AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 1500 4x4 Laramie Black Appearence - Amerikan poweria

26.10.2018 20.11

ram1.jpg

Tälle vuodelle uudistunut amerikkalainen räväkkä RAM 1500 lava-auto on entistäkin pidempi, kevyempi ja tilavampi. Suomessa kevyt kuorma-autoksi rekisteröitävän RAMin voimanlähteenä on 5,7-litrainen HEMI V8 moottori, josta irrotetaan reilut 400 hv tehoa. 

(kuva yllä: Näyttävän RAM 1500 lava-auton Black Appearence -paketti sisältää Laramie -varustelun lisäksi metallimustan värin, etumaskin ja puskurin sekä tummiksi sävytetyt lasipinnat.) 

Nyt koeajettava viidennen sukupolven RAM 1500 esiteltiin suurelle yleisölle viime vuoden joulukuussa Detroitin kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Merkittävimmät uudistukset tehtiin auton akseliväliin ja ohjaamoon joita venytettiin reilulla 10 senttimetrillä, ollen nyt 3690 mm. Leveyssuunnassa RAM kasvoi maltillisemmin, noin 13 mm. Kasvaneen maavaran ansiosta lava on nyt reilut 3 cm entisä korkeammalla. Kasvaneista ulkomitoista huolimatta uusi RAM on nyt yli 100 kg edeltäjäänsä kevyempi. Laihdutuskuurin menestysreseptinä ovat suurlujuusteräkset, mitä hyödynnetään nyt runsaalla mitalla sekä runkorakenteissa että korissa ja lavassa. Suurlujuusterästen myötä RAM 1500 on nyt entistä vääntöjäykempi, mikä lisää matkustajien turvallisuutta, mutta myös parantaa ajo-ominaisuuksia.

ram5.jpg

(kuva: Avainkaukosäätimestä sähköisesti avautuva takaluukku on nyt alumiinia. Käytön helpottamiseksi ja siinä on sekä hidastin että kevennin. Avaimesta onnistuu myös takajousituksen lasku kuormausta varten. Tarkempi säätö käy keskikonsolista.)

Koeajetun auton omapaino on rekisteritietojen perusteella karvan yli 2500 kg, mikä jättää autolle lähes tuhannen kilon kantavuuden. Valmistusmaassaan RAM 1500 sijoittuu half-ton truck -kategoriaan. Nimi juontaa juurensa 1960-luvulle, jolloin lava-autojen kantavuudet olivat todella vajaan 500 kg luokkaa. 

Myös keulailme on uusi. Auton nokka suuntautuu nyt entistä edemmäksi. Uudelleen muotoiltu etumaski, ajovalot ja konepelti vahvistavat RAM 1500 mallille tunnusominaista eteen päin puskevaa ilmettä. Samalla ilmanvastusta on saatu pienemmäksi. 

ram4.jpg

(kuva: Lähes kuusi metriä pitkä ja pari metriä leveä, omapainoltaan 2500 kiloinen lava-auto liikkuu 400 heppaisen V8 moottorin voimin sujuvasti muun liikenteen seassa. Kokonaispaino on 3510 kg.)

RAM 1500 malliston voimanlähteenä toimiva 5,7 litran HEMI V8 bensiinimoottori pysyy lähes entisellään. Tehoa moottorista irrotetaan valmistajan ilmottaman mukaan 295 kW eli 401 hv ja vääntömomenttia 560 Nm.

Konehuoneeseen on tuotu entistä tehokkaampi ja hiljaisempi tuuletin, mikä yhdistettynä markkinoiden hiljaisimpiin lukeutuvan 8-vaihteisen TorqueFlite automaattivaihteiston ja matkustamon kohennetun äänieristyksen sekä HEMI moottorin sylinterin lepuutus toiminnon kanssa nostaa RAM 1500 sarjan ohjaamon luokkansa kärkeen äänetömyydessä. 

Myöhemmin tänä vuonna markkinoille tuotava 5,7 HEMI eTorgue tuo sähköhybriteknologian lava-autoihin, ensimmäisen lajissaan. 48 Voltin sähköjärjestelmää hyödyntävän ”voimapaketin” kerrotaan pyörittävän Start/stop järjestelmää ja tarjoavan vääntöapua liikkeellelähtöihin, millä pyritään saavuttamaan entistä parempi polttoainetalous. USA:ssa tarjolla oleva V6 vaihtoehto ei ole tarjolla Suomessa.

Kaikki Suomeen tuotavat RAM 1500:set ovat varustettu RAM automaattisesti kytkeytyvällä nelivetojärjestelmällä, joka sai malliuudistuksessa uuden sähköisesti kytkettävän taka-akselin tasauspyörästön lukon.

ram2.jpg

(kuva: Kuljettajalle on tarjolla ensiluokkaista mukavuutta. Keskeisimmät ajossa tarvittavat säädöt sujuvat ohjauspyörän nappuloista.

Äärimmäistä mukavuutta arvostavalle

Suomeen tuotava RAM 1500 mallisto rakentuu neljän eri varustelutason ympärille. Perustaso Big Horn ja nyt koeajettava Laramie edustavat amerikkalaisittain klassista varustelua. Huippumallit Longhorn ja Limi- ted sisältävät sitten kaiken ajateltavissa olevan, kuten täysilmajousituksen ja 12-tuuman kosketusnäytöllä varustetun Harman Kardon Sound System järjestelmän ja jäähdytyksellä varustetun takapenkin.

Kuljettajaa avustavien järjestelmien luettelo on pitkä ja kaiken kattava. Samaa on sanottava liitettävyyspalveluista, jotka tukevat sekä Android että Apple -käyttöjärjestelmiä.

RAM 1500:sen kuljettajan paikka on lava-autoille ominaiseen tapaan korkealla. Ohjaamoon nousu on kuitenkin helppoa, sillä oven kahvojen tapailu kääntää sivuhelmoista esiin tukevat astinlaudat.

Nahkaverhoillut etuistuimet ovat erittäin tukevat ja mukavat. Runsaiden sähkösäätöjen lisäksi istuimissa on sekä lämmitys että tuuletus, jota päästiin kokeilemaan kesän viimeisenä virallisena hellepäivänä. Kokeilun perusteella kolmiasentoinen tuuletus puolustaa paikkaansa etenkin pitkiä matkoja taitettaessa. Myös äärimmäisen mukavissa takapenkeissä on lämmitystoiminnot.

ram3.jpg(kuva: Vuosi 2019 toi RAMiin kohennuksia myös takamatkustajien viihtyvyyteen. Jalkatilaa on nyt enemmän ja taka-ilmastointilaite on tehokkaampi. Konsolissa on usb-liitäntöjen lisäksi 115 V virtapistoke, joka antaa adapterin kanssa virtaa monille sähkölaitteille, kuten esimerkiksi kylmälaukulle.)

Etuistuimien välissä oleva kyynärnoja/säilytyslokero on suurin luokassaan. Isoimpaan tilaan sopii helposti normaalikokoinen kannettava tietokone ja paljon muutakin. Myös jalkatilassa lattiamaton alla olevien säilytyslokeroiden tilavuutta on kasvatettu. Ohjaamossa on nyt yhteensä 151 litran edestä säilytystiloja. 

RAM 1500 ohjaamoa leimaa laatu ja korkea viimeistelytaso. Mittaristo on selkeä ja näytöt kuljettajan mukautettavissa. Uuden, entistä lähemmäksi ohjauspyörää tuotu kiertokytkimellä varustettu vaihteenvalitsin paneeli sisältää myös nelivetojärjestelmän ja taka-akselin lukon sekä alamäkihidastimen nappulat. Moottorijarru kytketään toimintaan keskikonsolista. 

Lämmitettävässä ohjauspyörässä riittää säätimiä ja säätövaroja kaikkiin tarpeisiin. Myös jarru- ja kaasupolkimen korkeus on säädettävissä, sähköllä tietenkin. Laramie varusteluun sisältyvä 8,4-tuuman kosketusnäytöllä varustettu multimediakeskus sisältää kaiken ajateltavissa olevan, mukaan lukien EU-kartat sisältävän navigoinnin. Peruutuskamera on asiallinen ja peräti 19 kaiuttimesta muodostuva äänentoistojärjestelmä tarjoaa paremman luokan konserttitalon akustiikkaan verrattavan musiikkikokemuksen.

ram6.jpg

(kuva: Nyt koeajettava viidennen sukupolven RAM 1500 esiteltiin suurelle yleisölle viime vuoden joulukuussa Detroitin kansainvälisessä autonäyttelyssä.)

Kiihtyy

RAM 1500 5,7 litran HEMI -vinkkeli tuottaa raakaa voimaa. Kiihtyvyys on jossain älyttömän ja mielipuolisuuden välimaastossa. Tosin kuorma-autoissa pakollinen nopeudenrajoitin viheltää hauskanpidon poikki jo muutaman sekunnin kuluttua lähdöstä. Valmistaja ilmoittaa auton kiihtyvän 0-100 km/h nopeuteen 6,1 sekunnissa. Koska auton moottorinohjausjärjestelmään integroitu nopeudenrajoitin katkaisee hulluttelun jo 89 km/h nopeudessa jää tämä mittaus tekemättä.

Valmistaja ilmoittaa vinkkelillä varustetun RAM 1500:senm polttoaineenkulutuslukemaksi, Amerikkalaisella mittaustavalla, kaupunkiajossa 18,1 l/100 km ja maantiellä 9,6 l/100 km. Yhdistetyn ajotavan  kulutukseksi ilmoitetaan 12,8 l/100 km eli kaukana ei olla vanhan 240 sarjan Volvon todellisista kulutuslukemista. 

Maantiellä RAM 1500:sen sisämelutaso on parhaimipien kaukoliikennekuorma-autojen tasolla. 

Vielä vuosikymmen sitten täsmällinen ohjaus, hyvät jarrut ja tunnokas alusta eivät olleet kuuluneet amerikkalaisten autojen koeajoraporttien adjektiiveihin, mutta ajat ja tavat muuttuvat. Nyt edellä mainitut ovat tosiasioita. RAM kulkee tyylikkäästi ja ilmeettä sekä asvaltti että hiekkateillä. Ärsyttävät ja jäykällä taka-akselilla varustetuissa lava-autoissa korostuvat hiekkäteiden teräväreunaiset montut ja nimismiehen kiharat ylitetään kuin ilmatyynyaluksella konsanaan. Niin se on myös GM:n lava-autojen leirissä.

RAM 1500 saa kokonaisuutena kiitettävän arvosanan. Pieni miinus tulee dieselvaihtoehdon puuttumisesta. Se toisi varmasti lisää asiakkuuksia yrityspuolelta. RAM merkin virallisena edustajana Suomessa on jo vuosien ajan toiminut Lohjalainen CarVista. Valikoimassa on kaikki edellä mainitut vaihtoehdot, nopealla toimitusajalla. 

ram7.jpg

- Myytävät autot tulevat Euroopasta, valmistajan valtuuttamien toimijoiden kautta. Siksi toimitusaikamme ovat erittäin lyhyet. Ja mitä dieselvaihtoehtoon tulee, niin sellainenkin vaihtoehto on tarvittaessa tarjolla, kertoo CarVistan toimitusjohtaja Janne Noukkala (kuvassa).

RAM 1500 malliston verolliset hinnat alkavat Big Horn -mallin vajaasta 75 000 eurosta. Nyt koeajettavan Laramie varustelutason hinnat lähtevät muutamaa tuhatta korkeammalta. 

- RAM 1500 mallin takuu on 3 vuotta tai 100 000 km, mikä on kova valtti kuorma-automarkkinoilla, Noukkala lisää.

ram8.jpg

(kuva: CarVista palvelee RAM -asiakkaita Lohjalta käsin. Myymälätilat on tehty RAM -konseptin mukaisiksi ja tarjolla on lisäksi muitakin Amerikan autoja.)

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa

Näytä lisää »