Renaultilta täysin uusi Symbioz-perheauto

02.05.2024 9.44

 sympioosietu.png

Renaultin monipuolisessa mallistossa Symbioz täyttää Capturin ja Australin väliin jääneen aukon. Korin pituus on 4,41 metriä, joten Symbioz on merkin pienin katumaasturi C-segmentissä. Iskien konserniin kuuluvan ja erittäin suositun Nissan Quashqain asiakaspintaan. 

Hieman päältä 4,4 metrin pituudesta ja maltillisesta 1,79 metrin leveydestä huolimatta Renault on onnistunut loihtimaan Symbioziin todella suuret ja monikäyttöiset tilat. Takapenkissä on yli 16 sentin pituussäätö, jolla takana matkustajille saadaan runsaat 22 sentin polvitilat. Silloinkin tavaratilaa on edelleen 492 litraa. Mikäli takapenkillä ei tarvita runsasta polvitilaa penkin voi siirtää eteen, jolloin tavaratila kasvaa 624 litran kokoiseksi. Kun takapenkki on kokonaan poissa käytössä, on tavaratila 1 582 litran kokoinen. 

Symbioosi

Renault pyrkii pitämään Symbiozin hinnan hyvin kohtuullisena ja yksi keino on hyödyntää muiden mallien ratkaisuja, esimerkiksi kojelaudan rakenne on lainattu Capturista. Materiaalit ja viimeistely ovat kuitenkin erittäin moderneja ja hienostuneempia kuin pykälää pienemmässä mallissa. Eri varustetasoissa kojelauta saadaan näyttämään kussakin persoonalliselta värityksellä ja koristelulla. 

sympioosisisalta.jpg

Symbiozin matkustamossa on säilytystiloja on peräti 24,7 litran edestä. Pelkästään hansikaslokero on seitsemän litran kokoinen. Yhdistettävyyttä ja älylaitteiden latausta helpottavat kaksi USB-C-porttia sekä edessä että takana. 

Liitettävyydessä ja tieto-viihdejärjestelmässä Symbioz evolution-perusmallia lukuun ottamatta vakiovarusteisiin kuuluu OpenR Link. Siinä käytetään Android Automotive 12 perustuvaa Googlen sovelluspakettia. Järjestelmään voi liittää joko johdolla tai langattomasti Anrdroid Autoa ja Apple CarPlayta käyttävät älylaitteet. Kojelaudassa on 10,4-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö, jonka avulla ajaja ja etumatkustaja voivat olla yhteydessä kaikkeen maailman tietoon ja palveluihin. Toisena näyttönä on ajajan edessä 10,3-tuumainen digitaalinen mittaristo.

huippuluokan turvallisuus

Euro NCAP perustettiin lähes 30 vuotta sitten parantamaan autojen turvallisuutta. Renaultille on ollut kunnia-asia, että sen valmistamat autot saavuttavat parhaan viiden tähden arvion. Siihen vaaditaan nykyisin yhä enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä, joita uudessa Symbiozissa on parhaimmillaan 29 kappaletta. 

Hyväksi havaittua tekniikkaa - Plugari puuttuu

Renault tuo Symbiozin myyntiin joustavaksi ja taloudelliseksi todetulla E-Tech hybrid 145 -voimalinjalla, jota on jatkuvasti kehitetty edelleen. Sen parhaita puolia ovat äänettömät sähköllä tapahtuvat liikkeellelähdöt sekä hyvin pieni kulutus. Kaupungissa voidaan ajaa jopa 80 prosenttia ajasta sähköllä, mikä vähentää polttoaineenkulutusta enimmillään 40 prosenttia. 

Moottoritiellä puolestaan voima pyörille otetaan suoraan bensiinimoottorista, eikä käytetä turhaan sähkömoottoria. Voimalinjan monipuolinen ja aina mahdollisimman taloudellinen käyttö onnistuu, kun bensiinimoottorin yhteydessä on nelivaihteinen vaihteisto ja pääsähkömoottorin kanssa on kaksi vaihdetta. Yhteensä on 14 erilaista tapaa optimoida kulutusta. Symbiozin WLTP-kulutus onkin ainoastaan 4,6 l/100 km. 

E-Tech hybridille on saatu yli 150 patenttia. Voimalinjan kehitystyössä on käytetty hyväksi Renaultin Formula 1:stä saamia oppeja varsinkin energian talteenotossa ja regeneraatiojarrutuksessa. Voimalinjassa yhdistetään sarja- ja rinnakkaishybridien parhaat ominaisuudet. Siinä on kaksi sähkömoottoria (36 kW pääsähkömoottori ja 18 kW starttilaturi) sekä 69 kilowatin (94 hv) tehoinen nelisylinterinen 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori. Sähkömoottori saa voimaa energiasisällöltään 1,2 kilowattitunnin akulta ja järjestelmässä käytetään 400 voltin jännitettä. 

Kehitykseen kuuluu ennakoiva ajo, sillä Symbiozissa välitetään voimalinjan elektroniikalle myös karttatiedot mäistä ja mutkista sekä liikenteestä. Tietojen avulla voidaan käyttää haluttaessa enemmän sähkömoottoria ja pienentää sillä tavalla polttoaineen kulutusta. Ajaja voi matkan jälkeen tutkia, kuinka paljon käytettiin bensiiniä ja mikä oli sähköllä ajon osuus. 

sympioositaka.png

Renault Symbiozin kansainväliset mediakoeajot ovat kesällä, jolloin annetaan tarkempia tietoja autosta ja sen varusteista. Myyntiin uutuus tulee syksyn 2024 aikana.

10.12.2024 17.00Rockisland Oy - Puutavara-autoilijoiden palveluksessa
10.12.2024 14.58Uusi Mitsubishi Outlander PHEV vierailee joulukuussa Suomessa - jopa 86 km sähköistä toimintamatkaa
10.12.2024 8.55Rakentamisen ahdinko ei helpota talven aikana - Puutuoteteollisuus esittää ARA:n korkotukivaltuuksien leikkauksen lykkäämistä
10.12.2024 8.00Metsä Groupin kesätyöhaku alkaa: Tule mukaan rakentamaan tulevaisuutta metsäteollisuudessa!
09.12.2024 16.00Wüst - Sveitsiläistä laatua haketukseen
09.12.2024 15.00Tomi Gardemeisterista Oy Sisu Auto Ab:n toimitusjohtaja - Sisu Auton strategiset tavoitteet sotilasajoneuvojen vientitoiminnassa
09.12.2024 9.24Ajoneuvoveron maksumuistutukset jatkossa sähköisesti - paperiposti säilyy vaihtoehtona
09.12.2024 8.00PEFC-sertifioitua metsää on Suomessa 16,9 miljoonaa hehtaaria
08.12.2024 15.00Lyhytperäinen kaivukone toimii myös laikkumätästyksessä - talvella erinomainen energiapuunteossa
07.12.2024 15.00Uusia ajatuksia energiapuuautoon

Siirry arkistoon »