Volvo tuomassa markkinoille vetykäyttöisiä kuorma-autoja

23.05.2024 9.09

vetyvolvo.jpg

Volvo Trucks ilmoittaa kehittävänsä kuorma-autoja, joissa on vedyllä toimiva polttomoottori. Maantietestit näillä kuorma-autoilla alkavat Volvon mukaan vuonna 2026, ja kaupallinen lanseeraus on suunniteltu tämän vuosikymmenen lopulle. 

Volvo aloittaa asiakastestaukset polttomoottoreissa vetyä käyttävillä kuorma-autoilla vuonna 2026, ja ne ovat kaupallisesti saatavilla tämän vuosikymmenen lopulla. Testaus laboratorioissa ja ajoneuvoissa on jo käynnissä. Vetykäyttöiset polttomoottorikuorma-autot täydentävät Volvon muiden vaihtoehtoisten tarjontaa, kuten akkusähkökuorma-autot, polttokennosähkökuorma-autot sekä uusiutuvilla polttoaineilla, kuten biokaasulla ja HVO:lla (Hydrotreated Vegetable Oil) toimivat kuorma-autot.

"Kuorma-autot, joissa perinteinen polttomoottori säilyy, mutta toimivat vedyllä, ovat yhtä tehokkaita ja luotettavia kuin diesel-kuorma-automme, mutta lisäetuna ovat mahdolliset elinkaarenaikaiset nollapäästöt. Ne ovat arvokas lisä akkusähkökuorma-autoihimme, jotka ovat olleet markkinoilla useita vuosia”, sanoo Volvo Trucksin tuotehallinta- ja laatujohtaja Jan Hjelmgren. 

Volvo Trucksin vihreää vetyä käyttävät polttomoottorit voivat päästä elinkaarenaikaisiin nollapäästöihin käytettäessä uusiutuvaa HVO:ta sytytyspolttoaineena, ja ne luokitellaan uusien EU:n CO2-päästöstandardien mukaan ”nollapäästöisiksi ajoneuvoiksi” (Zero Emission Vehicles, ZEV).

”On selvää, että raskaan liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tarvitaan monenlaista teknologiaa. Globaalina kuorma-autovalmistajana meidän on tuettava asiakkaitamme tarjoamalla erilaisia ratkaisuja ​​hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, ja asiakkaat voivat valita vaihtoehdon kuljetustehtävän, käytettävissä olevan infrastruktuurin ja vihreän energian hintojen perusteella”, sanoo Jan Hjelmgren. 

Vedyllä toimivia polttomoottoreita käyttävät Volvo kuorma-autot sisältävät High Pressure Direct Injection (HPDI) -tekniikan, jossa pieni määrä sytytyspolttoainetta ruiskutetaan korkealla paineella puristussytytyksen mahdollistamiseksi ennen vedyn lisäämistä. Tämän tekniikan etuja ovat korkeampi energiatehokkuus pienemmällä polttoaineenkulutuksella ja lisääntynyt moottorin teho.

Volvo Trucks on allekirjoittanut sopimuksen Westport Fuel Systemsin kanssa yhteisyrityksen perustamisesta HPDI-teknologiaa varten. Yhteisyrityksen odotetaan aloittavan toimintansa vuoden 2024 toisella neljänneksellä virallisen hyväksynnän jälkeen. 

FAKTAT

  • Vetykäyttöisten Volvo kuorma-autojen toimintasäde on verrattavissa useisiin dieselautoihin kuljetustyypistä riippuen.
  • Vedyn polton aiheuttamien alhaisten CO2-päästöjen vuoksi nämä kuorma-autot luokitellaan "nollapäästöisiksi ajoneuvoiksi" uusien EU:n CO2-päästöstandardien mukaisesti.
  • Vetypolttomoottorit päästävät myös erittäin pieniä määriä typen oksideja ja hiukkasia.
  • Vetyä voidaan käyttää myös polttokennosähkökuorma-autojen voimanlähteenä, jolloin sähkö tuotetaan kuorma-autossa. Polttokennosähkökuorma-autot eivät päästä pakokaasupäästöjä, vain vesihöyryä.
30.11.2024 10.00Uusi autohakkuri kasvattaa volyymia ja parantaa toimitusvarmuutta
29.11.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 29.11. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
28.11.2024 10.20Yhä suurempi osa puun kuiva-aineesta päätyy energiaksi
28.11.2024 10.00Metsä Group julkaisee laskurin omistajajäsentensä metsien hiilivarannoista
28.11.2024 8.10Tiet murenevat - Puumala ja Sulkava vaativat teiden kunnostuksia
27.11.2024 15.00UPM Raflatac sulkee Kaltenkirchenin tehtaan Saksassa parantaakseen kilpailukykyään
27.11.2024 8.00Stora Enso käynnistää metsätalouden vesiohjelman Suomessa
26.11.2024 17.00Pitkät metsähakepuolikkaat Joutsenosta tehostavat energialogistiikkaa
26.11.2024 11.23Kia EV6 päivittyy - liki 600 km toimintamatkaa ja uusittu muotoilu
26.11.2024 11.15MAN juhlii uuden akkutuotantolaitoksen harjannostajaisia Nürnbergissä

Siirry arkistoon »