MiSu 6x6: Huippusuojattu suomalaisvalmisteinen PMPV ajoneuvo25.10.2018 19.01
Suomalainen raskaiden suojattujen erikoisajoneuvojen suunnitteluun erikoistunut suomalainen insinööritoimisto Protolab Oy suunnitteli ja valmisti huippusuojatun PMPV (Protected Multi Purpose Vehicle) MiSu 6x6 -henkilöstönkuljetuauton. Ensimmäinen tuotantoprototyyppi on Puolustusvoimilla kenttätesteissä. (kuva: Protolab Oy:n kehittämä MiSu (miinasuojattu) miehistökuljetusauto on suojaukseltaan maailman paras. Monikäyttöinen ajoneuvo soveltuu useisiin eri tehtäviin kriisialueilla.) Vantaalainen Protolab Oy on erikoistunut sotilasajoneuvojen suunnitteluun. - Suojatut raskaat erikoisajoneuvot ovat päätuotteemme, mutta teemme myös komponenttien osakokonaisuuksien suunnittelua ja toteutusta, piensarjoja, prototyyppejä ja organisoimme sekä toteutamme laitteiden valmistuksen toimitusketjuineen, kertoo Protolab Oy:n Jukka Kemppainen. Tuotteiden kotimaisuusaste on korkeaa tasoa: - Pyrimme käyttämään mahdollisimman paljon kotimaisia tuotteita ja yhteistyökumppaneita suunnittelussa ja valmistuksessa. Lisäksi panostamme vahvasti nuorten osaajien kouluttamiseen ja saamiseen mukaan tälle alalle. Suojaus- ja maanpuolustuspuolen suunnittelu- osaamisesta on alalla kova pula koko ajan. Tekemällä yhteistyötä eri oppilaitosten kanssa pyrimme omalta osaltamme auttamaan uusien tekijöiden löytymisessä. Turvallisuus on avainsana Protolabin toiminnassa. - Tämä on turvallista toimintaa. Jokainen tuote ja asia testataan sekä todennetaan useiden eri testien avulla. Yksikään osa ei menee tuotantoon ennen turvavaatimuksien täyttymistä. Esimerkiksi uudelle MiSu -ajoneuvolle tehtiin useita kymmeniä eri testejä, viimeisimpinä elokuun puolivälissä tehdyt miinatestit. Yhden ajoneuvon suunnittelu- ja toteutumisprojekti on pitkä. - Keskimäärin se vie sen kymmenen vuotta, että ollaan ideasta, suunnittelun ja testauksen kautta päästy tuotantoprototyyppiin, sanoo Kemppainen. (kuva: Parker Hannifin on ollut mukana projektissa sen alkumetreiltä saakka. MiSu:ssa käytetään paljon erilaisia hydraulisia ratkaisuja, sillä erinomaisten maasto-ominaisuuksien lisäksi sillä pystyy liikkumaan vedessäkin.) MiSu - suojaukseltaan maailman paras Suomalainen laatu on käsite maailmalla OEM-puolella, niin myös Protolabin tuotteiden osalta. Uusi MiSu (miinasuojattu) miehistökuljetusauto on poikkeuksellisen korkeatasoisesti suojattu. - MiSu on suojaukseltaan maailman paras. Se ylittää kaikki standardeissa määritellyt korkeimmatkin suojausmääritykset ja sen ensisijainen käyttötarkoitus on miehistön kuljetus turvallisesti esimerkiksi raskaasti miinoitetuilla alueilla. MiSu on myös monikäyttöinen PMPV -ajoneuvo, jolla voidaan tehdä muun muassa sairaskuljetuksia, evakuointeja sekä ruoka- ja lää- kekuljetuksia. Se soveltuu erinomaisesti käytettäväksi kriisialueiden kulkupelinä siviilihenkilöiden kuljettamiseen, sillä se kestää niin miinat kuin luoditkin. MiSu on myös maailman ensimmäinen tieliikenteeseen rekisteröity tämän luokan ajoneuvo - sitä saa ajaa C-kortilla, ilmoittaa Kemppainen. Ajoneuvossa kaikki on suunniteltu ja toteutettu turvallisuus edellä. - Kaikki istuinjärjestelmät ovat ”kelluvia” eli ne ovat irti rungosta. Istuimet ovat meidän omaa suunnittelua ja kelluvina ne kestävät esimerkiksi miinojen aiheuttamat iskut ja tärähdykset hyvin vahingoittamatta istujaa. Ajoneuvon rungon teräkset on kehitetty yhdessä SSAB:n kanssa kestämään kovimmatkin iskut ja korin sisä- ja ulkopinnat on käsitelty Teknoksen kanssa yhdessä kehitellyllä ruiskupinnoitteella, joka ääni- ja lämpöeristyksen lisäksi on sirpalesuojapinnoite. Jokainen yksityiskohta on tarkkaan mietitty ja testattu. Parker -hydrauliikka tärkeässä roolissa Parker Hannifin on ollut mukana projektissa sen alkumetreiltä saakka. MiSu:ssa käytetään paljon erilaisia hydraulisia ratkaisuja, sillä erinomaisten maasto-ominaisuuksien lisäksi sillä pystyy liikkumaan myös vedessä. - Parker Hannifin on ollut hyvä yhteistyökumppani tähän projektiin. Olemme yhdessä miettineet oikeita hydraulisia ratkaisuja eri asioihin ajoneuvossa. Hydrauliikkaa tarvitaan paljon ja ne ovat tärkeässä roolissa autoa liikuteltaessa. Parker on toimittanut MiSuun muun muassa letkuasennelmia, pumppuja, venttiilejä sekä käynti- ja uintihydrauliikkaratkaisuja. Käytännössä koko ajoneuvon hydrauliikka tulee Parkerilta, sanoo Kemppainen. Ensimmäinen tuotantoprototyyppi MiSu -henkilöstökuljetusautosta on valmis ja se on Puolustusvoimilla kenttätesteissä. - Testivaiheen jälkeen ajoneuvoon tehdään tarvittavat muutokset asiakkaan toivomusten mukaisesti ja tuotanto pyritään aloittamaan mahdollisimman nopeasti, toteaa Kemppainen. |