusta kokoonpanossa käytetyt pulttien esiohjelmoidut kiristystiukkuudet. Esimerkiksi kampiakselin kiristys tapahtuu erillisessä tilassa, jossa samalla testataan moottori liiallisen sisäisen vastuksen varalta. Kun sylinterinkansi ja nokka-akselit on asennettu, moottori testataan erillisessä testihuoneessa venttiilien ohivuotojen havaitsemiseksi ja samalla tarkistetaan jokaisen sytytyspuolan toiminta ja moottorin ajoitukset.

Yhden moottorin kokoonpanoon kuluu sylinterimäärästä riippuen 2,5–4,5 tuntia, eli yksi mekaanikko kokoaa päivässä 2–3 voimanlähdettä.

Testattuun moottoriin kiinnitettään laatta, jonka moottorin koonnut teknikko vahvistaa omalla nimikirjoituksellaan.

One man – one engine -toimintatapa on katsottavissa kiteytettynä tämän linkin alta:

https://media.daimler.com/marsMediaSite/searchresult/searchresult.xhtml?searchString=M139&searchId=0&searchType=detailed&resultInfoTypeId=173&borders=true&thumbScaleIndex=0&rowCountsIndex=5#toRelation

Kaikki moottorit testataan kokoonpanon jälkeen. Testissä simuloidaan kaikki moottorin toiminnot paineilmaa hyväksikäyttäen. Tämän lisäksi osa moottoreista kytketään testipenkkiin ja käytetään kuumaksi tietokoneohjelman valvonnassa. Moottorisarjan ensimmäisiä yksilöitä testataan 500 tuntia ns. jarrupenkissä. Tämän pitkän testin jälkeen moottori puretaan ja sen kuluneisuus mitataan.

Mercedes-AMG A 45-, A 45 S-, CLA Coupé 45- ja CLA Coupé 45 S- tekniikka

A 45 A 45 S CLA Coupé 45 CLA Coupé 45 S
Sylinterit R4 R4 R4 R4
Iskutilavuus cm3 1991 1991 1991 1991
Teho kW/hv @ rpm 285/387 / 6500 310/410 / 6750 285/387 / 6500 310/410 / 6750
Vääntö Nm @ rpm 480 / 4750 - 5000 500 / 5000 - 5250 480 / 4750 - 5000 500 / 5000 - 5250
Ahtopaine bar 1,9 2,1 1,9 2,1
Kulutus 1/100 km 8,3 – 8,4 8,3 – 8,4 8,1 – 8,2 8,1 – 8,3
CO2-päästöt g/km 189 - 192 189 - 192 185 – 188 186 - 189
Kiihtyvyys 0–100 km 4,0 3,9 4,1 4,0
Huippunopeus km/h 250 (rajoitettu) 270 (rajoitettu) 250 (rajoitettu) 270 (rajoitettu)
Vaihteisto 8-vaihteinen AMG Speedsift DCT- kaksoiskytkin vaihteisto
Renkaat 245/40R18 245/35R19 245/40R18 245/35R19
Jarrut edessä 4 mäntää, 350 mm levy 6 mäntää, 360 mm levy 4 mäntää, 350 mm levy 6 mäntää, 350 mm levy
Jarrut takana 1 mäntä, 330 mm levy 1 mäntä, 330 mm levy 1 mäntä, 330 mm levy 1 mäntä, 330 mm levy

Katkeamaton veto vaihdettaessa: AMG SPEEDSHIFT DCT 8G -kaksoiskytkinvaihteisto

Uusien 45 4MATIC -mallien dynaamisen luonteen taustalta löytyy myös täysin uusi AMG SPEEDSHIFT DCT 8G -kaksoiskytkinvaihteisto. Vaihteiden välityssuhteet on valittu siten, että kuljettaja voi kaikilla ajonopeusalueilla kokea väkevän kiihtyvyyden, nopeat vaihtamiset ja vedon todellisen katkeamattomuuden suuremmalle vaihteelle vaihdettaessa. Vakiovarusteinen RACE START -toiminto mahdollistaa auton maksimaalisen kiihtyvyyden paikaltaan lähdettäessä ja siten erittäin tunnepitoisen elämyksen. RACE-toimintamuodossa on myös käytössä hetkellinen sytytyksen katkaisu ylöspäin vaihdettaessa ja automaattinen välikaasu alaspäin vaihdettaessa. Voimansiirron toiminnan ohella samalla kuulijoille annetaan pieni ääninäyte vauhdin maailmasta. Vaihteiden manuaalisen vaihtamisen M-tila voidaan hetkellisesti kytkeä käyttöön suoraan ohjauspyörän vaihdevivuilla tai asettaa pysyvästi käyttöön valitsemalla vaihtamisohjelma M. Vaihteisto myös vesijäähdytetty.

Aktiivisesti mukautuva neliveto AMG Performance 4MATIC

Dynamiikka, herkkyys ja suorituskyky – nämä kolme käsitettä liittyvät oleellisesti uusien AMG 45- ja 45 S 4MATIC -mallien nelivetoon. Mukautuva neliveto AMG Performance 4MATIC yhdistää parhaan mahdollisen vetopidon valtavaan määrään ajamisen nautintoa. Ajodynaamisten vaatimusten perusteella moottorin voiman jakosuhde on portaattomasti muuttuva.

AMG TORQUE CONTROL

Moottorin voiman täysin mukautuvan jakautumisen etu- ja takapyörille toteuttavat kaksi takavetopyörästöön sijoitettua sähkömekaanisesti toimivaa lamellikytkintä. Jakosuhteen määrittämiseen vaikuttavat ajonopeuden ohella auton sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyys, ohjauskulma sekä yksittäisten pyörien väliset pyörintänopeuserot, kytkettynä oleva vaihde ja kaasupolkimen asento. Uusissa 45-malleissa ei siis ole kulmavaihteen yhteydessä voimanjakoa säätelevää levykytkintä edellisen mallin mukaan, vaan myös akseleiden välinen voimanjako hoidetaan takatasauspyörästöön sijoitettujen kahden levykytkimen avulla.

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa

Näytä lisää »