Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään

23.03.2024 12.00

bruks13.jpg

Metsähakkeen kysyntä on korkealla tasolla ja hakeurakoitsijoiden tulevaisuus näyttää valoisalle. Niinpä uuteen kalustoon kannattaa investoida, mikä mahdollistaa tuotantovolyymin kasvattamisen ja toimitusvarmuuden takaamisen.

(kuva yllä: Oripään Haketuspalvelu Oy:n uusi pitkittäissyöttöinen ja pyöriväksi asennettu, omalla voimanlähteellä varustettu Bruks 1006.3 RT -autohakkuri tuottaa laatuhaketta suurella volyymilla.)

Vuonna 1998 Eino Hakasen perustama Oripään Hakepalvelu Oy on ammattitaitoinen perheyritys, joka hoitaa hakkeeseen liittyvät työt kokemuksen tuomalla sujuvuudella. 

- Kotipaikkamme on nimen mukaisesti Oripäässä ja työskentelemme pääosin Varsinais-Suomen sekä läntisen Uudenmaan alueilla. Ammattikalustomme turvin takaamme asiakkaillemme parhaan mahdollisen lopputuloksen sekä kuljettajillemme arvoisansa laitteet. Hoidamme hommat reippaasti ja jätämme jälkeemme mahdollisimman siistin työmaan, sanoo Marko Suisto, joka toimii tänä päivänä yrityksen omistajana yhdessä vaimonsa Elisen kanssa.

bruks22.jpg

(kuva: Bruksin hydraulinen heitin on portaattomasti säädettävä, joten hakekontit saadaan pakattua tarkasti täyteen ilman että materiaalia pöllyää ympäristöön.)

Laaja asiakaskunta ja operointialue

Oripään Hakepalvelulla on laajalla operointialueella runsaasti erilaisia metsähaketta käyttäviä asiakkaita.

- Stora Enso on suurin yhteistyökumppanimme ja lisäksi toimitamme haketta Metsän Woimalle sekä maatilojen, broilerikasvattajien ja kasvihuoneiden tarpeisiin; meillä on oma hakelämpölaitoskin kasvihuoneyrityksen tontilla. Ostamme myös energiapuukasoja tienvarresta, mitkä haketamme ja kuljetamme Naantalin lämpölaitokselle. Toimintaamme kuuluu myös kierrätyspuun ym. epäpuhtaan puumateriaalin murskaus, kertoo Suisto.

bruks62.jpg

(kuva: Hakkurin alustaksi valittiin käytetty Volvo FH12 540 8x2, mikä saatiin nopealla toimitusajalla ja järkevään hintaan. Nosturina ulottuvuutta ja voimaa tarjoava uusi Kesla 2112T tilavalla ohjaamolla.)

Pitkä Bruks-historia

Ensimmäisen Bruks -autohakkurin Oripään Hakepalvelu hankki vuonna 2009 - sitä ennen haketta tehtiin Bruksin traktorihakkureilla.

- Kyseinen sivusyöttöinen Bruks 805 -autohakkuri on meillä edelleen käytössä, mikä kertoo jotain laitteen kestävyydestä. Hakkuritunteja siinä on jo yli 20.000 ja haketta syntyy edelleen tehokkaasti. Isoin remontti on ollut alusta-auto Scanian moottoriremontti mutta itse hakkuriin on vaihdettu pääasiassa vain kuluvia osia, kehuu Suisto luottokonetta.

Laaja kalusto takaa toimitusvarmuuden

Tänä päivänä yrityksen käytössä on neljä Bruks -autohakkuria ja Vermeer -murskain sekä hakkeen kuljetukseen konttiyhdistelmä ja ketjupurkunuppi. Kuljetuspalveluita ostetaan lisäksi kolmelta yhteistyökumppanilta.

- Vuonna 2013 ja 2017 käyttöön tuli uudet sivusyöttöiset Bruks 806 -autohakkurit, mitkä ottavat voimansa auton moottorista ja nyt loppuvuodesta 2023 saimme uuden pitkittäissyöttöisen Bruks 1006.3 RT -autohakkurin varustettuna omalla moottorilla ja pyöriväksi asennettuna. Joku vuosi sitten vaihtoon meni yksi Bruks 806 -autohakkuri, joten yhteensä ruotsalaismerkkejä on ollut meillä jo viisi kappaletta, mitkä kaikki on hankittu maahantuoja Sawcenter Oy:ltä, toteaa Suisto.

bruks32.jpg

(kuva: Bruks 1006.3 RT hakkurin suuri syöttöpöytä on aggressiivinen ja rakenteeltaan avonainen, joten rullat on helppo pyöräyttää puhtaaksi.)

Uusi hakkuri käytettyyn kuorma-autoalustaan

Uusi suuren kapasiteetin Bruks 1006.3 RT -hakkuri asennettiin tehtaalla käytettyyn Volvo FH12 540 8x4 alustaan ja nosturiksi valittiin uusi Kesla 2112T tilavalla ohjaamolla.

- Uusien kuorma-autojen toimitusajat olivat kaupantekohetkellä todella pitkiä ja hinnat kovia, joten kun Peltonen Trucksilta löytyi sopiva vähänajettu alusta niin päädyimme siihen. Bruksilla tehtiin laadukasta työtä asennusten ja päällerakenteiden suhteen, mikä tekee työskentelystä miellyttävää ja turvallista, sanoo Suisto.

bruks42.jpg

(kuva: Hakkurin terien vaihto onnistuu kätevästi ja työskentely on turvallista, kun teriä ei tarvitse nostella ylös vaan huoltotoimenpiteet saa tehdä optimaalisessa työskentelykorkeudessa, hakkurin ollessa poikittain samalla kun rakenteet tarjoavat suojan tuulelta ja tuiskulta. Ja hakkurin moottori lämmittää tilaa mukavasti pakkasilla.)

Haketusteho noussut uudelle tasolle

Uusi Bruks on näyttänyt kyntensä heti ensimmäisistä kasoista lähtien.

- Kone on ihan uskomattoman tehokas ja sen äänikin pyytää koko ajan lisää, kun syöttää hakkuutähdettä, joten nosturin kanssa saa pitää kiirettä, vaikka Keslassa on ulottuvuutta ja voimaa todella paljon. Hakkurin moottorina on väkivahva 796 hevosvoimainen Volvo Penta, mistä otetaan voima Bruksin järeälle rummulle ja hydrauliselle heittimelle, millä saa pakattua hakekontit tarkasti täyteen ilman että materiaalia pöllyää ympäristöön. Nosturin voima tulee puo- lestaan auton moottorista, joten sille ei kerry kovin raskaita käyttötunteja eikä polttoaineenkulutus ole kummoinen. Hakkurin suuri syöttöpöytä on aggressiivinen ja rakenteeltaan avonainen, joten rullat on helppo pyöräyttää puhtaaksi, kertoo kuljettaja Henri Lundelin.

Kuljettajaystävällinen ja turvallinen kokonaisuus

Bruksin käytettävyys on kehittynyt jälleen entistäkin paremmaksi.

- Uusi käyttöjärjestelmä on selkeämpi sekä myös monipuolisempi ja Bruksin omaa kehitystä oleva IMC-ohjelmisto mahdollistaa älykkäät toiminnot. Hakkurin terien vaihto onnistuu kätevästi ja työskentely on turvallista, kun teriä ei tarvitse nostella ylös vaan huoltotoimenpiteet saa tehdä optimaalisessa työskentelykorkeudessa, hakkurin ollessa poikittain samalla kun rakenteet tarjoavat suojan tuulelta ja tuiskulta. Ja hakkurin moottori lämmittä tilaa mukavasti pakkasilla, sanoo Lundelin tyytyväisenä.

bruks52.jpg 

(kuva: Bruksin tehtaalla tehdyssä päällirakenteessa on mietitty kuljettajan työskentelyä ja turvallisuutta. Esimerkiksi jykevä terälaatikko on sijoitettu optimaaliseen paikkaan.)

  

22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä

Siirry arkistoon »