Satakuntalaiselle kuljetusyritykselle sakkoja ajo- ja lepoaikarikkomuksista

07.06.2024 14.49

Liikennetta_6.jpg

Satakuntalaisen kuljetusyrityksen toimitusjohtaja tuomittiin sakkorangaistukseen alaistensa kuljettajien ajo- ja lepoaikarikkomuksista. Työsuojelutarkastuksessa havaittiin, että yrityksen eläinkuljetuksia tehneet kuljettajat olivat ajaneet toistuvasti niin, etteivät ajo- ja lepoajat pysyneet säädetyissä rajoissa. Toimitusjohtaja myönsi sen, että rikkomuksia oli syntynyt ja ne olivat olleet tiedossa, mutta katsoi, että eläinten kuljettaminen ei olisi onnistunut tieliikenteen sosiaalilainsäädäntöä noudattaen.

Toimitusjohtaja esitti, että eläinkuljetuslainsäädäntö edellyttää, että kuljetusta jatketaan kaikissa tilanteissa, jotta eläinten hyvinvointi kuljetuksen aikana voidaan turvata. Auto ei siis hänen käsityksensä mukaan voi pysähtyä ajo- ja lepoaikasäännöstön edellyttämällä tavalla. Oikeus arvioi säännösten ristiriitaa kuitenkin samoin kuin työsuojeluviranomainen todeten, että ajo- ja lepoaikasäännösten soveltamisalapoikkeus koskee vain pienellä maantieteellisellä alueella tapahtuvia eläinkuljetuksia ja työnantajan olisi tullut huolehtia siitä, että valtakunnalliset eläinkuljetukset saadaan suoritettua lain edellyttämällä tavalla.  

Työsuojelujuristi Aki Eriksson Lounais-Suomen aluehallintovirastosta huomauttaa, että ajo- ja lepoaikasäännökset ovat koko EU:n alueella yhtenäiset ja pohjautuvat suoraan EU-asetukseen:

”Näissä säännöksissä on pyritty ottamaan huomioon monia eri toimintoja ja esimerkiksi eläinkuljetukset ovat vapautettu ajo- ja lepoaikasäännöksistä, kun kuljetus tapahtuu 100 kilometrin säteellä. Nyt kyse oli kuitenkin huomattavasti pidemmistä matkoista. Osa poikkeuksista on kansallisia, mutta kaikissa tilanteissa on kuljetusyrittäjän viimekätisenä velvollisuutena järjestää työ niin, että lakeja ja asetuksia noudatetaan. Tämä saattaa edellyttää esimerkiksi tuplamiehitystä, vaikka siitä kuluja syntyykin.”

Tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonta on jaettu Suomessa niin, että poliisi, tulli ja rajavartiolaitos valvovat ajo- ja lepoaikoja tien päällä tehtävillä tarkastuksilla ja työsuojeluviranomaiset valvovat yrityksiä yritysten toimittamien tietojen perusteella. Eriksson huomauttaa, että ajo- ja lepoaikojen noudattaminen ja noudattamisen valvonta parantavat sekä liikenneturvallisuutta että työntekijöiden työturvallisuutta ja osaltaan myös varmistavat, ettei yksikään toimija saa epätervettä kilpailuetua sillä, ettei säännöksiä noudateta. 

Satakunnan käräjäoikeuden tuomio 29.5.2024, R 24/446.

14.06.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 14.6. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.06.2024 11.53Kyberturvallisuuskeskus muistuttaa toimitusjohtajahuijauksista - Kesätyöntekijöiden ja sijaisten perehdyttäminen tärkeää
14.06.2024 11.15Nimitykset: Kummala palaa takaisin Vehoon - Suomen Hyötyajoneuvoliiketoiminnan johtoon
14.06.2024 9.02Ponsselta uusia ratkaisuja tuottavuuden ja kannattavuuden parantamiseksi
13.06.2024 9.22USB-C-latausliitin pakolliseksi uusiin laitteisiin koko EU:ssa
12.06.2024 9.00Metsäkone liikkuu yhä näppäräimmin tekoälyn ohjauksessa
12.06.2024 8.00Cargotec on hakenut Kalmarin listausta Nasdaq Helsinkiin
12.06.2024 8.00Hiilidioksiditalous on merkittävä mahdollisuus Suomen metsäsektorille ja kansantaloudelle
11.06.2024 16.00Komatsu-metsäkoneiden työnäytös Laitilassa huomenna 12. kesäkuuta
11.06.2024 15.00Kome Oy juhlistaa 40-vuotista taipalettaan Haapajärven tehtaalla perjantaina 14. kesäkuuta

Siirry arkistoon »