Ammattilehden parivertailu: Citroën Berlingo Van ja Peugeot Partner - Puhdikkaat pariisittaret

30.05.2019 12.01

ajo1.jpg

ajon2.jpg

PSA-yhtymän palkittujen pakettiautouutuuksien: Citroën Berlingo Vanin ja Peugeot Partnerin myynti käynnistyi Suomessa näyttävänä yhteislähtönä. Vaikka autot jakavatkin samat tekniikan ja suurimman osan toiminnoista, ovat molemmat valmistajat saaneet onnistuneesti istutettua merkeille tyypillistä omaleimaisuutta autoihinsa. 

(kuvat yllä: Citroën Berlingo Van (vas.) ja Peugeot Partner: sama kori, mutta selkeästi toisistaan erottuva ulkonäkö.)

Malliuudistuksessa ranskattaret saivat täysin uudet, euro 6.2 päästötasolle yltävät 1,5-litraiset dieselvoimanlähteet, jota tarjotaan kahtena eri tehovaihtoehtona: 100 ja 130 hv. Tehokkaamman moottorin yhteyteen on tarjolla  uutena vaihtoehtona 8- portainen automaattivaihteisto. Myöhemmin voimanlähdevalikoimaa täydennetään 1,2 litran ja parhaalta teholtaan 110 ja 130 hv bensiinimoottorivaihtoehdoilla. Kuten dieselin myös tehokkaamman bensiinimoottorin yhteyteen on valittavissa 8-vaihteinen automaatti. 

PSA-yhtymä tuo uusiin malleihin runsaasti henkilöautopuolelta tuttuja kuljettajaa avustavia järjestelmiä, mitä on Citroëniin tarjolla kaikkiaan 20 kappaletta ja Peugeotiin yhtä vähemmän. Partnerin mittaristo on jo vakiona nostettu ohjauspyörän yläpuolelle, joten malliin ei tarjota Citroënin tapaan HUD-näyttöä. Täysin uutta tässä pakettiautoluokassa on ylikuormavaroitin, joka huomauttaa mittaristoon syttyvällä valolla kantavuusrajan lähestymisestä ensin 80 prosentin kohdalla ja vahvemmin kun raja tulee vastaan. Toinen täysin uusi avustin on auton sivupeileihin ympättyjä kameroita hyödyntävä Surround Rear Vision -järjestelmä, joka tarjoaa näkymän myös aiemmin pimentoon jääneeseen kuolleeseen kulmaan.

ajo3.jpg

(kuva: Rahtiosaston puolella asiat ovat reilassa; molempiin koripituuksiin sopii kaksi Euro-lavaa kyytiin. Väliseinän ”kyhmy” vaikeuttaa hieman sivuovesta kuormausta.)

Kuormatilaa ja kantavuutta

Kaikkiin kuljetustarpeisiin suunniteltuja ja ammattilaisten tarpeisiin mukautuvia uutuusmalleja on saatavana kahtena eri koripituutena: M ja XL. Näistä ensin mainitun pituus on 4,4 metriä ja kuormatilan tilavuus 3,3 m3. Pidemmän eli XL:n pituus on puolestaan 4,75 metriä ja kuormatilan vetoisuus 3,9 kuutiometriä. 

Suomeen tuotavat mallit ovat 3-paikkaisia. Keskimmäisen istuimen selkänoja kääntyy näppäräksi pöydäksi. Reunimmaisen, taitettavalla istuinosalla varustetun istuimen ja väliseinän ns. Pitkäntavaran luukun (29 cm x 68 cm) ansiosta tavaratilan pituus kasvaa luukun alueelta 1,27 metrillä ja kuormatila jopa 0,5 kuutiometrillä.

Kantavuus on mallista ja koripituudesta riippuen jopa noin 900 kg. Vetopainot jopa 1500 kg.

Metsäalan ammattilaisia kiinnostava tieto on se että molempiin malleihin on tarjolla noin 950 euron verolliseen lisähintaan maavaraa 30 mm korottava lisäpaketti, missä mukana myös muita varusteita.

Kontin puolella on vakiona muovilattia, ikkunalinjaan asti yltävä vanerointi ja kuusi kuormansidontalenkkiä lattiassa. Lisähinnasta on tarjolla ledvalot ja neljä kuormansidontakoukkua seiniin sekä kattavampi vanerointi yms.

ajo5.jpg

ajo4.jpg

(kuvat: Citroën Berlingon (alh.) matkustamon on muotoiltu särmikästä Peugeot Partneria (ylh.) maltillisemmin. Tilaa ja mukavuutta molemmissa on yhtälailla - myös pidempijalkaiselle kuljettajalle.)

Henkilöauton ajettavuus

Molemmat autot kunnioittavat merkeilleen ominaisia piirteitä ja ovat siten helposti erotettavissa toisistaan sekä kolmannesta sisarestaan eli uudesta Opel Combosta, jota koeajoimme jo aikaisemmin.

Citroën Berlingo Van noudattelee Peugeot Partneria pehmeämpää muotokieltä. Esimerkiksi auton keula on aavistuksen Partneria loivempi ja sisusta perinteisemmin muotoiltu. 

Peugeotin kuljettajan paikalla huomio keskittyy korkealle kojelautaan nostettun mittaristoon ja kulmikkaaseen monitoimiohjauspyörään, mikä on myös kehältään hieman Berlingoa pienempi.

Molempien autojen sisustassa on kiinnitetty huomiota kuljettajan henkilökohtaisten tavaroiden säilytystilojen runsauteen. Molemmista löytyy paikat 1,5 litran pulloille ja pikkutavaroille. Positiivinen asia on jäähdytettävä hansikaslokero mikä ei ole päivän selvyys tavara-autopuolella.

Ajossa uusi 1,5-litrainen osoittautuu pirteäksi, mutta myös alhaalta vääntäväksi voimanlähteeksi. Keppivaihteiston vaihteensiirto on sujuvaa ja vaihdevälit sopivat. Taajamanopeudet suorituvat yhdellä pykälällä. Uusi japanilaisen Aisinin valmistama momentinmuunnivaihteisto harppaa käyttö- ja ajomukavuuden osalta valovuoden etumatkalle poistuvan mallin robottivaihteistoon verrattuna. 

Positiivisena voidaan pitää myös ohjaustuntuman kohentumista. Nyt ranskattaret tarjoavat ohjaustuntumaa ja ennen kaikkea matalissa nopeuksissa keskittävän ohjauksen. Jarru- ja kytkinpoljintuntuma on asiallinen ja liikeradat sopivia, myös talvikengillä ajettaessa.

Valmistajan edustajat eivät säästelleet ylisanojaan auton alustasta puhuttaessa. Pohjalevyssä yhdistyvät onnistuneesti henkilö- ja pakettiauton hyvät puolet. Ja tavara-autoille tyypillinen taka-akseliston kovuus on valmistajan mukaan saatu eliminoitua. Koeajossa osassa autoista oli noin 500 kg kuormaa ja osa oli tyhjiä. Koeajon perusteella alustaa voi luonnehtia kaikin puolin onnistuneeksi ja asialliseksi.

Kilpailukykyinen hinnoittelu

Samankaltaisuus jatkuu myös hinnoittelussa. Lyhyemmän eli M koripituuden auton saa mopommalla dieselmoottorilla hieman alta 24 000 euron. Kalleimman ja automaattivaihteistolla varustetun XL mallin verollinen hinta ilman tarjolla olevia lisämausteita kipuaa lähelle 31 000 euroa. Lisävarusteilla, jotka ovat varsin kohtuullisesti hinnoiteltuja auton hintaa saa kasvatettua usealla tuhannella eurolla, joskin useimmat varusteet on niputettu kustannustehokkaisiin varustepaketteihin. Ja hyvä niin.

Molemmat valmistajat tarjoavat autoilleen viiden vuoden takuun, ilman kilometrirajaa. Se kuvastaa ranskalaisten autojen tänä päivänä tarjoamaa korkeaa laatua. Myös ylläpitokulut ovat kohtuulliset. Huoltosopimuksen hinta, hyvillä ehdoilla, on koko viiden vuoden jaksolle, 30 000 km vuotuisella ajosuoritteella hyväksyttävä 47 euroa kuukaudessa. 

PSA-yhtymän tuoreet tulokkaat yhtenevät vain nimeltään entisiin malleihin ja nostavat molempien valmistajien osakkeita aimo harppauksella pienten pakettiautojen luokassa. 

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi

Näytä lisää »