John Deere esitteli G-sarjan uudet ajokoneet - voimaa ja tarkkuutta02.04.2017 8.00
Uusien keskikokoisten G-sarjan kuormatraktoreiden moottori, uudet ohjausmoduulit, yksinkertaistetut CAN-väylät ja virtaviivainen sähköjärjestelmä luovat tasapainoisen ja vahvan kokonaisuuden. John Deere’n G-sarjan keskikokoluokan kuormatraktorimalleissa 1110G, 1210G sekä 1510G on uusi, viimeisimmät Stage 4/Final Tier 4-päästömääräykset täyttävä 6.8-litrainen John Deere 6068 PowerTech Plus -moottori. Voimakas moottori tarjoaa lisää tehoa ja vääntöä, ja se on sovitettu entistä tarkemmin yhteen ajovoimansiirron kanssa. Näin koneen vetokykyä on saatu merkittävästi paremmaksi. G-sarjan kuormatraktoreiden ohjausjärjestelmää ja käyttöliittymää on edelleen kehitetty ja parannettu käyttövarmuuden ylläpitämiseksi. TimberMatic F-16 -ohjausjärjestelmän ominaisuuksiin kuuluvat muokattava käyttöliittymä, vakionopeuden säädin ja kulmanäyttö. Uusi ohjelmaversio mahdollistaa huoltohenkilöstön etäyhteyden koneeseen. Uudet MECA –ohjausmoduulit, yksinkertaiset CAN-väylät ja selkeämpi sähköjärjestelmä tehostavat koneiden toimintoja. - Testaamme uusia konemalleja vähintään 2000 tunnin ajan ennen sarjatuotannon aloitusta, sanoo Timo Ylänen, John Deere Forestry, Director Worldwide CTL Products & Forestry Europe. Vankkumaton veto ja helppokäyttöinen puomi Kärkiohjaus tehostaa kuorman käsittelyä ja lisää tuottavuutta jopa kuorman verran päivässä. - Kärkiohjauksen uudessa 2.0-versiossa kouran ohjauksen tarkkuutta on parannettu erityisesti pitkällä ulottumalla. 80 % pohjoismaisista asiakkaista valitsee kuormakoneeseensa kärkiohjauksen, toteaa Janne Märkälä, General Manager, Sales Operations Europe. Mukautuva ajovoimansiirron hallinta on uusi ainutlaatuinen vakio-ominaisuus, joka on saatavana vain John Deeren G-sarjan keskikokoluokan kuormatraktoreihin. Ohjelmistopohjainen hallintajärjestelmä parantaa G-sarjan kuormatraktorien ajettavuutta ja tuottavuutta. Kuljettaja valitsee olosuhteisiin sopivan ajonopeuden (Eco, Normal, Power) ja järjestelmä säätää moottorin kierrosluvun automaattisesti moottorin kuormituksen mukaan ja pitää kuormatraktorin nopeuden asetetussa arvossa. - Korkean kuormitustilanteen aikana uusi tehonsäätöratkaisu takaa dieselin tasaisen käynnin ja hyödyntää tehokkaasti käytettävissä olevan maksimivetotehon. Myös ajopolkimen ja runko-ohjauksen reagointia on parannettu älykkään sähköisen suodatuksen avulla, kertoo Tommi Ekman, John Deere Forestry, General Manager, Marketing & OF Europe. John Deere 1110G on yleiskoneeksi sopiva kuormatraktori, jonka moottorissa on 6,6 % enemmän tehoa ja 4,1 % enemmän vääntöä kuin edellisessä mallissa. 1110G on saatavana myös lyhyellä akselivälillä. Akselivälin lyhennys tehdään siirtämällä taka-akselia 40 cm eteenpäin, jolloin kuormatilan koko säilyy entisellään. Koneen vakaus säilyy hyvänä ja ketteryys paranee, mikä on erityisesti harvennuksilla eduksi. John Deere 1210G -kuormatraktorin moottorissa on 7,6 % enemmän tehoa kuin edellisessä mallissa ja 7,8 % lisää vääntöä. Kuormatilavaihtoehtoja on useita eri leveyksillä erilaisia kohteita varten. Optiona saatava VLS-kuormatila koostuu kolmesta erikoispankosta, joissa on hydraulisesti levitettävät teleskooppikarikat. Sermi liikkuu sekä vaaka- että pystysuunnassa ja levenee samalla, kun karikoita levitetään ulospäin. VLS-kuormatilan pinta-ala on 4,0-4,8 m2. John Deere 1510G -kuormatraktorissa uusi moottori tuo koneeseen 5,1 % enemmän tehoa ja jopa 8,7 % lisää vääntöä. Suurempi teho ja vetovoima kasvattavat vastaavasti koneen tuottavuutta. 1510G on myös edellistä mallia ketterämpi, sillä kääntökulma on kasvanut 44 asteeseen aiemmasta 42:sta. Pitkällä telillä pehmeille maille John Deere 1210G ja 1510G -kuormatraktoreista on saatavilla myös pitkätelinen versio. Pitkätelisen kuormakoneen takatelin napaväli on kasvanut 1890 mm:iin eli 390 mm pidemmäksi kuin vakiomallissa. Voimansiirto ja kääntösäde ovat samat kuin vakiomallin HD-portaalitelillä varustetussa koneessa. Teloilla varustettuna takarungon pintapaine on 14 % pienempi tavalliseen teliakseliin verrattuna. Matalat pintapaineet koneen etu- ja takarungolla tekevät koneesta erinomaisen ratkaisun pehmeiden maiden puunkorjuuseen. Ajourat ovat matalammat ja painuma maastoon pienempi. Pitkä teli toimii hyvin myös normaaleilla maapohjilla ja tuo vakautta esteiden ylityksiin kivikkoisilla alueilla. Koneemme tunnetaan myös kuljettajan työoloja parantavasta, ainutlaatuisesta kääntyvästä ja vakaavasta ohjaamosta. Se tarjoaa merkittävää parannusta sekä koneen tuottavuuteen että kuljettajan viihtyvyyteen ja vähentää ajonaikaista tärinää jopa 30-50 %. |