SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia

10.04.2024 13.00

lianapressfile-1712661611493.jpg

Autojen haitallisia lähipäästöjä vähennetään yleisimmin AdBlue-lisäainetta käyttävillä katalysaattoreilla tai pakokaasujen takaisinkierrätyksellä. Kuljetusyritysten edunvalvoja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kysyi jäseniltään autojen päästövähennyslaitteistojen toimintavarmuudesta käytännön olosuhteissa. Vastausten perusteella päästövähennyslaitteet toimivat huonosti Suomen talviolosuhteissa.

(kuva yllä: Kuva: Neljällä viidestä vastanneesta on ilmennyt ongelmia päästövähennyslaitteistojen käytössä vähintään satunnaisesti.)

Kyselyyn vastanneista 854 yrityksestä 80 prosentilla oli ilmennyt autoissa normaalista poikkeavia ongelmia, jotka olivat liittyneet päästövähennyslaitteistojen toimintaan. Tästä joukosta yli puolella ongelmat olivat olleet toistuvia. SKALin selvitys paljastaa karun ja yrityksille kalliiksi käyvän tilannekuvan päästövähennyslaitteiden ongelmista Suomen keliolosuhteissa.

Vastaajista 70 prosenttia oli joutunut korjaamaan autojen päästövähennyslaitteita kuluneen talven 2023–2024 aikana. Kaksi kolmasosaa vastaajista oli joutunut korjaamaan päästövähennyslaitteita ajoneuvoissaan merkittävällä rahamäärällä. Ongelmia kokeneista yrittäjistä 89 prosenttia raportoi, että päästövähennyslaitteiden vikaantuminen on ollut yleisempää kylminä vuodenaikoina.

Päästövähennyslaitteiden vikaantuminen on kuljetusyrityksille hyvin hankala tilanne. Suorien korjauskulujen lisäksi kustannuksia aiheutuu siitä, kun auto joudutaan ottamaan pois tuottavasta työstä korjauksen ajaksi. Mikäli päästövähennyslaitteiden vikaantuminen on toistuvaa, kuten kyselyn vastaukset kertovat, voivat taloudelliset vaikutukset yrityksille olla huomattavia.

Selvitys herättää kysymyksen siitä, onko päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus ylipäätään riittävällä tasolla:

– Onko laitteet tai niissä tarvittava urealiuos suunniteltu ja testattu kestämään Suomen normaaleja talviolosuhteita, kysyy SKALin johtaja Petri Murto. 

Pohjoisia olosuhteita ei tunneta riittävästi

Kyselyn tulokset viittaavat siihen, että autoille ja urealiuokselle asetetuissa teknisissä vaatimuksissa ei riittävästi oteta huomioon pohjoisen vaativia ilmasto-olosuhteita. SKALin mielestä viranomaisten ja säädösten laatijoiden tulisi nykyistä paremmin varmistaa, että tekniset vaatimukset ja standardit eivät johda tämänkaltaisiin kuljetusyritysten kuluja lisääviin ja kaluston toimintavarmuutta heikentäviin ongelmiin.

Huolimatta päästövähennyslaitteiden huonosta toimintavarmuudesta niiden ohittaminen autoissa on kiellettyä. Sanktiointi päästömanipuloinnista tiukkenee huomattavasti kesäkuun alussa, minkä jälkeen päästömanipuloidusta kuorma-autosta voi seurata 30 000 euron liikennevirhemaksu ajoneuvon haltijalle.

Kyselyyn autojen päästövähennyslaitteiden toiminnasta vastasi 28.2.2024 - 17.3.2024 välisenä aikana 854 kuljetusyritystä. 

AdBlue-lisäaine on urealiuos, jota käytetään vähentämään typenoksidipäästöjä uusimmissa dieselmoottoreissa. Lisäainetta syötetään ajoneuvossa erilliseen AdBlue-tankkiin.

Kyselyn taustatiedot ja tulokset

24.01.2025 23.00KATSO TÄSTÄ: Hyviä uutisia! erikoislähetys Kuopion Konepäiviltä - mielenkiintoista asiaa vuoden ensimmäisestä alan tapahtumasta
23.01.2025 9.00Metsähallituksen laatupalkkiot kannustavat yrittäjiä kehittämään toimintaansa - palkkioita jaettiin yhteensä 274 000 euroa
23.01.2025 8.00Kekkilä-BVB esittelee uusimman innovaationsa - ruokohelpi kasvualustojen uusiutuvana raaka-aineena
22.01.2025 17.00Helena Norrman nimitetty SSAB:n viestintäjohtajaksi
22.01.2025 12.07Bidfood Netherlands vähentää kuljetusten CO2-päästöjä yhteensä 50 sähkökuorma-autolla
22.01.2025 9.00Adampolis Finland, MAN Truck & Bus ja Vireon Hydrogen strategiseen yhteistyöhön raskaan ajoneuvokaluston vetyratkaisujen edistämiseksi Suomessa
21.01.2025 17.00Senttitarkkaa paikkatietoa korjaussignaalin avulla
21.01.2025 11.44Valmet toimittaa off-machine-päällystyskoneen asiakkaalleen Aasian ja Tyynenmeren alueella
21.01.2025 9.20KATSO VIDEO! "Komatsu Comfort Ride -ohjaamo muuttaa metsät pumpuliksi"
21.01.2025 8.00Uusi opas auttaa vesienhallinnan ja luontotekojen suunnittelussa siirryttäessä turvetuotannosta aurinkovoiman tuotantoon

Siirry arkistoon »