I Laurell Oy: Hake- ja turvekaluston luottotoimittaja05.03.2019 20.01
I Laurell Oy Urjalasta on tunnettu erityisesti hakkeen- ja turpeen kuljetuskaluston valmistajana - lisäksi tehdään kalustoa sora- ja maa-ainesten kuljetukseen. (kuva yllä: I Laurell Oy valmistaa Urjalassa laadukasta hakkeen- ja turpeen kuljetuskalustoa. Rakenteissa on pyritty vastaamaan kasvaneiden yhdistelmien koviin vaatimuksiin. Kuvassa Sistosen Kuljetus Oy:lle valmistettu 76-tonnin ketjupurkava hakeyhdistelmä uusilla mitoilla.) Kuorma-autokaluston päälirakentamisen aloitti Ilmari Laurell vuonna 1959 kotikylässään Urjalan Annulassa. Rautaa oli perheessä kuitenkin taottu jo pitkään Ilmarin isän Maunon toimesta, joka tunnettiinkin Seppä-Manuna tehden rekiä ja rattaita - aikansa kuljetuskalustoa nekin. Ilmarin pojat Reijo ja Markku Laurell kasvoivat lapsesta kuorma-autokaluston kanssa värkkäämisen parissa ja lavoja pojat pääsivät hitsaamaan jo 12-vuotiaasta kesätöinä. Molemmat ehtivät kuitenkin myös opiskella ja käydä teknillisen koulun Forssassa ennen keskittymistä perheyrityksen toimintaan. (kuva: Laurell on valmistanut kaksi HCT-hakeyhdistelmää; 84-tonnisen ja 34-metrisen Kuljetusliike Wickström Oy:lle (kuvassa) sekä 100-tonnisen ja 34-metrisen Kalevi Huhtala Oy:lle.) Asiakaskohtaisia räätälöityjä ratkaisuja I Laurell Oy perustettiin vuonna 1984 valmistamaan sivukaato turve- ja hakekoreja sekä takakippareita ja soralavoja. Annulassa valmistui mm. Suomen ensimmäiset turve- ja hakekorien elementtiseinät mitkä tehtiin liimaamalla vanerista. Toiminnan kasvaessa uusiin tiloihin Levonahontielle muutettiin vuonna 1987, joita on sitten laajennettu jo useaan kertaan - viimeksi 2016. (kuva: Laurellin valmistavat ketjupurkavat rakenteet ovat tunnettuja kestävyydestään ja varmatoimisuudestaan.) - Ensimmäisen ketjupurkavan perävaunu ja vetoauton korin valmistimme vuonna 1993 Tarkkalan Kuljetukselle. Ketjupurkurakenne on pitkän kehityksen tulos ja siitä tuli monin tavoin edistyksellinen. Käytimme mm. purkumekanismina Peuralan Konepajan valmistamaa hammasvälityksellä toimivaa vaihdetta ketjuvälitteisen sijaan - eihän auton vaihdelaatikossakaan ketjuja käytetä. Tämä toimiva voimansiirtoratkaisu on käytössä edelleen. Hiljattain meiltä valmistui 230:s ketjupurkuperävaunu. Kuluneen vuoden aikana uusia ketjupurkuyhdistelmiä valmistui 13 kappaletta sekä lisäksi tehtiin koreja, soralavoja ja remontteja omaa valmistetta oleviin laitteisiin. Se on hyvä saavutus kuuden hengen tuotantoporukaltamme. Tuotteisiin tehdään paljon räätälöityjä ratkaisuja asiakkaiden tarpeiden mukaan. Täysin samanlaisia yhdistelmiä on tehty vain muutama ja silloinkin ne on mennyt samoille kuljetusliikkeille, kertoo Reijo Laurell. (kuva: Purkumekanismina käytetään Peuralan Konepajan valmistamaa hammasvälityksellä toimivaa vaihdetta.) Jatkuvaa tuotekehitystä Neljännesvuosisadan aikana Laurellin ketjupurkukorit ja -vaunut ovat kehittyneet merkittävästi rakenteiden sekä käytettyjen materiaalien osalta. (kuva: Hakekorin alareunan rakenne on tehty yhdestä Purson valmistamasta alumiiniprofiilista, mikä on jäykkä, vesitiivis ja siinä on optimaaliset sijoituspaikat johdotuksille sekä valoille.) - Tämä on jatkuvaa kehitystä asiakkaiden tarpeita kuunnellen sekä uusia teknisiä mahdollisuuksia tutkien. Korirakenteissa siirryttiin aikanaan rungottomiin, reunavahvistettuihin elementteihin ja muovipintaiseen lattiarakenteeseen, mikä lisäsi kulutuskestävyyttä ja pudotti purkupaineita. Myös teräsmateriaaleissa on tapahtunut merkittävää kehitystä - päämateriaalina käytämme SSAB:n erikoislujia teräksiä. Teräslevytavarat tulee meille maakunnasta alihankkijoilta valmiiksi mittaan leikattuna ja särmättynä samoin kuin koneistusta vaativat osat. Joku vuosi sitten korin alareunassa aiemmin käytössä olleet kolme profiilia korvattiin yhdellä profiililla, jossa on optimaaliset sijoituspaikat sähköjohdoille ja valoille, sanoo Markku Laurell. (kuva: Hakevaunun rungot hitsataan itse jonka jälkeen alkaa vaunun varsinainen kokoonpano.) Yhdistelmät kasvaneet - rakenteet kestäneet Suomessa käyttävien yhdistelmien massat ja mitat ovat kasvaneet tasaiseen tahtiin. - Olemme pyrkineet vastaamaan rakenteillamme uusien 76-tonnisten yhdistelmien koviin vaatimuksiin. Olemme rakentaneet myös kaksi HCT-yhdistelmää; 84-tonnisen ja 34- metrisen Kuljetusliike Wickström Oy:lle sekä 100 -tonnisen ja 34-metrisen Kalevi Huhtala Oy:lle, mikä on Euroopan suurin maantieliikenteessä oleva hakeyhdistelmä. HCT yhdistelmien toimivia ratkaisuja tulemme hyödyntämään uusien mittasääntöjen mukaisissa rakenteissa, esimerkiksi Ylijoki Kuljetus Oy:lle juuri valmistuneessa metsähake puoliperävaunussa, toteaa Reijo Laurell. (kuva: Ketjupurkulaitteen hydrauliikkaputkitukset ja kiinnikkeet ovat haponkestävää terästä.) Pitkä käyttöikä tuo kustannustehokkuuden Asiakaskohtaisesti erittäin pitkälle räätälöityjen tuotteiden lisäksi Laurell tekee tunnetusti kestäviä rakenteita: - Ketjupurkavalla hakevaunullamme ajetaan helposti kymmenisen vuotta kovalla käyttöasteella ja autojen ketjupurkukori siirretään yleensä 3-4 autoon. Ja toki vanhempiakin on vielä liikenteessä. Tavoitteemme onkin olla pitkässä juoksussa kuljetusyritykselle se kustannustehokkain vaihtoehto, lupaa Markku Laurell. (kuva: Asiakaskohtaisesti erittäin pitkälle räätälöityjen tuotteiden lisäksi Laurell tekee tunnetusti kestäviä rakenteita. Tavoitteena onkin olla pitkässä juoksussa kuljetusyritykselle se kustannustehokkain vaihtoehto.) Laadukas varustelu viimeistelee kokonaisuuden Hake- ja turvekuljetuksissa käytettävän kaluston varustelun taso on noussut koko ajan. - Laadukkaalla varustelulla haetaan tuottavuutta, turvallisuutta, käyttömukavuutta, polttoainetaloudellisuutta sekä tänä päivänä myös näyttävyyttä, sillä onhan yhdistelmä kuljetusyrityksen näkyvin käyntikortti. Ketjupurkavissa yhdistelmissä radio-ohjaus alkaa olla melkein vakiovaruste sillä se tekee operoinnista helppoa ja turvallista. Myös valoihin panostetaan kehittyneen LED-tekniikan myötä ja alumiinivanteilla saadaan yhdistelmään lisää tärkeitä hyötykuormakiloja - molemmilla toki myös näyttävyyttä, sanoo Markku Laurell. (kuva: Ylijoen Kuljetus Oy:lle valmistui vuodenvaihteessa 2019 uusia mittasääntöjä hyödyntävä ketjupurkava hakepuolikas jonka perässä on vetokytkin mikä mahdollistaa toisen vaunun perään kytkemisen.)
(kuva: I Laurell Oy valmistaa hake- ja turvekaluston lisäksi tunnetusti laadukkaita lavoja sora- ja maa-ainesten kuljetukseen.) |