AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 1500 4x4 Laramie Black Appearence - Amerikan poweria26.10.2018 20.11
Tälle vuodelle uudistunut amerikkalainen räväkkä RAM 1500 lava-auto on entistäkin pidempi, kevyempi ja tilavampi. Suomessa kevyt kuorma-autoksi rekisteröitävän RAMin voimanlähteenä on 5,7-litrainen HEMI V8 moottori, josta irrotetaan reilut 400 hv tehoa. (kuva yllä: Näyttävän RAM 1500 lava-auton Black Appearence -paketti sisältää Laramie -varustelun lisäksi metallimustan värin, etumaskin ja puskurin sekä tummiksi sävytetyt lasipinnat.) Nyt koeajettava viidennen sukupolven RAM 1500 esiteltiin suurelle yleisölle viime vuoden joulukuussa Detroitin kansainvälisessä autonäyttelyssä. Merkittävimmät uudistukset tehtiin auton akseliväliin ja ohjaamoon joita venytettiin reilulla 10 senttimetrillä, ollen nyt 3690 mm. Leveyssuunnassa RAM kasvoi maltillisemmin, noin 13 mm. Kasvaneen maavaran ansiosta lava on nyt reilut 3 cm entisä korkeammalla. Kasvaneista ulkomitoista huolimatta uusi RAM on nyt yli 100 kg edeltäjäänsä kevyempi. Laihdutuskuurin menestysreseptinä ovat suurlujuusteräkset, mitä hyödynnetään nyt runsaalla mitalla sekä runkorakenteissa että korissa ja lavassa. Suurlujuusterästen myötä RAM 1500 on nyt entistä vääntöjäykempi, mikä lisää matkustajien turvallisuutta, mutta myös parantaa ajo-ominaisuuksia. (kuva: Avainkaukosäätimestä sähköisesti avautuva takaluukku on nyt alumiinia. Käytön helpottamiseksi ja siinä on sekä hidastin että kevennin. Avaimesta onnistuu myös takajousituksen lasku kuormausta varten. Tarkempi säätö käy keskikonsolista.) Koeajetun auton omapaino on rekisteritietojen perusteella karvan yli 2500 kg, mikä jättää autolle lähes tuhannen kilon kantavuuden. Valmistusmaassaan RAM 1500 sijoittuu half-ton truck -kategoriaan. Nimi juontaa juurensa 1960-luvulle, jolloin lava-autojen kantavuudet olivat todella vajaan 500 kg luokkaa. Myös keulailme on uusi. Auton nokka suuntautuu nyt entistä edemmäksi. Uudelleen muotoiltu etumaski, ajovalot ja konepelti vahvistavat RAM 1500 mallille tunnusominaista eteen päin puskevaa ilmettä. Samalla ilmanvastusta on saatu pienemmäksi. (kuva: Lähes kuusi metriä pitkä ja pari metriä leveä, omapainoltaan 2500 kiloinen lava-auto liikkuu 400 heppaisen V8 moottorin voimin sujuvasti muun liikenteen seassa. Kokonaispaino on 3510 kg.) RAM 1500 malliston voimanlähteenä toimiva 5,7 litran HEMI V8 bensiinimoottori pysyy lähes entisellään. Tehoa moottorista irrotetaan valmistajan ilmottaman mukaan 295 kW eli 401 hv ja vääntömomenttia 560 Nm. Konehuoneeseen on tuotu entistä tehokkaampi ja hiljaisempi tuuletin, mikä yhdistettynä markkinoiden hiljaisimpiin lukeutuvan 8-vaihteisen TorqueFlite automaattivaihteiston ja matkustamon kohennetun äänieristyksen sekä HEMI moottorin sylinterin lepuutus toiminnon kanssa nostaa RAM 1500 sarjan ohjaamon luokkansa kärkeen äänetömyydessä. Myöhemmin tänä vuonna markkinoille tuotava 5,7 HEMI eTorgue tuo sähköhybriteknologian lava-autoihin, ensimmäisen lajissaan. 48 Voltin sähköjärjestelmää hyödyntävän ”voimapaketin” kerrotaan pyörittävän Start/stop järjestelmää ja tarjoavan vääntöapua liikkeellelähtöihin, millä pyritään saavuttamaan entistä parempi polttoainetalous. USA:ssa tarjolla oleva V6 vaihtoehto ei ole tarjolla Suomessa. Kaikki Suomeen tuotavat RAM 1500:set ovat varustettu RAM automaattisesti kytkeytyvällä nelivetojärjestelmällä, joka sai malliuudistuksessa uuden sähköisesti kytkettävän taka-akselin tasauspyörästön lukon. (kuva: Kuljettajalle on tarjolla ensiluokkaista mukavuutta. Keskeisimmät ajossa tarvittavat säädöt sujuvat ohjauspyörän nappuloista. Äärimmäistä mukavuutta arvostavalle Suomeen tuotava RAM 1500 mallisto rakentuu neljän eri varustelutason ympärille. Perustaso Big Horn ja nyt koeajettava Laramie edustavat amerikkalaisittain klassista varustelua. Huippumallit Longhorn ja Limi- ted sisältävät sitten kaiken ajateltavissa olevan, kuten täysilmajousituksen ja 12-tuuman kosketusnäytöllä varustetun Harman Kardon Sound System järjestelmän ja jäähdytyksellä varustetun takapenkin. Kuljettajaa avustavien järjestelmien luettelo on pitkä ja kaiken kattava. Samaa on sanottava liitettävyyspalveluista, jotka tukevat sekä Android että Apple -käyttöjärjestelmiä. RAM 1500:sen kuljettajan paikka on lava-autoille ominaiseen tapaan korkealla. Ohjaamoon nousu on kuitenkin helppoa, sillä oven kahvojen tapailu kääntää sivuhelmoista esiin tukevat astinlaudat. Nahkaverhoillut etuistuimet ovat erittäin tukevat ja mukavat. Runsaiden sähkösäätöjen lisäksi istuimissa on sekä lämmitys että tuuletus, jota päästiin kokeilemaan kesän viimeisenä virallisena hellepäivänä. Kokeilun perusteella kolmiasentoinen tuuletus puolustaa paikkaansa etenkin pitkiä matkoja taitettaessa. Myös äärimmäisen mukavissa takapenkeissä on lämmitystoiminnot. (kuva: Vuosi 2019 toi RAMiin kohennuksia myös takamatkustajien viihtyvyyteen. Jalkatilaa on nyt enemmän ja taka-ilmastointilaite on tehokkaampi. Konsolissa on usb-liitäntöjen lisäksi 115 V virtapistoke, joka antaa adapterin kanssa virtaa monille sähkölaitteille, kuten esimerkiksi kylmälaukulle.) Etuistuimien välissä oleva kyynärnoja/säilytyslokero on suurin luokassaan. Isoimpaan tilaan sopii helposti normaalikokoinen kannettava tietokone ja paljon muutakin. Myös jalkatilassa lattiamaton alla olevien säilytyslokeroiden tilavuutta on kasvatettu. Ohjaamossa on nyt yhteensä 151 litran edestä säilytystiloja. RAM 1500 ohjaamoa leimaa laatu ja korkea viimeistelytaso. Mittaristo on selkeä ja näytöt kuljettajan mukautettavissa. Uuden, entistä lähemmäksi ohjauspyörää tuotu kiertokytkimellä varustettu vaihteenvalitsin paneeli sisältää myös nelivetojärjestelmän ja taka-akselin lukon sekä alamäkihidastimen nappulat. Moottorijarru kytketään toimintaan keskikonsolista. Lämmitettävässä ohjauspyörässä riittää säätimiä ja säätövaroja kaikkiin tarpeisiin. Myös jarru- ja kaasupolkimen korkeus on säädettävissä, sähköllä tietenkin. Laramie varusteluun sisältyvä 8,4-tuuman kosketusnäytöllä varustettu multimediakeskus sisältää kaiken ajateltavissa olevan, mukaan lukien EU-kartat sisältävän navigoinnin. Peruutuskamera on asiallinen ja peräti 19 kaiuttimesta muodostuva äänentoistojärjestelmä tarjoaa paremman luokan konserttitalon akustiikkaan verrattavan musiikkikokemuksen. (kuva: Nyt koeajettava viidennen sukupolven RAM 1500 esiteltiin suurelle yleisölle viime vuoden joulukuussa Detroitin kansainvälisessä autonäyttelyssä.) Kiihtyy RAM 1500 5,7 litran HEMI -vinkkeli tuottaa raakaa voimaa. Kiihtyvyys on jossain älyttömän ja mielipuolisuuden välimaastossa. Tosin kuorma-autoissa pakollinen nopeudenrajoitin viheltää hauskanpidon poikki jo muutaman sekunnin kuluttua lähdöstä. Valmistaja ilmoittaa auton kiihtyvän 0-100 km/h nopeuteen 6,1 sekunnissa. Koska auton moottorinohjausjärjestelmään integroitu nopeudenrajoitin katkaisee hulluttelun jo 89 km/h nopeudessa jää tämä mittaus tekemättä. Valmistaja ilmoittaa vinkkelillä varustetun RAM 1500:senm polttoaineenkulutuslukemaksi, Amerikkalaisella mittaustavalla, kaupunkiajossa 18,1 l/100 km ja maantiellä 9,6 l/100 km. Yhdistetyn ajotavan kulutukseksi ilmoitetaan 12,8 l/100 km eli kaukana ei olla vanhan 240 sarjan Volvon todellisista kulutuslukemista. Maantiellä RAM 1500:sen sisämelutaso on parhaimipien kaukoliikennekuorma-autojen tasolla. Vielä vuosikymmen sitten täsmällinen ohjaus, hyvät jarrut ja tunnokas alusta eivät olleet kuuluneet amerikkalaisten autojen koeajoraporttien adjektiiveihin, mutta ajat ja tavat muuttuvat. Nyt edellä mainitut ovat tosiasioita. RAM kulkee tyylikkäästi ja ilmeettä sekä asvaltti että hiekkateillä. Ärsyttävät ja jäykällä taka-akselilla varustetuissa lava-autoissa korostuvat hiekkäteiden teräväreunaiset montut ja nimismiehen kiharat ylitetään kuin ilmatyynyaluksella konsanaan. Niin se on myös GM:n lava-autojen leirissä. RAM 1500 saa kokonaisuutena kiitettävän arvosanan. Pieni miinus tulee dieselvaihtoehdon puuttumisesta. Se toisi varmasti lisää asiakkuuksia yrityspuolelta. RAM merkin virallisena edustajana Suomessa on jo vuosien ajan toiminut Lohjalainen CarVista. Valikoimassa on kaikki edellä mainitut vaihtoehdot, nopealla toimitusajalla. - Myytävät autot tulevat Euroopasta, valmistajan valtuuttamien toimijoiden kautta. Siksi toimitusaikamme ovat erittäin lyhyet. Ja mitä dieselvaihtoehtoon tulee, niin sellainenkin vaihtoehto on tarvittaessa tarjolla, kertoo CarVistan toimitusjohtaja Janne Noukkala (kuvassa). RAM 1500 malliston verolliset hinnat alkavat Big Horn -mallin vajaasta 75 000 eurosta. Nyt koeajettavan Laramie varustelutason hinnat lähtevät muutamaa tuhatta korkeammalta. - RAM 1500 mallin takuu on 3 vuotta tai 100 000 km, mikä on kova valtti kuorma-automarkkinoilla, Noukkala lisää. (kuva: CarVista palvelee RAM -asiakkaita Lohjalta käsin. Myymälätilat on tehty RAM -konseptin mukaisiksi ja tarjolla on lisäksi muitakin Amerikan autoja.) |