Luke saa Joensuuhun kaksi virtuaaliluontoympäristöä15.02.2018 8.00
Luonnonvarakeskuksen (Luke) Joensuun toimipaikkaan, Metla-taloon, rakennetaan vuoden 2018 aikana kaksi virtuaaliluontotilaa. Digitalisaation avulla luodaan luontoelämyksiä sisätiloissa. Luonnon hyvinvointivaikutukset ovat Lukelle tärkeä tutkimusala. Nyt luonto tuodaan sisälle modernein keinoin, ja näin käyttäjäkunta saadaan suuremmaksi. Virtuaaliluonnon avulla voidaan lisätä esimerkiksi laitoshoidossa olevien ihmisten hyvinvointia. Metla-talon toteutuksissa virtuaaliluonnolla tarkoitetaan ennen kaikkea luonnon ääniä ja valoja jäljittelevää valo- ja äänimaailmaa sekä keinotekoista luonnon kuvaamista esimerkiksi suurtulostein ja digitaalisin kuvin. – Myös luovuudelle jätetään sijaa hankkeen edetessä, jotain mielenkiintoista voi tulla vastaan, toteaa hankkeen johtaja, johtava tutkija Lauri Sikanen Lukesta. Joensuun virtuaaliluontotiloissa kerätään lähinnä käyttäjäpalautetta ja ihmisten kokemuksia ja tuntemuksia kevyin menetelmin, kyselyillä ja käyttäjäpalautteella, sekä analysoidaan teknisten toteutusten toimivuutta yhdessä yritysten kanssa. – Luken Otaniemen toimipaikassa on meneillään kokeellinen tutkimus virtuaaliluonnon hyödyntämisen mahdollisuuksista työhyvinvoinnissa. Siinä mitataan virtuaaliluonnon vaikutuksia stressistä palautumisessa. Metla-talon hanke keskittyy konseptointiin ja tutkimustiedon kaupallistamiseen, Luken tutkimusprofessori Liisa Tyrväinen selventää. Joensuun virtuaaliluontotilat ovat osa Luken virtuaaliluonnon tutkimuskokonaisuutta, johon kuuluvat lisäksi Espoon Otaniemen virtuaaliluontolaboratorio ja Tampereen puurakentamisen terveysvaikutusten tutkimuslaboratorio. Joensuun hanketta rahoittavat Luke, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto osana alueellisten innovatiivisten kokeilujen AIKO-ohjelmaa sekä Metla-talon omistaja, Senaatti Kiinteistöt. Hankkeessa ovat mukana myös luovan työn ammattijärjestöt SATU ry. ja TEME ry. Virtuaaliluontotilat Joensuussa eivät ole laboratorioita vaan toteuttajiksi tarjouskilpailun kautta valikoituvien yritysten ”show-room” -tyyppisiä tiloja, joissa testataan kehitettäviä kaupallisia konsepteja. |