Väylävirasto suunnittelemat nopeusrajoitusten alentamista Lapin teillä - muutos heikentäisi Lapin saavutettavuutta

28.05.2024 16.45

Lapin_tiella.JPG

Lapin Kauppakamari: Väylävirasto on tehnyt esityksen maanteiden nopeusrajoitusohjeen päivittämisestä. Päivitys liittyy liikenneturvallisuusstrategiaan, jonka mukaan ajonopeuksien laskemista kapeilla teillä selvitetään. Esityksellä olisi merkittävät vaikutukset Lapin liikenteeseen ilman merkittäviä hyötyjä.

Väyläviraston ehdotus vaikuttaa koko Suomen teillä noin 1 800 kilometrin pituudella. Nopeusrajoitus alenisi niillä tieosuuksilla, joissa on yksi ajorata kumpaankin suuntaan ilman keskikaidetta. Näillä alueilla nykyiset 100 km/h nopeusrajoitukset laskisivat 80 km/h:ssa.
 
Näistä teistä suurin osa sijoittuu Lappiin. Erityisenä kärsijänä on Rovaniemelle ja Rovaniemeltä pois päin suuntautuva liikenne. Myös Lapin matkailukeskusten saavutettavuus heikkenisi. Nopeusrajoitukset olisivat muuttumassa esimerkiksi Rovaniemi–Kittilä–Muonio, Vikajärvi –Kemijärvi, Rovaniemi–Ranua, Rovaniemi–Posio ja Rovaniemi–Pello tieosuuksilla.
 
Lapin kauppakamari vastustaa nopeusrajoitusten laskemista, koska muutos vaikeuttaa lappilaisten elämää ja yritysten toimintamahdollisuuksia heikentämällä Lapin alueiden saavutettavuutta. 
 
“Tehty ehdotus on alueellisesti epätasa-arvoinen. Suurin osa teistä, joilla nopeusrajoitus muuttuisi, on Lapissa. Täällä välimatkat ovat jo muutoinkin pitkiä. Jos esitys toteutuu sellaisenaan niin Lapissa matka-ajat pitenevät ja saavutettavuus heikkenee. Tämä koskee niin lappilaisten arkea kuin matkailuelinkeinoa ja kevyempiä kuljetuksia tekeviä kuljetusyrityksiä ”, toteaa kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Hanna Baas

Arveluttavien perusteiden varaan 

Muutoksien perusteluiksi esitetään onnettomuuksien, polttoaine- ja CO2 -päästökustannusten vähentämistä. Väyläviraston ehdotuksessa säästövaikutus on kuitenkin pieni ja uudistuksessa puhutaan nimellisestä 6 miljoonan euron säästöstä. Säätöjen toteutuminen ei ole varmalla pohjalla. 
 
Nopeuksien alentaminen johtaisi todennäköisesti ohitustilanteiden määrän kasvuun ja sitä kautta uudistus lisäisi onnettomuusriskiä. Lapin kauppakamarin arvion mukaan ehdotuksen vaikutus liikenneturvallisuuteen ei ole todennettavissa, mikä heikentää esityksen perusteluiden uskottavuutta. 
 
Liikenneturvallisuuden näkökulmasta tehokkaimpia toimia ovat tiestön korjausvelan vähentäminen ja riittävä kunnossapito.

Mitä tapahtuu seuraavaksi?

26.07.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 26.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.07.2024 9.00Valmet Automotive laajentaa akkujen testauspalveluja
25.07.2024 12.00Metsänlannoitukselle laadittiin kriteerit kestävään kohdevalintaan
25.07.2024 8.00Kemira laajentaa natriumkloraatin tuotantokapasiteettia Etelä-Amerikassa vastatakseen kasvaviin mahdollisuuksiin sellu- ja paperimarkkinoilla
24.07.2024 8.36SSAB julkisti tänään osavuosikatsauksensa 1.1.-30.6.2024 - Premium-terästen toimitukset autoteollisuudelle kasvoivat heikoilla markkinoilla
24.07.2024 8.10Stora Enson puolivuosikatsaus 2024: Tulos parani edelleen ja vakavaraisuus vahvistui
24.07.2024 8.00Stora Enso on nimittänyt uuden talousjohtajan sekä uuden johtajan Packaging Solutions -divisioonalle
23.07.2024 16.44Kilpailu EU-rahoituksesta koveni - Suomen liikennehankkeille 39,11 miljoonaa euroa
23.07.2024 10.22engcon tuo markkinoille risukouran
22.07.2024 20.00KATSO TÄSTÄ VIDEOKOOSTE! Hakkurivalmistaja Bruksin demotapahtuma esitteli uusimmat innovaatiot alan ammattilaisille

Siirry arkistoon »