Koeajossa: Uudistunut Renault Master - loppukesästä suomeen28.05.2024 11.00
Viime vuoden puolella Ranskassa Solutrans-messuilla ensiesitellyn Renault-Nissan auto-imperiumin tavara-autopuolen lippulaiva Masterin neljäs mallisukupolvi laittaa uutta vaihdetta silmään isokokoisten pakettiautojen markkinassa, jota Master on hallinnut suvereenisti Euroopassa jo vuosien ajan. Ammattilehti koeajoi uutuuden tuoreeltaan Ranskassa. Puskurista puskuriin täydellisesti uudistunut Master on saatavissa maailmalla sekä etu- että takavetoisena ja kolmella eri koripituudella. Umpipakettiautojen kuormatilat asettuvat koripituudesta ja korkeudesta riippuen haarukkaan 11-22 kuutiometriä. Renault Masterilla on Suomessa kaksi eri maahantuojaa: henkilöautoista vastaava Nordic Automotive Services Oy ja kuorma-automaahantuoja Renault Trucks. Henkilöautopuolen tarjoama mallisto on perinteisesti ollut kuorma-autopuolta kapeampi, ja se tulee rakentumaan etuvetoisten L2- ja L3-koripituuksisten diesel ja täyssähkövaihtoehtojen varaan.
Masterista on tarjolla myös L4-koripituus sekä raskaammat kuorma-autovariantit, joiden maahantuonnista, myynnistä ja huoltopalveluista ja takuuehdoista vastaa Suomessa Renault Trucks. Kuorma-autopuolen Suomeen kaavailema mallitarjonta on tätä kirjoittaessa vielä avoinna.
Voimalinjat Suomessa Masterin voimalinja on valittavissa useasta vaihtoehdosta. Polttomoottoritekniikkaa edustaa iskutilavuudeltaan 2-litran Blue dCi -turbodiesel, josta on kolme eri tehovaihtoehtoa: 130, 150 ja 170 hv. Vaihteistoksi voi valita käsivalintaisen tai täysin uuden 9-vaihteisen automaatin, joiden valmistus käynnistyy vasta loppuvuodesta. Akkusähköllä kulkevan Master E-Techin kulkupuolesta vastaa 105 kilowattia (140 hv) ja 300 newtonmetriä vääntömomenttia kehittävä sähkömoottori. Ajoakkujen kapasiteetiksi ilmoitetaan 87 kWh, millä Masterin luvataan saavuttavan enimmillään 460 kilometrin (WLTP) toimintamatkan. Pikalataus toimii 130 kilowatin teholla, jolloin puolen tunnin lounastauon aikana voi saada virtaa noin 230 kilometrin ajomatkaan. Vaihtovirtalatauksen (AC) teho on 22 kilowattia, millä ajoakun virtatason saa 10 prosentista täyteen alle neljässä tunnissa. Ajoakun lämpötilan saa etukäteen lataukseen sopivaksi, mikä lyhentää merkittävästi latausaikaa etenkin talvella. 400 kilometriä Noin 140 kilometrin mittaisella Ranskan Bordeauxin viinialuetta ristiin rastiin kiertelevällä koeajolenkillä 400 kg kuormalla lastulla Master E-Techillä yllettiin 21,5 kW keskikulutukseen reilun 40 km/h keskinopeudella ja ajotila Comfort-asennossa. Kuljettajan taloudellista ajotapaa mittaavan prosentin näyttäessä reilun 80 prosentin lukemaa. Jo sillä perusteella autolla voi ylittää yhdellä latauksella tähän saakka pakettiautoilla pääsääntöisesti haaveeksi jääneen 400 kilometrin realistisen toimintamatkan, ainakin kesäkelissä ja matalilla ajonopeuksilla. Tuleva talvi näyttää millainen vaikutus kylmällä kelillä ja rengasvalinoilla on kulutukseen. Ja mitä aikaisemmin mainittuun arvioon akun matalasta kapasiteetista tulee, niin koeajon perusteella kyse lienee käytettävissä olevasta virran määrästä eli nettokapasiteetista. Silloin 87 kWh on jo kova lukema. Kehittynyt Mitä itse sähköiseen ajamiseen ja kuljettajamukavuuteen tulee, niin uusi Master on kehittynyt vahvasti kaikilla osa-alueilla.
Lämmityslaitteen säädöt on osattu jättää entisille paikoilleen erillisten kiertokytkimien taakse. Kuljettajan paikalle kulku sujuu vaivattomasti riittävästi aukeavien ja aikaisempaa suuremmilla tavaralokeroilla varustettujen ovien kautta. Tilaa Masterin ohjaamossa on kaikkiaan runsaasti niin matkustajille kuin tavaroille. Lokeroiden ja luukkujen alta löytyy nyt yhteensä 135 litraa säilytystilaa, mikä on neljänneksen enemmän kuin edellisessä sukupolvessa. Täysin uusi kojelauta kääntyy keskeltä hieman kuljettajan suuntaan. Sähköautoissa vakiovarusteisiin lukeutuva digitaalinen mittaristo on selkeälukuinen ja sen tarjoama informaatio riittävää. Niin ikään vakiovarusteisiin kuuluva ja 10-tuumaisella näytöllä varustettu OpenR link -järjestelmä on yksi automarkkinoiden moderneimmista. Kokonaisuus toimii Android Automotive OS 12:lla, ja siihen kuuluvat niin Google Maps -navigointi, Google Playn sovellukset ja ääniohjaus Google Assistantin avulla. Järjestelmään voi langattomasti liittää älylaitteen myös Apple CarPlaylla. Lisähintaisiin varusteisiin, ainakin polttomoottorimalleissa lukeutuu teräväpiirtonäytöllä varustettu taustapeili. Tosin kuin keskinäyttöön avautuva peruutuskameranäkymä, taustapeili tarjoaa hyvän ja terävän kuvan auton taakse. Nyky pakettiautoksi yllättävän pitkälle tavaratilan puolelle ulottuvan väliseinän ansiosta asiallisin säätövaroin varustetun kuljettajan istuimen saa vietyä riittävän taakse. Renaultilla ollaan selvästi huomioitu väestön keskipituuden kasvu. Toisaalta kuljettajan istuimen istuinosa on jätetty aavistuksen lyhyeksi, joten reisitukea on hieman ohuelti. Kahdesta lämmitetystä istuinelementistä rakentuva sohvamallinen ”penkki” tarjoaa asiallisen mukavuuden kyytiläisille. Keskipaikan selkänoja taipuu tarvittaessa käteväksi työtasoksi. Ja löytyypä väliseinästä asialliset vaatekoukutkin, mikä ei ole suinkaan automaatio tänä päivänä. Monitoimiohjauspyörä on lainattu liki sellaisenaan valmistajan henkilöautopuolen mallistosta. Säätövaraa on riittävästi sekä syyvyden että kaltevuuden osalta. Puhdasta ranskalaisuutta ovat ohjauspyörän taakse ripoteltujen monitoimikatkaisijoiden viidakko. Sähkömalleissa ja automaattivaihteiston kanssa vaihdevipu on nostettu rekkatyyliin ohjauspyörän viereen. Sen käyttö on sujuvaa, joskin tottumaton saattaa epähuomiossa kääntää kerrosta alempana olevien lasinpyyhkijöiden katkaisijaa. Alimmassa viiksessä onkin sitten radion säätimet. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin saisihan viimeksi mainitut vaivattomasti sovitettua myös ohjauspyörän kehälle.
Uutta ja vanhaa Master E-Techin käynnistyy perinteiseen tapaan virtaavaimesta. Ja kun seisontajarrukin on vaijeritoiminen, niin liikkeellelähtö sujuu ilman sen suurempaa dramatiikkaa. Kaasupolkimen tuntuma on hyvä ja ohjausvaste asiallinen. Jarruosastolle on selvästi haettu mallia Saksasta; polkimen liike on lyhyt ja jarrujen tuntuma napakka. Jousituksen ja iskunvaimennuksen osalta Master yltää luokkansa kirkkaimpaan kärkeen. Heinäkuussa voimaan astuvan GSR-asetuksen mukanaan tuomiin pakollisiin turvallisuusvarusteisiin lukeutuvan liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän toiminnassa on ainakin esisarjan sähköautolla tehdyn koeajon perusteella vielä petrattavaa. Järjestelmä tunnistaa nopeudenrajoitukset miten sille milloinkin sopii, ja yleensä ei lainkaan. Samalla periaatteella toiminut kaistallapitoavustin ei herättänyt luottamusta. Tosin tiet olivat kapeita, eivätkä kaistamaalauksetkaan olleet kaikkialla aivan tässä päivässä. Toisaalta auton järjestelmä huomautteli hanakasti, jos kuljettajan huomio siirtyi ajamisesta maisemien ihailuun. Kaiken kaikkiaan uudessa Masterissa kerrotaan olevan 20 uutta kuljettajaa avustavaa ja turvallisuutta parantavaa järjestelmää. Pisteet siitä! Taipuu moneen Renaultin kansainväliselle lehdistölle virittämässä esittely- ja koeajotapahtumassa päästiin koeajamaan myös dieselmallistoa, tosin nyt vain keppivaihteisina. Suomalaisittain kirkkaimman ja odotetuimman päätähden eli diesel-automaatin koeajoa saadaan vartoa loppuvuoden puolelle. Irrotimme keppivaihteistolla varustettujen koeajokkien kattavasta valikoimasta meillä suosiota saavuttaneen L3 koripituisen vaihtoehdon avolava- ja umpikylkivaihtoehtoina. Ajettavuudessa huomio kiinnittyi kääntyvyyteen, joka on ollut väistyvän L3-koripituuden akilleenkantapää. Renaultin mukaan akseliväliä on nyt lyhennetty ja etuakselistoa uudistettu, millä on saatu kääntöympyrää jopa 1,5 metriä pienemmäksi. Ei uutuuttakaan voi ilman vertailumallia aivan ketteräksi luonnehtia, mutta parempaan suuntaan ollaan kuitenkin menty. Nyt L3:n taipuu t-risteyksistä liiemmin oikomatta. Moottorin osalta alle valikoitui 150 hv vaihtoehdot, mille luvataan 7,6 - 9,1 litran kulutuslukemia. Koejaossa kulutusmittari pysytteli 9 litran yläpuolella, tosin reitti oli lyhyt ja ajo pääosin taajamassa.
Elementit kohdillaan Kokonaisuutena ja lyhyen koeajon perusteella arvioituna Renault Master päihittää väistyvän mallin likipitäen kaikessa mahdollisessa. E-Tech säkömallilla saavutettavissa oleva realistinen 400 kilometrin toimintamatka, kehittynyt ajettavuus ja korkea kantavuus sekä dieselmoottorin yhteyteen tarjolle tuotava automaattivaihteisto ja ainakin ennakkotietojen perusteella kilpailukykyinen hinnoittelumalli ovat arvoja joiden pitäisi siivittää Masterin myynti uuteen kukoistukseen Suomessa. Ja nelivetomallikin on luvassa, ilmeisesti entiseen tapaan oikeasti maastokykyisenä varianttina ja Oberaignerin alustalla. Renault Masterin täysin uuden neljännen sukupolven ennakkomyynti alkaa Suomessa kesäkuun lopussa ja ensimmäiset lehdistöautot saapuvat Suomeen kesän aikana ja ensimmäisiä asiakasautoja alkaa saapumaan alkusyksystä. Hinnoittelu on vielä kesken, mutta malliston arvioitu alkaen hinta sisältäen autoveron on 45 700 €. |