AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Edge Vignale 2.0 TDCi Bi-Turbo EcoBlue A8 - Herrain vaunu05.05.2019 13.22
Uudistuneessa Ford Edgessä on enemmän kuljettajaa avustavaa teknologiaa, enemmän tehoa sekä premium-luokan mukavuutta. Edge on Suomessa saatavilla urheilullisena ST-Line- ja ylellisenä Vignale-mallina. Koeajoimme näistä jälkimmäisen. (kuva yllä: Ylellisen Ford Edge Vignalen tunnusmerkkejä ovat krominen etumaski ja 20 tuuman vanteet.) Muutama vuosi takaperin Euroopan markkinoille tuotu Edge katumaasturi asettuu kokovertailussa samaan kokoluokkaan Audi Q5:n ja BMW X5:n kanssa. Tälle vuodelle taehdyssä mallipäivityksessä Edgen koria uudistettiin maltillisesti, mutta tunnistettavasti. Etumaski on uusi ja ajovaloihin lisättiin LED -päiväajovalot. Takavalot ovat uudet ja pakoputkien päät ovat nyt kantikkaat. (kuva: Kuljettajaa avustaviin teknologioihin sisältyvät mm. aktiivinen vakionopeudensäädin Stop&Go -toiminnolla ja kaistanpitoavustimella, törmäyksenväistöavustin ja risteävänliikenteen hälytin. Liikennemerkkien tunnistus pelaa hyvin yhteen vakionopeudensäätimen kanssa.) Suomeen huippumalleilla Edge on Suomessa saatavilla Ford Performancen innoittamana ST-Line-mallina ja ylellisenä Vignale-mallina. Molemmat nelivetoisia. Moottorina on uusi 2-litrainen EcoBlue dieseli, josta irrotetaan kaksoisahtimen avuin 240 hv / 500 Nm tehoa. Vaihteistona on uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Automaattisesti kytkeytyvä iAWD -nelivetojärjestelmä on lainattu Mondeosta. Uusi etuakselisto tuo Edgen ohjaustuntumaan ja jousitukseen Eurooppalaisten arvostamaa jämäkkyyttä. Sähköisesti tehostetun ohjauksen vaste on asiallinen, mutta kääntyvyydessä olisi petrattavaa. Edge on kankeahko kääneltävä ahtaissa paikoissa.Varusteisiin sisältyy myös pysäköintiavustin. Se pelaa asiallisesti. Uuden, taka-akselin yhteyteen liitetyn ATC-viskokytkimen ansiosta automaattisesti tapahtuvaa vetotavan vaihtoa ei huomaa kuin liikkeelle lähdettäessä, ja sillonkin vain jos etupyörien vetopito ei ole riittävä. (kuva: Istuimien ja ovien verhoilu on kuusikulmioin kuvioitua vaaleaa Windsor-nahkaa. Ovet aukeavat lähes 90°. Alahelma yltää kynnyskotelon yli mikä vähentää lahkeiden likaantumista.) Ylellinen Edgen Amerikkalaiset juuret tulevat esiin loppuun saakka vietynä ajo- ja matkustusmukavuutena sekä ylellisenä varusteluna ja erittäin vähäisenä sisämeluna. Edgeen on tarjolla vasta melukuulokkeiden tapaan toimiva vastamelujärjestelmää. Järjestelmän sisältymien ylellisen Vignale -mallin varusteisiin jäi epäselväksi. Äärimmäisen hiljainen Edge joka tapauksessa on. Ylellisyys korostuu runsaina sisätiloina ja vaalealla nahalla verhoiltujen istuimien korkeana mukavuutena. Etuistuimiin tarjotaan lisähinnasta lämmittävää ja viilentävää ilmastointia. Kojelauta ja mittariston ulkoasu on toteutettu perinteitä kunnioittaen. Mittarinäyttö on digitaalinen ja kuljettajan vapaasti mukautettavissa. Edgen vakiovarusteisiin lukeutuu polttoainekäyttöinen, kaukosäätimellä varustettu lisälämmitin. Sille on selvä tilaus, sillä ilman lämmitintä ohjaamon lämpiäminen on tuskaisen hidasta. Fordille tyypilliseen tapaan Edgessä on lämmitettävä tuulilasi. Mitäpä tulisi autolla ajosta ilman langatonta verkkoa? FordPass Connect -modeemiteknologian ansiosta Edgen langattomaan verkkoon voi yhdistää jopa 10 laitetta, näin matkustajat voivat kilvan soittaa mielimusiikkiaan huippuluokan B&O äänentoistojärjestelmästä. Fordin SYNC 3 järjestelmä tun- nistaa nykyisin myös suomenkieliset komennot. (kuva: Tavaratilaa on jopa 1,6 kuutiometriä.) Tilava Edge tarjoaa reilut tilat ja korkean matkustusmukavuuden viidelle matkustajalle. Tavaratilaa on varapyörä mukaan luettuna jopa 800 litraa ja takaistuimet käännettynä reilut 1,6 kuutiometriä. Tilojen puolesta auton perään mahtuisi myös lisäistuimet kahdelle, mutta sellaisia ei Edgeen valitettavasti ole tarjolla. Rahalle vastinetta? Tehokkaalla moottorilla varustettuna Edge Vignalen varusteet ja ajomukavuus ovat luokan kärkeä pitävien saksalaisvalmistajien tasolla, mutta niin on hintapyyntökin: 71 000 euroa. Koeajoautossa on vielä lisänä 450 euron hintainen, mm. aktiivisen vakionopeudensäätimen, kaista- avustimen ja parkkitutkat sekä kahteen suuntaan näyttävät kamerat sisältävä teknologiapaketti. Lisäksi autossa on irrotettava vetokoukku ja erikoisväri. Näin auton verollinen hintapyynti asettuu 73 000 euron paikkeille. Urheilullisen Edge ST-Linen hintapyynti on muutamaa tuhatta edullisempi. Etuvetoinen ja edullisempi Edge Trend saataneen Suomen markkinoille myöhemmin. Hintapyynnin osalta Edge vaikuttaa arvokkaalta lähimpiin kilpailijoihin verrattuna. Puntit kuitenkin tasaantuvat äkkiä vaakakupissa, kun vertailumalleihin lisätään Edge Vignalessa vakiona tarjottavat varusteet. |