Ammattilehden parivertailu: Citroën Berlingo Van ja Peugeot Partner - Puhdikkaat pariisittaret30.05.2019 12.01
PSA-yhtymän palkittujen pakettiautouutuuksien: Citroën Berlingo Vanin ja Peugeot Partnerin myynti käynnistyi Suomessa näyttävänä yhteislähtönä. Vaikka autot jakavatkin samat tekniikan ja suurimman osan toiminnoista, ovat molemmat valmistajat saaneet onnistuneesti istutettua merkeille tyypillistä omaleimaisuutta autoihinsa. (kuvat yllä: Citroën Berlingo Van (vas.) ja Peugeot Partner: sama kori, mutta selkeästi toisistaan erottuva ulkonäkö.) Malliuudistuksessa ranskattaret saivat täysin uudet, euro 6.2 päästötasolle yltävät 1,5-litraiset dieselvoimanlähteet, jota tarjotaan kahtena eri tehovaihtoehtona: 100 ja 130 hv. Tehokkaamman moottorin yhteyteen on tarjolla uutena vaihtoehtona 8- portainen automaattivaihteisto. Myöhemmin voimanlähdevalikoimaa täydennetään 1,2 litran ja parhaalta teholtaan 110 ja 130 hv bensiinimoottorivaihtoehdoilla. Kuten dieselin myös tehokkaamman bensiinimoottorin yhteyteen on valittavissa 8-vaihteinen automaatti. PSA-yhtymä tuo uusiin malleihin runsaasti henkilöautopuolelta tuttuja kuljettajaa avustavia järjestelmiä, mitä on Citroëniin tarjolla kaikkiaan 20 kappaletta ja Peugeotiin yhtä vähemmän. Partnerin mittaristo on jo vakiona nostettu ohjauspyörän yläpuolelle, joten malliin ei tarjota Citroënin tapaan HUD-näyttöä. Täysin uutta tässä pakettiautoluokassa on ylikuormavaroitin, joka huomauttaa mittaristoon syttyvällä valolla kantavuusrajan lähestymisestä ensin 80 prosentin kohdalla ja vahvemmin kun raja tulee vastaan. Toinen täysin uusi avustin on auton sivupeileihin ympättyjä kameroita hyödyntävä Surround Rear Vision -järjestelmä, joka tarjoaa näkymän myös aiemmin pimentoon jääneeseen kuolleeseen kulmaan. (kuva: Rahtiosaston puolella asiat ovat reilassa; molempiin koripituuksiin sopii kaksi Euro-lavaa kyytiin. Väliseinän ”kyhmy” vaikeuttaa hieman sivuovesta kuormausta.) Kuormatilaa ja kantavuutta Kaikkiin kuljetustarpeisiin suunniteltuja ja ammattilaisten tarpeisiin mukautuvia uutuusmalleja on saatavana kahtena eri koripituutena: M ja XL. Näistä ensin mainitun pituus on 4,4 metriä ja kuormatilan tilavuus 3,3 m3. Pidemmän eli XL:n pituus on puolestaan 4,75 metriä ja kuormatilan vetoisuus 3,9 kuutiometriä. Suomeen tuotavat mallit ovat 3-paikkaisia. Keskimmäisen istuimen selkänoja kääntyy näppäräksi pöydäksi. Reunimmaisen, taitettavalla istuinosalla varustetun istuimen ja väliseinän ns. Pitkäntavaran luukun (29 cm x 68 cm) ansiosta tavaratilan pituus kasvaa luukun alueelta 1,27 metrillä ja kuormatila jopa 0,5 kuutiometrillä. Kantavuus on mallista ja koripituudesta riippuen jopa noin 900 kg. Vetopainot jopa 1500 kg. Metsäalan ammattilaisia kiinnostava tieto on se että molempiin malleihin on tarjolla noin 950 euron verolliseen lisähintaan maavaraa 30 mm korottava lisäpaketti, missä mukana myös muita varusteita. Kontin puolella on vakiona muovilattia, ikkunalinjaan asti yltävä vanerointi ja kuusi kuormansidontalenkkiä lattiassa. Lisähinnasta on tarjolla ledvalot ja neljä kuormansidontakoukkua seiniin sekä kattavampi vanerointi yms.
(kuvat: Citroën Berlingon (alh.) matkustamon on muotoiltu särmikästä Peugeot Partneria (ylh.) maltillisemmin. Tilaa ja mukavuutta molemmissa on yhtälailla - myös pidempijalkaiselle kuljettajalle.) Henkilöauton ajettavuus Molemmat autot kunnioittavat merkeilleen ominaisia piirteitä ja ovat siten helposti erotettavissa toisistaan sekä kolmannesta sisarestaan eli uudesta Opel Combosta, jota koeajoimme jo aikaisemmin. Citroën Berlingo Van noudattelee Peugeot Partneria pehmeämpää muotokieltä. Esimerkiksi auton keula on aavistuksen Partneria loivempi ja sisusta perinteisemmin muotoiltu. Peugeotin kuljettajan paikalla huomio keskittyy korkealle kojelautaan nostettun mittaristoon ja kulmikkaaseen monitoimiohjauspyörään, mikä on myös kehältään hieman Berlingoa pienempi. Molempien autojen sisustassa on kiinnitetty huomiota kuljettajan henkilökohtaisten tavaroiden säilytystilojen runsauteen. Molemmista löytyy paikat 1,5 litran pulloille ja pikkutavaroille. Positiivinen asia on jäähdytettävä hansikaslokero mikä ei ole päivän selvyys tavara-autopuolella. Ajossa uusi 1,5-litrainen osoittautuu pirteäksi, mutta myös alhaalta vääntäväksi voimanlähteeksi. Keppivaihteiston vaihteensiirto on sujuvaa ja vaihdevälit sopivat. Taajamanopeudet suorituvat yhdellä pykälällä. Uusi japanilaisen Aisinin valmistama momentinmuunnivaihteisto harppaa käyttö- ja ajomukavuuden osalta valovuoden etumatkalle poistuvan mallin robottivaihteistoon verrattuna. Positiivisena voidaan pitää myös ohjaustuntuman kohentumista. Nyt ranskattaret tarjoavat ohjaustuntumaa ja ennen kaikkea matalissa nopeuksissa keskittävän ohjauksen. Jarru- ja kytkinpoljintuntuma on asiallinen ja liikeradat sopivia, myös talvikengillä ajettaessa. Valmistajan edustajat eivät säästelleet ylisanojaan auton alustasta puhuttaessa. Pohjalevyssä yhdistyvät onnistuneesti henkilö- ja pakettiauton hyvät puolet. Ja tavara-autoille tyypillinen taka-akseliston kovuus on valmistajan mukaan saatu eliminoitua. Koeajossa osassa autoista oli noin 500 kg kuormaa ja osa oli tyhjiä. Koeajon perusteella alustaa voi luonnehtia kaikin puolin onnistuneeksi ja asialliseksi. Kilpailukykyinen hinnoittelu Samankaltaisuus jatkuu myös hinnoittelussa. Lyhyemmän eli M koripituuden auton saa mopommalla dieselmoottorilla hieman alta 24 000 euron. Kalleimman ja automaattivaihteistolla varustetun XL mallin verollinen hinta ilman tarjolla olevia lisämausteita kipuaa lähelle 31 000 euroa. Lisävarusteilla, jotka ovat varsin kohtuullisesti hinnoiteltuja auton hintaa saa kasvatettua usealla tuhannella eurolla, joskin useimmat varusteet on niputettu kustannustehokkaisiin varustepaketteihin. Ja hyvä niin. Molemmat valmistajat tarjoavat autoilleen viiden vuoden takuun, ilman kilometrirajaa. Se kuvastaa ranskalaisten autojen tänä päivänä tarjoamaa korkeaa laatua. Myös ylläpitokulut ovat kohtuulliset. Huoltosopimuksen hinta, hyvillä ehdoilla, on koko viiden vuoden jaksolle, 30 000 km vuotuisella ajosuoritteella hyväksyttävä 47 euroa kuukaudessa. PSA-yhtymän tuoreet tulokkaat yhtenevät vain nimeltään entisiin malleihin ja nostavat molempien valmistajien osakkeita aimo harppauksella pienten pakettiautojen luokassa. |